Ya
door YanMar Apr 3, 2018 om 15:59
Geldzaken & recht

Overwaarde en trouwen

Mijn partner en ik zijn al 4 jaar samen en wonen hiervan al 3 jaar samen. Wij verwachten binnenkort te gaan trouwen.
Voordat wij elkaar hadden ontmoet heb ik het geluk gehad om een nieuwbouw apartement te kopen in Amsterdam. Pas toen wij één jaar samen werd het apartement opgeleverd en hebben wij besloten toen meteen te gaan samenwonen.

De rekeningen verdelen wij eerlijk op basis van inkomen en mijn partner heeft ook geholpen om een aparte lening snel af te betalen welke was afgesloten voor de woning (vanwege de hoge rente was snel afbetalen verstandig). Ik heb mijn partner meerdere malen gevraagd of er insteresse was om naar een notaris te gaan om dingen formeel op papier te zetten maar er werd elke keer aangegeven dat dit niet nodig was. Wel hebben wij voor onszelf op papier bijgehouden wat mijn parner aan grote bedragen heeft afgelost.

Inmiddels zijn wij dus 3 jaar verder en met de huidige huizenmarkt zit er een overwaarde op de woning van ongeveer € 200.000. Omdat wij nooit iets hebben vastgesteld op papier is technisch gezien de gehele overwaarde van mij als wij nu uit elkaar zouden gaan (mijn partner heeft natuurlijk recht op het gedeelte wat er is afbetaald door mijn partner). Wat moeten wij doen als we zouden gaan trouwen?
Trouwen in gemeenschap van goederen of vaststellen dat de overwaarde van mij is? Wat is verstandig?
Ik wil dat het zo eerlijk mogelijk verloopt zonder dat ik mijzelf in mijn vingers snij.

Omdat mijn inkomen relatief een stuk lager ligt als die van mijn partner (ik verdien 2/3de wat mijn partner verdient) kan ik ook minder snel sparen. Als we zouden gaan scheiden zou de vastgestelde overwaarde mij heel erg kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe woning. Mijn partner zou makkelijker een nieuwe woning kunnen krijgen vanwege het salaris en hypotheek.

2147 2 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Apr 3, 2018 om 16:30
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Er zitten heel wat haken en ogen aan uw vragen. Lees voorlopig eens de pdf's in bijgaande link:

https://www.eigenhuis.nl/woonsituatie/privesituatie-verandert/samenwonen

of beter nog, vraag advies aan een notaris.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2018 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een overwaarde van € 200.000 binnen drie jaar?  Maar goed op de huizenmarkt is alles mogelijk.

De regels inzake een huwelijk in gemeenschap van goederen en op huwelijkse voorwaarden zijn dit jaar aanzienlijk gewijzigd.

Ik kan hier wel van alles gaan aanhalen waar u aan zou moeten denken, maar het meest verstandige is dat u een afspraak maakt met een notaris en daar uw wensen uitgebreid bespreekt.

Dan kunt u alle scenario’s eens goed overwegen en de juiste beslissing nemen die recht doet aan beiden.