waterlelie82
door waterlelie82 Mar 26, 2009 om 22:10
Geldzaken & recht

Nabestaandenpensoen betalen terwijl ik alleenstaand ben

Hallo allemaal,

Tot eind vorig maand werkte ik via een detacheringsbureau en betaalde premie voor de ouderdomspensioen. Nu ik per 1 maart een vaste aanstelling heb moet ik ineens ook nabestaandenpensioen betalen, dit is deze maand van mijn salaris ingehouden. Ik zit me eigenlijk af te vragen waarom ik dit zou moeten betalen terwijl ik alleenstaand zonder kinderen ben. Eerst zat ik met pensioenopbouw bij Nationale Nederlanden en nu bij ABP.

Morgen ga ik op het werk om opheldering vragen maar weet iemand misschien of ik, als alleenstaande zonder kinderen verplicht ben om ook een nabestaandenpensioen te nemen??

3914 8 Rapporteer

spooky01
door spooky01 - Mar 26, 2009 om 23:46
418 Antwoorden / 56 Vragen

Er is maar een antwoord. Nee. Ik ben ook alleen zonder kinderen en betaal ook niks. Groetjes Ingrid

kroonmeester
door kroonmeester - Mar 27, 2009 om 05:23
457 Antwoorden / 45 Vragen

Ik betaal ook voor de 'kindtoeslag' terwijl ik alleenstaand ben zonder kinderen!

Ik heb mijn 'nabestaandendeel' ingeruild voor een 'hogere pensioen' bij de ABG (voorheen ABP).

mariegh
door mariegh - Mar 27, 2009 om 10:00
263 Antwoorden / 13 Vragen

Het zou in de toekomst kunnen dat je wel een partner ofzo krijgt, of andere nabestaanden. Toch wel fijn als jij dan voor ze hebt gezorgd.
Mijn kinderen zijn inmiddels te oud om voor nabestaandenpensioen in aanmerking te komen, maar ik kan straks het nabestaandendeel inruilen voor een hoger pensioen. ook niet verkeerd.

waterlelie82
door waterlelie82 - Mar 27, 2009 om 12:04
71 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteindelijk heb ik het vandaag op het werk gevraagd en het blijkt in de pensioen pakket te zitten dus niks aan te doen. Bedankt voor de tips en ik zal ze, wanneer het van toepassing is, zeker raadplegen.

stacey
door stacey - Mar 27, 2009 om 12:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb recht op een nabestaandenpensioen, terwijl ik alleenstaand ben en wil blijven. Daar heb ik toch niets aan?
Klopt, maar voordat je met pensioen gaat kan je het ruilen voor pensioen voor jezelf. Zo kun je eerder pensioen krijgen, of een hoger bedrag.

http://www.vrouwenpensioen.nl

poltol
door poltol - Mar 27, 2009 om 13:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Waterlelie,

U moet bij het ABP zijn met uw vragen. Uw baas is niets anders dan een doorgeefluik van uw premie. U kunt, maar dat is al eerder hier vermeld, pensioen om/inruilen. En zoek dan gelijk uit of uw geld van Nat.Ned. ook naar ABP kan gaan.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Mar 27, 2009 om 13:54
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Dit staat op de ABP site,

Wat betekent uitruilen van nabestaandenpensioen voor ouderdomspensioen?

Uitruilen betekent dat u een deel van uw nabestaandenpensioen kunt gebruiken voor een hoger ouderdomspensioen. Dat kan overigens alleen voor de opgebouwde pensioenrechten sinds 1-7-1999.