ha
door hanziezz Feb 12, 2010 om 17:13
Geldzaken & recht

Moeder

Door nare omstandigheden heb ik al zeker 25 jaar geen contact meer met mijn moeder.
Krijg ik bericht als zij overlijdt?

2764 22 Rapporteer

erik008
door erik008 - Feb 12, 2010 om 17:18
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je hebt nu nog de kans om het haar zelf te vragen.

soepkiep
door soepkiep - Feb 12, 2010 om 17:23
529 Antwoorden / 75 Vragen

neem gewoon contact met haar op
denk dat ze dat wel fijn zal vinden
nu kan het nog

tdehond
door tdehond - Feb 12, 2010 om 17:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u erft zal u benaderd worden.
Anders is wat uw moeder met nabestaanden heeft afgesproken en of haar wil gerespecteerd wordt van belang of u wat hoort.

Ik sluit me aan bij vorige respondent.
Overweeg nu om contact te herstellen.

toolboy
door toolboy - Feb 12, 2010 om 17:30
965 Antwoorden / 40 Vragen

En in die 25 jaar heeft u het kontakt geprobeerd te herstellen??
Of gaat dit over een eventuele aanspraak op erven van.

T

getty
door getty - Feb 12, 2010 om 17:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als zij alleen is zullen de kinderen erven zijn. U zult dan zeker opgespoord worden als nabestaande door de notaris of andere kinderen. Echter, dit kan al wel een tijdje na overlijden zijn, dus kans om bij het afscheid aanwezig te zijn is er dan zeer waarschijnlijk niet.

knoop4x9
door knoop4x9 - Feb 12, 2010 om 19:05
533 Antwoorden / 0 Vragen

Als je adres bekend is zal je wel bericht krijgen maar als ik jou was zou ik er is opbellen mocht dat te bezwaarlijk zijn stuur dan een kaartje of een brief waar in je aangeeft dat je weer kontakt wil,zal ze best wel leuk vinden tenslotte hoor je bij de familie.

Sukses Nico.

o ja ze zal je niet opeten hoor.

elenay
door elenay - Feb 12, 2010 om 19:36
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Stuur haar anders een Valentijnskaart of verjaardagskaart met je adres, dan kan zij ook altijd contact met jou opnemen mocht ze dat willen.

Vr.gr.Elena

kiran
door kiran - Feb 12, 2010 om 19:38
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@@@ / hanziezz

De vraag is NIET: 'hoe kom ik na 25 jaar weer in contact met mijn moeder'.
Of dat de achterliggende bij-gedachte is .... wij weten dat niet.
TS wil weten of als moeder komt te overlijden, hij/zij daar bericht over krijgt.

Alleen indien sprake is van een testament krijgt u bericht.
Als uw moeder niets anders bezit dan bv huisraad, zullen 'de kinderen' het huis opschonen. En als men kwaad wil ..... nee, u verneemt dan niet dat moeder is overleden.

En dat kan een heel nare ervaring zijn als u dat pas na jaren hoort, of anderswijs: een opluchting. Het is maar net Wat er is voorgevallen en of men genegen is het contact te herstellen of er inderdaad niets meer mee te maken wil hebben.
[bovenstaande = voorbeeld uit praktijk]

vladja
door vladja - Feb 12, 2010 om 20:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als er geen testament is, bent u (mede)erfgenaam. Als er iets te erven is, dan moet u bericht krijgen.

Als moeder een testament heeft gemaakt, waarin u buitengesloten wordt, dan zal niemand naar u op zoek gaan. U bent dan geen erfgenaam.en krijgt geen bericht van een notaris of (testamentair)-executeur of ander persoon, die de erfenis regelt.

Wel kunt u - als kind - uw legitieme erfdeel opeisen. Dat is de helft van wat uw normale erfdeel zou zijn geweest. Een legitieme portie bestaat alleen uit geld en heeft geen recht op goederen uit de erfenis. Een onterfde kind wordt door een beroep op zijn/haar legitieme portie ook geen erfgenaam en hij/zij is legitimaris.

De mogelijkheid om aanspraak te maken op de legitieme portie vervalt, indien de legitimaris niet binnen een hem door een belanghebbende gestelde redelijke termijn, en uiterlijk vijf jaren na het overlijden van de erflater, heeft verklaard dat hij zijn legitieme portie wenst te ontvangen.

Of u - los van erfenissen - bericht krijgt van het overlijden van uw moeder, hangt van de familie af of zij u willen berichten. Dat zijn zij niet verplicht.

Vladja

ha
door hanziezz - Feb 12, 2010 om 22:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou niet weten waar zij woont en al haar kinderen en kleinkinderen willen geen kontact met haar, daarvoor zijn wij te zwaar beschadigd door haar geestelijke en nog veel meer lichamelijke mishandeling.
Ik zag in de categorie Geldzaken & Recht - Overheid/gemeenten staan, ik heb alleen Overheid/gemeenten ingevuld.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 13, 2010 om 01:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hanzie:

Bekend gezegde: De tijd heelt ALLE wonden.

Hebben de andere kinderen en kleinkinderen inmiddels ook nog geen contact met haar? Weet je dat 100 % zeker?
Wil je alleen weten of ze nog leeft, of zou je weer contact met haar willen?
Buiten het programma "opsporing verzocht" zijn daar methoden voor.

Vertel maar eens wat je nu eigenlijk wilt, dan komen de tips wel los.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Feb 13, 2010 om 11:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Antwoord van Vladja is meest complete. Als u erfgenaam bent en er stapt iemand naar een notaris om een verkalring van erfrecht te vragen, dan zult u benadert worden. Bent u onterft in een testament van uw moeder, dan zult u niets horen. Uw eventuele beroep op een legitieme portie zult u moeten indienen bij de erfgenamen.

tdehond
door tdehond - Feb 13, 2010 om 12:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=hanziezz schreef op vrijdag 12 feb 2010, 22:27]Ik zou niet weten waar zij woont en al haar kinderen en kleinkinderen willen geen kontact met haar, daarvoor zijn wij te zwaar beschadigd door haar geestelijke en nog veel meer lichamelijke mishandeling.
Ik zag in de categorie Geldzaken & Recht - Overheid/gemeenten staan, ik heb alleen Overheid/gemeenten ingevuld.

Misschien wordt een overlijdensadvertentie geplaatst.
Als u erft, zal de notaris proberen u te benaderen.
Misschien heeft u iets aan dit pdf file
Klik hier

http://www.cbg.nl/download/dl_nalatenschappen.pdf

of hier

http://www.leerwiki.nl/Wanneer_gaat_erfenis_naar_de_consignatiekas_%E2%80%93_geen_erfgenamen

vladja
door vladja - Feb 13, 2010 om 12:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hanziezz,

Als niemand meer contact met moeder heeft, komt er nog een aspect om de hoek kijken. Niemand weet hoe de financiele situatie van moeder op het moment van overlijden is. Als moeder getrouwd is of een samenlevingscontract heeft en nog samen woont, dan mag de partner het oplossen. Als moeder alleen is, dan wordt het een ander verhaal.

Als moeder geen testament heeft gemaakt, zijn alle kinderen erfgenaam. En erven is een kwestie van de lusten en de lasten erven. Dat houdt in als moeder overlijdt en er zijn schulden, dan erven de kinderen de schulden.

Om niet de schulden te erven, moet de erfenis door alle dan in leven zijnde kinderen en de kinderen van een overleden kind, beneficiair aanvaard worden om te voorkomen dat de kinderen en eventueel kleinkinderen voor de schuld opdraaien.

Hiervoor dienen alle erfgenamen een verklaring bij de arrondissementsrechtbank af te geven. Dat is dan de rechtbank, waar de verblijfplaats (stad) van moeder was op het moment van overlijden, onder valt. Kan dus niet bij je "eigen" arrondissementsrechtbank. Voor het registreren van zo'n verklaring moet griffierecht betaald worden. Voor elke ingeleverde verklaring. Dus het loont de moeite om dit in een gezamenlijke verklaring te doen, dan ben je maar 1x griffierecht verschuldigd. Dat griffierecht is op dit moment ca. € 110,--.per verklaring.

Beneficiair aanvaarden noemt men ook wel aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

Je krijgt volgens de wet drie maanden de tijd om na te denken wat je met een erfenis wil. Gewoon aanvaarden met alle lusten en lasten, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Dat laatste helpt hier niet, omdat dat dan de erfenis doorschuift in de lijn, dus van kind (die verwerpt) naar diens kinderen en dan zitten die er weer mee. Die nadenktijd heet: het recht van beraad. Tijdens die tijd mag je niets doen, wat er maar enigszins op lijkt dat je de erfenis aanneemt. Geen theelepel, fotoboek meenemen of rijden in de auto van een overledene. Alleen het hoogst noodzakelijke mag je regelen, zoals de begrafenis, huisdier opvangen, als er ontruimd moet worden alle inboedel ergens opslaan (niet in je eigen garage) etc.
Eerst die verklaring bij de rechtbank registreren !

Het gaat je - hoe onrechtvaardig het ook klinkt - geld kosten.

Dan is er nog de begrafenis/crematie. Ook al is er geen geld, geen uitvaartverzekering (wel schulden) dan komen de begrafeniskosten voor rekening van de kinderen. Dat is wettelijk geregeld en daar kom je niet onderuit. Ook al heeft de gemeente de begrafenis geregeld, omdat de erfgenamen niet snel genoeg opgespoord konden worden, dan wordt de rekening bij de kinderen neergelegd. De gemeente hoeft niet alle erfgenamen op te sporen 1 is genoeg. Hoe die dat verder onderling regelt met de anderen, is zijn/haar zorg.

Vladja

ha
door hanziezz - Feb 13, 2010 om 13:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het mee denken, maar:
Ik wil niets erven, alleen weten of zij inmiddels gestorven is.
Mijn vraag was, bij zo ja, hoe kom ik dat te weten? Bij mijn eigen gemeente?
Want ik rust……
En weten of nog leeft, zo ja, waar dan?(bedankt kiran)
Want 'de kinderen' zullen niet het huis opschonen en hebben ook geen onderling kontakt meer.
Vladja, bedankt , dat van Beneficiair aanvaarden, komt dan wel aan de orde als er ergens een notaris mij vind.

ge
door gerland - Feb 13, 2010 om 13:21
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op vrijdag 12 feb 2010, 19:05]Als je adres bekend is zal je wel bericht krijgen maar als ik jou was zou ik er is opbellen mocht dat te bezwaarlijk zijn stuur dan een kaartje of een brief waar in je aangeeft dat je weer kontakt wil,zal ze best wel leuk vinden tenslotte hoor je bij de familie.

Sukses Nico.

o ja ze zal je niet opeten hoor.

@Nico: u bent helderziende?

De opmerking dat iemand nu nog zelf kan vragen (niet noodzakelijkerwijs aan moeder zelf, maar eventueel aan iemand uit haar omgeving) is op zich juist en biedt eventueel een kans een antwoord te krijgen op de gestelde vraag.

Zonder de geschiedenis te kennen past naar mijn mening op dit punt slechts terughoudendheid naar vraagsteller toe. Wij weten immers niet wat er gebeurt is in het verleden.
Hoe kun je nou adviseren dat iemand moet bellen of schrijven om aan te geven dat ie weer contact wil als je niet weet of iemand contact wil? Uit de vraag is geenszins af te leiden dat iemand contact wil! Ook de opmerking "zal ze best leuk vinden" raakt kant noch wal. Hoe weet u dat nou, zonder moeder en geschiedenis te kennen? Zelfs over "tenslotte hoor je bij de familie" kan zowel door moeder als vraagsteller heel anders gedacht worden.

Je zou dit soort adviezen zelfs respectloos naar vraagsteller kunnen noemen. Mogelijk is dit zeer pijnlijk voor vraagsteller.

Kiran heeft het wat mij betreft netjes verwoord.

marcel75
door marcel75 - Feb 13, 2010 om 13:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt er zelf niet zomaar achterkomen of iemand overleden is. Via je eigen gemeente zul daar zeker geen informatie over krijgen. De gemeente mag die gegevens namelijk niet zo maar vrijgeven. Zou de ambtenaar al mee willen werken, dan zul je je bij de gemeente waar je moeder woont/woonde moeten melden.

vladja
door vladja - Feb 13, 2010 om 14:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Persoonskaarten - vastlegging van persoonsgegevens in een gemeente
Bij onderzoek in de familie bent u op zoek naar de overlijdensberichten van uw familieleden.
Zijn daar personen bij die overleden tussen 1938 en nu, dan kunt u met de reeds bij u bekende gegevens bij het Centraal Bureau voor Genealogie te 's-Gravenhage van deze personen een kopie van de persoonskaart opvragen.

Deze persoonskaart is in 1938 ingevoerd en van alle inwoners van Nederland zijn toen kaarten vervaardigd met een aantal persoonsgegevens. Deze kaarten worden bewaard en bijgehouden door de diverse afdelingen bevolking van de woonplaats van de betreffende persoon. Bij verhuizing gaat de persoonkaart mee naar de gemeenteadministratie van de volgende woonplaats. Na het overlijden van de persoon wordt de persoonkaart uit de gemeentelijke administratie verwijderd en wordt hij opgezonden naar het Centraal Bureau voor de Statistiek waar een aantal gegevens van de kaart verwerkt worden.

Na deze verwerking wordt de kaart vervolgens gezonden naar het Centraal Bureau voor Genealogie te 's-Gravenhage, waar ze bewaard blijven. Een klein deel van het totale bestand aan persoonskaarten (thans bijna 6 miljoen stuks) is in de 2e Wereld Oorlog verloren geraakt bij bombardementen. Omdat de persoonskaarten recente gegevens bevat die (nog) niet openbaar zijn is het niet toegestaan deze kaarten te raadplegen.

Wel is het Centraal Bureau voor Genealogie door de minister van binnenlandse zaken gemachtigd tegen vastgestelde leges uittreksels van deze persoonskaarten te verstrekken. Dit uittreksel bestaat uit een fotokopie van de persoonskaart, waarbij bepaalde, niet verstrekbare gegevens, worden afgedekt.

U kunt eens hier proberen om uit te vinden of de persoonskaart van uw moeder misschien hier al aanwezig is.

Vladja

tdehond
door tdehond - Feb 13, 2010 om 15:47
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als aanvulling op Vladja's uitstekende antwoorden, kunt u zelf wat onderzoek doen.

Google eens:
Parenteel + meisjes naam moeder
of
Kwartierstaat + meisjesnaam moeder

Klikt u ook hier
Genlias is een leuke site om zelf te beginnen met stamboom onderzoek.

ha
door hanziezz - Feb 13, 2010 om 18:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer, tdehond, alles geprobeerd, ook mijn vader ingevoerd, niets gevonden!

tdehond
door tdehond - Feb 13, 2010 om 18:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=hanziezz schreef op zaterdag 13 feb 2010, 18:05]Jammer, tdehond, alles geprobeerd, ook mijn vader ingevoerd, niets gevonden!

Jammer. Misschien lukt het om wereld wijd iemand te vinden die aan een stamboom verwant aan die van u bezig is.

Klik hier

( http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi) Er is daar ook een message board.

tdehond
door tdehond - Feb 13, 2010 om 18:13
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vergeet nog een startpagina neer te zetten.
klik hier

( http://www.stamboomsurfpagina.nl/)