lo
door loodernaar Dec 25, 2013 om 22:51
Geldzaken & recht

Oltimer belasting

De regering is voornemens om de belasting wet voor oldtimers alweer te veranderen.
Dit terwijl de oude regeling nog niet eens helemaal is af gerond.
Ik zie dit als een soort van misleiding. (die mij veel geld kost).
Mijn oldtimer is als tweede auto bedoeld, en er wordt weinig mee gereden.
Is dit geen programma punt voor KASSA.

groeten Bert

1521 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2013 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u iets bij Kassa onder de aandacht wil brengen, moet u op links onderaan op contact met Kassa klikken.

Maar wat is de misleiding. In zoveel gezinnen is er een tweede auto met de volle wegenbelasting.

aurora1
door aurora1 - Dec 25, 2013 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al veranderd en gaat per 1 januari in: klik hier.

marcel75
door marcel75 - Dec 25, 2013 om 23:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En waarom zou dit misleiding zijn? Menig "oldtimer"-rijder heeft juist de schatkist misleidt. De vrijstelling voor oldtimers was voor liefhebbers van oude auto's bedoelt, niet voor mensen die voor een prikkie een mercedes uit Duitsland halen zodat ze hier belastingvrij kunnen forensen, boodschappen doen etc. Door relatief veel met oudere auto's te gaan rijden, kon deze regeling niet in stand gehouden worden.

Daarnaast zorgen juist deze oudere auto's voor een zwaardere belasting van het milieu en zullen ook de wegen voor die oldtimers onderhouden moeten worden. Laat ze daar maar aan mee betalen.

Of voor een systeem in dat je per kilometer belasting moet betalen.

tenormin
door tenormin - Dec 25, 2013 om 23:28
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Is zeker geen programma punt voor een Kassa uitzending.. Ben het ook volledig met marcel75 eens. Op zich, toen het nog echt voor "old timers" gold, okay, maar nu? Nee hoor, sluit maar fijn aan in de rij van mensen die ook moeten betalen. Wat eigenlijk zeggen wil dat deze wet gewoon misbruikt is en dat "de goeden" nu moeten lijden onder de kwaden.

zwemmer
door zwemmer - Dec 25, 2013 om 23:34
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hoezo misleiding? Had je anders geen oldtimer aangeschaft? Wat gaat er in je om?

ro
door royaleagle - Dec 26, 2013 om 03:08
25 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, reed met mijn Pandaatjes ook jaren belastingvrij rond, en ook ik mag weer de houderschapschapsbelasting met provinciale opcenten vanaf 1 januari 2014 weer gaan ophoesten.

Men ziet blijkbaar in de oldtimers - waarschijnlijk straks ook nog eens tot het vermogend aan te merken - als een uier met een tiet geld ophoestend voor de rijksschatkist en de provinciale schatkist.

Vroeger was het gewicht belangrijk, straks per 1 januari 2014 de CO²-uitstoot in categorieën en oldtimers waren destijds noch niet milieubewust rijdend op de wegen. Kassa!

ro
door ron530 - Dec 26, 2013 om 08:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De vrijstelling voor oldtimers wordt massaal misbruikt om goedkoop rond te rijden. Veel van die oldtimers rijden op diesel of LPG, die eigenaren zijn dubbel de Sjaak want de auto is geen kwartje meer waard. Toch is de nieuwe regeling te rechtvaardigen want eigenaren van milieu vriendelijke auto's gaan ook weer belasting betalen. Het zou niet te aan die eigenaren te verkopen zijn dat op milieu vriendelijke auto's wel belasting geheven wordt en milieu vervuilende oldtimers vrijgesteld blijven.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 09:20
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 26 dec 2013, 08:21]De vrijstelling voor oldtimers wordt massaal misbruikt om goedkoop rond te rijden. Veel van die oldtimers rijden op diesel of LPG, die eigenaren zijn dubbel de Sjaak want de auto is geen kwartje meer waard. Toch is de nieuwe regeling te rechtvaardigen want eigenaren van milieu vriendelijke auto's gaan ook weer belasting betalen. Het zou niet te aan die eigenaren te verkopen zijn dat op milieu vriendelijke auto's wel belasting geheven wordt en milieu vervuilende oldtimers vrijgesteld blijven.

Nee, Ron niet helemaal.

Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor personenauto's waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer. Het maakt niet uit wat voor motor de personenauto heeft.

Dus rij je volledig hybride betaal je geen wegenbelasting.

ro
door ron530 - Dec 26, 2013 om 09:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Klopt maar enkel elektrisch aangedreven auto's komen daar tot nu toe voor in aanmerking. Om de eigenaren van een oldtimer minder dan 40 jaar oud toch tegemoet te komen is er een overgangsregeling voor benzine auto's, zij betalen maximaal 120 euro per jaar maar mogen in december, januari en februari geen gebruik van die oldtimer maken. De eerste ingang van die 3 maanden regel betreft december 2014.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 10:03
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 26 dec 2013, 09:52]Klopt maar enkel elektrisch aangedreven auto's komen daar tot nu toe voor in aanmerking. Om de eigenaren van een oldtimer minder dan 40 jaar oud toch tegemoet te komen is er een overgangsregeling voor benzine auto's, zij betalen maximaal 120 euro per jaar maar mogen in december, januari en februari geen gebruik van die oldtimer maken. De eerste ingang van die 3 maanden regel betreft december 2014.

Nee, er zijn ook diesel/benzine hybride, s die daar onder vallen, net als oldtimers ouder dan 40 jaar.

lo
door loodernaar - Dec 26, 2013 om 10:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 25 dec 2013, 23:13]Als u iets bij Kassa onder de aandacht wil brengen, moet u op links onderaan op contact met Kassa klikken.

Maar wat is de misleiding. In zoveel gezinnen is er een tweede auto met de volle wegenbelasting.

Het misleidende is dat ik een keuze had, neem ik een kleine goedkope auto of een dure oude liefhebber auto.
Nu heb ik voor de oude auto gekozen en wel een diesel, waar dus ook veel onkosten aan zaten.

Maar het ergste vind ik wel dat de regels in een korte tijd drastisch verandert zijn.
En dit is geen milieu regel omdat LPG ook weer gewoon moet betalen.
Ik denk dat er een minister is die een oldtimer heeft op benzine,omdat daar wel een uitzondering voor is.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 10:38
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=loodernaar schreef op donderdag 26 dec 2013, 10:28][quote=tijger1 schreef op woensdag 25 dec 2013, 23:13]Als u iets bij Kassa onder de aandacht wil brengen, moet u op links onderaan op contact met Kassa klikken.

Maar wat is de misleiding. In zoveel gezinnen is er een tweede auto met de volle wegenbelasting.

Het misleidende is dat ik een keuze had, neem ik een kleine goedkope auto of een dure oude liefhebber auto.
Nu heb ik voor de oude auto gekozen en wel een diesel, waar dus ook veel onkosten aan zaten.

Maar het ergste vind ik wel dat de regels in een korte tijd drastisch verandert zijn.
En dit is geen milieu regel omdat LPG ook weer gewoon moet betalen.
Ik denk dat er een minister is die een oldtimer heeft op benzine,omdat daar wel een uitzondering voor is.

Dat dit er aan zat te komen is al best lang want ik heb juist anderhalf jaar geleden bewust niet voor een oldtimer gekozen.

En vaak wordt het geromantiseerd geen wegenbelasting maar u heeft al flink de prijs moeten betalen.

Dit alles eerder mee gemaakt met grijskenteken en neem je verlies u heeft veel onkosten betaald dus rijd u toch lekker verder met die oldtimer tegen wat meerkosten.

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2013 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@loodenaar

Dus u had hem niet als hobby, maar omdat hij goedkoper uitviel.

En die minister had vast nog een handeltje in oude dieselauto' die hij eerst kwijt moest, voordat hij de regels veranderde.;-)

ro
door ron530 - Dec 26, 2013 om 11:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Oldtimers op welke brandstof dan ook zijn geen verzamel objecten meer maar een goedkoop vervoermiddel geworden. Dat was ook uw instake om in plaats van een kleine auto toch maar voor een oude diesel auto te gaan. Misleid bent u echter niet want het afschaffen zat al jaren in de pen. Dat u veel geld aan de auto heeft gespendeerd doet daar niets aan af.

lo
door loodernaar - Dec 26, 2013 om 19:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

slobberbone, ron530
Dat dit er aan zat te komen is al best lang want ik heb juist anderhalf jaar geleden bewust niet voor een oldtimer gekozen.

Ik heb de auto 28-01-2010 gekocht, net na een belasting verandering.

tijger1
Dus u had hem niet als hobby, maar omdat hij goedkoper uitviel.

Een oldtimer is niet goedkoper, een kleine auto met wegenbelasting is goedkoper.als je net als ik weinig km rijd.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 20:56
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=loodernaar schreef op donderdag 26 dec 2013, 19:46]slobberbone, ron530
Dat dit er aan zat te komen is al best lang want ik heb juist anderhalf jaar geleden bewust niet voor een oldtimer gekozen.

Ik heb de auto 28-01-2010 gekocht, net na een belasting verandering.

tijger1
Dus u had hem niet als hobby, maar omdat hij goedkoper uitviel.

Een oldtimer is niet goedkoper, een kleine auto met wegenbelasting is goedkoper.als je net als ik weinig km rijd.

2010 is er niks veranderd wat oldtimers ,maar wbvrij voor kleine zuinige voertuigen.