ba
door bara May 1, 2014 om 09:07
Geldzaken & recht

Overheids verplichting digitaal

Kan en mag een overheidsinstantie je verplichten alles digitaal te verwerken.

Ik krijg namelijk na meerdere verzoeken helaas nog steeds alles digitaal. Nu maakt dat voor bepaalde dingen niet zo uit. Maar ik moet nu zelf formulieren uitprinten en retour sturen. Daar komt het probleem, ik heb geen printer en op kort termijn kan ik ook niet een printer financieren. De overheid verplicht mij dan om toch tegen mijn portemonnee in een printer aan te schaffen.
Ik let erg op mijn uitgaven om niet in de problemen te komen maar voel wel de druk om een schuld aan te gaan alleen om dit soort verplichtingen na te komen. Want als ik deze verplichtingen niet na kom dan zitten daar consequenties aan vast.

12143 81 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 1, 2014 om 09:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bara,

Nee, verplichting tot digitaal kan niet.
Om welke overheidsinstelling gaat het?
Zou dus dringend verzoeken zaken per post af te wikkelen.

Suc6

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 1, 2014 om 09:40
937 Antwoorden / 2 Vragen

Een printer is niet heel erg duur ( 30 of 40 euro voor een simpele ) dus ze gaan er makkelijk vanuit dat iemand dit wel zou moeten kunnen betalen, daarbij, wat heeft u erop tegen om alles digitaal te doen, want het scheelt dus kosten.

Opties die u heeft:

Vraag familie en vrienden desnoods om de formulieren te printen.
U kunt bij veel bibliotheken ook printen, bij mij in de stad is dat slechts 10 cent per z/w pagina. Goed te overzien en erg handig toen mijn printer even stuk was.
Alles gewoon digitaal te doen.

Tijden gaan vooruit, en zo ook de middelen. Eens moet het afgelopen zijn met papieren want het kost alleen maar geld.

Printen, versturen, invoeren bij de overheid en bewaren. Allemaal onnodige onkosten.

ba
door bara - May 1, 2014 om 09:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:38]Hallo bara,

Nee, verplichting tot digitaal kan niet.
Om welke overheidsinstelling gaat het?
Zou dus dringend verzoeken zaken per post af te wikkelen.

Suc6

Dank je wel voor je reactie.

Het gaat om het UWV.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2014 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die formulieren zijn niet digitaal in te vullen en op te sturen?

getty
door getty - May 1, 2014 om 09:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij kan je bij het uwv op het werkplein ook gebruik maken van de pc's en daar printen.

ba
door bara - May 1, 2014 om 10:28
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:40]Een printer is niet heel erg duur ( 30 of 40 euro voor een simpele ) dus ze gaan er makkelijk vanuit dat iemand dit wel zou moeten kunnen betalen, daarbij, wat heeft u erop tegen om alles digitaal te doen, want het scheelt dus kosten.

Opties die u heeft:

Vraag familie en vrienden desnoods om de formulieren te printen.
U kunt bij veel bibliotheken ook printen, bij mij in de stad is dat slechts 10 cent per z/w pagina. Goed te overzien en erg handig toen mijn printer even stuk was.
Alles gewoon digitaal te doen.

Tijden gaan vooruit, en zo ook de middelen. Eens moet het afgelopen zijn met papieren want het kost alleen maar geld.

Printen, versturen, invoeren bij de overheid en bewaren. Allemaal onnodige onkosten.
Ook bedankt voor je reactie,
Maar helaas is niet iedere situatie hetzelfde. Tijden gaan vooruit maar niet mijn inkomsten!
Een printer hoort op het moment niet bij mijn basisbehoefte. Ik heb namelijk een printer, maar na de aanschaf van een nieuwe computer onlangs bleek dat de printer driver niet meer up te daten is. Het is fijn dat alles zo snel gaat, maar men kan niet verwachten dat mensen met een minimum verplicht zich in de schulden moeten steken voor een verplichting.
Ik moet namelijk keuzes maken in de uitgiften. In mijn geval gaat mijn omscholing met kans op werk voor de aanschaf van een printer. Koop ik een recente printer heb ik geen financiën voor mijn omscholing.
Bij een bibliotheek moet je betalen om achter internet te gaan, ik heb internet. Of is er een andere manier om alleen te printen? Ik hoop dat je mijn punt van overbodige kosten maken begrijpt.
Verder heb ik niets tegen digitale communicatie, maar dan zou dit ook digitaal moeten kunnen, of niet? Maar het gaat erom dat er een handtekening onder moet.
Normaal gesproken zou ik het helemaal met jou eens zijn en zou zelf zoiets hebben van wat een gezeur! Maar ik weet wat mijn financiële en sociale situatie op het moment is, ik weiger om mijzelf in de schulden te steken voor dit soort zaken. Mijn doel is om aan het werk te geraken en niet om in de problemen te komen.

(vrienden en familie belast ik al te veel met CV en brieven)

ba
door bara - May 1, 2014 om 10:30
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:59]En die formulieren zijn niet digitaal in te vullen en op te sturen?
Hier moet een handtekening onder, mijn punt is eigenlijk dat ze richting mij nagenoeg niets per post willen versturen maar dat ik het wel moet doen. Dan zou dit ook digitaal mogelijk moeten zijn?

ba
door bara - May 1, 2014 om 10:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=getty schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:59]Volgens mij kan je bij het uwv op het werkplein ook gebruik maken van de pc's en daar printen.
Dank je wel, ik ga morgen even langs en kijk wat voor mogelijkheden daar hebben.
Dan zou ik brieven en CV ook kunnen printer.

pi
door pieterwolters - May 1, 2014 om 10:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Voor incidenteel printen kan je ook bij zaken als Multicopy terecht (mocht dat dichterbij zijn dan het UWV dan kan dat een handige optie zijn).

ba
door bara - May 1, 2014 om 10:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:38]Hallo bara,

Nee, verplichting tot digitaal kan niet.
Om welke overheidsinstelling gaat het?
Zou dus dringend verzoeken zaken per post af te wikkelen.

Suc6

Mag ik nog even wat vragen. Omdat jij zo stellig schrijft, Nee.
Ik heb net de toezegging gehad dat ze deze bewuste brief per post toezenden. Daar ben ik al blij mee.
Maar ik ben al weken aan het strijden om alles per post te krijgen, helaas krijg ik steeds nul op rekest.
Hoe kan ik dit dan wel voor elkaar krijgen?

boppe1943
door boppe1943 - May 1, 2014 om 11:21
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ik kan me je ergernis voorstellen. Een nieuwe printer is inderdaad niet zo duur, maar de inktcartridges wel. Gelukkig heb je het UWV inmiddels zover om de formulieren via de post op te sturen, maar een volgende keer krijg je die hele heisa opnieuw. En niet alleen met het UWV, ook met andere instanties. Je hebt al de tip om bij een bibliotheek te printen. Als je een bieppas hebt kun je gratis inloggen, de instructies staan op het scherm. Het maken van een zwart wit print kost 10 cent per pagina.Ben je geen lid van de bibliotheek dan kun je je, om gebruik te kunnen maken van de pc’s, éénmalig registreren bij de klantenservice. Die maakt een pas voor je aan. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Deze pas geeft alleen toegang tot de internetpc’s. Er kunnen dus geen boeken e.d. op geleend worden. Om bestanden te kunnen printen moet je over een tegoed op je pas beschikken. Dit kun je regelen via de betaalautomaat. Bij vragen over de betaalautomaat helpen medewerkers je desgevraagd wel verder.

ka
door kaakje - May 2, 2014 om 11:15
109 Antwoorden / 0 Vragen

Zowel gemeenten als detailhandel, etc. kan nooit verplichten tot digitale afwikkeling! Zou een mooie boel worden! Er bestaat toch ook geen wet die je verplicht tot het aanschaffen van een pc.

ka
door kaakje - May 2, 2014 om 11:17
109 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg van mijn reactie:

Bron DigiD:

U bent niet wettelijk verplicht een DigiD te gebruiken. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze digitale dienstverlening gebruikmaken. Informeer bij de betreffende overheidsorganisatie of u op andere manieren uw zaken kunt regelen.

pe
door peterkeller - May 2, 2014 om 12:19
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp even niet wat je beweegredenen zijn om alles per post te doen. Je moet kopieën maken, wat geld kost en moeite. Je brief moet ook weer in de brievenbus gedeponeerd worden.

Je brief loopt een verhoogd risico bij het bedrijf zoek te geraken en dan moet je (alweer maanden later) na veel gebel alles weer opnieuw insturen. Elektronisch weet je zeker dat het aankomt, en het bedrijf/de ontvanger heeft het ook liever digitaal. Want dan moeten jouw papieren weer bij hen gescand worden, met het risico van (alweer) zoekraken.

Mocht je overigens persé kopieën moeten insturen kan je ze vaak ook met een (smart) mobieltje fotograferen of scannen met een aparte app en het bestandje bijvoegen bij je digitale brief. Als je zelf geen smart hebt, dan misschien familie of vrienden. Is een kleine moeite en scheelt weer kopieerkosten. Elk duppie wat je in deze crisistijd (ook voor iedereen) in je zak kan houden is meegenomen.

En DigiD is ook erg handig. Bij diverse instellingen als UWV kan je je gegevens nazien en wat voor brieven er geschreven zijn.

En mijn printer staat inmiddels wortel te schieten. Dus digitaal doen. Printerfabrikanten hebben zware tijden.

Dat zij niet naar je (willen) sturen is begrijpelijk. Voor hen bijzonder omslachtig om af te wijken van het gebruikelijke (digitale) patroon en kost hen dus weer (extra) geld.

ge
door geertevert - May 2, 2014 om 12:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

het is toch van de zotte dat dit maar allemaal ongevraagd kan, de jongere ouderen generatie zal voor een deel wel met de PC om kunnen gaan maar de echt oudere generatie heeft geen PC en wat dan als er geen directe hulp voor hen is DAT wordt niet WAT

ma
door marianne1948 - May 2, 2014 om 12:34
13 Antwoorden / 1 Vragen

@ kaasbroodje
kaasbroodje

Jij hebt makkelijk praten,..koop even een printer voor 30-40 euro, ....
zo`n ding is zeker niet duur.
Maar wat denk je van de cartridges die er in moeten, ik ben 65 euro kwijt voor die inkt...Dus zo goedkoop en makkelijk is het allemaal niet.
En bij een supermarkt kopiëren kost ook weer extra geld, en als je ieder dubbeltje om moet draaien heb je ook weer een probleem.
Nee, nee, je moet er niet zo makkelijk over denken, er zijn meer mensen dan je denkt die het heel moeilijk hebben

bl
door blueswoman - May 2, 2014 om 12:50
17 Antwoorden / 1 Vragen

DigiD kan je ook via sms krijgen,
alleen kosten sms-jes natuurlijk ook weer het nodige.
UWV had eerder [en dan praat ik over twee/drie jaar terug] een aparte optie
zodat je aan kon geven niets digitaal te willen
dan kreeg je alles per post opgestuurd.

een tip voor printen, stel je printer in op zuinig printen
dit houd in dat je alleen zwart en grijstinten print dus geen kleur [wat de duurste cartridges zijn]
scheel toch weer in de kosten.
soms kan je, als je een usb stick hebt, dit meenemen naar bv een bieb of copy center
en dan je afdruk maken scheelt je internetkosten.

er
door erky - May 2, 2014 om 12:52
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Bara,
Je zit in de tang van UWV.

Ik stel voor dat je nog één keer een brief schrijft naar jouw UWV kantoor.
Je stelt dat je graag wil voldoen aan de eisen die zij jou stellen, maar dat jouw inkomsten niet toereikend zijn om aan alle eisen te voldoen, waaronder het digitaal verwerken van formulieren. Je stelt ze voor de keus maandelijks een bedrag van € 30 op jouw rekening over te maken om niet alleen de printer, maar ook de dure inkt te kunnen bekostigen. Doneert UWV jou dit bedrag niet, dan EIS je toezending van de formulieren op papier en als je ze niet op papier krijgt beschouw jij ze als niet aan jou verzonden. Schrijf dat ook zo op! Schrijf ook dat je het binnen 14 dagen geregeld wilt hebben op straffe van ... Je moet UWV heel erg masseren of gewoon hard aanpakken - jouw keus. En verzoek daarbij om gebruik te kunnen maken van hun antwoordnummer. Zie ook deze site.

Schrijf ook een brief naar de Nationale Ombudsman met een klacht over jouw UWV met een paar kopieën (sorry - daar gaan we weer) van de brieven die je al hebt verstuurd.

Zeg ook het DigiD op, ik heb ook geen DigiD meer, daar heb je zelfs een mobieltje voor nodig en dat heb ik ook niet. De overheid is gewend het ons, burgers, moeilijker te maken, denk aan de verkeersdrempels. Iets makkelijker maken staat niet in hun woordenboek.

Succes!
Erky
(in het verleden door het UWV erg misselijk behandeld, asielzoekers hebben het beter)

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@erky

(in het verleden door het UWV erg misselijk behandeld, asielzoekers hebben het beter)

Heel nuttig die opmerking.

ma
door madelief - May 2, 2014 om 13:00
25 Antwoorden / 8 Vragen

niemand kan je verplichten om alles digitaal te doen bij het uwv kan ook niet alles digitaal
daar heb ik zelf ervaring mee. Ze willen wel alles graag digitaal maar ik heb ook vaak GEHAD dat ik brieven moest opsturen,omdat het anders niet kon.Als je geen geld hebt voor een printer moet je dat ook niet doen.Want die inkt patronen zijn ook DUUR .Dan verplichten ze je om brieven uit te printen en op te sturen. KAN ME WEL VOORSTELLEN DAT JE FAMILIE ER NIET MEE WILT BELASTEN.Er is een tijdje geleden niet voor niets gezegd dat de kloof die met de pc overweg kan steeds groter is geworden.gewoon voet bij stuk houden en niet ingaan op de mensen die dat aan je opdringen.

ma
door madelief - May 2, 2014 om 13:02
25 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=erky schreef op vrijdag 2 mei 2014, 12:52]Hoi Bara,
Je zit in de tang van UWV.

Ik stel voor dat je nog één keer een brief schrijft naar jouw UWV kantoor.
Je stelt dat je graag wil voldoen aan de eisen die zij jou stellen, maar dat jouw inkomsten niet toereikend zijn om aan alle eisen te voldoen, waaronder het digitaal verwerken van formulieren. Je stelt ze voor de keus maandelijks een bedrag van € 30 op jouw rekening over te maken om niet alleen de printer, maar ook de dure inkt te kunnen bekostigen. Doneert UWV jou dit bedrag niet, dan EIS je toezending van de formulieren op papier en als je ze niet op papier krijgt beschouw jij ze als niet aan jou verzonden. Schrijf dat ook zo op! Schrijf ook dat je het binnen 14 dagen geregeld wilt hebben op straffe van ... Je moet UWV heel erg masseren of gewoon hard aanpakken - jouw keus. En verzoek daarbij om gebruik te kunnen maken van hun antwoordnummer. Zie ook deze site.

Schrijf ook een brief naar de Nationale Ombudsman met een klacht over jouw UWV met een paar kopieën (sorry - daar gaan we weer) van de brieven die je al hebt verstuurd.

Zeg ook het DigiD op, ik heb ook geen DigiD meer, daar heb je zelfs een mobieltje voor nodig en dat heb ik ook niet. De overheid is gewend het ons, burgers, moeilijker te maken, denk aan de verkeersdrempels. Iets makkelijker maken staat niet in hun woordenboek.

Succes!
Erky
(in het verleden door het UWV erg misselijk behandeld, asielzoekers hebben het beter)

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ontvangen van sms is gratis.

Het opzeggen van Digid is erg onverstandig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 2, 2014 om 13:09
16883 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van tijger1@ aanvullend: aan mij is niets anders bekend dan dat je formulieren voor de overheid geheel digitaal kunt invullen en vervolgens versturen/ondertekenen met uw DiGiD code.
Zie ook peterkeller@

geertevert@ hoezo heeft de echt oudere generatie geen pc?
Wel heel goed is het gebruik van 'hen' omdat veelal het bezittelijk voornaamwoord 'hun' wordt 'misbruikt' en een deel van ons land ook het woord DAT niet meer schijt te kennen (naar vpoorbeeld van veel radio/TV weer presentatoren/trices.

ni
door niniki - May 2, 2014 om 13:14
36 Antwoorden / 6 Vragen

@Peterkeller

U kunt zich duidelijk niet in deze vraagsteller inleven.

'Je brief loopt een verhoogd risico bij het bedrijf zoek te geraken' en met DigiD kan er niets fout gaan?
Met elektronisch verzenden weet je helemaal niet of het aan zal komen, aangezien het ook weleens hapert. Dat is mijzelf al meerdere keren overkomen, ook bijlagen die niet zouden zijn ontvangen..

Iemand die zelf al in een financiële crisis verkeerd in deze tijd, zal zelf ook geen smartfoon bezitten, lijkt mij.

En het UWV gaat om privacygevoelige gegevens, die deze persoon, denk ik niet door iedereen wil laten fotograferen, maar ook niet altijd over het internet wil versturen ....... denk daarbij ook aan de lekken, die men overal vind.

Maar zo te horen heeft u zelf uw printer niet nodig, dus ik zou zeggen stuur hem op naar de vragensteller en doe er dan gelijk wat cartridges bij.

@Bara
Ik weet niet of ze je werkelijk kunnen verplichten, maar je word wel min of meer gedwongen door verschillende instanties en steeds vaker, althans die ervaring heb ik zelf ook.
Maar ik zou zeggen, stap met deze vraag eens naar een juridisch loket bij je in de buurt.

Succes en sterkte in je situatie.

pe
door peterkeller - May 2, 2014 om 13:17
66 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan inderdaad ongevraagd. Als “ze” het vragen krijgen ze misschien een antwoord wat ze niet willen horen.

Jaren geleden heeft Roparco het ook aangekondigd. We gaan digitaal en wie geen pc heeft moet maar een vriend of familie vragen en hen een account laten openen. Probleem opgelost.

En het is zeker niet van de zotte. Digitaal is hartstikke handig en terugdraaien is in geen enkel opzicht een (juiste) optie vanwege de enorme voordelen.

Zoals hierboven het probleem geschertst kan je al je post digitaal versturen en ontvangen en er raakt niets zoek. Ook al je bankafschriften zijn niet meer nodig. Die kunnen alleen maar door de fraudeurs uit je brievenbus gejat worden. En al je kosten (bank en gas en licht) en uitgaven zie je direct op de desbetreffende website.

ma
door madelief - May 2, 2014 om 13:31
25 Antwoorden / 8 Vragen

Dag Bara,

Niemand mag je dwingen om het digitaal te doen,EN AL HELEMAAL NIET ALS JE DAT MOEILIJK KAN BETALEN WANT DIE CARTRIDGES ZIJN HEEL DUUR.Als er mensen zijn die zeggen 30 euro voor een printer is niet duur maar dan ben je er nog niet.Die cartridges zijn ook zo weer op .
Het uwv wil wel alles digitaal maar ik heb zelf ook meegemaakt dat ik brieven niet door kon sturen naar het uwv.en dat dat per post moest .Ook andere instellingen heb ik gebeld dat ik gewoon een brief per post wil .Dus niet doen kan me heel goed voorstellen dat je daar anderen niet mee wilt belasten.GEWOON JE POOT STIJF HOUDEN.

ha
door hajete - May 2, 2014 om 13:43
75 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=bara schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:07]Kan en mag een overheidsinstantie je verplichten alles digitaal te verwerken.

Ik krijg namelijk na meerdere verzoeken helaas nog steeds alles digitaal. Nu maakt dat voor bepaalde dingen niet zo uit. Maar ik moet nu zelf formulieren uitprinten en retour sturen. Daar komt het probleem, ik heb geen printer en op kort termijn kan ik ook niet een printer financieren. De overheid verplicht mij dan om toch tegen mijn portemonnee in een printer aan te schaffen.
Ik let erg op mijn uitgaven om niet in de problemen te komen maar voel wel de druk om een schuld aan te gaan alleen om dit soort verplichtingen na te komen. Want als ik deze verplichtingen niet na kom dan zitten daar consequenties aan vast.

Machtige instellingen zoals overheid - en wat daarbij hoort zoals de Svb en het Uwv - maar ook financiële instellingen zoals banken en zorgverzekeringen, proberen kosten te besparen maar leggen een stuk van de rekening neer bij de burger of klant. Die mag zelf de nodige kosten maken.
De hoogmogenden beperken de klant in zijn communicatiemogelijkheden maar verplichten hem daarmee (voor zijn eigen veiligheid en zekerheid) om investeringen te doen en van alles zélf af te drukken. Internet en computers zijn immers niet storingvrij en kunnen het loodje leggen.

Kostenbesparing betekent ook verlies aan werkgelegenheid. Willen we dat?

Vraag om die twee redenen m.b.t. communicatie om een schriftelijke reactie dus per brief. Bijkomend voordeel is dat er een handtekening onder moet en dat geeft kans op meer doordachte antwoorden.
Andere voordelen zijn instandhouding van werkgelegenheid (dus minder kosten sociale uitkeringen) en het voorkomen van het verder afkalven van service (zie PostNL.)

an
door anne1234 - May 2, 2014 om 13:45
51 Antwoorden / 2 Vragen

Hier zitten blijkbaar een paar mensen die reageren , die niet weten wat het is of zich niet in de situatie van de topic-starter kunnen verplaatsen. Het is een feit dat zo een printer in aanschaf misschien 30 tot 50 euro kost en dat is voor mensen die moeten leven van een minimum een hele bult geld dat ze vaak niet hebben, hoe ik dat weet , jawel ik ben een WAO'er die moet leven van een half WAO'tje, en ik kan je vertellen dat dat geen vetpot is, je kan vaak je vaste lasten amper betalen en dan zwijg ik nog maar eens over boodschappen,verzekering etc.. En daarbij als iemand dat niet betalen kan dan vind ik vaak dat het inlevingsvermogen van instanties 0,0 is. Verder dat het allemaal digitaal moet is mooi bedacht maar wat nou als ik zelf mijn boekhouden bijhoudt in een klapper? Moet ik dat dan niet meer doen omdat instanties minder werk willen hebben en alles maar afschuiven op de burger,hoe krom is dat. Om ook nog maar te zwijgen van de mensen die met dit soort dingen anderen niet willen lastigvallen en ouderen die geen pc hebben . Kortzichtig van al die instanties die blijkbaar zelf ook te LUI zijn om voor de mensen die liever papier hebben een paar kopieen te maken en op te sturen. En omdat die het allemaal in hun bolle harses halen dat het voor hun gemakkelijk en vooral weinig of beter gezegd beter uitkomt als iedereen het digitaal doet , ja dank je de koekoek.. Ze dringen wel degelijk mensen om dingen te doen die ze of niet betalen kunnen of die het liever anders doen,je zou toch zeggen dat die mogelijkheid geboden zou moeten worden. Instanties als het UWV etc die denken veel te gemakkelijk dat hun clienten dat wel even allemaal kunnen en doen, maar ze moeten eens kijken wat iemand aan inkomen heeft en dan leggen ze de link ook wel dat dit soms daar al niet van te betalen is. Pure gemakzucht en het maar afschuiven zodat ze zelf alles meteen op kunnen slaan digitaal en er zelf geen werk meer aan hoeven te doen..BAH wat een instelling hebben die en vele andere instanties waar we mee te maken krijgen.

ge
door gewicht - May 2, 2014 om 14:01
170 Antwoorden / 1 Vragen

Bara, misschien een tip voor jouw ,het lost je probleem met het UVW niet op maar maakt het mogelijk wat dragelijker.
In Computer Idee nr 9 of 10 (ligt ook in de bibliotheek) staat een stukje van de FAC man.
Een lezer schreef dat hij bij aanschaf van een nieuwe computer zijn oude vertrouwde printer
niet meer kon gebruiken. De drijver was niet meer werkend te krijgen. Zogenaamd verouderd.
Echter in de USA was dat geen probleem en het ding werkt weer tot grote tevredenheid.
Lees dat stukje eens na. Wie weet heb jij er ook wat aan.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als je alle per post terug moet sturen, kost dat weer postzegels en het is tegenwoordig ook maar de vraag of het aankomt.

Bijvoorbeeld bij de SVB kan je alles digitaal doen, aanvragen, mededelingen, wijzigingen, ga zo maar door en daar is die Digid toch verschrikkelijk handig voor. Zo ook bij de belastingdienst.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gewicht

Bara heeft GEEN printer.

jo
door johannes1 - May 2, 2014 om 15:20
63 Antwoorden / 53 Vragen

DE VRAAG GAAT V E E L verder, dan hier gesteld !

De kwestie is nl. in hoeverre worden we - met opzet - geleidelijk aan van onze GRONDRECHTEN beroofd en meer en meer in een keurslijf gedwongen.
Deze keer gaat 't hier om al dan niet digitaal krijgen/invullen van benodigde info, een andere keer om 't doen van de aangifte voor de inkomstenbelasting, vervolgens om 't aanvragen van een rijks/gemeentelijk document, vergunning of wat dan ook.
Een van de beantwoorders, hierboven, stelt, dat je dan maar naar vrienden, familie of kennissen moet gaan om te laten printen maar dát is nu juist 'een brug te ver '.
0ok het gegeven, dat de kosten van een printer nu niet direct de pan uitrijzen .
Het gaat om het principe.
We leven in een samenleving, waarin niet iedereen in staat is om digitaal te werken, dit gewoonweg omdat hij/zij dat niet kán, hetzij door verstandelijk onvermogen dan wel omdat die persoon daar niet in thuis is.
Denk aan vele ouderen die niet met dit item vergroeid zijn en tóch zelfstandig willen blijven functioneren.
Gelukkig lees is ietwat verder, dat de instantie - waar 't hieer om ging - meteen positief gereageerd heeft.
Hopelijk blijft dát ook zo.
Kaasbroodje: wat fijn dat jij dit allemaal zo goed kent en onder jouw 'pet' hebt, proficiat !

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

A@johannes1

Of naar een kantoor moeten gaan, bellen, of alles per post doen zo makkelijk en goedkoop is.

fa
door fangio - May 2, 2014 om 16:37
2 Antwoorden / 5 Vragen

Ik begrijp dit probleem helemaal. Het is niet alleen de overheid maar ook nog eens de inktboeren die denken dat we een geldboom hebben. Ik ben al lang geleden afgehaakt en print echt alleen het broodnodige bij de bib. Nu we ook weer worden verplicht om een nieuwe computer te moeten gaan aanschaffen omdat XP niet meer veilig is vraag ik mij af waarom we dit niet kunnen declareren. Of is declareren alleen weggelegd voor onze bestuurders?

lo
door loekoek - May 2, 2014 om 16:51
30 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1. Alle reacties gelezen in het bijzonder die van u. U stelt zich op als ambtenaar. We moeten maar enz. U geeft @johannes1 een sneer in uw reactie van 15.25 terwijl hij heel positief bezig is. Als voormalig ambtenaar mag ik u melden dat de overheid vaak niet denkt maar beslist om iets op te leggen. Tegenspraak wordt vaak niet geduld dan wel wordt het u zo moeilijk gemaakt dat u maar mee hobbelt. Uw reactie naar erky lijkt me misplaatst want hij geeft terecht aan dat anderen positief gediscrimineerd worden. Dat bestaat nu eenmaal en is dus een feit. Gaarne wat meer begrip in deze voor uw medemens

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet nodig zeggen wat begrip voor de medemens. Wilt u soms ruilen met een asielzoeker? Zodat u ook positief gediscrimineerd kan worden?

Er wordt geklaagd dat alles digitaal moet, maar als je iets per post moet doen is dat ook niet gratis.

Bijvoorbeeld je AOW aanvragen gaat via de site van de SVB in een paar klikken en daar hoef je ook niets voor te printen. Maar ze sturen, als je dat wilt de formulieren ook gewoon toe. Dus het advies van iemand om Digid op te zeggen, of beter gezegd te laten verlopen, is zeer onverstandig.

Je aangifte doe je ook met een paar klikken, ook geen printer nodig.

Naar het UWV kan je toegaan, maar de bus rijdt ook niet voor niets. Je kunt nog steeds bij het gemeenteloket voor van alles terecht.

Dus dat gejammer over het digitale tijdperk is zwaar overtrokken. En heeft helemaal niets met GRONDRECHTEN te maken.

ba
door bara - May 2, 2014 om 18:15
12 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties.

Het waren inderdaad wat meer vragen in één vraag. Het ging niet alleen om de printer, ook om de consequenties die ik zou krijgen als ik dit niet zo kunnen retour zenden.

Mijn reactie in de algemeenheid.

DigiD wil ik niet opgeven, het is handig voor diverse zaken.

1: Mijn punt is en was, dat ik de ene keer wel en de andere keer geen specificatie ontving per post. Ik heb aangegeven dat ik dit graag per post wilde ontvangen. Vervolgens heb ik over iets anders communicatie gehad met het UWV en na het verstrijken van het termijn heb ik ze opgebeld omdat ik nog geen bericht had ontvangen. De reactie was dat ik het al had moeten ontvangen per post, dus men gaf zelf al aan dat de reactie vanuit UWV per post naar mij toe zou komen. Want via DigiD was namelijk niets te lezen.
Ik heb inderdaad mappen waar mijn communicatie met UWV inzit. Het is of DigiD of Post maar niet alle twee. Zoals hierboven aangegeven heb ik geen zicht meer op wat ik wel en niet hoor ontvang. UWV is geen vrijblijvende instantie, er zullen namelijk bij miscommunicatie snel financiële consequenties zijn. En daarmee de verantwoording bij mij liggen. Als dat niet zo blijkt te zijn en ik al gekort en kan er achter aan fietsen.

2: Betreft de bewuste brief, een van de redenen van mijn vraag. Dit kan niet per DigiD want er niet een handtekening onder (PEN). Om daarmee de vraag postzegels te beantwoordden, hier zat vroeg altijd een retourenvelop bij. Deze brief wordt mij inmiddels per post toegezonden.

3: Ik heb een goed werkende printer, deze is NIET compatibel met mijn computer. Hier heb ik goed navraag over gedaan. Deze staat zelfs op marktplaats veelvuldig te koop aangeboden zonder melding dat ze niet werken op de huidige software. Ik loop al standaard met een memorie stick naar vrienden om daar te printer. Zelf dit zou ook moeten kunnen door rechtstreeks contact/ingang met printer, maar dit lukt niet.

Ik begrijp heel goed dat het heel moeilijk is om je te verbeelden hoe een ander leeft. Ik heb ook betere tijden gekend. Of een beslissing in je leven goed is, dat merk je pas later. Maar je mag er niet uitgaan dat iedereen een royale vriendenkring heeft. Je leert je vrienden kennen in moeilijke tijden, maar gelukkig ook bij toeval nieuwe en die wil ik graag houden door deze niet teveel te belasten.
Voor nu heb ik geen schulden en wil deze zeker niet om een printer. Zoals ik al schreef als het dan moet, liever voor mijn omscholing. Want dan weet ik dat er betere tijden komen. Ik heb een Prepaid toestel ook bewust. Ik sta wel behoorlijk in de min, dat is wel schuld. Dit komt doordat werk en ww een gat sloeg in de inkomsten, geen overlapping.

ba
door bara - May 2, 2014 om 18:22
12 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een aanvulling, ik begrijp sommige reacties wel.
3 jaar geleden belde ik met de belastingdienst omdat ik graag de aangifte formulieren wilde ontvangen.
Helaas maakte deze dame mij belachelijk en was van mening dat ik dit maar digitaal moest doen. Ik kreeg geen formulieren.
Uiteindelijk heb ik dit bij iemand anders thuis op de computer gedaan omdat die van mij niet naar behoren werkte.

Maar ik vergeet nooit meer de naam van deze mevrouw van de belastingdienst.

ib
door ibizaman - May 2, 2014 om 18:56
29 Antwoorden / 0 Vragen

De techniek gaat gewoon verder alleen sommige blijven hier hangen in de prehistorie.
Mensen die klagen dat de inkt duur is dat klopt, printers daar in tegen niet.
Maar als diezelfde personen dan roepen dat ze van een minimum rond moeten komen het geld niet op hun rug groeit maar dan wel een nieuwe pc kunnen kopen moet men ook niet klagen.

XP gaat er dan wel uit maar dat wil compleet niet zeggen dat je er niet meer mee kan werken, dat heet nu keuzes maken in het leven.
De nieuwe PC is dan heel belangrijk maar voor een printje staan ze ineens op hun achterste poten.
Als je dan moet besparen koop je ook geen nieuwe pc

pe
door peterkeller - May 2, 2014 om 19:05
66 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat u vindt dat ik mij niet kan inleven. Ik geef toch aan hoe het tegenwoordig werkt en dat dat het beste voor de klant is. En dan geef ik ook nog alternatieven. Wat kan ik meer doen.

Ik wil zeker niet uitsluiten dat iets digitaal niet aankomt, maar ik kan mij niet herinneren dat er ooit iets niet is aangekomen.

Wat wel voorkomt is dat een medewerker even geen zin had in de behandeling van een bericht en dan gewoon zegt dat het niet aangekomen is of weggegooid heeft, terwijl dat beslist aangekomen moest zijn.

Wie wat digitaal wil versturen moet ieder voor zich weten. Persoonlijk maakt het mij allemaal niets uit. Heel veel informatie ligt al jaren gewoon op straat en de Wet Privacy stelt niets voor en dat zal voorlopig ook zo blijven.

De printer kan ik overigens alleen maar digitaal verzenden!

h19l49
door h19l49 - May 2, 2014 om 19:12
121 Antwoorden / 0 Vragen

@bara,

Jij kaart hier , gelukkig, een onderwerp aan waar vele van ons mee zitten ook al komen ze er vaak niet voor uit.
Dit digitaliseren, om het maar even zo te noemen, wordt je gewoon door de strot gedrukt door vele instantie,s en ook door de overheid.
Door mijn slechtziendheid wil ik graag alles op papier, dat is voor mij duidelijk en overzichtelijk leesbaar, maar dat gaat steeds moeilijker worden.
En om nu mijn medemens altijd weer lastig te moeten vallen of ze het voor mij uit willen printen vind ik toch wel erg ver gaan.

ib
door ibizaman - May 2, 2014 om 19:17
29 Antwoorden / 0 Vragen

Slechtziendheid is digitaal zelfs beter je kunt immers het beeld vergroten en dan zie je alles vele malen duidelijker dan op papier.
Nogmaals ga mee met de techniek en blijf niet jammeren.

lo
door loekoek - May 2, 2014 om 19:20
30 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1 17:04. Jammer dat u zaken uitlegt op een manier die enkel u zelf goed lijkt te doen. Als iemand hier een vraag stelt dan is het in uw visie kennelijk zo eenvoudig om zaken te simplificeren zoals u denkt dat het zou moeten zijn. Zonder echter de verdere achtergronden van de vragensteller te weten, is het bijna ondoenlijk om behoorlijk te kunnen reageren. Een 100% passend antwoord kun je niet zomaar geven, laat staan dat je niet van iedereen kunt verwachten een vraag helder te formuleren zonder breedsprakig te worden. Dat u in deze bewust probeert mij te beschadigen door een feit, te weten positieve discriminatie, een andere toon te geven. is uw probleem. Gaat u rustig verder als betweter. Einde discussie wat mij betreft.

pe
door peterkeller - May 2, 2014 om 19:20
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ik proef zo’n verwijtende sfeer van verschillende kanten van wij zijn zielig, en alle bedrijven doen digitaal maar raak. Iedereen doet het verkeerd behalve degenen die zelf geen computer hebben. En in de reacties wordt er van alles bijgehaald wat in het geheel niet bijdraagt tot slimmer en goedkoper werken.

Na 13 jaar XP gebruik en laptop zijn die economisch volledig afgeschreven en ben je wel eens toe aan wat nieuws. Vanaf € 400,00 het nieuwste van het nieuwste en razend snel. We kunnen niet in de beurs kijken, maar na 13 jaar, dat is per jaar € 30,00. Dat moet toch wel lukken. Ook voor minima. En géén printer van €30,00.

Wat is nou het beklag. De standaardnorm is al jaren digitaal met giga voordelen en giga kostenbesparing, uiteindelijk ook voor de klanten. Hoe wil je dit terugdraaien en waarom? Biedt een oude situatie meer voordelen dan digitaal? Gaan we dan weer papieren betalingsopdrachten in de brievenbus gooien. Gaan we dan de belastingaangifte (10 kantjes maal 12 miljoen exemplaren) op papier uitdraaien en in een envelop versturen naar de aangever? Zal Post.nl wel prettig vinden. En wat te denken van de dagafschriften van de bank die uit de brievenbus worden gehengeld.

We kunnen het computertijdperk toch niet terugdraaien omdat een paar duizend mensen in Nederland er niét mee overweg kunnen of géén computer hebben. Dat is toch hun probleem en niet dat van die miljoenen die wél met de tijd zijn meegegaan.

En dat is niet afschuiven of beroving van grondrechten. Het is simpel slimmer werken. Iedereen moet in zijn eigen levensbehoefte voorzien. Dus ook een computer om bij de tijd te blijven en ook om zelf goedkoper te kunnen werken. (bijvoorbeeld postzegels en kopieën uitsparen).

De opmerking dat DigiD alleen werkt met een mobieltje zal alleen in het land der fabelen kunnen. Ook DigiD opzeggen en een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman over digitaliserende bedrijven getuigt van weinig realiteitszin en kennis van zaken. En dat men steeds maar weer moet/gaat bellen omdat de brief niet is aangekomen, daar worden de bedrijven ook een beetje moe van.

Voor wat betreft je probleem met het niet functioneren van de printer gewoon je probleem met typenummer Googlen. Dan kom je vanzelf wel ergens op een forum waar jouw probleem al eerder besproken is. Of misschien is er in de buurt een buurthuis of centrum met een computerinloop met meestal vrijwilligers.

Voor wat betreft je telefoonkosten nog een tip. Als het enigszins kan niet bellen met bedrijven of instellingen, maar je vraag mailen. Je wordt vaak 10 keer doorverbonden zonder uiteindelijk een antwoord en de teller draait door. Of natuurlijk eerst op de site snuffelen.

Je zult zelf creatieve oplossingen moeten zoeken en die zijn er genoeg. Voor elk probleem is een oplossing. Kijk maar op internet!

ba
door bara - May 2, 2014 om 19:24
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ibizaman schreef op vrijdag 2 mei 2014, 18:56]De techniek gaat gewoon verder alleen sommige blijven hier hangen in de prehistorie.
Mensen die klagen dat de inkt duur is dat klopt, printers daar in tegen niet.
Maar als diezelfde personen dan roepen dat ze van een minimum rond moeten komen het geld niet op hun rug groeit maar dan wel een nieuwe pc kunnen kopen moet men ook niet klagen.

XP gaat er dan wel uit maar dat wil compleet niet zeggen dat je er niet meer mee kan werken, dat heet nu keuzes maken in het leven.
De nieuwe PC is dan heel belangrijk maar voor een printje staan ze ineens op hun achterste poten.
Als je dan moet besparen koop je ook geen nieuwe pc

Dit zijn de vooroordelen waar veel mensen mee te maken krijgen. Er vanuit gaan dat ze wel een computer kunnen kopen maar geen printer. Dankzij familie heb ik een computer weer kunnen kopen en ook dat geld moet terug. Moet ik nu ook aankloppen voor een printer?
Wie heeft het hier over XP? Heel fijn dat u door het scherm kan zien hoe oud mijn computer was.

ba
door bara - May 2, 2014 om 19:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=peterkeller schreef op vrijdag 2 mei 2014, 19:05]Jammer dat u vindt dat ik mij niet kan inleven. Ik geef toch aan hoe het tegenwoordig werkt en dat dat het beste voor de klant is. En dan geef ik ook nog alternatieven. Wat kan ik meer doen.

Ik wil zeker niet uitsluiten dat iets digitaal niet aankomt, maar ik kan mij niet herinneren dat er ooit iets niet is aangekomen.

Wat wel voorkomt is dat een medewerker even geen zin had in de behandeling van een bericht en dan gewoon zegt dat het niet aangekomen is of weggegooid heeft, terwijl dat beslist aangekomen moest zijn.

Wie wat digitaal wil versturen moet ieder voor zich weten. Persoonlijk maakt het mij allemaal niets uit. Heel veel informatie ligt al jaren gewoon op straat en de Wet Privacy stelt niets voor en dat zal voorlopig ook zo blijven.

De printer kan ik overigens alleen maar digitaal verzenden!

Het was een algemene reactie, u heeft zeker goede informatie gegeven.

ge
door gewicht - May 2, 2014 om 19:25
170 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1

Bara heeft wel een printer zoals zij zelf aangeeft in haar reactie van 1mei 10.28.
Vandaar mijn advies.
Trouwens ook in haar reactie van 2 mei om18.15 pt 3 geeft zij aan wel een printer te hebben maar deze werkt niet meer op het nieuwe programma.

ba
door bara - May 2, 2014 om 19:35
12 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt, ik heb het antwoordt al gelezen van meerdere van jullie.

Verder neem ik afstand van dit topic, de oorspronkelijke vraag is totaal uit verband getrokken en sommige lezen niet goed.

Ik ben ook niet gediend van vooroordelen richting personen die men niet kent.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 2, 2014 om 19:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag bara,

Goed zo, wees maar assertief, dan kom je er wel. Regel 1: zegt boekdelen, Regel 2: gebeurt maar àl te vaak, Regel 3: Dit pleit voor je, maar gebeurt ook als regel 2.

HardwareError MAN.

ba
door bara - May 2, 2014 om 20:01
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op vrijdag 2 mei 2014, 19:52]Dag bara,

Goed zo, wees maar assertief, dan kom je er wel. Regel 1: zegt boekdelen, Regel 2: gebeurt maar àl te vaak, Regel 3: Dit pleit voor je, maar gebeurt ook als regel 2.

HardwareError MAN.

Regel 1 geeft aan dat ik alles heb gelezen waar ook antwoordden tussen stonden!

Het geeft eerder wat aan over de mensen met deze vooroordelen. Het besef niet hebben dat het ze zelf ook kan overkomen. Het is natuurlijk de grootste onzin dat mensen in de WW zich steeds moeten verdedigen waarom de werkgevers geen contracten meer geven.

Dat is inderdaad niet mijn mentaliteit om eindeloze discussies daarover te voeren! Het zegt namelijk dat veel mensen niet verder kijken dat de vier muren waarin ze leven.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gewicht schreef op vrijdag 2 mei 2014, 19:25]@Tijger1

Bara heeft wel een printer zoals zij zelf aangeeft in haar reactie van 1mei 10.28.
Vandaar mijn advies.
Trouwens ook in haar reactie van 2 mei om18.15 pt 3 geeft zij aan wel een printer te hebben maar deze werkt niet meer op het nieuwe programma.

Ik haar vraag geeft zij aan: Ik heb geen printer. Later duiken die opeens op.

h19l49
door h19l49 - May 2, 2014 om 20:50
121 Antwoorden / 0 Vragen

@ibizaman,

Als je alle vormen van slechtziendheid op één hoop gaat gooien kom je wel weg met z,on reactie, staat zo simpel en goedkoop.

ma
door madelief - May 3, 2014 om 11:37
25 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=peterkeller schreef op vrijdag 2 mei 2014, 13:17]Dat kan inderdaad ongevraagd. Als “ze” het vragen krijgen ze misschien een antwoord wat ze niet willen horen.

Jaren geleden heeft Roparco het ook aangekondigd. We gaan digitaal en wie geen pc heeft moet maar een vriend of familie vragen en hen een account laten openen. Probleem opgelost.

En het is zeker niet van de zotte. Digitaal is hartstikke handig en terugdraaien is in geen enkel opzicht een (juiste) optie vanwege de enorme voordelen.

Zoals hierboven het probleem geschertst kan je al je post digitaal versturen en ontvangen en er raakt niets zoek. Ook al je bankafschriften zijn niet meer nodig. Die kunnen alleen maar door de fraudeurs uit je brievenbus gejat worden. En al je kosten (bank en gas en licht) en uitgaven zie je direct op de desbetreffende website.

ja peterkeller het kan wel heel handig zijn maar daarom mag je nog niet anderen verplichten om ook mee te doen ALS JE INKOMEN DAT NIET TOE LAAT UWV HEEFT VAAK EEN STORING
DAN WEET JEOOK NIET ZEKER OF HET IS ONTVANGEN.

ma
door madelief - May 3, 2014 om 11:44
25 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=erky schreef op vrijdag 2 mei 2014, 12:52]Hoi Bara,
Je zit in de tang van UWV.

Ik stel voor dat je nog één keer een brief schrijft naar jouw UWV kantoor.
Je stelt dat je graag wil voldoen aan de eisen die zij jou stellen, maar dat jouw inkomsten niet toereikend zijn om aan alle eisen te voldoen, waaronder het digitaal verwerken van formulieren. Je stelt ze voor de keus maandelijks een bedrag van € 30 op jouw rekening over te maken om niet alleen de printer, maar ook de dure inkt te kunnen bekostigen. Doneert UWV jou dit bedrag niet, dan EIS je toezending van de formulieren op papier en als je ze niet op papier krijgt beschouw jij ze als niet aan jou verzonden. Schrijf dat ook zo op! Schrijf ook dat je het binnen 14 dagen geregeld wilt hebben op straffe van ... Je moet UWV heel erg masseren of gewoon hard aanpakken - jouw keus. En verzoek daarbij om gebruik te kunnen maken van hun antwoordnummer. Zie ook deze site.

goede eis moet het uwv gewoon om de oren slaan met hun gedrag

Schrijf ook een brief naar de Nationale Ombudsman met een klacht over jouw UWV met een paar kopieën (sorry - daar gaan we weer) van de brieven die je al hebt verstuurd.

Zeg ook het DigiD op, ik heb ook geen DigiD meer, daar heb je zelfs een mobieltje voor nodig en dat heb ik ook niet. De overheid is gewend het ons, burgers, moeilijker te maken, denk aan de verkeersdrempels. Iets makkelijker maken staat niet in hun woordenboek.

Succes!
Erky
(in het verleden door het UWV erg misselijk behandeld, asielzoekers hebben het beter)

pe
door peterkeller - May 3, 2014 om 12:28
66 Antwoorden / 0 Vragen

Maxima zou zeggen: een beetje dom.

Het heeft er alle schijn van dat het een en ander nog steeds niet duidelijk is. JUIST omdat de financiële situatie niet rooskleurig is, is het JUIST verstandig om digitaal te communiceren. Gewoon een beetje dom om het NIET te doen.

En dan steeds maar gedonder over die printer en inktpatronen. Is het nou nog steeds niet duidelijk dat je met digitaal communiceren die printer (en inktpatronen) juist helemaal NIET meer nodig hebt en probleem opgelost?

En in tegenstelling tot papieren post komt digitale post dus altijd aan. De Rabobank had deze week anderhalve dag storing. Voor miljarden stonden de betalingsopdrachten gewoon in de wachtstand om verder te worden verwerkt zodra dat kon. Hetzelfde zal gebeuren bij UWV. Helemaal niks aan de hand en geen enkele reden om je daar zorgen over te maken. Dat gebeurt al jaren zo. Dan stagneert er ergens iets, maar de gegevens zijn altijd terug te halen. Jawel, het digitale tijdperk!

Verder moet toch van het hart dat er weinig sprake is realiteitszin. Als volwassen proberen we toch normaal te communiceren met in acht name van de gebruikelijke normen en waren.

Een donatie van het UWV vragen voor een printer lijkt me weinig realistisch en zal de medewerkers alleen maar van hun reguliere werk houden. En EISEN van toezending van ……., op straffe van …… en beschouwen als niet verzonden …………. Klacht naar de Nationale Ombudsman (over een donatie van € 30,00 en digitaliserend bedrijf?

Het dunkt mij dat het voorstel allemaal getuigt van weinig beleefdheid, wat de medewerkers van het UWV alleen maar in de haren zal doen strijken. Vergeet niet dat het een uitkeringsinstantie is, met rechten en plichten.

En DigiD opzeggen is ook niet zo handig. Dat is namelijk juist héél handig. Dat is juist ontwikkeld om het de klanten nog (digitaal) gemakkelijker te maken.

pe
door peterkeller - May 3, 2014 om 17:44
66 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik nog vergeten ben:

erky schreef dat je voor DigiD een mobieltje nodig hebt. Dat is aperte onzin. Primair werkt iedereen op zijn pc, laptop of tablet. Maakt niet uit waarop. En natuurlijk werkt ook DigiD primair op vermelde apparaten.

Secundair, maar dus ook in een later stadium, worden apps ontwikkeld om betreffende zaken eventueel ook via het mobiel (de smartphone) te kunnen doen. Niet elke site heeft dat. Maar wel bijvoorbeeld internetbankieren via je pc. Later kon je met je smartphone ook saldi informatie doen en betalingen verrichten.

Hartstikke handig wat ze allemaal voor ons maken!

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@prterkeller

Als je bij DUO wilt inloggen met Digid heb je wel een mobieltje nodig.

jo
door joan - May 3, 2014 om 19:38
26 Antwoorden / 4 Vragen

Peter Keller,

Als de printer bij u wortel staat te schieten, waarom vraagt u niet het adres van Bara ...dan kunt u haar de printer toe sturen, en maakt zij geen kosten voor een printer aan te schaffen./
Al dat commentaar op haar, ze geeft aan wat ze wel en niet kan en toch door drammen en opties geven.
Mensen wie heeft er een printer over en wil die aan Bara schenken.?????
Eens kijken of daar reacties op komen!!!!

Cookies
door Cookies - May 3, 2014 om 19:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=joan schreef op zaterdag 3 mei 2014, 19:38]Peter Keller,

Als de printer bij u wortel staat te schieten, waarom vraagt u niet het adres van Bara ...dan kunt u haar de printer toe sturen, en maakt zij geen kosten voor een printer aan te schaffen./
Al dat commentaar op haar, ze geeft aan wat ze wel en niet kan en toch door drammen en opties geven.
Mensen wie heeft er een printer over en wil die aan Bara schenken.?????
Eens kijken of daar reacties op komen!!!!

Schenk je toch zelf een printer. Wel met volle cartridges, anders kan hij nog niet printen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2014 om 11:34
16883 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 mei 2014, 14:09]Maar als je alle per post terug moet sturen, kost dat weer postzegels en het is tegenwoordig ook maar de vraag of het aankomt.

Bijvoorbeeld bij de SVB kan je alles digitaal doen, aanvragen, mededelingen, wijzigingen, ga zo maar door en daar is die Digid toch verschrikkelijk handig voor. Zo ook bij de belastingdienst.

Ook dit is een terechte opmerking. Bij digitaal inzenden krijg je een ontvangstbevestiging. Bij verzending per post is het inderdaad de vraag of het aankomt en erger nog, persoonlijk afleveren bij een kantoor kan zelfs gevolg hebben dat het z.g. niet is ontvangen en dat is dan een probleem als er geen kopie is mee teruggenomen met een ontvangstbevestiging.

Nu ik begrijp dat het een probleem met het UWV is: ga dan naar een UWV kantoor en laat het daar electronisch invullen waarbij u zelf uw DiGiD code e wachtwoord, ongezien door anderen, ingeeft.

jo
door joentje1978 - May 4, 2014 om 12:28
367 Antwoorden / 6 Vragen

@Bara

Als je toevallig van Windows XP naar Windows 7 bent gegaan en er voor Windows 7 geen printerdriver beschikbaar is kan je ook gewoon de Windows XP-driver gebruiken.
Dan kan je gewoon je oude printer weer gebruiken en hoef je geen nieuwe te kopen.

Zo heb ik al op meerdere PC's alle kaarten/randapparatuur aan de praat gekregen waarvoor geen Windows 7 driver beschikbaar was en dat werkt prima.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2014 om 12:41
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een vraag: welke printer betreft het a.u.b. merknaam en type. Graag ook opgave van het besturingssysteem van uw PC., het lijkt mij dat er dan experts zijn die een verwijzing kunnen geven naar een beschikbare driver. (Mogelijk ikzelf maar vanmiddag lukt mij dat niet meer)

gompy2
door gompy2 - May 4, 2014 om 12:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zondag 4 mei 2014, 12:28]@Bara

Als je toevallig van Windows XP naar Windows 7 bent gegaan en er voor Windows 7 geen printerdriver beschikbaar is kan je ook gewoon de Windows XP-driver gebruiken.
Dan kan je gewoon je oude printer weer gebruiken en hoef je geen nieuwe te kopen.

Zo heb ik al op meerdere PC's alle kaarten/randapparatuur aan de praat gekregen waarvoor geen Windows 7 driver beschikbaar was en dat werkt prima.
Héél goed, maar ik denk dat je er dan beter ook een omschrijving bij kunt vermelden hoe men dat moet doen.

bvandenb
door bvandenb - May 4, 2014 om 12:51
95 Antwoorden / 14 Vragen

Beste bara, en anderen,

Maak de borst maar nat en het spaarvarken leeg.

Ndat de banken massa's mensen ontsloegen en mensen nu zonder keuze/alternatieven dat werk zelf doen grotendeels via telebankieren enz, volgt ook dit jaar al, de overheden, justitie(!), zorg/verzekeringen enz.

Daarbij is de printer de kosten niet, maar de inkt des te meer.
Idem met onderhoud, als een printer weer eens ergens ,
(geloof me dit gebeurt en de technische achtergrond (o.a. updates van het OS) zal ik u besparen)
werk weigert of buiten de randen valt tekst weg.... dat zijn pas kosten, en tijd kwijt, en duurt het te lang voor iemand he therstelt kan het nOg meer kosten wegens administratie kosten of zelfs boete.

pe
door peterkeller - May 4, 2014 om 15:41
66 Antwoorden / 0 Vragen

Goed initiatief van Gerritaltena en Joentje1978 om de printer mogelijk weer aan de praat te krijgen.

Maar het mag in de afgelopen dagen toch wel duidelijk zijn geworden, dat je met digitaal werken NOOIT meer een printer nodig hebt en verder volledig papierloos door kunt gaan. Ik begrijp dan nog steeds niet waarom er al die aandacht voor die printer is. Dat die tzt het weer gaat doen is meegenomen. Maar op dit moment toch helemaal geen noodzaak?

En dat je door bedrijven of instellingen gedwongen wordt dingen te moeten doen of kopieën maken gaat er bij mij helemaal niet in. Ja, je naam, adres en woonplaats. En aanklikken of je pakket 1 of 2 wilt. En je belastingaangifte. Vroeger helemaal met de pen, nu staan alle gegevens al van te voren ingevuld. Maar digitaal is gewoon digitaal en hartstikke handig voor de klant.

En inderdaad, tweede helft van dit jaar zou een digitale bom vallen van de zorgverzekering.

jpm
door jpm - May 5, 2014 om 11:16
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kan het wel eens zijn met de digitalisering van de overheid, maar dan met een enkel voorbehoud. Mensen kunnen, indien er per post gedownloade formulieren moeten worden geretourneerd, dit gewoon weigeren. Als de overheid en andere instanties ons vragen digitaal formulieren in te vullen moeten ze ook de mogelijkheid bieden deze ingevuld digitaal te retourneren. En dan zeker met bevestiging van ontvangst. Bij een aantal instanties kan dat al.

Bij mijn weten zijn er ook mensen die geen computer hebben. Van hun is geen e-mailadres bekend en zij krijgen gewoon, nog steeds, per post zaken toegestuurd die ook, na invulling per post moeten worden teruggestuurd. Vaak gaat het over ouderen die echt geen computer leren bedienen of enig benul hebben hoe dat te hanteren. Als ze al kinderen hebben kunnen die gewoon op verzoek van hun ouders, weigeren om dit voor de instanties te doen. Automatisering betekent ook automatisch dat we de generaties die niet mee kunnen doen laten 'uitsterven' (zeker niet verkeerd bedoeld) en ze niet opzadelen met problemen die ze toch niet aankunnen.

ib
door ibizaman - May 5, 2014 om 11:37
29 Antwoorden / 0 Vragen

Je wilt niet weten hoeveel bejaarden er van 70+ een pc hebben en daar beter mee om kunnen gaan dan menig mens hier.
Dit zijn dan ook wel mensen die niet in de jaren 50 blijven hangen maar mee willen gaan met de tijd.

Voor elk probleem is een oplossing maar sommige willen gewoonweg niet meewerken met de vooruitgang.
Hetzelfde met auto incasso of bv finbox het kan allemaal gratis, nee ik wil perse een acceptgiro ja meneer dat kan dat moet u betalen en verdomme en dat kan niet ik wil controle hebben ja dat kan met bv finbox van de bank.
Ja maar dan moet ik het zelf printen, , dan krijg je dat gezeur weer.
Mensen kom eens uit het stenen tijdperk en ga mee met je tijd

lo
door loekoek - May 5, 2014 om 13:56
30 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ibizaman schreef op maandag 5 mei 2014, 11:37]Je wilt niet weten hoeveel bejaarden er van 70+ een pc hebben en daar beter mee om kunnen gaan dan menig mens hier.
Dit zijn dan ook wel mensen die niet in de jaren 50 blijven hangen maar mee willen gaan met de tijd.

Voor elk probleem is een oplossing maar sommige willen gewoonweg niet meewerken met de vooruitgang.
Hetzelfde met auto incasso of bv finbox het kan allemaal gratis, nee ik wil perse een acceptgiro ja meneer dat kan dat moet u betalen en verdomme en dat kan niet ik wil controle hebben ja dat kan met bv finbox van de bank.
Ja maar dan moet ik het zelf printen, , dan krijg je dat gezeur weer.
Mensen kom eens uit het stenen tijdperk en ga mee met je tijd

Beste Ibizaman. Helaas komt uw bijdrage niet genuanceerd (genoeg) over. Dat sommigen niet mee willen werken met de vooruitgang noem ik een gezocht standpunt. Er zijn in Nederland duizenden mensen aan de onderkant van de samenleving die door geestelijke of andere redenen, niet in staat zijn bijv. de Havo te halen. Waarom is er een grote werkloosheid bij de lager geschoolden? Je kunt een aap een kunstje leren maar hij wordt nooit professor. Net zo goed zullen er veel mensen niet zelf hun belastingpapieren invullen. De bijdrage van JPM sluit wat dat betreft m.i. beter aan bij de realiteit. Niet iedereen is overigens geestelijk familie van Bill Gates. De Overheid is er voor iedereen dus ook voor diegenen die niet meekunnen in het digitale tijdperk. Dat dient de Overheid als eerste te bezien. Trouwens, over 100 jaar zullen er nog steeds mensen zijn die digitaal niet meekunnen; al plant je er een chip in.

jpm
door jpm - May 5, 2014 om 14:16
820 Antwoorden / 28 Vragen

@Ibizaman. Jazeker, ik ken ze ook, 70-, 80-, en zelfs een enkele 90-jarige die met computers weet om te gaan, internetbankieren enzovoorts. Maar net zo goed als dat u een probleem hebt met uw empatische vermogens hebben veel andere bejaarden een probleem met internetgebruik en wat daarmee samenhangt. Afgezien van nog weer anderen die om welke reden dan ook niet goed kunnen leren en toch ook hun plaats in onze maatschappij verdienen.

Als we nu eerst eens uitgaan van de situatie dat de overheid en andere instanties wat van ons willen, dan zal ze ons ook moeten faciliteren en marginaal ook oplossingen moeten bedenken voor mensen die nu eenmaal niet kunnen wat de meerderheid wel kan. We kennen ook allen de situatie, hoewel bijna onbegrijpelijk, van mensen die ook in onze tijd moeite hebben met lezen en schrijven. Ik wil het niet met elkaar vergelijken maar ook dat is een gegeven waarmee we te maken hebben en waar we rekening mee moeten houden. We hoeven ons naar onze medemens toch niet als onmensen te gedragen?

pe
door peterkeller - May 5, 2014 om 17:38
66 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er hier niet om dat de vraagsteller, en reageerders, niet snappen hoe een computer, printer en internet werken. Dat snappen ze donders goed want ze werken er gewoon mee.

Ze willen alleen (bewust of onbewust?) werken op de manier uit het stenen tijdperk. Alles per post. Kost je een hoop tijd en geld, veel papier, dure inktpatronen, dure kopieën, dure postzegels. Daarnaast een grote kans dat brieven zoekraken. Papieren post moet ook weer gescand worden wat bedrijven natuurlijk niet meer willen doen. En in het digitale tijdperk bestaan er geen postkamers meer.

En dat terwijl digitaal werken dus niets kost, in milliseconden naar het bedrijf is gezonden en ook ALTIJD aankomt. Ook direct een (kopie) exemplaar voor je eigen administratie in je map van het bedrijf op je pc. En natuurlijk ook GEEN printer meer nodig en betalingen natuurlijk ook niet meer met een acceptgirokaart. En formulieren willen ze zéker niet per post retour ontvangen maar digitaal.

En Medelanders die wel willen, maar niet kunnen werken met computers kunnen altijd geholpen worden. Mensen met een geestelijke beperking staan vaak onder curatele en ook daar zijn altijd voorzieningen vanuit de Overheid of Gemeente om uit het stenen tijdperk te geraken met de computer. Ook bij de Wajong zijn er genoeg voorzieningen om geholpen te worden.

En anderen als ouderen kunnen gewoon simpel een zaakwaarnemer of gemachtigde een account laten openen en gebruik maken van DigiD. Ook de Overheid kan helpen. Het is al eerder gezegd dat er voor elk probleem een oplossing is. Je moet natuurlijk niet jammeren en zielig doen, maar gewoon doen. En de juiste weg zoeken (op internet!)

Ik vraag me overigens af hoe deze groepen het tot nu toe doen. Betalingen? OV kaart opwaarderen?Ontvangst salaris/uitkering? Dagafschriften bank, energiebedrijf, zorgverzekering, belastingaangifte?
Gewoon alles met de postduif?

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@peterkeller

Misschien niet gelezen dat het UWV een UITGEPRINT formulier met een HANDTEKENING per POST wilde terugontvangen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2014 om 18:44
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben benieuwd of bara@ nog verder wordt geholpen met deze discussie die m.i. beter via het forum verder gevoerd kan worden.

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 5 mei 2014, 18:44]Ik ben benieuwd of bara@ nog verder wordt geholpen met deze discussie die m.i. beter via het forum verder gevoerd kan worden.

Via welk forum?

pe
door peterkeller - May 6, 2014 om 13:57
66 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 5 mei 2014, 17:46]@peterkeller

Misschien niet gelezen dat het UWV een UITGEPRINT formulier met een HANDTEKENING per POST wilde terugontvangen?

Ik heb voor de fun alle antwoorden nog eens doorgelezen, maar ben het niet tegenkomen.
Ik kan niet uitsluiten dat die formuleren per post verzonden zouden moeten worden, maar ik kan het me haast niet voorstellen in dit digitale tijdperk.

Niet voor niets blijkt uit deze rubriek dat men bij het UWV moest "bidden en smeken" om iets per post toegestuurd te krijgen. Helemaal in strijd met hun huidige werkwijze van digitaal en hartstikke lastig, kostbaar en arbeidsintensief.

De laatste reageerders staan gelukkig niet meer in het Stenen Tijdperk. Laten we het dossier maar afsluiten.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2014 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@peterkeller

=bara schreef op donderdag 1 mei 2014, 10:30:
=tijger1 schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:59: En die formulieren zijn niet digitaal in te vullen en op te sturen?

Hier moet een handtekening onder, mijn punt is eigenlijk dat ze richting mij nagenoeg niets per post willen versturen maar dat ik het wel moet doen. Dan zou dit ook digitaal mogelijk moeten zijn?

Dit schreef de Ts.

Cookies
door Cookies - May 6, 2014 om 14:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 6 mei 2014, 14:01]@peterkeller

[quote=bara schreef op donderdag 1 mei 2014, 10:30][quote=tijger1 schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:59]En die formulieren zijn niet digitaal in te vullen en op te sturen?
Hier moet een handtekening onder, mijn punt is eigenlijk dat ze richting mij nagenoeg niets per post willen versturen maar dat ik het wel moet doen. Dan zou dit ook digitaal mogelijk moeten zijn?

Dit schreef de Ts.

Dacht toch echt dat we daar DigiD voor hadden!

tijger1
door tijger1 - May 6, 2014 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de Ts moet zij dat formulier uitprinten en ingevuld en ondertekend opsturen.

Ik weet uiteraard niet of dat zo is. Heb niets met het UWV van doen, maar ik ga ervan uit dat het waar is.

pe
door peterkeller - May 6, 2014 om 18:56
66 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 6 mei 2014, 14:09]Volgens de Ts moet zij dat formulier uitprinten en ingevuld en ondertekend opsturen.

Ik weet uiteraard niet of dat zo is. Heb niets met het UWV van doen, maar ik ga ervan uit dat het waar is.

@tijger1

Wie is nou Ts? Ik heb alles weer doorgelezen maar kan het niet terugvinden/herleiden.
Expleen! Ben zeer benieuwd.

forever-nl
door forever-nl - May 6, 2014 om 19:04
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ts staat in dit geval voor topic starter, de persoon die de vraag gesteld heeft dus.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2014 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@peterkeller

=bara schreef op donderdag 1 mei 2014, 10:30:
=tijger1 schreef op donderdag 1 mei 2014, 09:59: En die formulieren zijn niet digitaal in te vullen en op te sturen?

Hier moet een handtekening onder, mijn punt is eigenlijk dat ze richting mij nagenoeg niets per post willen versturen maar dat ik het wel moet doen. Dan zou dit ook digitaal mogelijk moeten zijn?

Hier staat dat.

pe
door peterkeller - May 6, 2014 om 20:22
66 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=forever-nl schreef op dinsdag 6 mei 2014, 19:04]Ts staat in dit geval voor topic starter, de persoon die de vraag gesteld heeft dus.

@forerver-nl en @tijger1
Topic starter. Je moet er maar opkomen. Nooit eerder de afkorting Ts gezien. In ieder geval bedankt voor de uitleg!