gr
door grandad Feb 11, 2015 om 15:14
Geldzaken & recht

Nieuwe hypotheek laten uitrekenen

Ik heb een hypotheek met een looptijd van 20 jaar die loopt binnenkort af. moet ik als ik bij de zelfde adviseur waar ik deze hypotheek toen heb laten uitrekenen weer de kosten hiervoor betalen of hoort dit bij de service

1159 15 Rapporteer

getty
door getty - Feb 11, 2015 om 15:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bedoelt u dat de rentevast periode afloopt of dat de gehele hypotheektijd is voldaan?
Als dat laatste het geval is zult u een nieuwe moeten afsluiten en dat kost inderdaad geld. Moet u een nieuwe rentevast periode afsluiten dan valt dan binnen de bestaande hypotheek.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 11, 2015 om 16:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja een tussen persoon kan hier geld voor vragen, hij kan dit n.l. niet van de nemer krijgen. Hij moet arbeid verrichten en dat kost tijd en kosten.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 11, 2015 om 16:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nemer moet gever zijn.

me
door mein33 - Feb 11, 2015 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=grandad schreef op woensdag 11 feb 2015, 15:14]Ik heb een hypotheek met een looptijd van 20 jaar die loopt binnenkort af. moet ik als ik bij de zelfde adviseur waar ik deze hypotheek toen heb laten uitrekenen weer de kosten hiervoor betalen of hoort dit bij de service

@grandad,

Bij het einde van de rentevastperiode krijgt u van de bank of verzekeraar waar uw hypotheek is ondergebracht vanzelf een en meestal meerdere verlengingsvoorstellen.
Deze voorstellen gaan over aantal jaren en de rente voor de volgende rentevastperiode en zijn meestal voor de duur van bv. 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar en eventueel een nog langere periode.
U kunt één van deze voorstellen accepteren of u gaat er niet mee niet akkoord.
Indien u niet akkoord gaat moet u de gehele procedure, met de daarbij behorende kosten, weer doorlopen zoals u ook heeft gedaan bij het destijds afsluiten van uw huidige hypotheek.

succes.

gr
door grandad - Feb 11, 2015 om 18:19
15 Antwoorden / 6 Vragen

Rentevaste periode loopt af.

dus de voorstellen die de bank doet als ik die voorleg aan de Adviseur moet ik betalen

ma
door malhy2 - Feb 11, 2015 om 19:23
309 Antwoorden / 13 Vragen

Als U iemand anders inschakeld dan de instantie waar U de Hypotheek heft lopen wel.
Zoals meln33 melde zijn de aanbiedingen van de hypotheekverstrekker kostenloos.
Als U hier dus een second opinion voor wilt moet U kosten betalen.

Mocht het een spaarhypotheek betreffen houd dan in gedachten dat de nu geldende veel lagere rente ervoor zal zorgen dat U netto meer gaat betalen voor de laatste 10 jaar.

Maar ik weet niet of het een spaarhypotheek betreft.

Gr Ed

gr
door grandad - Feb 11, 2015 om 22:20
15 Antwoorden / 6 Vragen

OK allemaal bedankt voor de antwoorden

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken heeft een hypotheek een looptijd van 30 jaar. Alleen zijn vaak de rente periodes korter. Dus uw vaste rente periode zal aflopen, niet uw hypotheek.

Normaal gesproken moet u dus nog 10 jaar, en gezien de zeer lage rentestand is het verstandig, van het voorstel wat u automatisch gaat krijgen, de 10 jaar vaste rente periode te kiezen.

Als u daar verder niemand voor inschakelt, zijn aan die verlenging ook verder geen kosten verbonden.

Uw toenmalige adviseur, als die nog bestaat, zou u wel gratis van advies moeten dienen, als u daarom vraagt. Hij is tenslotte toentertijd vorstelijk betaald.

sw
door swat1500 - Feb 11, 2015 om 23:56
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het beoordelen van het verlengingsaanbod van de bank heeft u geen adviseur nodig. Als het goed is weet u welke rente u nu betaald en ziet u wat de bank biedt.

U moet wel oppassen als u een hypotheek heeft op basis van banksparen. Een lager hypotheekrente houdt dan niet automatisch in dat u dan ook minder hoeft te gaan betalen.

De hypotheekrente is namelijk gekoppeld aan de bankspaarrente. Als de hypotheekrente omlaag gaat gaat ook de bankspaarrente omlaag waardoor uw mogelijk extra moet gaan sparen om het gewenste aflosbedrag te halen. Daardoor kan het gebeuren dat het maandbedrag niet daalt maar juist stijgt.

me
door mein33 - Feb 12, 2015 om 10:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=grandad schreef op woensdag 11 feb 2015, 18:19]Rentevaste periode loopt af.

dus de voorstellen die de bank doet als ik die voorleg aan de Adviseur moet ik betalen

@grandad,

U hoeft de voorstellen van de bank aan helemaal niemand voor te leggen.
U kunt, naar ik mag aannemen, toch zelf bekijken of de voorstellen die u krijgt voor u acceptabel zijn.
U bepaald zelf voor hoeveel jaren u de nieuwe overeenkomst aangaat, en bekijkt of het gevraagde rentepercentage voor u acceptabel is en zo ja, dan geeft u de bank een akkoord.
Gezien de lage rentestand zal de rente die u nu gaat betalen waarschijnlijk lager zijn dan de huidig betaalde rente.
Als u met de voorstellen van de bank naar een adviseur gaat, dan zijn daar uiteraard kosten aan verbonden en die kunnen wel op enkele honderden Euro's uitkomen.
Verder verwijs ik naar de reactie van @swat1500.

me
door mein33 - Feb 12, 2015 om 10:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 11 feb 2015, 23:27]

Uw toenmalige adviseur, als die nog bestaat, zou u wel gratis van advies moeten dienen, als u daarom vraagt. Hij is tenslotte toentertijd vorstelijk betaald.

@tijger1,

Er is destijds betaald voor een toen geleverde dienst en niet voor een dienst met onbepaalde tijd.
Ts. zal, indien hij advies gaat vragen, netjes een rekening krijgen.
"Liefdewerk oud papier" bestaat niet in deze branche.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2015 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 12 feb 2015, 10:17][quote=tijger1 schreef op woensdag 11 feb 2015, 23:27]

Uw toenmalige adviseur, als die nog bestaat, zou u wel gratis van advies moeten dienen, als u daarom vraagt. Hij is tenslotte toentertijd vorstelijk betaald.

@tijger1,

Er is destijds betaald voor een toen geleverde dienst en niet voor een dienst met onbepaalde tijd.
Ts. zal, indien hij advies gaat vragen, netjes een rekening krijgen.
"Liefdewerk oud papier" bestaat niet in deze branche.

Dat is dus geen liefdewerk oud papier.

De AFM stelt dat die adviseur, als het eerdere advies van vóór 2013 was, hij nu gratis advies moet geven. Behalve als er een belangrijke wijziging in de hypotheek aangebracht wordt.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2015 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ik vergat de link van Eigen Huis.

Klik hier

me
door mein33 - Feb 12, 2015 om 14:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 12 feb 2015, 11:31]
Dat is dus geen liefdewerk oud papier.
De AFM stelt dat die adviseur, als het eerdere advies van vóór 2013 was, hij nu gratis advies moet geven. Behalve als er een belangrijke wijziging in de hypotheek aangebracht wordt.

@tijger1,

Was er stellig van overtuigd dat er weer voor advieskosten moest worden betaald.
Uw heeft mij nu overtuigd, mede door uw link naar Vereniging Eigen Huis, dat het anders is.
Dank voor uw tip en weer iets wijzer ;-)) geworden.
Ik hoop dat Ts hier ook iets aan heeft.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2015 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

De "adviseur" zal er ongetwijfeld anders over denken, als hij nog bestaat. ;-))