pi
door pimonline Apr 7, 2012 om 21:32
Geldzaken & recht

Online tweedehands laptop (verkoper heeft de bon niet meer)

Hoi allemaal,

Op marktplaats hebben wij een mooie laptop zien staan. Ik heb er zelf al een en mijn vader wil er ook wel een. De nieuwwaarde van de laptop is ~1400 euro. Laptop is ruim een jaar en zou voor 550 gekocht kunnen worden. Echter de verkoper heeft de bon niet meer.

Nu is de vraag. Wat zou je hier mee moeten kunnen. De verkoper wil wel een verklaring tekenen dat de laptop niet gejat is en dat de huidige eigenaar is. Wat is hier de waarde van?

Kan iemand hier advies over geven?

4445 24 Rapporteer

pino123
door pino123 - Apr 7, 2012 om 21:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan ook wat tekenen en daarna met de noorderzon vertrekken. Vind het persoonlijk vaag dat:
A) iemand twee laptops heeft, precies hetzelfde.... Kans is heel klein....
B) Ook geen bon heeft

Riekt.....

tenormin
door tenormin - Apr 7, 2012 om 21:45
16849 Antwoorden / 108 Vragen

pimonline. Kan iemand hier advies over geven? Hou die €550,00 in je zak, hoef je achteraf niet te klagen. Iemand die een laptop heeft voor die oorspronkelijke prijs heeft zijn aankoopbon zeker nog in bezit, als garantie bewijs.

mahadma
door mahadma - Apr 7, 2012 om 21:48
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op de prijs en de nieuwwaarde zou het kunnen kloppen, maar als de verkoper geen bon meer heeft, heeft tie dan wel een garantiebewijs, instructieboekje, of bankafschrift waaruit blijkt dat de pc legaal gekocht is? Is de originele verpakking er nog wel en zijn er gebruikerssporen (in de pc zijn zeker een aantal zaken te vinden waarbij je kan zien of het ding geregeld gebruikt is). Als je denkt dat het een en ander klopt stel dan in elk geval wel een verklaring op met een kopie van de verkoper met id card erbij op. Of vraag bij het hermandad na of het serienummer als "vermist" te boek staat. Ga niet over één nacht ijs.

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 7, 2012 om 22:07
1961 Antwoorden / 1 Vragen

@Pino,

Ik lees niet dat de verkoper er 2 te koop heeft maar dat ts al een zelfde laptop heeft.

Ik persoonlijk zou nooit zoiets 2e hands kopen tenzij het toestel pas een paar maanden oud is, er een aankoopbewijs is, en ik nog garantie zou hebben.

Raar dat iemand van zoiets duurs geen aankoopbon meer heeft.

Mijn advies: niet doen, wellicht is de laptop ouder dan een jaar.

zwemmer
door zwemmer - Apr 7, 2012 om 22:10
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Misschien is het een idee om na te gaan of de laptop (al) op S/N-nummer geregistreerd staat, en zo ja is dat dan op naam van de vermeende eigenaar?

valerius-2
door valerius-2 - Apr 7, 2012 om 22:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als je het niet vertrouwt dan niet doen. Doe je het wel persoonlijk afhalen en eerst controlen en als je hem dan pas betaalt dan heb je in elk geval goed gecontroleert en weet je ook waar de verkoper woont.

Cookies
door Cookies - Apr 7, 2012 om 22:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1. Wat is het advertentienummer? 2. Ga je de laptop ophalen of wordt hij verstuurd? 3. Heb je gegoogeld op naam van de verkoper?

sw
door swat1500 - Apr 7, 2012 om 23:15
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als u al besluit tot aankoop van de computer, wat mij niet verstandig lijkt, noteer dan de personalia van de verkoper aan de hand van een origineel ID bewijs en neem een getuige mee.

Mocht later blijken dat de laptop wel gestolen is en de politie staat voor de deur dan kunt mogelijke strafvervolging ontlopen door het feit dat u kunt aantonen van wie u de laptop hebt gekocht.

pino123
door pino123 - Apr 7, 2012 om 23:17
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zaterdag 7 apr 2012, 22:07]@Pino,

Ik lees niet dat de verkoper er 2 te koop heeft maar dat ts al een zelfde laptop heeft.

Ik persoonlijk zou nooit zoiets 2e hands kopen tenzij het toestel pas een paar maanden oud is, er een aankoopbewijs is, en ik nog garantie zou hebben.

Raar dat iemand van zoiets duurs geen aankoopbon meer heeft.

Mijn advies: niet doen, wellicht is de laptop ouder dan een jaar.

Yep... Je hebt gelijk...

pi
door pimonline - Apr 8, 2012 om 00:06
44 Antwoorden / 2 Vragen

AUB beetje on topic blijven.

Indien we gaan kijken is zonder meer de bedoeling om de laptop op te halen samen met mijn vader. Het betreffende model is nu ongeveer 2 jaar oud dus over de leeftijd maak ik mij niet heel veel zorgen.

Iemand enig idee waar je kunt controleren of een laptop gestolen is aan de hand van het serienummer?

Cookies
door Cookies - Apr 8, 2012 om 00:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je wilt niet het advertentienr. even geven, zodat ik (of wij) ook even kunnen kijken?

alexishoop
door alexishoop - Apr 8, 2012 om 00:11
562 Antwoorden / 6 Vragen

ook als consument kun je onderlinge koopvoorwaarden opstellen, zorg dan wel dat je dan alle gegevens hebt, wat je koopt (serienummer) en dat die ook kloppen, vraag bv een kopie bankafschrift waarop het rekeningnummer + naam en adres op staat (bedragen mag een verkoper zwartmaken) waarop je gaat betalen. je kan verder bedingen opstellen zoals een zicht termijn, garantie afspraken en een wederrechtelijke verklaring. dit hoeft niet ingewikkeld en kan je in een paar zinnen toevoegen aan een koopovereenkomst en laten ondertekenen door je verkoper. als een verkoper afhaakt bij zo'n verzoek dan weet je 100% zeker dat het niet in haak is.

diumenge
door diumenge - Apr 8, 2012 om 00:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@pimonline, je kan in ieder geval bij de politie wat gegevens van de verkoper checken, ze geven dan alleen aan of deze wel of niet bekend is bij ze.

link

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2012 om 00:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag pimonline,

Als een gestolen apparaat bij de politie geregistreerd staat zou je kunnen kijken op de site: stopheling.nl Klik hier...

vr.gr.

stacey
door stacey - Apr 8, 2012 om 00:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien heb je hier iets aan:

--Burger kan zelf controleren of z'n tweedehands spullen zijn gestolen--
Klik Hier

Rechtstreeks : Site Stop Heling

Geen 100% garantie als hij hier (nog ? ) niet vindbaar is natuurlijk.....

marcvhulst
door marcvhulst - Apr 8, 2012 om 00:19
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Pim,

Als verkoper/inkoper op Marktplaats kan ik je maar een goed advies geven; luister naar je hart, als je zeker bent van je zaak moet je het doen, twijfel je dan moet je verder zoeken.

Misschien nog een tip voor je; geeft de verkoper antwoord op jóu vragen of draait deze er om heen?

Succes met zoeken naar een laptop.

Marc

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2012 om 00:48
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pimonline schreef op zondag 8 apr 2012, 00:06]AUB beetje on topic blijven.

Indien we gaan kijken is zonder meer de bedoeling om de laptop op te halen samen met mijn vader. Het betreffende model is nu ongeveer 2 jaar oud dus over de leeftijd maak ik mij niet heel veel zorgen.

Iemand enig idee waar je kunt controleren of een laptop gestolen is aan de hand van het serienummer?

Over laptop, er zijn toch wel meer mensen die een tweedehands laptop willen verkopen die wel alle "papieren hebben en garantiebewijs, ook al zou die verlopen zijn", want nu is de laptop al bijna 2 jaar. Als jullie het aandurven, moet je het doen; ik zou het niet aandurven, veel geld als het een kat in de zak blijkt te zijn.

abarth
door abarth - Apr 8, 2012 om 00:52
845 Antwoorden / 19 Vragen

Voor €550 zou ik een nieuwe laptop kopen ipv iets van MP zonder bon of garantie.

empyria
door empyria - Apr 8, 2012 om 07:42
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=abarth schreef op zondag 8 apr 2012, 00:52]Voor €550 zou ik een nieuwe laptop kopen ipv iets van MP zonder bon of garantie.

Precies!

Dat was ik ook van plan om te zeggen, maar je bent me vóór, Abarth!

Voor 500 euro koop je een prima nieuwe Acer, voldoende voor normaal dagelijks gebruik.

pi
door pimonline - Apr 8, 2012 om 12:03
44 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties.

zwemmer
door zwemmer - Apr 8, 2012 om 12:11
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=pimonline schreef op zondag 8 apr 2012, 00:06]AUB beetje on topic blijven.

Indien we gaan kijken is zonder meer de bedoeling om de laptop op te halen samen met mijn vader. Het betreffende model is nu ongeveer 2 jaar oud dus over de leeftijd maak ik mij niet heel veel zorgen.

Iemand enig idee waar je kunt controleren of een laptop gestolen is aan de hand van het serienummer?

Dit is wel wat omslachtig en moeilijk haalbaar. Ik stelde mij voor dat -zoals in mijn geval- de laptop online bij de fabrikant geregistreerd staat op reg.nr. Daar zou de verkoper dan aan mee moeten werken. Maar, daar het om zijn eigen belang gaat zal er geen bezwaar zijn tegen zo'n onderzoek.

Zwemmer

sw
door swat1500 - Apr 9, 2012 om 00:08
3795 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=empyria schreef op zondag 8 apr 2012, 07:42][quote=abarth schreef op zondag 8 apr 2012, 00:52]Voor €550 zou ik een nieuwe laptop kopen ipv iets van MP zonder bon of garantie.

Precies!

Dat was ik ook van plan om te zeggen, maar je bent me vóór, Abarth!

Voor 500 euro koop je een prima nieuwe Acer, voldoende voor normaal dagelijks gebruik.

En met twee jaar garantie.

te
door tele1 - Apr 9, 2012 om 08:52
3 Antwoorden / 4 Vragen

Als je de laptop wilt kopen, dan laat hem alle gegevens van de laptop zoals typenummer en serie nummer enz enz. op papier zetten, met het nummer van zijn i.d kaart en handtekening
Dan sta je altijd sterk.

Dus kopen die laptop.

chris74
door chris74 - Apr 9, 2012 om 10:05
564 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=tele1 schreef op maandag 9 apr 2012, 08:52]Als je de laptop wilt kopen, dan laat hem alle gegevens van de laptop zoals typenummer en serie nummer enz enz. op papier zetten, met het nummer van zijn i.d kaart en handtekening
Dan sta je altijd sterk.

Dus kopen die laptop.

zou die laptop zonder bon nooit kopen. Alles kan vervalst zijn.

Als je even goed shopt dan heb je voor ongeveer dezelfde prijs een gloednieuwe laptop. Bij de winkel en alle garanties erop en eraan.