door witdruifje Jan 27, 2007 om 20:50
Geldzaken & recht

M biljet

Beste Lezer,

Mijn vriendin en ik wonen sinds april 2006 samen. Nu is zij na 15 jaar in de USA gewoond te hebben weer terug in Nederland en moet zij een M biljet invullen. Deze hebben wij reeds begin januari aangevraagd en zou begin februari in de bus liggen. Ter voorbereiding heb ik de toelichting op het M biljet 2006 nu gelezen. Ik verwacht voor het invullen van het M biljet straks nog wat hulp nodig te hebben maar mijn eerste vragen heb ik al. Is fiscaal partnerschap aan te bevelen? Zo ja is de verdeling met de hand ook makkelijk uit te rekenen aangezien het M biljet met de hand moet worden ingevuld. Is het verstandig om voor het hele jaar te kiezen voor belastingplichtig zijn in Nederland? Mijn vriendin heeft bijna 3 maanden fulltime gewerkt in de USA en 2 maanden in Nederland. Zelf heb ik een fulltime baan en een eigen woning. Wie kan ons helpen?

M.vr.gr.

Tony

2941 1 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 28, 2007 om 03:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tony

Om eerlijk te zijn breng je een vraag die niet zomaar te beantwoorden valt. Ik kan je wel een eind op weg helpen:

Ik neem hierbij het volgende aan:

- jij hebt in 2006 het meeste verdiend van jullie beiden (incl. het inkomen USA van jouw vriendin);

1. het fiscaal partnerschap is aan te bevelen als je de aftrek eigen woning (en andere aftrekposten) toe wilt laten komen aan degene met het hoogste inkomen.

2. Met de hand uitrekenen wat voordeliger is, is zeer moeilijk. Eerst moet je er van overtuigd zijn dat je alles correct hebt ingevuld. Dan moet je gaan kijken naar een goede verdeling van de aftrekposten en box 3 (vermogen). Daarbij moet je rekening houden met de aanslaggrens en met de belasting die zij verschuldigd is (i.c.m. de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting). Zij moet in NL haar wereldinkomen aangeven als zij kiest voor binnenlands belastingplichtige. Daarbij verleent NL een korting om te voorkomen dat haar inkomen uit de USA dubbel belast wordt.

3. om te bepalen of iemand in een migratiejaar beter binnelands of buitenlands belastingplichtig kan zijn, valt hier niet te beantwoorden. Dat hangt o.a. af van:

a. wat heeft zij in de USA verdiend;

b. wat heeft zij in NL verdiend;

c. hoe hoog is de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting;

d. hoeveel vermogen heeft zij.

Jullie situatie inschattend:

Kies voor haar de buitenlandse belastingplicht. Ze betaalt dan in NL de belasting over haar NL inkomen. Haar USA inkomen hoeft ze niet aan te geven. Jij claimt gewoon de aftrek die jou toekomt zoals je gewend was.

Let wel: dit is een inschatting op basis van de summiere gegevens. Ik zou in jullie geval een adviseur raadplegen om jullie voor te laten rekenen wat voordeliger is. Vraag blijft: valt er meer te halen uit dat advies dan wat de adviseur kost?

Ik ben zelf fiscalist en kan je aangeven dat de materie meestal niet door de belastingplichtige zelf ingevuld wordt met een optimale belastingteruggave als gevolg.

Je kunt ook bij de fiscus langsgaan en een beroep doen op hun huba-campagne (hulp bij aangifte). Bedenk je wel dat een bezoek aan de lokale vestiging verstoken blijft van enige kennis van een M-biljet en/of buitenlandse belastingplicht. Dan zou een bezoek aan fiscus Heerlen (afdeling buitenland) de moeite waard kunnen zijn. Echter, zodra een twintiger zijn kop de hoek omsteekt: wegwezen! Geen mensen in opleiding of stagiairs aan haar aangifte!

Groet en vraag rustig verder hieronder. C.