ma
door maaike1968 Oct 5, 2017 om 13:40
Geldzaken & recht

Onjuiste informatie in woningbrochure

Wij dachten een huis te hebben gekocht met vloerverwarming dit stond in de brochure, nu blijkt dat er geen vloerverwarming is.
Tijdens de bezichtiging hebben wij gevraagd of de vloerverwarming de hoofd- of bij verwarming was. Hier kregen we geen antwoord op, dat ging men nog even uitzoeken. Wij hebben een bouwinspectie laten doen en deze heeft niets gezegd over of dat er vloerverwarming aanwezig was of niet. Wij hebben van de verkoopster vernomen dat er geen vloerverwarming is. Hierop hebben wij contact opgenomen met de makelaar en die vertelde ons dat er wel vloerverwarming was.
Nu wordt tegen ons gezegd dat wij verantwoordelijk zijn. Mijn vraag is wie is in deze verantwoordelijk?

8018 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2017 om 13:59
16860 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft het huis al gekocht. En had er voor de koop natuurlijk verder op moeten voortborduren. Uiteindelijk is uw onderzoeksplicht ook van belang. Dus ja, u bent zelf de eindverantwoordelijke.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Oct 5, 2017 om 14:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft: "Wij hebben van de verkoopster vernomen dat er geen vloerverwarming is. Hierop hebben wij contact opgenomen met de makelaar en die vertelde ons dat er wel vloerverwarming was."
Is dit allemaal aan u verteld voorafgaand aan de koop? Of pas daarna? Of deels ervoor en deels erna?

Dat is van groot belang. Want de vraag is dus hoe e.e.a. precies is verlopen en of u mag afgaan op de schriftelijke informatie. Kunt u dit preciezer omschrijven?

Overigens gaat de mededelingsplicht van/namens verkoper vóór de informatieplicht van u.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ma
door maaike1968 Oct 7, 2017 om 21:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Monique,

Ik zal even het eea toelichten. Toen wij het huis voor het eerst gingen bezichtigen met een medewerker van de makelaar hebben wij gevraagd of dat vloerverwarming een bij- of hoofdverwarming was.
Hier wist hij geen antwoord op te geven en vertelde ons dat hij dit nog ging navragen.

Wij hebben toen een bouwtechnische keuring laten doen, maar die heeft niets vermeld in zijn rapport of er vloerverwarming aanwezig was. Nadat de bouwinspectie had plaatsgevonden vroeg mijn man aan de verkoopster of de vloerverwarming bij- of hoofdverwarming was.
Zij zei toen "niet dat ik weet dat hier vloerverwarming is", omdat zei gebrekkig was in de Nederlandse taal dacht mijn man dat ze het niet begreep.

Hij heeft diezelfde dag nog gebeld met de makelaar. Die vertelde ons "natuurlijk is er wel vloerverwarming aanwezig". Wij hebben toen gevraagd bent u daar heel zeker van anders wordt het nogal een kostenplaatje voor ons als de vloerverwarming niet aanwezig is.
Ja, natuurlijk is die aanwezig zei de makelaar toen. Ervan uitgaande dat wij de juiste informatie kregen van de makelaar hebben we besloten het voorlopig koopcontract te tekenen, in de veronderstelling dat de vloerverwarming aanwezig was, omdat dit dus ook in de verkoopbrochure stond.
Nu zegt ze dat zij niet de schuldige is maar de verkoopster en als wij het niet eens zijn dat we dan de koop kunnen ontbinden.
Dit is voor ons geen optie, omdat ons eigen huis al verkocht is.
Ze heeft nu een machtspositie en wil daarom niet toegeven.
Hopelijk heeft u voor ons een antwoord.

me
door mein33 - Oct 5, 2017 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maaike1968,

U heeft het bouwbestek van de woning en wat staat daarin precies omschreven over de verwarmingsinstallatie.
Staat vloerverwarming niet als extra optie in de lijst van meer- minderwerk.
Een brochure geeft alleen maar een globale weergave van de te bouwen woning en meestentijds staat daar ook nog op aangegeven dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend omdat iedere woning zijn specifieke (bouw)kenmerken heeft.
M.a.w. het bouwbestek is leidend evenals het door u aangegeven meer- minderwerk waarvoor u getekend en betaald heeft.

U bent ook nooit tijdens de bouwwerkzaamheden gaan kijken in en bij de woning of alles (voor zover door een leek is te bekijken/beoordelen) of alles wordt gebouwd en geïnstalleerd zoals is omschreven. Het wel of niet installeren van de vloerverwarming was u dan zeker niet ontgaan.

uwjurist
door uwjurist Oct 5, 2017 om 15:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein33: Bouwbestek? Kijken tijdens de bouw? Het gaat om de koop van een bestaand huis.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Oct 5, 2017 om 15:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein33: Bouwbestek? Het gaat om de koop van een bestaand huis.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

me
door mein33 Oct 5, 2017 om 15:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maaike1968, @uwjurist,

Heb in de tekst het "tijdens de bezichtiging" blijkbaar gemist en ging dus, naar blijkt onterecht, vanuit dat het over een nieuwbouw woning ging.
Kan deze bijdrage helaas niet meer verwijderen.
Mijn excuses voor dit missertje.

Vr.gr.  mein33

gerbera
door gerbera - Oct 5, 2017 om 15:24
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Wij dachten een huis te hebben gekocht met vloerverwarming dit stond in de brochure,

Tussen "dachten" en wat er werkelijk in de brochure stond is een wezelijk verschil. Stond duidelijk in de brochure dat er vloerverwarming aanwezig is. Mag aannemen dat de vorige eigenaar weet of er wel of geen vloerverwarming is. Dus de makelaar, die beweerd van wel, heeft dus onjuiste informatie verstrekt. Vreemd is echter dat dit met de inspectie niet ter sprake is gekomen. Het is toch wel iets wat opvalt bij een inspectie, al was het alleen al de verdeler die ergens zichtbaar aanwezig is.. Dus denk ik dat de bouwkundige dit niet is tegengekomen en er dus ook niet over gesproken heeft. Neem ook aan dat dit niet in het bouwkundig rapport, wat voor de overdracht is opgesteld, vermeld staat. Het was (achteraf gezien) verstandig geweest hem of haar hier over te vragen. Omdat de verkoopster tegenspreekt wat de makelaar beweerd zou ik deze er nog maar eens op aanspreken en eventueel een klacht tegen hem indienen indien deze bij zijn stelling blijft. Dit alles alleen als er daadwerkelijk vloerverwarming vermeld staat in de brochure.
Wat ik wel vreemd vindt is dat, ik mag aannemen, de verkoopster weet wat er in de brochure staat en u er, tijdens de bezichtiging, op had moeten wijzen dat dit onjuiste informatie is. Hierin is dan ook de verkoopster nalatig geweest.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2017 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verkoper is meestentijds niet aanwezig tijdens de bezichtiging.

gerbera
door gerbera Oct 5, 2017 om 15:51
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Moet toch weer ff komentaar leveren, is dat belangrijk dan. Het staat niet voor niets tussen ,, En ook al was deze er niet dan nog had ze de koper er op moeten wijzen.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2017 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Ik heb kort geleden mijn huis verkocht. Ik werd door mijn makelaar vriendelijk verzocht niet thuis te zijn als hij kijkers rondleidde. Ook bij het tekenen van het koopcontract bij de makelaar was het blijkbaar niet gewoon dat de koper en de verkoper daar gelijktijdig waren.

Ik wilde dat wel, want ik wilde de persoon zien die mijn huis gekocht had, zodat als hij voor de overdracht nog het een en ander te vragen had, ik zou weten wie er aan de deur zou komen.

"Normaal" tref je elkaar pas bij de laatste inspectie van het verkochte goed, voordat je naar de notaris gaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2017 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komt er op neer, dat iedereen nalatig is geweest.

En aan wie hebt u dat tijdens die bezichtiging gevraagd?

En stonden er in de kamer(s) dan ook nog radiatoren?

En vindt u het dan niet raar dat de eigenaar zegt dat er GEEN  vloerverwarming is en de makelaar zegt van WEL? En dan zoekt u dat niet verder uit?

boppe1943
door boppe1943 - Oct 5, 2017 om 16:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Welles, nietes, welles, nietes... In zo'n geval had u dieper moeten graven voordat u tot aankoop over ging. Desondanks, typ dit in als url op Google: (de link wil hier niet doorkomen, vandaar zelf even googlen):

Oei, een fout in de brochure ... wat nu?

marita5
door marita5 - Oct 5, 2017 om 16:41
11545 Antwoorden / 15 Vragen

De link van @boppe1943 ,

Hierop hebben wij contact opgenomen met de makelaar en die vertelde ons dat er wel vloerverwarming was.

VERKOOP

Oei, een fout in de brochure ... wat nu?

Bij het maken van uw verkoopbrochure bent u natuurlijk zorgvuldig. Maar niets menselijks is u vreemd en een foutje is zo gemaakt. Wat te doen als achteraf blijkt dat de cv-installatie 10 jaar ouder is dan in de brochure staat?

U moet er toch niet aan denken

U maakt dagelijks mee dat de verkoper van een woonhuis een vragenlijst invult. In dit geval geeft de verkoper bij de over te nemen zaken aan dat de in het woonhuis geplaatste cv-ketel dateert uit 1986. Zoals gebruikelijk maakt u de verkoopbrochure met deze vragenlijst in de hand. Maar deze keer neemt u per abuis in de verkoopbrochure op dat de ketel uit 1996 dateert. De koper koopt het huis en ontdekt later dat de ketel 10 jaar ouder is dan hij had verwacht. De koper meldt zich bij u. Wat is uw positie als verkopend makelaar?

Ik heb niets met jou te maken!

Stel, u treedt op voor de verkoper. U handelt dus niet op basis van een overeenkomst met de koper. Tegenover de koper moet u als makelaar wel de zorgvuldigheid in acht nemen die van u mag worden verwacht, mede gelet op uw positie in het maatschappelijk verkeer. Als makelaar bent u immers een professionele dienstverlener.

Voor u geldt dus de norm van een ‘redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot’. Ten aanzien van de informatieverstrekking aan de koper heeft u een eigen verantwoordelijkheid.

U moet dan ook de zorgvuldigheid in acht nemen die van u mag worden verwacht, anders handelt u mogelijk onrechtmatig jegens de koper.

Wat mag worden verwacht

Van u als makelaar mag verwacht worden dat u de te verkopen woning bezichtigt om een beeld te krijgen van de feitelijke situatie.

Ook doet u onderzoek bij het Kadaster en doet u er verstandig aan om bijvoorbeeld ook het bestemmingsplan te controleren.

Ook op bouwkundig gebied mag van u een zekere deskundigheid verwacht worden. Zo onderzoekt u bij een oudere woning de kruipruimte. Maar u bent natuurlijk ook bedacht op een verborgen olietank. En als u weet dat er een olietank in de grond zit, moet u dat uiteraard melden.

Tip. Ga als makelaar goed na of de informatie die de verkoper u verschaft heeft, helemaal correct is.

Aansprakelijkheid beperken

Om het risico op aansprakelijkheid zo veel mogelijk te beperken, kunt u in de brochure aangeven dat u niet aansprakelijk bent voor eventuele onjuistheden die in de verkoopbrochure zijn opgenomen.

Tip. Neem hiervoor uitdrukkelijk een uitsluiting van aansprakelijkheid op in de verkoopbrochure.

Geef in de verkoopbrochure aan dat informatie die is opgenomen in de brochure, afkomstig is van de verkoper. Benadruk dat de brochure zorgvuldig is samengesteld, maar dat de makelaar niet aansprakelijk is voor in de verkoopbrochure opgenomen onjuiste of onvolledige informatie.

Oeps, vergeten ...

Als u de aansprakelijkheid niet heeft uitgesloten in de brochure, kán de koper u aansprakelijk stellen wegens onrechtmatige daad. En als blijkt dat u de zorgvuldigheidsnorm daadwerkelijk heeft overtreden, kunt u schadeplichtig zijn.

Niet zomaar. Gelukkig is de bewijslast voor de koper hoog. Bovendien is het de vraag wat in het bovenstaande geval de schade voor de koper is. Ook al was de cv-ketel uit 1996, dan had deze namelijk naar alle waarschijnlijkheid binnen afzienbare tijd tóch moeten worden vervangen.

Geef aan dat informatie die is opgenomen in de brochure, afkomstig is van de verkoper en dat de brochure zorgvuldig is samengesteld maar dat u niet aansprakelijk bent voor onjuiste of onvolledige informatie in die brochure.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2017 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heb je aan die link? Je moet je abonneren om de adviezen te kunnen lezen.

marita5
door marita5 Oct 5, 2017 om 17:08
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dank u om me erop te wijzen , ik had de link niet gecontroleerd , dat is ook wat @boppe1943 bedoelde .
De link kun je wel plaatsen , maar er verschijnt iets anders . heb het nu maar gekopiëerd en geplakt .

jo
door jorisw - Oct 5, 2017 om 19:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik niet helemaal snap: er is sprake van tegenstrijdige informatie. Dan lijkt mij de meest logische aanpak dat je alsnog gaat kijken en vraagt naar de details van de vloerverwarming. Het is niet iets onzichtbaars, ergens in het huis moet je aansluitingen van de vloerverwarming kunnen zien als die er is. Het is niet meer zo relevant wie wat gezegd heeft.

kv
door kvjapio - Oct 5, 2017 om 19:12
281 Antwoorden / Vragen

Het lijkt me dat u verantwoordelijk bent. U heeft naar de vloerverwarming gevraagd, geen antwoord gehad en vervolgens bewust het huis gekocht, blijkbaar zonder voorbehoud op dit punt.

al
door albertjansen - Oct 6, 2017 om 12:05
2 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben onlangs een huis bezichtigd dat volgens de brochure geisoleerd was. Waar de makelaar bij stond constateerden we dat het huis niet geisoleerd was. Toen we ons bod uitbrachten hebben we er 10.000 vanaf getrokken, zijnde de kosten om het huis te laten isoleren. De makelaar ging daar niet op in: volgens de eigenaar was het huis geisoleerd, punt uit. Conclusie: makelaars kunnen liegen, het zijn net mensen.  Wat jullie situatie betreft: ik zou allereerst contact opnemen met degene die de bouwinspectie heeft gedaan. Was het een officiele instantie, dan kun je hen aansprakelijk stellen. Als het een kennis is, dan wordt het lastiger. Als de overdracht nog niet heeft plaats gevonden, kun je nog wel wat bereiken met de makelaar, bijv. iets van de prijs af. Succes

tenormin
door tenormin Oct 6, 2017 om 20:48
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Huis is, zie Openings Topic, gekocht. @albertjansen

gerbera
door gerbera Oct 7, 2017 om 22:03
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Tijdens de inspectie is er, door de kopers, niet over de vloerverwarming gesproken. Logisch dat ook de inspecteur daar niets over zegt omdat deze dit niet is tegengekomen. Dus de inspecteur valt niets te verwijten en is dus ook niet aansprakelijk te stellen. Een tip, lees eerst de reacties alvorens te reageren. Zal u een hoop duidelijkheid verschaffen.

1paul
door 1paul - Oct 6, 2017 om 14:20
3188 Antwoorden / 0 Vragen

verkoper is verantwoordelijk mijns inziens, deze had de verkoopbrochure moeten checken op eventuele fouten...

u kunt hen hiervoor dna ook aansprakelijk stellen en alsnog eisen dat zij u hiervoor vergoeden...

nu u he thuis al gekocht heeft en u niet meer af kunt zien van de koop moeten zij u vergoeden...

ma
door maaike1968 - Oct 7, 2017 om 00:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Monique,

Ik zal even het eea toelichten. Toen wij het huis voor het eerst gingen bezichtigen met een medewerker van de makelaar hebben wij gevraagd of dat vloerverwarming een bij- of hoofdverwarming was.
Hier wist hij geen antwoord op te geven en vertelde ons dat hij dit nog ging navragen.

Wij hebben toen een bouwtechnische keuring laten doen, maar die heeft niets vermeld in zijn rapport of er vloerverwarming aanwezig was. Nadat de bouwinspectie had plaatsgevonden vroeg mijn man aan de verkoopster of de vloerverwarming bij- of hoofdverwarming was.
Zij zei toen "niet dat ik weet dat hier vloerverwarming is", omdat zei gebrekkig was in de Nederlandse taal dacht mijn man dat ze het niet begreep.

Hij heeft diezelfde dag nog gebeld met de makelaar. Die vertelde ons "natuurlijk is er wel vloerverwarming aanwezig". Wij hebben toen gevraagd bent u daar heel zeker van anders wordt het nogal een kostenplaatje voor ons als de vloerverwarming niet aanwezig is.
Ja, natuurlijk is die aanwezig zei de makelaar toen. Ervan uitgaande dat wij de juiste informatie kregen van de makelaar hebben we besloten het voorlopig koopcontract te tekenen, in de veronderstelling dat de vloerverwarming aanwezig was, omdat dit dus ook in de verkoopbrochure stond.
Nu zegt ze dat zij niet de schuldige is maar de verkoopster en als wij het niet eens zijn dat we dan de koop kunnen ontbinden.
Dit is voor ons geen optie, omdat ons eigen huis al verkocht is.
Ze heeft nu een machtspositie en wil daarom niet toegeven.
Hopelijk heeft u voor ons een antwoord.

tijger1
door tijger1 Oct 7, 2017 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus zo gebrekkig was het Nederlands niet van de verkoopster. Maar u moet dan toch ook radiatoren in die kamer gezien hebben?

En waar moet "ze" aan toegeven? En wie bedoelt u met "ze"?

Ge
door Genee Oct 7, 2017 om 22:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denkt u dat een vloerverwarming helemaal onzichtbaar is?
Uw verkochte woning had kennelijk geen vloerverwarming anders had u geweten waar u naar moest zoeken.
Omdat u tegenstrijdige antwoorden kreeg had u dit beter moeten onderzoeken.