Overstapservice werkt niet met alle organisaties?
Niet alle organisaties werken mee aan de gezamenlijke Overstapservice van de banken. Zo weigert BNP Paribas het IBAN nummer aan te passen. Maar ook andere organisaties werken hier niet altijd aan mee. Op de vraag waarom zij niet meewerken krijg ik niet altijd antwoord. Tevens gevraagd of ze hun bezwaren ook kenbaar hebben gemaakt. Geen antwoord. Weet iemand waarom niet alle organisaties hier aan mee willen werken? De Overstapservice werkt met een veilig formulier waarbij je een handtekening zet. Ik zie niet in dat hierin fraude zou kunnen worden gepleegd. Mensen kunnen net als anders altijd het bedrag nog laten storneren of melding onterechte incasso doen.
Topantwoord
Dan regelt u die overstap toch zelf. U krijgt bij elke bank een eigen nummer. Het IBAN wordt niet aangepast.
Dat is niet de vraag. Graag reageren op mijn vraag.
Blijkbaar snapt u het niet. IBAN wordt nooit aangepast.
Wanneer ik overstap van MoneYou naar ASN bank dan verandert mijn IBAN nummer. Dus wordt mijn IBAN nummer gewijzigd, dat bedoelde ik met aanpassen. Blijkbaar snapt u mij niet.
Dit is ook gebeurt bij klanten van de Friesland bank dat nummer werd ook gewijzigd. Mijn IBAN van de Generale bank is ooit aangepast naar Fortis bank en weer later naar ABN AMRO.
@LUCHTKWALITEIT ?? U reageert met dit op @TIJGER1 'Dat is niet de vraag. Graag reageren op mijn vraag'. U classificeert het antwoord echter wel als topantwoord!? Voor de goede orde: het antwoord is wel degelijk correct als ook al door anderen gezegd: als u van bank verandert verandert hoe dan ook het IBAN want dat bevat o.a. een code van de betrokken bankinstelling.
Ik zou sowieso nooit gebruik maken van wat voor overstapservice dan ook. Kan je veel beter zelf doen, dan heb je alles in de hand en hoef je bij fouten alleen maar jezelf de schuld te geven.
De Overstapservice geeft de inassanten een bericht dat je een nieuwe IBAN nummer hebt. Ik ben wel vaker overgestapt van bank. Dat ging altijd goed. Waarom zou je er geen gebruik van maken? U geeft alleen als reden op dat u dan zelf alles in de hand heeft. Dat heeft u ook met de Overstapservice. De incasso's worden doorgeleid naar uw nieuwe IBAN nummer. U ziet een aparte vermelding erbij als een organisatie uw IBAN nummer nog niet heeft aangepast. Ook als mensen geld storten, dan gaat dat geld naar uw nieuwe IBAN nummer. Behalve als er geld gestort wordt vanaf het IBAN nummer waar de Overstapservice op loopt. U dient alleen nieuw IBAN nummer te versturen aan partijen die geld storten, zoals werkgever, Belastingdienst enzovoorts.
Het doorgeven van handmatig nieuwe IBAN nummer verloopt ook niet altijd even goed. Zo was ik overgegaan naar MoneYou bank. De betreffende organisatie vroeg om aanvullende codes van deze bank. BIC code. Die had ik doorgegeven maar werd vervolgens niet uitgevoerd.
Alleen op deze site zijn door de jaren heen al vele klachten geplaatst over overstapservices van diverse branches. Dat alleen al lijkt me reden genoeg om het zelf te doen. Als er iets fout gaat met een overstapservice (bijvoorbeeld dat een betaling fout is gegaan, of rekeningen blijven doorlopen) krijg je toch echt zelf de problemen en niet de organisatie die de overstap voor je zou regelen.
U kunt NOOIT uw rekeningnummer behouden als u naar een andere bank gaat maar de overstap service probeert dat proces zo eenvoudig mogelijk te maken. BNP doet trouwens gewoon mee. Ik denk dat u een beetje last heeft van het klok en klepel probleem.
Henk de Zevende,
Ik denk dat u last heeft van niet goed kunnen lezen. Ik heb nergens gezegd dat ik mijn IBAN nummer wil behouden. BNP Paribas weigert het IBAN nummer aan te passen en heeft mij formulier opgestuurd waar ik een nieuwe machtigingsformulier dien in te vullen. Dus uw verhaal de klok en de klepel is onterecht en niet nodig.
@luchtkwaliteit, waar hebt u het nou over?
Als u tot vier keer moet uitleggen dat u niet goed begrepen bent, denkt u dan dat ik niet goed kan lezen of dat u wat gehandicapt bent in uw vermogen u schriftelijk uit elkaar te drukken? En het ergste is dat ik nog steeds geen idee hebt wat uw probleem nou is. IBANs worden niet 'aangepast' en BNP is gewoon deelnemer in de overstap service. Probeert u nogmaals 'het probleem' te beschrijven.
Topantwoord
Hallo Luchtkwaliteit ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/overstappen#:~:text=Bij%20de%20meeste%20banken%20verloopt,de%20aanvraag%20via%20de%20app.
https://www.overstapservice.nl/particulieren/
https://www.overstapservice.nl/deelnemende-banken/
Veelgestelde vragen ,
https://www.overstapservice.nl/particulieren/veelgestelde-vragen/
De Consumentenbond zegt hierin dat het niet altijd vlekkeloos verloopt. En dat klopt dus.
Hoevaak krijgt de incassant een bericht met het nieuwe IBAN nummer?
@luchtkwaliteit , Hoe vaak krijgt de incassant een bericht met het nieuwe IBAN nummer? Zou ik niet weten , ben nog nooit overgestapt naar een andere bank .
De overstapservice is er voor bedoeld om alle instanties waarvoor u een automatische incasso machtiging heeft afgegeven te informeren dat uw bank en rekeningnummer is gewijzigd. Als u bij BNP een spaarrekening heeft zal u dat nieuwe bankrekening nummer aan uw spaarrekening moeten koppelen en zo zal dat ook bij een creditcard o.i.d. gaan vaak kan dat online en is niet bijster veel werk.
Aanvullend op al gegeven reactie deze info wat de overstapservice inhoudt: https://www.banknu.nl/overstapservice/ hetgeen dus hulp/assistentie betekent m.b.t. het overzetten van bestaande betaalverplichtingen die u via de bank verrichtte waar u 'afscheid van neemt'.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Abonnement opgezegd, maar krijg een tegoedbon
Mijn kleindochter had een abonnement op het blad Meiden van ons gekregen.
Daar is ze intussen op uitgekeken.
Daarom wilde ik dit opzeggen.
Nu blijkt dat het intussen stilzwijgend met een jaar verlengd is.
Je kunt wel per maand opzeggen, wat ik dan ook gedaan heb.
De kosten van 1 maand pls wat extra moet ik terecht betalen.
Vorr de rest van het al geincasseerde jaarbed
...
Lees meer
Is Vlagzo bij jullie bekend
Wij als Dorpsbelang Menaldum hebben begin oktober voor 1200,- euro aan vlaggen bij hun besteld. Deze zijn tot op heden niet geleverd en we krijgen de ene smoes na de andere te horen. Nu hebben we om ons geld terug gevraagd. En ze blijven volhouden dat de vlaggen gemaakt zijn maar weten ze niet waar ze zijn. Als we google reviews lezen (helaas te laat gedaan), lezen we van anderen exact hetzelfde v ... Lees meer
Look out shag 50 gram vorige week betaalde ik 15,60 en vandaag 23,60 dit kan nie
Vorige week betaalde ik 15,60 deze week 23,60 voor 50 gram look out en dat terwijl de shag 3,40 omhoog zou gaan
dit is zelfs een goedkope shag
dit kunnen mensen niet meer betalen toch
Mvg hetty oorbeek
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer