ki
door kippendief Mar 29, 2017 om 13:30
Geldzaken & recht

Nota energie klopt eigenlijk niet

We hadden onlangs eens stoomstoring waarbij we even een dagje moesten draaien op stroom vanuit een aggregaat. Tijdens de werkzaamheden aan de moederkabel vertelde een voorman van Enexis  dat iedere burger wel tot 7 % extra betalen aan elektra kosten vanwege illegale afname van elektra voor bijvoorbeeld hennepkwekerijen en dergelijk.  Voor mij is dat toch een behoorlijk bedrag over een jaar bezien, geld wat ik beter kan gebruiken.

Ik schrok hier behoorlijk van en helemaal toen ik wat ging zoeken op internet over dit fenomeen. In 2016 werd voor 136 miljoen Kwu aan illegaal stroom afgenomen (4.300 kwekerijen opgerold en dat volgens schatting). Dat is meer verbruik dan heel Rotterdam afneemt.

Deze afnemers kregen dan via de energie beheerder een naheffing gebaseerd op de kostprijs van stroom. Dit is ± 30% van de normale consumentenprijs. Wij betalen dus de rest, ± 70 %  als nette burgers, plus natuurlijk onze eigen maandelijkse rekening. Dan hebben we het nog niet over de kosten van de mensen netwerkbedrijf die de boel weer in orde moeten maken als de bende wordt opgerold.

Ik voel mij dus dubbel gepakt als consument. Ik betaal al voor de afgenomen energie die ik zelf niet hebt gebruikt en ik betaal ook nog eens de hoofdprijs 100 %. In juli krijgen we weer de afrekening en ik vraag mij af of het zin heeft om hiertegen in bezwaar te gaan. Waarom zou misdaad lonen is mij gedachte. Wie heeft er ervaring met bezwaarschriften op dit onderwerp.

Heeft er überhaupt een consument al eens een rechtszaak gevoerd tegen deze vorm van ‘belonen en straffen’ ? . Want uiteindelijk wordt de dief beloond en wij gestraft.

Graag reacties

1504 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 29, 2017 om 13:40
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U doet nooit zelf boodschappen? Ook in de winkel betaald u extra ter compensatie van derving.

Maar waarom wilt u wachten tot een consument dit gaat doen, het staat u vrij om zelf een zaak te starten.

En als u de hoofdprijs betaal voor energie, dan kunt het beste uitkijken naar een goedkopere aanbieder.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2017 om 13:47
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed de bedoeling van deze discussie. Voor zover ik weet, in mijn buurt zitten geen hennep kwekerijen en ook: mijn rekeningen zijn normaal te noemen, zo ik zie uit vergelijkssites. En op mijn, in dit geval Eneco, kan ik mijn eigen gebruik goed in de gaten houden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 29, 2017 om 13:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Het hennep-circuit legaliseren/reguleren is het begin van het einde van de illegale praktijken en de enorme energie-diefstal. Ook het dumpen van chemisch afval moet door ons allemaal betaald worden enz. De legale kosten kunnen dan in een gereguleerd systeem op de gebruikers worden omslagen. Met een nieuwe regering zal hieraan waarschijnlijk gewerkt kunnen/moeten worden.

2 - Rechtszaken die tot bestraffingen voeren is nu al de dagelijkse praktijk ...

3 - Is dat allemaal wettelijk geregeld, worden consumenten uiteindelijk 'beloond'.

Wi
door Wil_H - Mar 29, 2017 om 14:07
270 Antwoorden / Vragen

Je betaalt ook middels je autoverzekeringspremie mee aan het Waarborgfonds. Dat is bedoeld voor mensen die schade aan hun motorvoertuig krijgen waarbij de dader onverzekerd is of op de vlucht is geslagen.
Hetzelfde gaat op voor alles wat je koopt. Daar zit een percentage op om de kosten van winkeldiefstal en beschadiging te dekken.
Ook in je ziekenfondspremie zit een gedeelte voor onverzekerde mensen die medische hulp nodig hebben.
En zo kun je nog wel uren doorgaan aan dingen waar je extra voor betaalt omdat anderen de zaak bewust of onbewust beflessen.
Wil je daar ook overal actie tegen gaan voeeren?

Cookies
door Cookies - Mar 29, 2017 om 14:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien krijg je zelf wel kwijtschelding van gemeentelijke heffingen? Die wordt ook door anderen betaald. Bijstandsuitkering? Ook die wordt door anderen betaald. Enz. enz.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2017 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk ook simpel uw aansluiting laten afsluiten en dan zelf het aggregaat gebruiken.

Maar misschien zit er in de prijs van gasolie ook wel een stukje verdisconteerd inzake diefstal. Dus wat moet u dan?:-))

Cookies
door Cookies - Mar 29, 2017 om 14:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jij mag er mee beginnen. Hoor graag het eindresultaat.

Heeft er überhaupt een consument al eens een rechtszaak gevoerd tegen deze vorm van ‘belonen en straffen’ ?

costnix
door costnix - Mar 29, 2017 om 15:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Even "De vernuftige edelman Don Quichot van La Manch" van Miguel de Cervantas lezen voordat u tegen windmolens gaat vechten.

Ge
door Genee - Mar 29, 2017 om 17:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als je rekent met 136 miljoen kWh illegale stroom is dat met €0,25 per kWh zo'n 36 miljoen euro.
Aantal huishoudens in Nederland bijna 8 miljoen.
Per huishouden zou dat dus nog geen 5 euro per jaar zijn.

Waarom zouden de overtreders maar de kostprijs van de stroom hoeven te betalen?
Als bij uw huisaansluiting een hoofdzekering door gaat hangt daar al een prijskaartje aan en dan zou zo'n wietkweker wegkomen met de kWh kostprijs, dat geloof ik niet.

ha
door halex - Mar 29, 2017 om 19:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de 'dief' de kostprijs betaalt, welke 'rest' betalen wij dan??? Het energiebedrijf rekent kennelijk de werkelijke kosten en maakt geen winst hierop. Als dat u niet bevalt, zegt u uw contract op. Als u ook de meter laat verwijderen, betaalt u ook geen vastrecht meer. Van het overbleven geld koopt u een aggregaat. Als u gemiddeld niet meer dan twee uur per dag dat aggregaat aanzet, bent u niet duurder uit dan nu.

Ex
door Expansievatje - Mar 29, 2017 om 20:21
31 Antwoorden / 1 Vragen

dan wil ik bij deze ook wel even klagen over de "energiebelasting ".....