ma
door maus2 Oct 13, 2014 om 20:38
Geldzaken & recht

Moet ik betalen ?

Hallo, ik heb een geschil met mijn tandarts. Hij heeft een fout gemaakt. Daardoor moest er een nieuw ondergebit met inplantaten gemaakt worden. Ik heb op de mail dat de tandarts dit kosteloos doet. Als ik een rekening krijg van de eigen bijdrage, moet ik dat doorsturen en wordt dit betaald. Zelfs de eerste 5 jaar vergoeden zij wat ik niet door de verzekering vergoed krijg. Mijn eigen bijdrage heb ik al 2 jaar op het maximum van €850.
Ik kreeg een rekening van €844. Nu wil de tandarts maar €360 betalen. Ik heb al meerdere mails gestuurd naar de directeur maar hij weigert. Wat kan ik doen ? Hij maakt de fout, ik moet betalen, ondanks zijn toezegging dat er geen kosten voor mij zijn.

1151 20 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 13, 2014 om 20:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je dat aan die tandarts medegedeeld dan, dat je 500 euro extra eigen risico hebt, toen die afspraak werd gemaakt? Lijkt me redelijk dat hij daar namelijk niet vanuit is gegaan.

ma
door maus2 - Oct 13, 2014 om 21:07
37 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ik zou geen rekening krijgen. Zelfs de eerste 5 jaar niet. Het is mi ook niet van belang, omdat er niet naar gevraagd werd. Hij maakt de fout, en die moeten zij herstellen. En dus betalen. Is niet mijn schuld toch ? Heeft niets met eigen bijdrage te maken. Zij hebben zonder dat ik het wist een toestemming gevraagd aan mijn zorgverzekeraar. En krijgen het dus betaald. Maar daardoor krijg ik dus deze rekening .

ekiem
door ekiem - Oct 13, 2014 om 21:09
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik denk dat het inderdaad zo is dat die tandarts uit is gegaan van een eigen bijdrage van 360 euro.
Als u niet heeft verteld dat u de eigen bijdrage heeft / had verhoogd naar 850 euro, dan mag u ervan uit gaan dat die tandarts rekening heeft gehouden met die 360 euro.

Zo zou ik ( als ik die tandarts was ) redeneren. Niet iedereen verhoogd zijn eigen risico. Dat moet je in dit soort gevallen expliciet uit spreken zodat er geen ruimte is voor misverstanden.

Ekiem

diumenge
door diumenge - Oct 13, 2014 om 21:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, nu is het verhaal ineens wat anders. Kosteloos doen is niet hetzelfde als bij de verzekeraar claimen en daarvan alleen uw kosten vergoeden. Hebt u rechtsbijstand? Dan zou ik die maar inschakelen.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2014 om 21:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat er precies in die mail?

ma
door maus2 - Oct 13, 2014 om 21:38
37 Antwoorden / 3 Vragen

Ekiem, er werd niet gesproken over de eigen bijdrage. Alleen dat ik alles vergoed zou krijgen.
Nu het betaald moet worden komt hij ermee. Hoewel hij zei dat ik deze rekening naar hun moest sturen als ik dat zou krijgen.

ma
door maus2 - Oct 13, 2014 om 21:51
37 Antwoorden / 3 Vragen

Er staat,
"Nogmaals de steg wordt volledig vergoed."
"De eigen bijdrage op de nieuwe prothese zal volledig voor onze rekening zijn . Tevens krijgt U de toezegging dat de kosten welke niet vergoed worden door Uw verzekeraar voor ons zijn.Dit voor de periode van 5 jaar.
Dit geldt ook voor de steg. Als U een rekening krijgt voor de eigen bijdrage kunt U deze naar ons sturen."
Dit lijkt mij duidelijk toch ?

diumenge
door diumenge - Oct 13, 2014 om 22:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er wordt dus wel over eigen bijdrage gesproken. Nou is eigen bijdrage weer niet hetzelfde als eigen risico. Maar ze zullen wel eigen risico bedoelen. Het klopt sowieso niet dat ze dat vergoeden. Zou je nu andere kosten hebben, dan heb je daar voordeel van.

Maar onderaan de streep hebben ze een toezegging gedaan dat er geen kosten zouden zijn. Daar moeten ze zich aan houden lijkt mij. Duidelijk voorbeeld dat je goede afspraken moet maken en die duidelijk moet beschrijven, met alle mitsen en maren.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2014 om 22:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uitleg eigen bijdrage en eigen risico: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De eigen bijdrage voor een prothese op implantaten bedraagt € 125,00 voor de onderprothese en € 125,00 voor de bovenprothese,

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan uiteraard nog het eigen risico.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2014 om 12:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat het zo zit, de tandarts heeft een wanprestatie geleverd en zal daarom de kosten moeten vergoeden, die de wanprestatie teniet doen. Dat u uw eigen risico op maximaal heeft gezet, dat is pech voor hem, maar u hoeft geen rekening met uw tandarts te houden bij het afsluiten van uw zorgverzekering.

ma
door maus2 - Oct 14, 2014 om 12:30
37 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt zoekster, dat is precies zoals het volgens mij is.
Zij moeten het herstellen, kosteloos. Dat ze dan een fiat vragen bij de zorgverzekering, om minder kosten zelf te hebben, is hun pakkie-an. Maar ja, daardoor krijg ik dus de rekening.
Wat zal de Agis hiervan zeggen ? Die betalen ook voor hun fout. Fouten maken is menselijk, maar ik heb hier zoveel last van gehad ! Zeker al 10x heen moeten gaan, vakantie met gebit dat maar aan 1 kant vastzat, enz. Ik zou geld toe moeten krijgen voor de overlast. Ben al vanaf Februari bezig, zit nog niet helemaal prettig , pijnloos. Bah, wat een gedoe !,

ma
door maus2 - Oct 14, 2014 om 22:36
37 Antwoorden / 3 Vragen

Nog erger, kijk ik vanavond of de zere plek rood is, is de steg daar afgebroken.
Vrijdag gesprek met de directeur, kijken wat er kan. Heb weinig vertrouwen nog.

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2014 om 23:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een narigheid en pech. Ik kwam over het repareren van een steg dit klik hier tegen. Ik zou overigens voorlopig ook spoelen met water met wat zout erin.
Ik ben inmiddels wel benieuwd naar wat voor fout die tandarts eigenlijk gemaakt heeft dat alles overnieuw moet en is dit een tandarts met ervaring w.b. implantaten?

door 1953 - Oct 15, 2014 om 03:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 13 okt 2014, 23:49]Ik denk dat het zo zit, de tandarts heeft een wanprestatie geleverd en zal daarom de kosten moeten vergoeden, die de wanprestatie teniet doen. Dat u uw eigen risico op maximaal heeft gezet, dat is pech voor hem, maar u hoeft geen rekening met uw tandarts te houden bij het afsluiten van uw zorgverzekering.

Vanuitgaande dat de eigen risicobijdrage gold maximaal € 360,00!

Dat u uw eigen risicobijdrage destijds op een vrijwillig verhoogd eigen risicobijdrage heeft gesteld is van geen belang in dezen.

Trouwens uw eigen risico interen op tandartskosten is onmogelijk, daar de aanvullende verzekering het dekte tot een limiet van de kosten over het jaar. Uw eigen risico werd niet op aangesproken.

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2014 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Een volkedige prothese op implantaten wordt vergoed uit de basisverzekering.

ma
door maus2 - Oct 19, 2014 om 20:01
37 Antwoorden / 3 Vragen

Ben Vrijdag bij de directeur geweest. Blijkt dat hij niet eens op de hoogte was van het hele verhaal !
Was zeer redelijk en gaat het netjes oplossen.
Zeer tevreden. Hoef dus niets te betalen, ga ik van uit tenminste.

aurora1
door aurora1 - Oct 20, 2014 om 12:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig voor u is de financiële kant nu opgelost.
Dank voor het melden.

pino123
door pino123 - Jan 14, 2015 om 15:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Prima, anders nogmaals deze zin onder zijn/haar neus schuiven:

U de toezegging dat de kosten welke niet vergoed worden door Uw verzekeraar voor ons zijn.Dit voor de periode van 5 jaar.

Dan moeten ze er maar inzetten dat er €360,-- vergoed gaat worden.