mi
door mike73 Feb 8, 2008 om 15:50
Geldzaken & recht

Mijn huis verhuren, mag dat?

Ik heb in 2006 (toen nog alleenstaand) een klein appartement  gekocht (ik heb een spaarhypotheek bij de rabo) in de binnenstad van amsterdam. Inmiddels heb ik een vaste relatie en wil met mijn vriendin gaan samenwonen. Haar appartement is wat groter (ook koop trouwens) dus willen we daar gaan wonen. Omdat dat van mij op een unieke (centrum en aan de gracht) plek is wil ik het niet kwijt en krijg ik het makkelijk verhuurd voor de prijs van de bruto hypotheekrente. Omdat ik een overwaarde op het appartementje heb denk ik dat de bank er niet direct bezwaar tegen maakt als ik het verhuur. Hoe gaat de bank op mijn voorstel reageren als ik ze dit voorstel? Zouden ze er mee akkoord gaan als ik het zou verhuren en onder welke voorwaarden zou dit zijn?   Wie weet hier meer over? Alvast vriendelijk bedankt, Mike.

1560 20 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 16:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In elke hypotheekakte staat dat je het huis niet mag verhuren. Maar zolang de hypotheek betaald wordt, is er geen haan die er naar kraait.

Een andere zaak is: huurbescherming. Wat voor contract je ook opmaakt, huurders kunnen bij de rechter een beroep doen op huurbescherming en krijgen dan vaak gelijk. Helemaal als ze er al langer wonen.

Een huurder kan de huurprijs in de eerst maanden dat hij huurt, laten toetsen aan de hand van het puntensysteem (als de woning aan de voorwaarden daarvoor voldoet). Betaalt de huurder teveel (aan de hand van het puntensysteem) dan kan hij huurverlaging gaan vragen.

De beste oplossing is het appartement te verhuren aan buitenlanders, die enige tijd voor hun werk in Nederland verblijven. Zij gaan op een gegeven moment weer terug, waardoor de huurbeschermingskwestie geregeld is. Hiervoor zijn aparte bureaus. Ze werken echter niet voor niks.

Vladja

mi
door mike73 - Feb 8, 2008 om 16:31
4 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is heel interessant om te weten. Weet je om hoeveel maanden dat dan gaat ? O ja, mag de vve bezwaar maken als je gaat verhuren of hebben ze niks te zeggen?

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 16:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie voor puntentelling + systeem:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10149

Voor
'geliberaliseerde' huur geldt het puntensysteem niet. Woningen met een
geliberaliseerde huurprijs zijn zelfstandige woningen waarvan de maximaal
redelijke kale huur boven de huursubsidiegrens ligt. Deze grens ligt rond de
550 euro (peildatum onbekend).

Vladja

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 16:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Binnen de eerste 6 maanden van het huurcontract.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 17:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat betreeft de VVE. Wat staat er in de statuten? Dat kan heel verschillend zijn.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 17:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Een woonhuis hypotheekakte zonder verbod op verhuur behoudens toestemming van
de hypotheeknemer? Ik moet de eerste nog tegen komen.

Van onderverhuur is sprake als iets gehuurd is en daarvan
wordt een deel weer aan een derde verhuurd. Omdat Mike eigenaar is, kan hier
alleen maar sprake zijn van verhuur en de daarbij behorende huurbescherming.

Vladja.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2008 om 17:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vladja@ Ik had zelf (ooit) zo'n overeenkomst. Heb toen wel zelf voor alle zekerheid toestemming gevraagd. Ik ken niet alle hypotheekvoorwaarden van alle hypotheeknemers.

mi
door mike73 - Feb 8, 2008 om 17:53
4 Antwoorden / 5 Vragen

Als je mbv het puntensysteem aan een huur komt boven de 550 euro dan zit je in de vrije sektor, klopt het als ik het zo zeg?

Nog iets anders: stel ik zou een nieuw huis willen kopen, en het (oude) appartement niet kwijt willen, mag ik dan de huuropbrengst bij mijn inkomen tellen als ze een nieuwe maximale hypotheek zouden berekenen?

groet mike

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2008 om 17:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Of het wel of niet mag is afhankelijk van de clausule daarover in de hypotheekakte. Staat er niets in, (anders dan Vladja stelt behoeft dat niet persé het geval te zijn, dan is er in het geheel geen probleem. Staat het er wel in dan zal de hypotheeknemer niet moeilijk edoen zolang en maar betaald wordt, op tijd. U bent dan echter wel afhankelijk van het ook tijdig betalen door uw huurder(s). Houd rekening met de fiscale consequenties, als u er zelf officieel niet meer woont is de rente niet aftrekbaar. Ga daarom eens na of onderverhuur niet een betere optie is met uiteraard de conequentie dat u officieel nog op het huidige adres ingeschreven blijft.

Ik kan me niet voorstellen dat een v.v.e. moeilijk kan of zal doen omdat er wel vaker sprake is van het verhuren van appartementen door de eigenaar van de appartementsrechten. Dat ook weer tenzij er expliciet iets over in dhet HR staat. (Ik heb zelf ooit een appartement verhuurd gehad zonder enig probleem met hypotheeknemer, ik had wel om toestemming gevraagd en verkregen)

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 18:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je het puntensysteem goed toepast en je komt boven het bedrag uit waaronder je recht kunt hebben op huurtoeslag (= nieuwe huursubsidie) bij het huren, dan is het geliberaliseerd.

Je kunt de huurinkomsten bij het aanvraag van een nieuwe hypotheek er wel bij je inkomen optellen, maar aan de andere kant staan daar de hypotheeklasten van het oude appartement tegenover. Dus wordt je daar veel wijzer van?

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2008 om 18:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U moet de huuropbrengst bij uw inkomen optellen/opgeven.

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 18:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het gaat hier om een hypotheekaanvraag, niet om het invullen van het belastingformulier.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Feb 8, 2008 om 19:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja,

Ik moet gerrit toch wel gelijk geven. Niet in alle hypotheekakten van particulieren staat dat het niet verhuurd mag worden zonder toestemming van de hypotheekhouder,

@Vraagsteller,
De vereniging van eigenaren kan zeer moeilijk doen. Vaak staat in Amsterdamse akten van splitsing dat het niet zonder toestemming van het bestuur van de vve is toegestaan om het gebruik van het appartement uit handen te geven aan een huurder. Gebeurt dat wel, dan mag het bestuur de huurder het gebruik ontzeggen. Dat betekent dus dat de huurder het appartement niet meer kan en mag gebruiken.

marcel75
door marcel75 - Feb 9, 2008 om 10:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Huuropbrengsten optellen bij je inkomen als je een hypotheekaanvraag doet is niet handig, tenzij je een grote portefeuille hebt. Als je maar 1 pand in de verhuur hebt, is het risico dat het leeg staat veel groter. Veel banken accepteren dat dan ook niet.

Waar staat overigens dat het om een nieuwe aanvraag gaat?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2008 om 10:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

waar staat dat het om een aanvraag gaat?

mi
door mike73 - Feb 9, 2008 om 18:44
4 Antwoorden / 5 Vragen

Het liefste zou ik die eerste hypotheek helemaal van een nieuwe loskoppelen. Het appartement draagt zijn eigen kosten en ik kan op basis van mijn inkomen een nieuwe hypotheek nemen. Of vindt de bank dit toch te risicovol?

Vladja, als ik een nieuwe hypotheek ga aanvragen zullen ze bij de bank zeggen dat ik al een hypotheek (en dus lasten) heb. Daarom wil ik de huuropbrengsten bij mijn inkomen tellen. Deze lasten en opbrengsten kun je inderdaad tegen elkaar wegstrepen, dus schiet ik daar niks mee op. maar doen dat ik geen hypotheek heb is natuurlijk geen optie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2008 om 11:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

hallo mike@ maakt u het zich nu niet moeilijk? Ik zie nu op basis van uw laatste reactie dat u een tweede hypotheek wenst, zo mogelijk los van de eerste.

U heeft het dan over een hypotheek voor ten minste één woning die niet voor eigen woongebruik is en dan gelden hoe dan ook al andere fiscale voorwaarden. Van belang blijft of u toestemming ( nodig) heeft van de bank, afhankelijk van de in de overeenkomst gestelde voorwaarden. Als u duidelijk kunt aantonen dat u het appartement kunt verhuren voor meer dan de bruto rentelasten en de onderhoudslasten/onroerendgoed belasting, dan zal een hypotheeknemer naar ik aanneem geen probleem hebben om ( een deel) te financieren. Of ze volledig willen financieren is de vraag.

marcel75
door marcel75 - Feb 10, 2008 om 19:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En je geeft dan ook nog eens op aan de bank dat je huurinkomsten geniet. Dan weten ze dus meteen dat de woning verhuurd is en zullen ze andere voorwaarden gaan stellen.

mi
door mike73 - Feb 10, 2008 om 21:16
4 Antwoorden / 5 Vragen

Heren en Dame, hartelijk dank voor uw tips. Mij is eea een stuk duidelijker geworden. Met veel dank en met vriendelijke groet, Michael Weir

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2008 om 09:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

graag gedaan