bi
door bindertje May 31, 2015 om 22:16
Geldzaken & recht

Overlast door vogels van de buren

ik woon reeds 17 jaar op het huidige adres en sinds 2 jaar heb ik buren die vogels houden helaas maken enkele vogels een hels kabaal en beginnen daar al om 4 uur in de ochtend mee en soms om 1 of 2 uur. Vorig jaar heb ik dit gemeld bij de woningbouwver. omdat een poging via buurtbemiddeling op niks uitliep. Uiteindelijk hebben de buren de sierduifjes weggedaan, maar dit jaar zijn ze er weer. Daarbij hebben ze een (of meerdere) vogel die kwetterende oerwoudgeluiden voortbrengt zo luid dat mijn vrouw en ik er elke ochtend als de eerste stralen licht verschijnen wakker van worden en die vogel houdt dat enige uren vol.Ik huur bij Vivare en zij hebben geen beleid voor dit soort overlast. Wie kan mij adviseren hoe ik dit aan moet pakken om Vivare te dwingen actie te ondernemen

31216 27 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 31, 2015 om 22:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Soms helpt het om gewoon ouderwets ruzie te maken.

Mag ik geloof ik niet zeggen, maar mijn ervaring met buren is dat af en toe stoom afblazen helemaal zo gek nog niet is om dingen voor elkaar te krijgen. Ze moeten ook maar eens weten dat je niet alles van ze pikt.

(nu wachten op de horde die het hier niet mee eens is ;-))

valerius-2
door valerius-2 - May 31, 2015 om 22:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zolang het nog geen hanen zijn die met zonsopgang gaan kraaien, dat vind ij een veel ergere hindernis als je met de open ramen slaapt.

gerbera
door gerbera - May 31, 2015 om 22:53
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als vogels bij duisternis herrie maken is er duidelijk iets mis met de omgeving waarin ze verblijven. Tenzij men nachtuilen houdt en die zijn verboden in gevangenschap te houden. Begrijp dat de volliere in de tuin staat, dan zouden katten wel eens de oorzaak van de onrust onder de vogels kunnen zijn. Het onderbrengen in een nachthok zou dan wel eens de oplossing kunnen zijn.
Overigens zou de eigenaar er zelf ook last van moeten hebben en andere buren hebben die hier ook last van ? Zou toch nog eens proberen, eventueel samen met andere bewoners, normaal met ze te gaan praten en anders de tip van zoekster opvolgen.

gompy2
door gompy2 - Jun 1, 2015 om 00:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 31 mei 2015, 22:25]Soms helpt het om gewoon ouderwets ruzie te maken.

Mag ik geloof ik niet zeggen, maar mijn ervaring met buren is dat af en toe stoom afblazen helemaal zo gek nog niet is om dingen voor elkaar te krijgen. Ze moeten ook maar eens weten dat je niet alles van ze pikt.

(nu wachten op de horde die het hier niet mee eens is ;-))

Ik heb er speciaal voor ingelogd, ik ben het hartgrondig met je eens!
Ik heb dezelfde ervaring, nooit of te nimmer over je heen laten lopen..., never!

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 1, 2015 om 07:29
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Bindertje,
een mogelijkheid tot overlastvermindering zou het 's-avonds afdekken van de volière kunnen zijn want ook omgevingslicht kan tot vervroegd lawaai leiden.
Vr, gr.

pi
door pieterwolters - Jun 1, 2015 om 07:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 31 mei 2015, 22:25]Soms helpt het om gewoon ouderwets ruzie te maken.

De tips hier worden steeds komischer. Lekker de hele buurt verkloten door niet normaal met elkaar te praten.

pino123
door pino123 - Jun 1, 2015 om 08:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 1 jun 2015, 07:38][quote=zoekster schreef op zondag 31 mei 2015, 22:25]Soms helpt het om gewoon ouderwets ruzie te maken.

De tips hier worden steeds komischer. Lekker de hele buurt verkloten door niet normaal met elkaar te praten.

Dat werkt dan wel twee kanten op aangezien de buren constant voor geluidsoverlast zorgen. Deze weten dus ook steeds de buurt te 'verkloten'.

@TS hebben er meer buren last van? Allemaal laten klagen bij de woningbouw

uwjurist
door uwjurist - Jun 1, 2015 om 08:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat buurtbemiddeling niet helpt. Klagen met meerdere omwonenden zou eventueel wel kunnen helpen. Probeer dat eerst.
Uw verhuurder moet zorg dragen voor uw ongestoord woongenot. De verhuurder kan zich niet verschuilen achter de overlastveroorzaker, uw buren. De overlast moet u uiteraard wel aantonen en er moet een goed dossier worden opgebouwd. Zie voor meer informatie bijv. http://geluidsoverlast.webege.com/2/geluidsoverlast-van-buren.html en http://www.leerwiki.nl/Geluidsoverlast_van_buren.
Verhuurder kan desnoods via een procedure gedwongen worden tot actie richting de overlast veroorzaken. Ook steeds weer melding en aangifte doen bij de politie is mogelijk en belangrijk om te doen.
Schakel voor e.e.a. een huurrechtjurist in.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

costnix
door costnix - Jun 1, 2015 om 10:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is maar hoe u tegen het "probleem" aankijkt. Mijn buurvrouw heeft al jaren een voliere en de vogels beginnen 's-morgens vlak voor zonsopgang te zingen en te kweteren. Een heer mooi begin van de dag voor mij. Geniet er van! In de stad zijn veel ergere lawaaibronnen van mechanische aard!.

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2015 om 11:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 1 jun 2015, 10:52]Het is maar hoe u tegen het "probleem" aankijkt. Mijn buurvrouw heeft al jaren een voliere en de vogels beginnen 's-morgens vlak voor zonsopgang te zingen en te kweteren. Een heer mooi begin van de dag voor mij. Geniet er van! In de stad zijn veel ergere lawaaibronnen van mechanische aard!.

Zou ik in eerste instantie ook denken: wij hebben niet eens vogels die je vrolijk kwetterend wakker maken. Maar omdat het tijdstip extreem vroeg is kan het inderdaad zo zijn dat de volière niet afgedekt is en de katten/poezenbeesten hun kans afwachten en dat dit de oorzaak van het lawaai zou kunnen zijn.

costnix
door costnix - Jun 1, 2015 om 12:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin
Mijn kater Nermal (opvolger van Costnix) zit elke keer, dat hij buiten is, bij of op de voliere en wat doen de vogels? Die schuiven hoogstens een stukje op en gaan vrolijk verder waar ze mee bezig waren.

labren
door labren - Jun 1, 2015 om 12:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahah actie tegen vogels hahahaha de vogels mogen niet meer fluiten

jv
door jvde - Jun 1, 2015 om 12:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je niet gewoon met de buren gaan praten. Als je meteen alles gaat inschakelen dan gaan de buren ook met de hakken in het zand. Normaal gaan praten is de beste optie.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 1, 2015 om 12:26
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Een poging via buurtbemiddeling liep op niets uit, zie vraag.

patrick555
door patrick555 - Jun 1, 2015 om 12:54
31 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kan irriteren aan vogels. Onze buren wonen nu 5 jaar naast ons. En een week nadat ze er zaten kwam er een duivenhok van 3x1,5 meter en 1,8 meter hoog.
Ze zitten bij ons op het platte dak van het schuurtje, opzicht geen probleem. Maar als ze overvliegen met z'n 30en ben ik altijd dat er wel 1 tussen zit dit een poepje doet en op mij of op de BBQ terecht komt. Mocht ik de schijterd te pakken krijgen dan gaat ie op de BBQ.
Wat duiven ook nog wel eens doen is tegen ramen aan vliegen. Domme beesten. Al met al nog niet echt overlast. Totdat mijn buurman elke ochtend tussen 7:30-8:00 zijn duivenhok gaat schoonschrapen. Vloer is van hout en dat doet ie met een schep. Dat maakt een kabaal.

Sinds kort heeft onze andere buurman een dakkapel. Daar gaan ze op zitten met hun nageltjes. Die buurmans vindt het dan ook zeer irritant en gaat iedere keer klagen. En terecht. Wordt jij lastig gevallen gewoon terug lastig vallen.

h19l49
door h19l49 - Jun 1, 2015 om 13:28
121 Antwoorden / 0 Vragen

Overlast van dieren van de buren schijnt momenteel een hype te zijn onder het motto van "ikke ikke en de buur mag stikken ".
Ik heb het zelf mee gemaakt dat ik beneden alles dicht moest houden vanwege kattenoverlast en boven alles dicht moest houden vanwege duivenoverlast van de medebewoners.
Praten hielp niet aangezien de samenstelling (mentaliteit) van de buurt daar ook niet naar was.
Oplossing?, snel verhuisd naar een andere plaats in een betere buurt waar men nog een beetje ouderwets rekening met elkaar houdt!.

rainbowe
door rainbowe - Jun 1, 2015 om 13:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou zeggen liever wakker worden van het gefluit van vogels als van het gefluit van bommen er zijn toch wel ergere dingen op de wereld dan vogeltjes misschien zijn oordopjes een oplossing

la
door lasaintevierge - Jun 1, 2015 om 13:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

En als die vogels nu eens niet van Uw buren waren. Zou U er dan ook zo'n "last" van hebben? Waarom wordt U daar trouwens midden in de nacht wakker van? Ik vind, als jurist, de juridische weg die wordt aangegeven correct weergegeven. Maar heb je er iets aan om alles te juridiseren. En ben je wel bereid en in staat om er een smak geld voor neer te leggen. Persoonlijk voel ik er altijd het meest voor om mij niet in een afhankelijke positie te plaatsen en de oplossing binnen mijzelf te zoeken. Na alles wat we de laatste tijd over "het brein" in de media aangeboden hebben gekregen moet het bijna iedereen duidelijk zijn dat wij gevoeligheid voor geluid zelf in de hand hebben. Gewoon zelf anders gaan filteren wat het geluid betreft, dat is vele malen productiever dan een fixatie in stand te houden.

la
door lasaintevierge - Jun 1, 2015 om 14:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat U allereerst moet loslaten dat U met een probleem ergens terecht moet kunnen. Probeer het eens met Uzelf. Ga eens na waarom U daar nu last van hebt. Ergens last van hebben is een subjectief gegeven. Ga eens wat lezen over de perceptie van geluiden en ga desnoods naar een psycholoog om daar hulp bij te krijgen. Het zou trouwens kunnen dat U een overgevoeligheid voor geluiden hebt. U vindt daarover ook in het boekje over Tinnitus van Olav Wagenaar.

hammond
door hammond - Jun 1, 2015 om 18:20
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 1 jun 2015, 00:28][quote=zoekster schreef op zondag 31 mei 2015, 22:25]Soms helpt het om gewoon ouderwets ruzie te maken.

Mag ik geloof ik niet zeggen, maar mijn ervaring met buren is dat af en toe stoom afblazen helemaal zo gek nog niet is om dingen voor elkaar te krijgen. Ze moeten ook maar eens weten dat je niet alles van ze pikt.

(nu wachten op de horde die het hier niet mee eens is ;-))

Ik heb er speciaal voor ingelogd, ik ben het hartgrondig met je eens!
Ik heb dezelfde ervaring, nooit of te nimmer over je heen laten lopen..., never!

me
door mein33 - Jun 1, 2015 om 18:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien uw ergernis geen andere achtergrond heeft als de vogels, die geheel volgens hun natuurlijke drang bij het aanbreken van de dag hun zangkunsten vertonen, kunt u het volgende eens proberen.

Sluit tegen het ochtendgloren de ramen en de eventueel aanwezige ventilatieroosters, doe de gordijnen dicht en kruip er weer lekker onder, grote kans dat u snel weer in slaap valt.
Zeker als uw woning dubbele beglazing heeft zal het geluid dat dan nog binnendringt niet overmatig zijn, hoewel ook gesloten ventilatieroosters nog wel enig geluid kunnen doorlaten.
Gebruik eventueel oordopjes, een goede en goedkope mogelijkheid om het laatste restje geluid weg te nemen en zo nog even lekker te kunnen slapen.

ag
door agapon - Jun 1, 2015 om 19:30
115 Antwoorden / 0 Vragen

Zit met hetzelfde probleem, alleen het zijn de vogels die buiten hun lied laten horen........en erg vinden nee hoor. Het geluid van de natuur is beter dan die van de mens.
De herrie die mensen maken en de stank die ze veroorzaken is vele malen erger (b.v. zo stinkende vieze barbeque die dan je hele huis intrekt). Heb je net je lakens buiten hangen en jahoor daar komt dat kreng weer van de andere kant met keiharde muziek op zijn Thaitiaans. Lol hoor.

V.w.b. de kooivogels, flinke doek er overheen en ze zijn meestijds gewoon stil.
Ga naar de buurman en vraag hem gewoon wat er aan gedaan kan worden en kom zelf met suggesties. Koop b.v. een doek die er overheen kan. Zo van buurman zou dit een ideetje zijn om de vogels wat minder lawaai zo vroeg te laten maken. Zou je het willen uitproberen??? Kunnen jij en ik lekker uitslapen zonder gestoort te worden. Of hoe zouden we kunnen aanpakken (leg verantwoordelijkheid op een milde manier bij hem). Als je weet op te lossen krijg je een taart van mij, deal.
Kunt ook advies vragen in een gespecialiseerde vogelkenner. B.v. iemand die deze vogels aanbiedt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2015 om 19:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als hiervoor al genoemd: uw verhuurder dient te zorgen voor uw woongenot!
Als dat ernstig gehinderd wordt dienen zij maatregelen te nemen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? (al of niet via een vakorganisatie)

ho
door honza23 - Jun 1, 2015 om 21:06
262 Antwoorden / 3 Vragen

http://www.tomlow-advocaten.nl

deze staan bekend om hun hoge succes: gespecialiseerd om buren welke voor overlast blijven zorgen juridisch aan te pakken; heb mensen hier ook al op ze gewezen (we hebben verderop hier op de gallerij dealers en psychoten wonen). ooit eens een stuk in de krant gelezen over ze.

ma
door marcmons - Jun 2, 2015 om 12:17
25 Antwoorden / 0 Vragen

Wat erg zeg, als jij je al stoort aan een paar fluitende vogeltjes in een volière. Dan moet je slaapkamer wel erg veel geluid doorlaten. En de vogels in de vrije natuur dan? Wil je die ook verjagen en verbieden? Het is een beetje belachelijk, vogeltjes die niet mogen fluiten. Ik wil het probleem niet bagataliseren, maar los het met de buurman op een vriendelijke en milde manier op zoals hier door iemand wordt gesuggereerd. Woon maar eens in een stad langs eens drukke weg, waar continue dag en nacht veel en zwaar verkeer raast, brullende motoren, dan ben je pas echt blij om eens een vogeltje te horen fluiten. Of woon maar eens naast een kleuterschool, dan heb je pas krijsende herrie. Het laat mij denken aan stadsmensen die op het platteland gaan wonen en dan bij de boer gaan (aan) klagen dat het stinkt als die het land aan het bemesten is of de koeien die te hard blèren. Zoals ook hier terecht wordt vermeld is maar, hoe je er mee omgaat en fixeer je niet op die "overlast" maar geniet ervan.

mi
door miepje58 - Jun 2, 2015 om 15:57
208 Antwoorden / 6 Vragen

Hoewel ik me kan voorstellen dat TS niet blij is ga ik toch mee met iedereen die wél blij is met vogelgeluid. Waar wij wonen worden we omringd door honden en kleine kinderen. Wij hoeven geen wekker of klok te zetten hoor... We worden wakker van 'de hond van half zeven', door de week én in het weekend. Gevolgd door 'de buurman die flessen in kratten gaat gooien' om 07.30. Ook in het weekend. Daarna om 08.15 beginnen de eerste kinderen te gillen. En we kunnen pas rustig slapen als 'de hond van half twaalf 's avonds' weer is binnengelaten...
Ik ben dus héél blij dat er iemand vier deuren verderop een volière heeft, zodat wij tussen al die herrie door fijn de vogels horen ;-)

hansje klein
door hansje klein - Jun 2, 2015 om 17:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bekijk de APV van uw gemeente eens. Bij ons staat er iets in over duivenhouden en voorschriften. Ook over het ophokken van een haan/kippen. Misschien kunt u de plaatselijke regels extrapoleren (duiden en toepassen op uw situatie) en daarmee de buren (nog eens) aanspreken. Het hier afwaarderen van uw probleem is erg contra-productief.