pu
door punthoofd Nov 19, 2011 om 14:02
Geldzaken & recht

Onverdeelde boedel

als bloot eigenaar moeten mijn broer/zussen ons deel van de woning van onze overleden vader opgeven in box III.
is het bedrag dat moet worden opgegeven gebaseerd op de woz-waarde van die woning of op de waarde in het economisch verkeer?
het huis is voor de helft in eigendom en voor de andere helft in vruchtgebruik bij onze stiefmoeder.
ervan uitgaande dat box III rendement veronderstelt zou je denken aan het opgeven van de economische waarde of moeten toch we het bedrag opgeven vlgs de successie-opgave = woz?
hartelijk dank voor uw reactie.

6606 8 Rapporteer

fi
door fisbel - Nov 19, 2011 om 19:10
851 Antwoorden / 3 Vragen

U neemt de WOZ-waarde. Let op de leeftijdsterugstelling bij vrouwen. Zie hieronder.
De FNV-belastinggids 2010 geeft de volgende handzame informatie (blz 168 en verder):
De blote eigenaar geeft de waarde van het blote eigendom aan in box 3 en het vruchtgebruik wordt bij de gebruiker belast, ook in box 3. Omdat er wordt uitgegaan van de waarde in het economische verkeeer, zal de aan te geven waarde ieder jaar anders zijn. ........De waarde van een levenslang genotsrecht op een woning wordt als volgt berekend: De WOZ-waarde van de woning x 4% x de leeftijdsafhankelijke factor.

Vervolgens een voorbeeld: vrouw - 68 jaar / met de waarschuwing: let bij de factor op de leeftijdsterugstelling van 5 jaar voor vrouwen. woning: € 200.000 x 4% x 11 (factor 11 behoort bij de leeftijdsgroep 68 - 5 is 63 jaar) is € 88.000 De zoon geeft aan: € 112.000 (200.000 minus 88.000)

NB: vaak worden de tabellen voor het erfrecht en de inkomstenbelasting door elkaar gehaald. De erftabel begint met factor 16, de tabel voor bloot eigendom cq vruchtgebruik (uw situatie) begint met factor 22. De tabel waarderingsfactor vruchtgebruik voor de inkomstenbelasting vindt u op bladzijde 3 van de link belastingdienst. Lees hier

pu
door punthoofd - Nov 20, 2011 om 12:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

beste fisbel:
dank voor de snelle reactie.
toch nog een onduidelijkheid: in de geciteerde tekst staat: omdat wordt uitgegaan van de waarde in het economisch verkeer zal de waarde ieder jaar anders zijn en dan volgt de berekening, waarbij weer wordt uitgegaan van de woz.
maar woz-waarde is toch niet hetzelfde als economische waarde?

marcel75
door marcel75 - Nov 20, 2011 om 13:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Punthoofd,
Voor de belastingaangifte moet je uitgaan van de WOZ-waarde. Er wordt dan verondersteld dat die gelijk is aan de economische waarde. Heel formeel gezien hoeft de WOZ-waarde niet altijd gelijk te zijn aan de economische waarde.

pu
door punthoofd - Nov 20, 2011 om 14:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

dankjewel marcel:
ik kom op het onderscheid tussen deze waarderingen omdat de woning waar het om gaat in mn vraag, wordt bewoond (door de vruchtgebruiker), wat vlgs mij invloed heeft op de waarde. maar daar mag dan dus geen rekening mee worden gehouden in box III, ook al gaat het daar dus over rendement.
hopelijk wordt het bloot eigendom binnenkort gedefiscaliseerd, dan zijn we daar vanaf.

marcel75
door marcel75 - Nov 20, 2011 om 16:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Punthoofd,
Bewoning is al enige jaren, noch voor de IB, noch voor de erfbelasting, een waardedrukkende factor.

Defiscalisatie komt alleen om de hoek kijken als het vruchtgebruik is ontstaan op grond van het erfrecht. Vader moet dus in zijn testament een legaat van de rechten van gebruik en bewoning van de woning of een legaat van het vruchtgebruik hebben opgenomen. Een dergelijk legaat moet vervolgens zijn gevestigd/afgegeven bij notariële akte.

Is het vruchtgebruik gevestigd in verband met de afwikkeling van de nalatenschap zodat moeder in de woning kon blijven woning en er, op grond van de toenmalige wetgeving fiscaal voordeel behaalt kon worden, een "los" vruchtgebruik gevestigd, dan zal er geen sprake van defiscalisatie.

Wel goed opletten dus en blijven hopen dat defiscalisatie gaat werken in de toekomst.

pu
door punthoofd - Nov 20, 2011 om 18:21
6 Antwoorden / 2 Vragen

het vruchtgebruik is inderdaad ontstaan door een testament, dus we houden goede hoop.
dank voor alle antwoorden!

marcel75
door marcel75 - Nov 20, 2011 om 20:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Punthoofd,
Maar is het ook afgegeven? Dat wil zeggen gevestigd bij notariële akte en dan bedoel ik geen verklaring van erfrecht. Anders is het vruchtgebruik of de rechten van gebruik en bewoning nooit ontstaan!

Het is je trouwens bekend dat je met deze constructie op het moment dat moeder overlijdt zeer waarschijnlijk alsnog over de waardestijging van de woning erfbelasting moet betalen?

pu
door punthoofd - Nov 20, 2011 om 21:24
6 Antwoorden / 2 Vragen

het vestigen van het vruchtgebruik gaat een dezer dagen via de notaris gebeuren.
aanvullend vraagje: er is hier toch geen sprake van overdrachtsbelasting?

waardestijging lijkt niet zo waarschijnlijk, onze stiefmoeder is 87 en de waarde van onroerend goed is dalend, dus dat zal wel loslopen. toch bedankt voor de waarschuwing!
bovendien gaat het maar om de helft van het huis, de andere helft is in haar bezit door gemeenschap van goederen met onze overleden vader en wij zullen niet van haar erven zoals het er nu uitziet (zij is onze boze stiefmoeder........)