kl
door kleinebij Mar 21, 2008 om 14:53
Geldzaken & recht

Onterechte vordering niet betalen en naar kantonrechter?

Ik heb onlangs van bedrijf x twee herinneringen ontvangen met een factuurnummer wat ik al betaald had. Ik heb daar over gebeld en gemailt, het bedrijf gaf aan het aan te passen in het systeem. Twee weken later ontvang ik een brief van het incassobureau (zonder factuurnummer). Weer neem ik contact op met bedrijf x, deze zegt dat er een ander factuur openstaat terwijl ze mij daar nooit over bericht hebben!

Wat is er gebeurd, zowel mijn werkgever als ik betalen bepaalde facturen voor bedrijf x. Echter heeft bedrijf x het bedrag niet kunnen incasseren bij mijn werkgever en nu zeggen ze dat ik hier bericht van heb gehad. Het enige wat ik heb gehad zijn twee herinneringen met een verkeerd factuurnummer. Zij kunnen mij toch niks maken? Inmiddels heb ik de hoofdsom betaald maar weiger ik de onterechte incassokosten te betalen! Ik wil het voor laten komen voor de kantonrechter. Verstandig?

1062 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2008 om 15:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Lastig. Of het voorkomt bepaalt in beginsel het IC bureau. Het lijkt mij dat als het voorkomt u wint als u op basis van hetgeen u nu al stelt goed verweer voert. Eeerst schriftelijk en als er een zitting is ga er heen. Ik ben met u van mening dat er niets te halen valt gelet op het ontvangen van nota's met verkeerd factuurnummer. verder is hier heel erg van belang wie de opdrachtgever was van hetgeen u nu wordt/werd geacht te betalen. Als de betaling via de werkgever zou lopen betekent dat, dat de werkgever de opdrachtgever is en zijn ze hoe dan ook al bij u aan het verkeerde adres als de werkgever in verzuim was. Ik adviseer u dus om vooralsnog maar helemaal niet meer te reageren, anders dan het verwijzen naar de werkgever. Let op dat er incassobureaus'zijn die op het randje van het betamenlijke intimideren etc. En soms zelfs over het randje. Laat u niet intimideren of bang maken voor dergelijke ..... (zakenlui)

kl
door kleinebij - Mar 21, 2008 om 15:08
11 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor je antwoord.

Het gaat om een opleiding welke mijn werkgever betaald. Echter had ik twee herexamens en dan vul je op het formulier in wie er betaald. De een heb ik mezelf aangekruist en op de ander mijn werkgever. Omdat ik niet wil uitleggen waarom ik twee herexamens had ;-)

Nu heb ik het bedrag voor mij voldaan en mijn werkgever niet. Nu heeft zowel de werkgever als het bedrijf dit nooit aan mij gecommunicerd. Ik heb dit vermeld aan het incassobureau maar die zegt uiteraard dat ik wel brieven heb gehad. Ik heb nu kopieen opgevraagd.... de vordering die door mijn werkgever betaald had moeten worden, heb ik reeds betaald omdat ik ondertussen niet meer werk voor deze werkgever.

De hoofdsom heb ik dus betaald, alleen de incassokosten en registratiekosten staan nu nog open. Waar staan deze registratiekosten voor?? De totale incasso is de helft van de hoofdsom, dat is toch niet toegestaan??

Ik laat me inderdaad niet intimideren en heb ook aangegeven dat ik de onterechte incassokosten niet betaal..nu nog wachten op antwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2008 om 15:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

laat weten hoe dit verder verloopt!

kl
door kleinebij - Mar 21, 2008 om 15:13
11 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even voor de duidelijkheid, het bedrijf zegt dat ze herinneringen hebben verzonden. Dit klopt, deze heb ik ook ontvangen echter met een factuurnummer die ik al heb betaald. Ook toen ik mail contact had hierover, heb ik gevraagd waarom ik een deze herinneringen kreeg. Het antwoord was dat de factuur inderdaad was voldaan en dat het aangepast was in het systeem. Ik zou geen verdere herinneringen ontvangen. Ik kreeg zelfs een excuses! Dit mailtje heb ik ook bewaard. Zij had toen toch ook kunnen zien in het systeem dat de factuurnummer door elkaar zijn gehaald? En had mij hierover moeten berichten? Ik vind zelf dat ik gelijk heb en sterk sta?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2008 om 15:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

bewaar alles goed! Het zal u m.i. zeer van pas komen zo men het waagt een procedure aan te spannen.

kl
door kleinebij - Mar 21, 2008 om 15:20
11 Antwoorden / 6 Vragen

Zodra ik meer weet plaats ik het hier, wel handig voor andere mensen die in dezelfde situatie zitten.

kl
door kleinebij - Mar 26, 2008 om 12:40
11 Antwoorden / 6 Vragen

Goed nieuws! Het dossier wordt gesloten, na dat ik de kopieen van de verzonden facturen heb opgevraagd. Daarnaast heb ik een klacht ingedient bij de directeur van het bedrijf. Rechtstreeks naar zijn e-mail adres, een beetje vogelen en je komt er achter.

Dus voor iedereen die onterecht een incassobureau aan je broek krijgt: volhouden en als een "simpele" medewerker niet wil luisteren, hogerop zoeken!