Dy
door Dylan27 Sep 6, 2022 om 09:12
Geldzaken & recht

Onderhoud contract Eneco

Hallo

Om even vooraf wat toelichting te geven. 26-3-2021 heb ik een contract afgesloten bij Eneco gas en stroom. Tevens een onderhoud contract voor mijn ketel, daarbij heb ik aangegeven dat ik ook een hetelucht verwarming heb en deze graag ook in het onderhoud paket wil.

Daarbij gaf de medewerker aan dat dit geen probleem is en dat dit mij 2,50 per per onderhoudsbeurt extra kost. Dit alles is via de mail en de bandprocedure vastgelegd.

De problemen begonnen vorig jaar ongeveer aan het einde van de zomer (2021). Ze hadden de toon geïnstalleerd. Toen de kachel een paar weken tot een maand later aan moest bleek dit niet te werken. Toen heb ik Eneco gebeld die een monteur langs stuurde. Bij binnenkomst zij de monteur al geen verstand van de toon te hebben. Vervolgens heeft hij de hele ketel uit elkaar gehaald. Hij is met een schroevendraaier over de printplaat gegaan en toen deed de ketel helemaal niks meer. De monteur heeft toen de storingsdienst van het merk van de ketel gebeld. Deze vertelde hem dat door zijn acties de printplaat niet meer werkte en het ook niet meer ging doen. Hij heeft dit vermeld op de bon en is toen vertrokken. Ik moest zelf Eneco maar bellen en dit oplossen. Na Eneco te hebben gebeld en dit aangegeven te hebben (ze konden het ook zien op de bon) zijn er weken overheen gegaan voordat het gemaakt is en heeft Eneco de fout erkend en opgelost.

Al met al heb ik weken geen kachel gehad en heb ik zelf elektrische kachels moeten aanschaffen en Eneco heeft enkel het onderdeel vervangen op hun kosten. Het uiteindelijke probleem van de toon bleek 2 draadjes te zijn die verkeerd waren aangesloten op de ketel.

Eind goed al goed dacht ik eindelijk weer warmte in huis te hebben (in die periode was het onder de 15 graden). Aangezien ik bezig was met verbouwen en de douche nog niet werkzaam was kwam ik enkele weken later er achter dat ik maar heel kort warm water had. Ongeveer een wasbak vol. Toen heb ik Eneco weer gebeld en was weer een monteur gestuurd toen bleek een parameter verkeerd te staan waardoor hij alleen de opslag met verwarmd water gaf en dan ophield. De monteur heeft dat opgelost en tevens wat onderhoud aan de ketel verzorgd aangezien het daar ook tijd voor was. Hier begint het lopende prbleem: ik heb de monteur gevraagd ook de hetelucht installatie te onderhouden en hij vertelde mij hier geen verstand van te hebben en zou dit op de bon te zetten of Eneco een getrainde monteur kan sturen. Na een tijd niks gehoord te hebben heb ik Eneco gebeld en was bij hun niks bekend. Aangezien dit aan het einde van de lente was en ik de kachel toch niet meer gebruikte, heb ik besloten te wachten tot het volgende onderhouds moment. 23-08-2022 heb ik een afspraak gemaakt en gevraagd om iemand te sturen die ook de hetelucht installatie kan onderhouden.

De reactie van Eneco was "dit doen wij niet".

Terwijl dit zwart op wit via de mail is afgesproken en op de bandopname.

Ze zouden dit intern uitzoeken. 26-08-2022 werd ik terug gebeld, met het volgende antwoord wij doen dit niet en je kan een 15 euro bol.com cadeaukaart krijgen. Dit heb ik geweigerd aangezien ik nu met dubbele kosten kom te zitten, doordat ik een nieuw contract elders moet afsluiten (apart voor de heteluchtverwarming). Tevens worden de kosten ook hoger door achterstallig onderhoud. Wat kan ik hier mee doen?

949 3 Rapporteer

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 6, 2022 om 09:19
6599 Antwoorden / Vragen

Betaal je  die €2,50 per maand extra? Wat staat er in het contract?
Kun je van het contract met die prutsers af?

Dy
door Dylan27 Sep 6, 2022 om 09:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou 2,50 bij onderhoud betalen dus niet maandelijks. Is het 11,20. Volgens mij kan ik er op het moment niet vanaf.

marita5
door marita5 - Sep 6, 2022 om 09:54
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dylan27 ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.eneco.nl/klantenservice/klacht-indienen/

Dy
door Dylan27 Sep 6, 2022 om 10:00
Antwoorden / 1 Vragen

Eneco wil niks anders dan een 15 euro cadeau bon geven. Daarmee ben ik niet geholpen. Ik betaal nu al anderhalf jaar voor een onderhouds contract. Waarbij mij is toegezegd dat de heteluchtverwarming ook voor storing etc was inbegrepen. Dit voor 2,50 extra bovenop de normale kosten wanneer er een storingof onderhoud zich voordoet. Ik moet nu dus elder een onderhoud contract voor het heteluchtverwarming systeem afsluiten. Waardoor ik met dubbele kosten kom te zitten.

marita5
door marita5 Sep 6, 2022 om 11:28
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Dan maar officieël een klacht indienen , helpt dit niet dan ziet u in de link wat u kunt doen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2022 om 13:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En indien u onvoldoende antwoord krijgt of niet zoals contractueel is afgesproken kan dit van nut zijn: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  Een mogelijjkheid is ook indien u er niet uitkomt met Eneco: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/  waar het mogelijk wel een probleem kan zijn onmdat het een onderhoudsovereenkomst betreft maar hoe dan ook kennelijk wel door Eneco afgesloten met u en dient men dat na te komen. Zie ook nog: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl