hu
door huberto kusters Feb 28, 2016 om 13:23
Geldzaken & recht

Mag de apotheek steeds dezelfde kosten in rekening brengen voor vervolguitgiften

Mijn vriendin heeft deze week (26-2-2016) de specifikaties van het eigen risico over 2014 gekregen.
Op 1 januari van 2014 heeft mijn vriending een nieuw medicijn gekregen voor de hoge bloeddruk. Omdat het een eerste uitgifte betreft wordt hiervoor 6,49 euro in rekening gebracht. Vervolgens wordt gedurende het jaar nog 10 keer een vervolguitgifte gedaan. Allemaal binnen het tijdsbestek van 12 maanden en allemaal hetzelfde medicijn. Toch wordt iedere keer weer die 6,49 euro in rekening gebracht terwijl het een vervolguitgifte betreft. Mag dat zo maar?

35199 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2016 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag zomaar. Voor elke receptregel mag de apotheek terhandstellingskosten rekenen. Voor de eerste keer, mag hij ook nog extra kosten rekenen.

En uw vriendin had dat natuurlijk al veel eerder kunnen zien, als zij had ingelogd bij haar verzekeraar.

En waarom was het vervolg geen recept voor drie maanden?

marita567
door marita567 - Feb 28, 2016 om 13:32
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Huberto Kusters ,

Lees hier eens de gegeven antwoorden ,

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/receptvergoeding

ho
door honda98 - Feb 29, 2016 om 13:30
103 Antwoorden / 1 Vragen

het ziekte kosten stelsel rammelt van alle kanten. en dan maar zeggen dat nederland het beste stesel heeft.
er word ook ver keert gestemd . zolang dit gebeurt blijft dit zo.
we kunnen beter naar de tyd van het ziekenfons gaan . toen waren deze problemen er niet.

koolmeesje 62
door koolmeesje 62 - Feb 29, 2016 om 16:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ze kunnen dat maar een keer doen volgens mijn ,maak er werk van bij je zorgverekeraar .
ze lichten de mensen al genoeg op ,en maar klagen dat de zorg zo duur is .

gerbera
door gerbera - Feb 29, 2016 om 16:59
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@ koolmeesje62, zou zeggen vlieg maar lekker door. Ze mogen dit wel doen zijn nml terhandstellingskosten. Normaal komt er bij het verstrekken van een nieuw medicijn ook nog informatiekosten bij. Dus niet zo snel roepen dat mensen opgelicht worden!

me
door mein33 - Feb 29, 2016 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij elke uitgifte (verstrekking) van een medicijn, dus ook bij herhaalmedicijnen, worden de terhandstellingskosten in rekening gebracht.
Dit is de onkostenvergoeding voor het werk wat de apotheker doet om u het medicijn te verstrekken.

sr
door srkooy - Feb 29, 2016 om 21:36
22 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen als een medicijn voor de EERSTE keer wordt uitgereikt mag apotheek extra "informatie-kosten" van ongeveer € 6, 00 in rekening brengen. Bovendien mag apotheek bij ELKE uitreiking van een medicijn "terhandstellingskosten" in rekening brengen van - v.z.v. mij bekend - ongeveer hetzelfde bedrag.  Als binnen een jaar hetzelfde medicijn niet is afgehaald en opnieuw NA een jaar dit weer wordt uitgereikt mag de apotheker de informatiekosten opnieuw in rekening brengen. Zo zien zij kans om op slinkse wijze hun portemonnaie flink te vullen. Dit wordt gesteund door de wet. Punt uit !

ba
door bagijn - Mar 1, 2016 om 15:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je wordt aan alle kanten belazerd. Met een wet in de hand krijgt de apotheker een welkome aanvulling op zijn salaris. En de Minister maar lachen. Zij maakt er in het geheel een puinhoop van.

costnix
door costnix Mar 4, 2016 om 11:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een zelfstandige apotheker krijgt geen salaris.

audb
door audb - Mar 1, 2016 om 15:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nee alleen als het medichijn een jaar lang niet is gebruikt mag bij een nieuwe recept het wel maar niet bij een herhalings recept.
Mocht het wel gebeuren dan moet dit gemeld worden bij de verzekering.

Wel kan het zo zijn dat er uitreikings kosten worden gevraagt en dat kan van apotheek tot apotheek verschillen maar mocht het te hoog zijn dan kan ze ook uitwijken naar een online apotheek die zijn in het algemeen goedkoper alleen zullen dan de medichijnen per post worden verzonden en is er alleen telefonische contact mogelijk iets wat ook niet iedereen aanstaat.

ce
door ceijnd - Mar 1, 2016 om 18:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je vriendin kan beter kontakt opnemen met de zorgverzekeraar.
Iedereen moet aan de apotheker laten weten dat JIJ geen extra informatie wilt.
Bij een NIEUW medicijn is de apotheker dat verplicht te geven. DAAR mag de
apotheker dan ook, per recept, €  6, 49 voor in rekening brengen.
Voor vervolg recepten is dat NIET het geval.
Als de klant, JIJ, aangeeft geen extra informatie te willen mag de apotheker
dat vervolgens ook NIET in rekening brengen.
Ik heb dit in de afgelopen maand "geregeld" met mijn zorgverzekeraar.
Deze zorgverzegeraar staat er dan ook achter dat apothekers geen kosten in
rekening mogen brengen als er geen service, uitleg, is verleent.
Ook hier blijkt dus dat er meer wordt gevraagd van de klant.
Iedereen zal ZELF moeten reageren naar de apohteker toe.
Wil de apotheker hierin niet meewerken kun je mogelijk naar een andere apotheker gaan
waar je dit VOORAF mee kunt bespreken.
Wat "TIJGER" schrijft is wel heel erg kort door de bocht.

ge
door geert530 - Mar 2, 2016 om 12:18
8 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de huisarts vragen om elk kwartaal medicijnen voor te schrijven.Doet mijn huisarts ook en het scheelt dus geld.

kooikers
door kooikers - Mar 2, 2016 om 12:38
43 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk heb ik nooit extra betaald voor mijn medicijnen, alle medicijnen worden per kwartaal voorgeschreven alleen 1 mag per maand verstrekt worden en krijg ik het medicijn en een herhalingsbriefje voor 2 keer. Pas geleden een nieuwe erbij gekregen(zonder uitleg) en niets betaald. Het lijkt dus willekeur bij een apotheek als ze steeds kosten berekenen. De verzekering heeft daar niets mee te maken, die vergoed de medicijnen en meer niet.
Wel zijn er medicijnen die niet volledig vergoed worden en moet je een gedeelte zelf betalen.

me
door mein33 Mar 2, 2016 om 13:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De kosten voor de "terhandstelling" komt nog naar u toe via de periodieke (af)rekening van uw zorgverzekeraar.
Maak u niet ongerust of onnodig blij, u betaald net zo goed als iedere Nederlander die medicatie verstrekt krijgt.

ei
door eiber - Mar 2, 2016 om 13:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben geen apotheker, maar weten jullie wel dat ten gevolge van de "" kostenbesparing"" van de zorgverzekeraars, zeg maar de winstverhoging t.b.v. hunzelf , de apotheker wordt gedwongen het goedkoopste medicijn , waarop dus geen marge meer zit , te verstrekken? Hierdoor is weer door de regering een regeling in het leven geroepen om de apotheker toch een kostenvergoeding te laten ontvangen. En dit wekt weer wrevel op bij de patient. Maar de schuld ligt dus uiteindelijk bij de zorgverzekeraars zoals De Friesland, Achmea , Zilveren Kruis enz.