Je
door Jenny92 Jan 10, 2023 om 14:36
Geldzaken & recht

Mogen er administratiekosten gerekend worden voor allonge medehuurderschap?

Hi!

Wij hebben bij de woningcorporatie gevraagd naar medehuurderschap. Ik ben zwanger en wil graag vooraf voorkomen dat ik dit huis uit moet met een baby, mocht er onverhoopt iets met mijn vriend gebeuren. De woningcorporatie geeft aan €121 aan administratiekosten te vragen voor het opstellen van een allonge medehuurschap. Dit moest ik even googelen maar het komt dus neer op een aanvulling op het al bestaande huurcontract.

Ik kan niet echt een uitsluitend antwoord vinden, misschien is deze er ook niet (?) maar mag er voor zoiets zoveel geld gevraagd worden? Er is verder niet gesproken over een nieuw naamplaatje of iets anders concreet wat wij zouden moeten krijgen, het gaat puur om een aanvulling op het contract.

Alvast bedankt!

3401 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2023 om 14:46
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als die €121,00 eenmalig is lijkt het me geen weggegooid geld. Want als u dus niet getrouwd bent en ook geen samenlevingscontract hebt is het wel zo dat, als er iets met de een gebeurt, de ander er na bepaalde tijd ook uit moet. Zou u dat wel accepteren dan, mocht er onverhoopt iets met een van u 2 gebeuren, de ander wel in het huurhuis kan blijven. Nieuw naamplaatje is van later zorg. Kan men bij iedere huurwoning aanvragen.

Je
door Jenny92 Jan 10, 2023 om 15:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie!

Het gaat inderdaad niet om het naamplaatje, maar in mijn zoektocht naar een antwoord had ik gevonden dat er kantonrechters zijn die zeggen "opstellen huurcontract hoort gewoon bij de taak als verhuurder, er kan alleen geld worden gevraagd voor zaken waar je als huurder concreet iets aan hebt, zoals een naamplaatje". Maar het lijkt daarin een beetje afwachten te zijn wie je treft of het wordt gezien als terecht of niet.

De eenmalig €121 zou de zekerheid in dit opzicht ook wel waard zijn, maar dat zijn ook heel veel luiers als dit bedrag wordt gevraagd terwijl het eigenlijk niet echt gegrond is haha.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2023 om 16:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

De luiers zou je financieel een beetje kunnen opvangen door luier recycling te gebruiken. Werk je en mee aan het milieu en het bespaart zo ook wel wat geld. Is maar een ideetje hoor.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2023 om 14:47
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kan ik mij daar wel iets bij voorstellen aangezien er daarvoor werkzaamheden verricht moeten worde.
U kunt hierover eventueel wel navraag doen bij de het bestuur van de Huurdersbelangenorganisatie die iedere corporatie verplich moet hebben en indeze bemiddelingsrechten heeft. Edoch denk ik dat het antwoord dan niet anders zal zijn Navraag bij https://service.woonbond.nl/page/contactus kan uiteraard ook al zal men dan vragen of u lid bent.  Mijn advies is: accepteren want dan bent u medehuurder.

Je
door Jenny92 Jan 10, 2023 om 15:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het meedenken!

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 10, 2023 om 14:53
7225 Antwoorden / 3 Vragen
Je
door Jenny92 Jan 10, 2023 om 15:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, ik had dit inderdaad ook gevonden.

Misschien toch maar aansturen op trouwen dan, het artikel leest alsof het dan allemaal vanzelf zou moeten gaan haha.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jan 10, 2023 om 15:34
531 Antwoorden / Vragen

Hallo Jenny, ik kan er net als jij ook niks over vinden dat het niet zou mogen.
En kom dit soort kosten op het internet hier en daar wel meer tegen.
Misschien verstandig om het gewoon maar te doen in het belang van jullie gezin.

Topantwoord

sira
door sira - Jan 10, 2023 om 15:54
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Het gaat hier niet om een huurcontract, maar om het wijzigen van een bestaand huurcontract en ja, daar zijn kosten aan verbonden, logisch, want er moeten werkzaamheden voor verricht worden.
De hoogte van het bedrag kan ik niet beoordelen, maar vind ik niet onredelijk, helemaal al niet voor de zekerheid die u er voor terugkrijgt.

Een notaris zal ook kosten berekenen voor een wijziging of een aanvulling.

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2023 om 16:10
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Een huurcontract bij aanvang huur is ook een kostenpost, dat contract komt ook niet zelfstandig uit de printer rollen. Een wijziging daarin lijkt mij logisch dat die € 121 aan u berekend worden. Beter nu wel regelen, als straks (t.z.t.) er te laat achterkomen dat je op straat staat met een baby/kind.

Wij hebben via de notaris een levenstestament laten maken, kost ook € 399 voor 2 persoenen. Ergo in NL is niet voor niets.

Je
door Jenny92 Jan 10, 2023 om 16:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hahaha, nee voor niks gaat de zon op.

En ik snap ook dat het hen tijd etc. kost, maar ik kan dus wel vinden dat op het moment dat je ergens gaat wonen er geen kosten gerekend mogen worden voor sleutels/contract en dergelijke, want dat hoort simpelweg bij de werkzaamheden die ze hebben en jij gaat de huur betalen. Maar ik begrijp niet helemaal wat nu dan het verschil maakt dat er wel geld voor gevraagd mag worden.

rj
door rjw Jan 10, 2023 om 19:43
3293 Antwoorden / 5 Vragen

De kosten voor een regulier werk, zoals eej standaard huurcontract, zitten verwerkt in de huurprijs. Dit is extra werk en die kosten moeten gedekt worden.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Jan 10, 2023 om 19:13
737 Antwoorden / Vragen

U wilt dat de verhuurder voor u werkzaamheden verricht die niet noodzakelijk zijn voor het verhuren (of onderhouden) van de woning. Maar die volledig in uw eigen belang zijn.

Het lijkt mij logisch dat de redelijke kosten voor die werkzaamheden gerekend worden. Het bedrag is een vergoeding voor anderhalf tot twee uur werk. Gegevens bij u opvragen, contract opstellen, afspraak voor het tekenen en controleren van legitimatiebewijs (inclusief kopje koffie/thee opdienen & een klein praatje), gegevens digitaal verwerken en het contract archiveren. En dan nog de factuur opstellen + controle van betaling.

Dan lijkt mij alles bij elkaar die pakweg anderhalf uur die gerekend wordt mij best redelijk. Veel sneller kan het echt niet, gezien de vele stappen die er nu eenmaal bij horen.

rj
door rjw Jan 10, 2023 om 19:44
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Met huidige loonkosten is dit eerdere 1 tot 1,5 uur werk. Voor 60 euro/uur die je niet zo veel meer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 10, 2023 om 19:31
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jenny,

Persoonlijk zou ik het gewoon betalen.

Maar ik zou die passieve vriend van jou aansporen om met jou zo snel mogelijk te trouwen.....

Je
door Jenny92 Jan 10, 2023 om 22:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hahaha, zo erg is het niet met 'm gesteld hoor.

Je
door Jenny92 - Jan 10, 2023 om 22:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!

sira
door sira Jan 11, 2023 om 14:24
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan

Topantwoord

mo
door mof - Jan 11, 2023 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De kosten betreffen ws. voornamelijk de loonkosten van de personen die bij de corporatie betrokken zijn. Echter, de vraag is of voor er geld voor een aanpassing gevraagd mag worden. Normaalgesproken is bij het aangaan van de huur het contract gratis. Als iemand bij u gaat inwonen moet u dit melden bij de verhuurder. Als deze persoon in het contract komt te staan betekent dit feitelijk dat deze persoon ook huurder wordt dus een contract op zijn naam, of u op uw naam, krijgt. Daarvoor kunnen m.i. u geen kosten worden berekend.

Je
door Jenny92 Jan 11, 2023 om 12:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja.. dit lijkt precies te zijn waar het ingewikkeld wordt, want de ene zegt dus dat het erbij hoort en de ander van niet.

Toen we gingen samenwonen hebben we dit doorgegeven en ze hebben ons toen de keuze gegeven. We konden gewoon gaan samenwonen en het huurcontract op zijn naam laten staan of we konden mijn naam er voor €75 bij laten zetten. Ik dacht destijds doei, als het misgaat, ga ik logischerwijs toch dit huis weer uit dus van dat geld doen we wel wat anders. Ondertussen is het dus duidelijk niet misgegaan, is de prijs verhoogt en ben ik wat minder stoer geworden hahaha.

1paul
door 1paul - Jan 11, 2023 om 16:13
3188 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurder mag verhuurkosten vragen, opstellen van een nieuwe overeenkomst kost tijd en dus geld en daar mag verhuurder reele kosten voor in rekening brengen, als ik het zo lees zijn de kosten redelijk in dit geval.