only-me
door only-me Jun 28, 2010 om 00:30
Geldzaken & recht

Ongevraagde online-vermelding van adresgegevens

In 2004 ben ik gestalkt en belaagd door mijn ex, omdat ik niet meer verder wilde met onze relatie. Zijn belaging ging dermate 'ver' dat hij een poging tot moord heeft gepleegd. Hierna is hij opgepakt door een rechercheteam en voor 1,5 jaar in de cel beland.

Omdat tijdens het verhoor duidelijk was geworden dat hij 'nog niet klaar met mij was' werd mij geadviseerd te verhuizen, wat ik heb gedaan. Sindsdien woon ik op een geheim adres.

Bij alles wat ik afsluit hou ik rekening met vermeldingen, online of gewoon, en vertel dat mijn adresgegevens geheim moeten blijven i.v.m. die gebeurtenis.

Een paar jaar geleden ben ik een bedrijfje begonnen. Omdat ik geen vermelding wilde riskeren met mijn prive-adres, heb ik een postbusnummer genomen.

Eergisteren heb ik mijn bedrijfje gegoogled en kwam tot mijn grote verbazing 3 sites tegen die, zonder dat ik hier ooit om heb gevraagd, mijn bedrijf vermelden met mijn prive-adres !

Dit zijn de sites;
- nationale bedrijvengids.nl
- alle adressen.nl
- de specialisten.info

Ik heb hen allemaal een email gestuurd met verzoek de vermelding direct te verwijderen, maar er is slechts één die dit heeft gedaan.

Mijn vraag; mag je online vermeld worden, zelfs als je hier niet om gevraagd hebt en hoor je door hen niet op de hoogte te worden gebracht, zodat je er vanaf weet ?

Groet van Laura

3837 5 Rapporteer

nb
door nbw - Jun 28, 2010 om 02:34
521 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi Laura,

Bij wet zijn sommige registers openbaar. Door een bedrijfje te starten moet je van rechtswege (KvK) registreren en iedereen is vrij deze gegevens te gebruiken.Cru gezegd is persoonlijke ellende ondergeschikt aan algemeen belang. En volkomen terecht. Als ik zaken wens te doen met personen of bedrijven moet ik op zn minst kunnen checken of deze betrouwbaar/legaal zijn. Begrijp heel goed dat jij hier helemaal niets mee opschiet.Ga ervanuit dat deze sites middels KVK je woonadres hebben achterhaald. En jij bent opspoorbaar ook voor deze idioot. Echter jij bent geen vip-burger die pemanent beveiligd moet worden. Je voelt terecht reele angst maar zolang er niets gebeurd ben je vogelvrij en kan justitie/politie/wet niets voor je doen immers angst staat niet in wetten beschreven.

In de oude sprookjes kon je altijd nog vluchten in het franse legionairsleger.

vanden bosch
door vanden bosch - Jun 28, 2010 om 02:47
252 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou als ik u was even met de Kamer van Koophandel bellen, daar begint namelijk het probleem.

U staat met een eenmanszaak ingeschreven in het handelsregister. Een bedrijf moet een fysiek adres hebben (of de bestuurders in geval van een BV/NV/Stichting) en dat moet opvraagbaar zijn.
Als ik van uw bedrijf de handelsregisterinformatie zou opvragen krijg ik te zien wie u bent (met volledige voornamen), uw feitelijk woonadres. geboortedatum en plaats.

Punt is dat dit wettelijk zo geregeld is. Iedereen moet immers na kunnen gaan met wie men zaken doet.
Uitzondering hierop zijn BV/NV/Stichtingen e.d. . Van deze bedrijven moet wel een feitelijk vestigingsadres worden vermeld, maar de bestuurders worden alleen bij volledige naam genoemd. Alleen advocaten en deurwaarders kunnen bij de Kamer van Koophandel ook de verdere gegevens van de bestuurders opvragen.

Ik weet niet of de KvK hier een oplossing voor heeft, maar dit zal meer bij de hand geweest zijn.

De bedrijven valt niets te verwijten, zij citeren uit een openbaar register. En door uw oprichting van een eenmanszaak zijn uw privegegevens daarmee openbaar geworden (Daar heeft u ook toestemming voor gegeven door u in te schrijven als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel).

Heeft u uitdrukkelijk aangegeven wat het probleem was met uw priveadres toen u bij de Kamer van Koophandel uw inschrijving ging regelen?
Zo ja, dan hadden ze u daar dan wel op moeten wijzen.

Maar ja dat is achteraf.
Bedenk (om het misschien nog wel erger te maken) dat het ook niets uithaalt als die bedrijven uw postbusnummer zouden vermelden.

Even naar de website van de Kamer van Koophandel. Handelsnaam intikken en zie daar uw priveadres. En mocht daar dan een postbus staan kost het nog € 2,95 om het handelsregister te raadplegen en daar staan in ieder geval uw privegegevens op.

U bent dus enorm de klos. Hoe klote het is om te zeggen. Zelfs uitschrijven uit het handelsregister zal namelijk niet helpen als uw ex genoeg heeft aan de handelsnaam (als deze bijvoorbeeld uw naam bevat)

Ik zit hier met eigen keuze niet anoniem op het forum. Door immers in mijn profiel alleen al mijn bedrijfsnaam te noemen kan iedereen achterhalen waar ik kantoor houd, me e-mailen bellen en via het handelsregister waar ik woon en mijn geboortedatum. Ik als jurist realiseer mij dat, maar kan mij voorstellen dat weinigen dat door hebben.
Tot voor kort was het ook zo dat wanneer men een nl domeinnaam registreerde (ook als particulier) de volledige naam/adres gegevens opvraagbaar waren in de whois-database. Dat is per 1 januari gewijzigd.

Wanneer men volledig anoniem wil blijven is het gewoon onmogelijk om een eigen bedrijf te beginnen en dat is uiteindelijk, voor de rechtszekerheid, maar goed ook.

Ik wens u enorm veel sterkte met de hele situatie. Ik zou in dit geval willen dat ik wat beters kon melden.

Misschien zelfs staat uw prive-adres wel gewoon te lezen

vanden bosch
door vanden bosch - Jun 28, 2010 om 02:50
252 Antwoorden / 1 Vragen

Die laatste zin hoort er niet bij:
Misschien zelfs staat uw prive-adres wel gewoon te lezen

only-me
door only-me - Jun 28, 2010 om 11:17
46 Antwoorden / 16 Vragen

Bedankt voor jullie reactie.
Ik dacht zelf ook al direct dat dit afkomstig moest zijn van de KvK, wat jullie bevestigen.

Evengoed blijft mijn vraag deels onbeantwoord.
Ondanks dat zij dus in hun recht staan om mij te vermelden, zou je niet op de hoogte moeten worden gebracht zodat je, in een geval als de mijne, weet dat dit is gebeurd en hier iets mee kunt, als je dit niet wilt ?

Groet van Laura

quickmediator
door quickmediator - Jan 19, 2013 om 00:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

heel vervelend dat je gestalkt wordt, doe aangifte. want voor je bedrijf is bronvermelding juist goed.