zonnewind
door zonnewind Apr 1, 2015 om 12:42
Geldzaken & recht

Ouderen houden woningen 'bezet'

"ouderen houden woningen 'bezet'. Dit is de kop waarmee het artikel opent waardoor ik boosheid voel opkomen en mijn nekharen overeind komen. Ja... en, wat dan nog. Waar moeten ouderen dán heen? Ze moeten van de regering zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dus dat doen ze. Maar dan wél in het huis waar ze al dan niet hun kinderen in groot brachten. Andere mogelijkheden zijn er toch niet? Moeten ze in een tentje ergens op de hei gaan staan? Daar komt de wijkzuster al helemaal niet langs om de steunkousen aan te trekken, of de dagelijkse diabetes injectie etc. te bezorgen.

2072 24 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 1, 2015 om 13:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn noch veel meer groepen van mensen die woningen bezet houden, die in Nederland niet zijn geboren. Waar om er nu een groep die verder al zo veel gepakt worden ook voor deze zaak weer de schuld krijgen.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Bezet" staat ook tussen aanhalingstekens. Dus er wordt niet mee bedoeld dat ouderen die woningen bezet houden.

zoekster
door zoekster - Apr 1, 2015 om 14:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat dat wel bedoeld wordt, het staat tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk een wat gechargeerde uitspraak is. Maar de bedoeling is duidelijk, ouderen moeten kleiner gaan wonen, zodat er meer doorstroming komt.

De grap van het geheel is dat het eigendom van mensen goed door de wet wordt beschermd, dus de ouderen hebben niets te vrezen. Huurders ook niet overigens.

Verder ben ik het geheel met u eens dat de doorstromingsmogelijkheden voor ouderen in korte tijd enorm zijn beperkt. Wat een moeite wij nog hebben moeten doen om mijn moeder in een verzorgingscentrum te krijgen, niet normaal.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2015 om 16:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 apr 2015, 13:53]"Bezet" staat ook tussen aanhalingstekens. Dus er wordt niet mee bedoeld dat ouderen die woningen bezet houden.

Jazeker, wordt dat er mee bedoeld: stukje uit artikel:

Deze twijfelende senioren houden gezinswoningen 'bezet', terwijl ze daar alleen of hooguit met een partner leven. ,,Er zijn lange wachtlijsten voor jonge gezinnen die dolgraag een sociale huurwoning zouden willen," vertelt Woonz-directeur Annemiek Schut. ,,Maar in tegenstelling tot studenten, die moeten verhuizen als ze klaar zijn, mogen ouderen gewoon blijven zitten in zo'n gezinswoning als hun kinderen het huis uit zijn. Dat vind ik verbazingwekkend."

Ik ben het eigenlijk wel met die Schut eens, maar dan zouden ze verhuizen voor ouderen naar een ander appartement wel (financieel) aantrekkelijker moeten maken.
Als ik voor 400 euro in de maand in een eengezinswoning woon, zou ik ook niet gaan verhuizen naar een 2 of 3 kamer appartement voor 700 euro p.m.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelukkig heeft die mevrouw Schut het dan niet voir het zeggen. In ieder geval niet over mijn huis.

Zou wel willen weten hoe zij woont.

En als die eengezinswoning zou vrijkomen, wordt daar de huur ook van opgetrokken naar abnormale proporties.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2015 om 16:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 apr 2015, 16:54]
En als die eengezinswoning zou vrijkomen, wordt daar de huur ook van opgetrokken naar abnormale proporties.

Ja, dat is geen verschil met een leegkomende flat. Maar voor jonge gezinnen is een gezinswoning stukken aantrekkelijker. En voor ouderen minder aantrekkelijk zodra de kwaaltjes beginnen te komen.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iedereen gaat rondverhuizen, zitten alle huren binnen de kortste keren aan de maximale prijs. Schiet dus niet echt op.

En niet iedere flat heeft een lift. Zet nog liever mijn bed in de woonkamer.;-))

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2015 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 apr 2015, 17:00]
En niet iedere flat heeft een lift. Zet nog liever mijn bed in de woonkamer.;-))

Tsjonge, je legt wel op iedere korrel een hoop zout! Een oudere gaat uit zichzelf echt niet verhuizen naar een flat ZONDER lift. Meer dan genoeg flats MET lift.

Je zet de badkamer ook in je woonkamer? Een bed is zo moeilijk niet, badkamer is toch echt een ander verhaal.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Was wat gechargeerd. Maar ik zou me eerlijk gezegd nog liever aan alle kanten moeten behelpen, dan dat ik in een flat ga wonen.

Maar ik heb het geluk, dat zelfs niet te hoeven overwegen.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2015 om 17:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 apr 2015, 17:14]@carola.83

Was wat gechargeerd. Maar ik zou me eerlijk gezegd nog liever aan alle kanten moeten behelpen, dan dat ik in een flat ga wonen.

Maar ik heb het geluk, dat zelfs niet te hoeven overwegen.

Je laatste zin begrijp ik niet. Kan je in de (nabije) toekomst kijken dan? En wat vind jij 'aan alle kanten moeten behelpen'? Jan en alleman om hulp moeten vragen? En dat steeds vaker en steeds eerder?

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ik kan niet in de toekomst kijken, dus heb ik daarvoor al alle benodigde regelingen getroffen.

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2015 om 17:47
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Al houd ik "maar" een 4 kamer flat bezet, ik ga er alleen uit als er gedragen moet worden. (Hoop ik). En ik hoef er van de WBV ook niet uit. Kan jullie verzekeren dat hier enorm veel flats bewoond worden door 1 persoon, uiteraard niet uit vrije wil, alleen. Ik heb een prachtige flat, groter dan ons vorige huis qua oppervlakte. En ik voel me ook niet schuldig "een woonplek voor anderen bezet" te houden.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2015 om 17:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: het gaat helemaal niet om flats, maar om eengezinswoningen.

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2015 om 18:03
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 1 apr 2015, 17:52]@tenormin: het gaat helemaal niet om flats, maar om eengezinswoningen.

Oh, dacht dat het in zijn algemeenheid om woonruimte ging.

edrick3
door edrick3 - Apr 1, 2015 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@valerius-2,

.....Er zijn noch veel meer groepen van mensen die woningen bezet houden, die in Nederland niet zijn geboren......
Dat komt toch wel discriminerend over .....

edrick3
door edrick3 - Apr 1, 2015 om 18:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zonnewind,

..... Dit is de kop waarmee het artikel opent waardoor ik boosheid voel opkomen en mijn nekharen overeind komen. ......
En dat snap ik helemaal.

En zoals carola.83 ook al aangeeft: een eventuele doorstroming zou niet 'bestraft' moeten worden met een hogere huur.

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2015 om 11:58
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Maar ook "Den Haag" heeft (in al hun wijsheid????) besloten in het kader van bezuinigingen dat "senioren" langer thuis moeten blijven wonen, dan doen ze dat, is het ook niet goed..............

Hoeveel woningen worden "bezet" gehouden door eenpersoonshuishoudens, die voor kortere of langere tijd samenwonen elders?

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2015 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 3 apr 2015, 11:58]Maar ook "Den Haag" heeft (in al hun wijsheid????) besloten in het kader van bezuinigingen dat "senioren" langer thuis moeten blijven wonen, dan doen ze dat, is het ook niet goed..............

Hoeveel woningen worden "bezet" gehouden door eenpersoonshuishoudens, die voor kortere of langere tijd samenwonen elders?

En hoeveel bejaarden houden hun woning niet aan, terwijl ze wel samenwonen. Maar als ze dat officieel gaan doen, worden beiden gekort op de AOW en sommigen zelfs op hun pensioen van ABP.

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2015 om 12:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Nog even en je moet een vergunning aanvragen om "oud" te mogen worden ..............

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2015 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 3 apr 2015, 12:17]Nog even en je moet een vergunning aanvragen om "oud" te mogen worden ..............

En de tijd is afhankelijk van hoeveel je voor die vergunning wilt betalen. ;-(((

Cookies
door Cookies - Apr 3, 2015 om 15:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 3 apr 2015, 12:17]Nog even en je moet een vergunning aanvragen om "oud" te mogen worden ..............

Vergunningen worden uit kostenoverweging alleen verstrekt aan mensen met minimaal 2x modaal.

pi
door pieterwolters - Apr 4, 2015 om 22:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De kern van het verhaal klopt natuurlijk wel. Als iedereen in een woning zou wonen die het best bij de levensfase hoort, zou het aanbod van woningen veel beter worden benut. Dat is overigens niet de schuld van ouderen die in te grote woningen blijven zitten, maar net zo goed als starters die meteen een ruime woning hebben maar nog geen kinderkamers nodig hebben. En uiteraard de "scheefwoners". Het is alleen in de praktijk lastig uitvoerbaar.

pi
door pieterwolters - Apr 4, 2015 om 22:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 1 apr 2015, 18:47]@valerius-2,

.....Er zijn noch veel meer groepen van mensen die woningen bezet houden, die in Nederland niet zijn geboren......
Dat komt toch wel discriminerend over .....

Nederland is dan ook een behoorlijk racistisch land. En al denken veel mensen nog steeds dat dat niet het geval is.

door 1953 - Apr 6, 2015 om 12:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Die ouderen houden straks mogelijk ook op de begraafplaats voor minimaal 15 jaar het graf bezet en daar komt ook niet de wijkverpleegkundige voor de steunkousen.

Begrijp totaal uw betoog niet wat u mee wilt bereiken? Combinatie van het thuis blijven wonen van de oudere en voorzieningen ontoereikend?

Doe uw beklag bij de Nationale Ombudsman, MAX Ombudsman, Meldpunt MAX, of uw volksvertegenwoordiger in de Tweede Kamer der Staten-Generaal e/o. in de gemeenteraad.