remi
door remi Mar 12, 2011 om 04:19
Geldzaken & recht

Mag dit zomaar?

ik heb verschillende uitkeringen gevraagd via de gemeente. toen ik de formulieren kreeg heb ik ze ingevuld. ik moest verschillende kopie`s toesturen: 3 maanden van mn bankafschrift en mijn identieteitsbewijs. nu heb ik een brief terug gekregen en nu moet ik oa de volgende kopies leveren: de jaaropgave`s van de afgelopen 5 jaar. mn huurcontract (ik woon 10 jaar in mn woning) deel 1 en 2 van mn kentekenbewijs, het bewijs dat ik ben gescheiden, en het ergste vindt ik nog: ik moet naar een specialist gaan en hem een brief laten maken met de mededeling dat ik echt chronisch ziek ben. terwijl al deze dingen die ik hier meld niet stond in de eerste brief die ik kreeg. mag dit zomaar?

3231 33 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Mar 12, 2011 om 07:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als het goed is moet er een protocol zijn van de voorwaarden waaraan u moet voldoen om een bijstandsuitkering en eventueel aanvullende uitkering wilt aanvragen.

Google maar eens op bijstandsuitkering aan vragen + uw gemeente.

De enige reden die ik kan bedenken m.b.t. de brief van de specialist m.b.t. uw chronisch ziek zijn: beoordelen of u een sollicitatieplicht heeft.

De vraag is echter of de specialist deze brief wilt schrijven maar dat kunt u aan hem vragen.

mahadma
door mahadma - Mar 12, 2011 om 07:42
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Bij aanvragen van gemeentelijke uitkeringen mogen "ze je het hemd vam je lijf vragen". De inkomsten en bezittingen tellen dan mee en als je wat van ze wil krijgen, moet je aantonen, dat je dat ook nodig hebt. Dus, jaaroverzichten, kentekenbewijzen enz. hebben ze nodig ter controle of je (wat anderen misschien wel doen) de boel niet flest. Mijn advies? Meewerken, anders krijg je niets! Groet, MG.

nz
door nzhippo - Mar 12, 2011 om 08:52
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag, en het is niet 'zomaar'. Als je bijvoorbeeld een uitkering aanvraagt op grond van of in verband met het feit dat je chronisch ziek bent, dan zul je moeten aantonen dàt je chronisch ziek bent.
Een kopie van een huurcontract wordt altijd gevraagd, daarmee toon je aan dat je woonkosten hebt en krijg je een volledige uitkering in plaats van een (lagere) uitkering voor dak- of thuislozen.
Het bewijs dat je bent gescheiden zorgt ervoor dat jij een uitkering kunt krijgen los van wat je ex misschien aan inkomen heeft.
Al die dingen staan vaak niet in een eerste brief, omdat die standaard is, en nu wordt ingegaan op jouw individuele situatie.
Dus verzamel alle spullen en lever de kopietjes in.
Het voelt niet fijn, maar bedenk dat veel uitkeringen echt een vangnet zijn voor als er geen andere mogelijkheden zijn: dan moet je wel aantonen dat je dat vangnet nodig hebt.
De gemeente is wakker geworden en heeft ontdekt dat er toch altijd een bepaald percentage fraudeurs zijn, en op deze manier hoopt ze dat ze die te slim af is.
En als ze minder hoeft te betalen aan fraudeurs, is er meer geld voor de mensen die het echt nodig hebben...

remi
door remi - Mar 12, 2011 om 09:52
317 Antwoorden / 84 Vragen

ik kan me het wel voorstellen dat ze veel vragen, maar dit hadden ze toch ook in de eerste aameldingsformulier kunnen zetten? dit zijn 3 vellen. aangezien ik meer dan 20 jaar gescheiden ben heb ik deze papieren niet meer, en de gemeente denk ik ook niet. ik was dus in de veronderstelling dat je deze papieren na 5 jaar mag vernietigen. ik heb deze na dacht ik 10 jaar vernietigd. je kan toch niet heel je leven al die papieren bewaren? dus wel. wat mn handicap betref: dat kunnen ze ook aan me zien als ik een gesprek met hun heb. ben nl rolstoelgebruiker, en rolstoelgebonden. dus ik zal deze voorziening niet krijgen omdat ik een paar onderdelen niet kan aantonen. dit staat ook in de brief die ik ontvangen heb. wat mn uitkering betref dit stond ook in de kopie``s die ik gstuurd had. daar stond van 3 maanden hoeveel huur ik betaal en hoeveel huursubsidie ik krijg. iig bedankt voor jullie bijdrage.

f.weele
door f.weele - Mar 12, 2011 om 11:05
1085 Antwoorden / 27 Vragen

indien u b.v een aanvraag indient voor bijz. bijstand en u heeft geen bijstandsuitkering en de laatste aanvraag is langer dan 6 maanden geleden, dan kan sozawe opnieuw alle gegevens aan u opvragen die ze nodig hebben om uw aanvraag te beoordelen. Ook bij de aanvraag van een bijstandsuitkering,ioaw,
ioaz etc. wordt daarom gevraagd. Houd u rekening met een eventuele keuring
door een arts van de ggd. Dit om te bepalen of u volledig danwel gedeeltelijk
arbeidsongeschikt bent. Bent u namelijk ouder dan 50 jaar, dan valt u onder de
ioaw en niet onder de gewone bijstand voor wat betreft uw uitkering. Dit kan
gunstig zijn als u vermogen heeft. De ioaw houdt daar dan geen rekening mee.
Informeer eventueel bij de sociaal raadslieden in uw gemeente.
m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Mar 12, 2011 om 11:08
1085 Antwoorden / 27 Vragen

p.s. indien in het verleden gescheiden bent voor het gerecht, dus met gebruik-
making van een advocaat, dan zijn deze bewijsstukken nog steeds voorhanden.

stacey
door stacey - Mar 12, 2011 om 11:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=remi schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 09:52]. dus ik zal deze voorziening niet krijgen omdat ik een paar onderdelen niet kan aantonen. dit staat ook in de brief die ik ontvangen heb. .

Die onderdelen kun je wel aantonen, dus even er achteraan, dan informeren bij gemeente of je bezwaar tegen afwijzing moet indienen met nieuwe gegevens of dat je het alsnog kunt aanleveren:

Kopie huurcontract even vragen aan woningbouw en --Bewijs van echtscheiding, Als u een bewijs van echtscheiding nodig hebt voor een instantie, moet u in de gemeente waar u destijds de verbintenis hebt gesloten een 'uittreksel uit het huwelijksregister' aanvragen-- (voor uittreksel moet je wel iets voor betalen).
En arts wil ook best verklaring opstellen als je situatie uitlegd.

remi
door remi - Mar 12, 2011 om 11:33
317 Antwoorden / 84 Vragen

ik ben niet gescheiden voor het gerecht. en wat voor specialist heb ik nodig? of mag mijn huisarts dit ook doen?

birdies
door birdies - Mar 12, 2011 om 11:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........terwijl al deze dingen die ik hier meld niet stond in de eerste brief die ik kreeg. mag dit zomaar?..........

Blijkbaar hebben zij aanvullende informatie nodig, dus ja dat mag. Als je bijv. een aanvraag hebt ingediend voor langdurigheidstoeslag, dan hebben ze je inkomen over 5 jaar nodig, aangezien een voorwaarde is dat je 5 jaar (of langer) op een minimuminkomen zit.

Een huisarts is geen specialist.

remi
door remi - Mar 12, 2011 om 11:41
317 Antwoorden / 84 Vragen

ok als een huisarts niet geld, bij wie moet ik dan deze gegevens in laten vullen? want ik ben niet meer onder behandeling bij een specialist.

birdies
door birdies - Mar 12, 2011 om 11:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bij je huisarts een verwijzing vragen voor een specialist.

ro
door ron530 - Mar 12, 2011 om 12:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat je op eigen initiatief naar een specialist moet gaan vind ik vreemd, ik vond het volgende.
"Medisch advies

Voor het nemen van een zorgvuldige beslissing over bijvoorbeeld uw reïntegratieverplichtingen, kan uw gemeente medisch advies inwinnen. De gemeente maakt hiervoor vaak gebruik van onafhankelijke adviesinstanties zoals de GGD, Argonaut of de MO-zaak.

Het medisch advies wordt opgesteld door een arts. De arts kan zich daarbij baseren op een (medisch) rapport dat door een andere deskundige van de organisatie waar hij werkt, is opgesteld. U heeft dus niet altijd persoonlijk contact met een arts.

Als u het niet eens bent met de beslissing die uw gemeente neemt op basis van het medisch advies, kunt u bezwaar maken bij de gemeente."

Wat betreft de info die ze willen tja dat gaat heel ver huurcontract,auto, spaargeld en indien van toepassing scheidingspapieren zijn standaard nodig om de toekenning en hoogte van de uitkering te bepalen. Vaak staat er in de tweede brief aangevinkt welke info ze willen hebben dus niet alles hoeft van toepassing te zijn.

loreleigil
door loreleigil - Mar 12, 2011 om 14:25
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=remi schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 09:52]ik kan me het wel voorstellen dat ze veel vragen, maar dit hadden ze toch ook in de eerste aameldingsformulier kunnen zetten? dit zijn 3 vellen. aangezien ik meer dan 20 jaar gescheiden ben heb ik deze papieren niet meer, en de gemeente denk ik ook niet.
Als het goed is is dit wel degelijk ergens geregistreerd in de Gemeentelijke Basis Administratie.
Gewoon even een navragen.
[quote=remi schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 09:52] ik was dus in de veronderstelling dat je deze papieren na 5 jaar mag vernietigen. ik heb deze na dacht ik 10 jaar vernietigd. je kan toch niet heel je leven al die papieren bewaren? dus wel. wat mn handicap betref: dat kunnen ze ook aan me zien als ik een gesprek met hun heb. ben nl rolstoelgebruiker, en rolstoelgebonden.
Iedereen kan in een rolstoel gaan zitten en zeggen dat ze niks kunnen.
Ik beweer ABSOLUUT NIET dat u dat doet, maar de gemeente moet toch kunnen controleren of u vanwege uw handicap recht heeft op een uitkering?
[quote=remi schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 09:52]dus ik zal deze voorziening niet krijgen omdat ik een paar onderdelen niet kan aantonen.
Nee, als u niet meewerkt, krijgt u inderdaad geen uitkering.
[quote=remi schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 09:52]dit staat ook in de brief die ik ontvangen heb. wat mn uitkering betref dit stond ook in de kopie``s die ik gstuurd had. daar stond van 3 maanden hoeveel huur ik betaal en hoeveel huursubsidie ik krijg. iig bedankt voor jullie bijdrage.
De gemeente heeft recht op een kopie van uw huurcontract en op een kopie van de toekenning van de huurtoeslag.
Zo kunnen zij ook zien of u niet met een beperkt inkomen in een huis met 5 slaapkamers woont, terwijl u bijvoorbeeld ook toekunt met een huis met 3 slaapkamers.
Het is een gedoe, maar u zult mee moeten werken.
Mocht u er echt niet meer uitkomen, neem eens contact op met de Ango in uw regio.
Zij hebben juridisch onderlegde sociaal adviseurs die u prima met dit soort aanvragen kunnen helpen.
Heel veel succes!

getty
door getty - Mar 12, 2011 om 14:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien wordt het wat duidelijker als u even aangeeft welke aanvraag u heeft ingediend en waarvoor dus de verklaring mbt gezondheid nodig is.
Dus welke uitkering heeft u aangevraagd ?

remi
door remi - Mar 12, 2011 om 17:57
317 Antwoorden / 84 Vragen

de uitkering die ik aangevraagd heb is bijzondere bijstand.
de gegevens die ze nodig hebben:

echtscheidingsbeschikking
huurcontract
beschikking belastingdienst hoogte huursubsidie
uitkeringstroken uwv waarop de hoogte van de uitkeringen vermeld staan van de laatste 3 maanden en van de jaren 2009 2008 2007 de jaaropgave
kentekenbewijs 1 en 2
de ziektenkostenpolis
bewijs van een specialist waarom ik aangemerkt sta als chronisch zieke.

de hoogte van de uitkering wat ik iedere maand krijg heb ik al gegeven. dit stond in de kopieen van mn bankafschriften.
ook de hoogte van de huursubsidie staat daar ook in.

mahadma
door mahadma - Mar 12, 2011 om 18:13
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De echtscheidingsbeschikking is nodig i.v.m. met de eventuele alimentatieverplichtingen/ontvangsten.

Het huurcontract is nodig voor de correcte bedragen

De beschikking belastingdienst hoogte huursubsidie moet de originele kopie van de belastingdienst zijn. U kunt ook de huur/zorg subsidie direct op de rekening van verhuurder zorgverzekeraar laten storten.

De uitkeringstroken uwv waarop de hoogte van de uitkeringen vermeld staan van de laatste 3 maanden en van de jaren 2009 2008 2007 de jaaropgave zijn nodig voor controle inkomen.

Het kentekenbewijs 1 en 2 is nodig (stel u zou een rolls royce hebben=vermogen gekocht hebben, 2 maanden geleden) voor controle van de waarde van uw auto.

De ziektenkostenpolis is voor controle van het bedrag. Zie de huurtoeslag.

Het bewijs van een specialist waarom ik aangemerkt sta als chronisch zieke is nodig wegens (waarschijnlijk kunt u niet meer werken) arbeids mogelijkheden van u persoonlijk.

De hoogte van de uitkering wat ik iedere maand krijg heb ik al gegeven, dit stond in de kopieën van mijn bankafschriften. De gemeente wil altijd alles controleren, dus zeker dit ook.

Ook de hoogte van de huursubsidie staat daar ook in, maar zoals eerder gezegd kan huur/zorg toeslag ook direct op de rekening van de verhuurder/verzekeraaar worden overgemaakt.

Zoals eerder gezegd, werk mee, anders krijg je niets. Hoe zeer je het ook nodig hebt. En zoals een andere reactie, goede controlemaakt ook mogelijk dat er meer bij de juiste adressen terecht komt.

remi
door remi - Mar 12, 2011 om 18:21
317 Antwoorden / 84 Vragen

aah ok het is me duidelijk
trouwens by the way ben lekker actief hier in het forum. ben nog nooit zo actief geweest hier :)

wi
door willeke55 - May 20, 2011 om 07:35
6 Antwoorden / 6 Vragen

geachte kassa ik wou u is vragen of de gemeente geleen mijn zus,met 3 kinderen al 6maanden zonder uitkering mag laten zitten ,ze is helemaal radeloos en mijn moeder gaat er zo ook aan onder door ,ze zeggen dat je hier in ned,niet iemand mag laten kreperen maar de gemeente geleen doet wel ,mijn zus heeft al veel stappen ondernomen maar haar uitkering is weer afgewezen ik vind het zo erg want wij kunnen haar niet helpen op financieel gebied dus ze gaat nu de 7 e maand tegoed zonder geld ik wou is vragen of u mischien iets kunt beteken voor mijn zus en kinderen ,want ze staat op instorten en dat is wel vaker gebeurd ,bvbdank u ik hoop op spoedig terug bericht ,mevr meulenberg van der weert.

birdies
door birdies - May 20, 2011 om 08:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@willeke55: en wat is de reden dat de uitkering wordt afgewezen?

Lsk520
door Lsk520 - May 20, 2011 om 11:16
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=willeke55 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 07:35]geachte kassa ik wou u is vragen of de gemeente geleen mijn zus,met 3 kinderen al 6maanden zonder uitkering mag laten zitten ,ze is helemaal radeloos en mijn moeder gaat er zo ook aan onder door ,ze zeggen dat je hier in ned,niet iemand mag laten kreperen maar de gemeente geleen doet wel ,mijn zus heeft al veel stappen ondernomen maar haar uitkering is weer afgewezen ik vind het zo erg want wij kunnen haar niet helpen op financieel gebied dus ze gaat nu de 7 e maand tegoed zonder geld ik wou is vragen of u mischien iets kunt beteken voor mijn zus en kinderen ,want ze staat op instorten en dat is wel vaker gebeurd ,bvbdank u ik hoop op spoedig terug bericht ,mevr meulenberg van der weert.

Het is op zijn minst, niet netjes om in te breken in het topic van iemand anders!
U kunt Uw vraag stellen in een nieuw topic!
Nu gaan er antwoorden door elkaar lopen, da's niet de bedoeling!

loreleigil
door loreleigil - May 20, 2011 om 11:43
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=willeke55 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 07:35]geachte kassa ik wou u is vragen of de gemeente geleen mijn zus,met 3 kinderen al 6maanden zonder uitkering mag laten zitten ,ze is helemaal radeloos en mijn moeder gaat er zo ook aan onder door ,ze zeggen dat je hier in ned,niet iemand mag laten kreperen maar de gemeente geleen doet wel ,mijn zus heeft al veel stappen ondernomen maar haar uitkering is weer afgewezen ik vind het zo erg want wij kunnen haar niet helpen op financieel gebied dus ze gaat nu de 7 e maand tegoed zonder geld ik wou is vragen of u mischien iets kunt beteken voor mijn zus en kinderen ,want ze staat op instorten en dat is wel vaker gebeurd ,bvbdank u ik hoop op spoedig terug bericht ,mevr meulenberg van der weert. U zou eigenlijk eens contact op moeten nemen met de sociaal raadslieden of de maatschappelijke dienstverlening in Geleen. En inderdaad vraag ik mij af wat de reden van afwijzen is. De gemeente heeft er geen plezier in om wie dan ook zonder geld te laten zitten, dus moet er meer aan de hand zijn hier.

tr
door trappist - May 20, 2011 om 12:03
240 Antwoorden / 0 Vragen

@remi, gegevens betreffende uw handicap/aandoening zouden zich op zijn minst moeten bevinden in het medisch dossier bij uw huisarts, dus die zou ook gegevens daarover moeten kunnen verstrekken als u die zelf niet (meer) hebt!

wi
door willeke55 - May 24, 2011 om 08:48
6 Antwoorden / 6 Vragen

goeden morgen ,sorry ik ben ziek geweest daarom heb ik niet kunnen reageren ,maar nu lukt het wel weer ,jullie vragen waarom haar uitkering weer is afgewezen ,nou de gemeente blijft volhouden dat mijn zus een relatie heeft ,maar dat heeft ze niet en de gemeente kan dat ook niet bewijzen ,dus ik vind het maar vreemd gr, willeke

birdies
door birdies - May 24, 2011 om 09:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=willeke55 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 08:48]goeden morgen ,sorry ik ben ziek geweest daarom heb ik niet kunnen reageren ,maar nu lukt het wel weer ,jullie vragen waarom haar uitkering weer is afgewezen ,nou de gemeente blijft volhouden dat mijn zus een relatie heeft ,maar dat heeft ze niet en de gemeente kan dat ook niet bewijzen ,dus ik vind het maar vreemd gr, willeke

Ook een vriend die regelmatig meerdere keren per week blijft slapen, kan door de gemeente worden gezien als iemand waarmee je een huishouding deelt.

Heeft ze al een bezwaar tegen de beschikking ingediend? Dit moet binnen 6 weken na ontvangst afwijzing.

lottesanne
door lottesanne - May 24, 2011 om 09:42
438 Antwoorden / 47 Vragen

Staat er soms iemand op het adres van jouw zus ingeschreven? Zo ja, dan moet zij de afdeling bevolking vragen deze persoon te laten uitschrijven. De procedure zal dan zijn dat het adres van die persoon in onderzoek wordt gezet, maar dat kan dan in eerste instantie geen reden meer zijn de uitkering te weigeren. Is de gemeente op huisbezoek geweest? Maar ook als een broer of zus inwoont, kan men als samenwonende worden aangemerkt. Als de gemeente niet zou kunnen aantonen dat zij een relatie heeft, mogen zij de uitkering niet zonder meer weigeren. Wel kan er een verlaging plaatsvinden. Heeft jouw zus al contact opgenomen met de Sociaal Raadslieden?

Lsk520
door Lsk520 - May 24, 2011 om 17:24
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=willeke55 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 08:48]goeden morgen ,sorry ik ben ziek geweest daarom heb ik niet kunnen reageren ,maar nu lukt het wel weer ,jullie vragen waarom haar uitkering weer is afgewezen ,nou de gemeente blijft volhouden dat mijn zus een relatie heeft ,maar dat heeft ze niet en de gemeente kan dat ook niet bewijzen ,dus ik vind het maar vreemd gr, willeke

Nogmaals: Het is niet netjes/onfatsoenlijk om in te brejken in het topic van iemand anders! Als je een vraag wilt stellen dan kun je daar een nieuw topic voor openen!
Nu gaan mensen jouw vraag beantwoorden terwijl dit een topic van een ander is!
Niet doen dus!

birdies
door birdies - May 24, 2011 om 19:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

tp, de vraag van remi was al afgerond, kun je dus niet meer spreken van inbreken in topic v.e. ander.

Lsk520
door Lsk520 - May 24, 2011 om 19:26
827 Antwoorden / 2 Vragen

Dan nog ga je niet verder in dat topic, je start er zelf een. Zo doen we dat hier....

birdies
door birdies - May 24, 2011 om 20:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tp schreef op dinsdag 24 mei 2011, 19:26]Dan nog ga je niet verder in dat topic, je start er zelf een. Zo doen we dat hier....

Pfffff.

Lsk520
door Lsk520 - May 24, 2011 om 21:14
827 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan wel gaan puffen, ik vind het onbeschoft, asociaal en niet kunnen dat er maar lukraak in een topic andere vragen worden gesteld! Zou jij het normaal vinden als jij een vraag stelt over jonge jenever en een ander gaat het over thermo-nucleaire explosies hebben?

dobby
door dobby - May 24, 2011 om 22:01
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tp schreef op dinsdag 24 mei 2011, 21:14]Je kan wel gaan puffen, ik vind het onbeschoft, asociaal en niet kunnen dat er maar lukraak in een topic andere vragen worden gesteld! Zou jij het normaal vinden als jij een vraag stelt over jonge jenever en een ander gaat het over thermo-nucleaire explosies hebben?
hangt er maar net van af hoeveel van die (zelf gedestilleerde ) jenever je op hebt? Hoewel.. thermo-nucleair? Nah... dat lukt je nooit.... (grin, duck and run) ..

wi
door willeke55 - May 24, 2011 om 22:45
6 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=lottesanne schreef op dinsdag 24 mei 2011, 09:42]Staat er soms iemand op het adres van jouw zus ingeschreven? Zo ja, dan moet zij de afdeling bevolking vragen deze persoon te laten uitschrijven. De procedure zal dan zijn dat het adres van die persoon in onderzoek wordt gezet, maar dat kan dan in eerste instantie geen reden meer zijn de uitkering te weigeren. Is de gemeente op huisbezoek geweest? Maar ook als een broer of zus inwoont, kan men als samenwonende worden aangemerkt. Als de gemeente niet zou kunnen aantonen dat zij een relatie heeft, mogen zij de uitkering niet zonder meer weigeren. Wel kan er een verlaging plaatsvinden. Heeft jouw zus al contact opgenomen met de Soc

er is al van alles gedaan en ze heeft niemand in haar huis wonen dan alleen nu nog 2 kinderen .en de gemeente is ook komen kijken ,maar hun blijven bij hun stand punt geen uitkering ,maar ik ga nu verder kijken of we ook nog anderen stappen kunnen ondernemen ,waar we wel een stuk verder worden geholpen ,ik val jullie hier niet meer mee lastig ,bedankt voor de reacties ,maar daar krijgt me zus geen brood mee op de tafel gr, willeke

iaal Raadslieden?

lottesanne
door lottesanne - May 25, 2011 om 07:29
438 Antwoorden / 47 Vragen

Als zij alleen met haar kinderen woont, ook al zijn deze meerderjarig, heeft zij tenminste recht op de alleenstaandennorm zonder toeslagen. Wanneer de gemeente stelt dat zij een relatie heeft en de gemeente kan niet aantonen dat deze bij haar meerdere keren per week bij haar woont/slaapt én er is geen sprake van zorg dragen voor elkaar in de vorm van de was doen, boodschappen doen, enzovoort, kan en mag de gemeente geen uitkering weigeren. Zij kan dan met succes in beroep tegen de beslissing gaan. De gemeente moet dan wel heel duidelijk kunnen aangeven waarom zij menen dat jouw zus samenwoont. Maar het kan ook zo zijn dat de Sociale Recherche vaak heeft gepost en dat zij hebben geconstateerd dat er iemand regelmatig op haar adres verblijft. Daarom dus contact opnemen met iemand van de Sociaal Raadslieden. Zij zou dan wel een eigen bijdrage voor advocaatskosten moeten betalen. Zij kan in principe bijzondere bijstand krijgen voor de advocaatskosten, maar misschien dat de gemeente dit in eerste instantie zal afwijzen in verband met de vermeende relatie.