St
door Stéphanie May 1, 2018 om 11:58
Geldzaken & recht

Onjuiste Diagnose, hoge kosten door hand fysiotherapeut

Goedemiddag,

In januari ben ik door de huisarts doorverwezen naar een hand fysiotherapeut.

Bij het intake gesprek gaf zij aan dat deze vorm van therapie niet vergoed wordt door de verzekeraar.
Daar de klachten groot waren, heb ik dit geaccepteerd.

Na 2x op consult geweest te zijn, haar diagnose: overbelaste hand. Moet gespalkt worden.

Na 7 weken met de spalk rond gelopen te hebben, een rekening van ruim €200, ben ik gisteren naar de plastisch chirurg geweest.

Diagnose in nog geen 5 minuten tijd: vernauwing van de peesschede.
Met de vraag waarom ik die spalk heb. Grootste onzin.

Is er een manier om op een of andere manier mijn geld terug te eisen?
Een hand fysiotherapeut had deze diagnose toch ook zo snel moeten kunnen maken?

1992 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 1, 2018 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kunt u dat geld niet terugeisen. En door wie bent u naar de plastisch chirurg verwezen?

Had u dan geen aanvullende verzekering voor fysiotherapie?

Ge
door Genee - May 1, 2018 om 12:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het zijn dat de fysiotherapeute de oorzaak genoemd heeft en de chirurg het gevolg daarvan?
En heeft de behandeling met het spalkje geholpen?

hansje klein
door hansje klein - May 1, 2018 om 12:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zoek eens op uw favoriete zoekmachine op:  >Quervain<

In de link zie u alle handelingen die eerst standaard zullen worden aangeboden alvorens chirirgisch in te moeten grijpen. U zult tenslotte bij een handchirurg onder een plaatselijke verdoving een chirurgische ingreep moeten ondergaan, die (evenals een eventuele, vaak niet opgelegde aansluitende hand-fysiotherapie), door de basisverzekering volledig vergoed zal worden.

De verkeerde of niet duidelijk benoemde diagnose heeft u echter primair aan uw huisarts te danken die 'Quervain' niet herkend/aangesproken heeft?

Rechten? Géén!

PS. U kunt 1 - wel een klacht indienen en 2 - arts en/of fysiotherapeut op de  >Zorgkaart Nederland<  publiekelijk een toetreffend eigen cijfer geven.

sjjoppy
door sjjoppy - May 1, 2018 om 12:27
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag,
het is niet vreemd dat er eerst met een spalk en rust een therapie begonnen wordt, zie link bij behandeling:
http://www.plastischechirurgieantonius.nl/handchirurgie_morbus.php

boppe1943
door boppe1943 - May 1, 2018 om 13:48
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Was het maar zo dat elke therapeut of medicus snel de juiste diagnose kan maken! Wat zou dat een hoop ellende schelen.
Maar wie zegt dat de plastisch chirurg het bij het rechte eind heeft? Zijn er bewijzen zoals röntenfoto's, scan, echo? Maar als ik de link van @sjoppie hierboven lees, dan hebben ze misschien wel allebei gelijk. En nee, zoals al gezegd: u kunt geen geld terugeisen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2018 om 13:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

U was bekend met het niet vergoeden door uw verzekeraar en u heeft toch zelf het advies gevraagd.
Nota is m.i. niet abnormaal. Wel heb ik de vraag: waarom niet meteen naar een chrurg verwezen want dat wordt wel vergoed uit de basis verzekering..

panter22
door panter22 - May 1, 2018 om 14:16
6599 Antwoorden / Vragen

De meeste klachten gaan vanzelf weer over al dan niet met behulp van een pijstiller.
In de link van Hansje Klein staat een heel behandelprogramma.
Pas als niets helpt, dan wordt er geopereerd.
Dan ben je al minimaal 6 weken verder.
De huisarts heeft hier protocollen voor, waar strikt de hand aan wordt gehouden.
Je hebt de behandelingen van de fysiotherapeut geaccepteerd en gekregen.
Het is niet een kwestie van niet goed, geld terug.