on
door onnef Oct 22, 2010 om 11:08
Geldzaken & recht

Pakketje niet voor ons bestemd

Selektvracht heeft op ons een pakketje bezorgd. Adres klopt wel maar de geadresseerde niet. Heb dit via de mail bij Selektvracht gemeld. Hun antwoord is dat ik de verzender van het pakket moet benaderen. Heb uiteindelijk gezegd dat zij de aanbieder zijn en dat zij vanaf gisteren 10 dagen de tijd hebben om het af te handelen. Daarna ben ik niet meer verantwoordelijk voor het pakket ( en kan ik er mee doen wat ik wil). vraag: is dit juridisch kloppend?

3179 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onnef,
Ik zou niet weten op welke juridische waarheid dit wilt baseren. Selectvracht is namelijk de aanbieder van het pakket, slechts de vervoerder.

Kans is groot dat op het pakket wel ergens een afzender staat, dan weet je ook wie je moet contacten.

Daarnaast mag je je niet zomaar na 10 dagen al gaan gedragen alsof je eigenaar van iets bent waarvan je weet dat je het niet bent. Daar gaan jaren overheen voordat je dat mag doen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon retour afzender misschien? Met een briefje derbij

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij doen sommige mensen gewoon moeilijk om het moeilijk doen.
Selektvracht vervoert het pakketje, de afzender is er natuurlijk verantwoordelijk voor. Als het niet voor jou bestemd is wat is er dan makkelijker dan even bellen met de afzender? Zij regelen dan wel dat het weer wordt opgehaald. Selektvracht staat hier geheel buiten.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bijzonder merkwaardig dat u eigen regels inzake postretournering presenteert. Er is volgens mij maar één regel: retour afzender. Wat weerhoudt u om dit te doen?

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 01:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag onnef,

Volgens mij wordt je, net als bij een gevonden voorwerp, nooit eigenaar van het pakketje, noch van de inhoud. Dus mag je er nooit zelf over beschikken. Omdat de geadresseerde op jouw adres onbekend is, had je het eigenlijk niet aan mogen nemen. Dan zat Selektvracht met het retour transport probleem.

Je kunt twee dingen doen:
1. Retour afzender o.v.v. "naam onbekend op dit adres."
2. Bij Selektvracht inleveren/ door Selektvracht op laten halen met dezelfde vermelding.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 02:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zat er 1 miljoen contant geld in? Wat is juridisch juist. De wet kan onmogelijk alle gevallen regelen en heeft hiertoe een aantal artikelen opgenomen die bepalen dat er gehandeld moet worden wat in het maatschappelijke verkeer gebruikelijk is. Je vraag is al onjuist. Want in normaal maatschappelijk verkeer moet Selectvracht het verkeerde pakket direct terugnemen en het met de verzender verder regelen. Echter gemakzucht dient de mens. Wie kent het niet een pakketbezorger die de buren vraagt in de hoop dat je met je buren kunt. Al dat maakt je nooit eigenaar van het pakket, maar je hoeft ook geen moeite te doen. De betaalde vervoerder is van rechtswege altijd aansprakelijk.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 02:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk is geregeld dat een 'ongevraagde zending' bij thuisbezorgd of op kantoor u dit niet hoeft te retourneren naar de afzender. Het is de verantwoordelijkheid van de verzender.

Laatst kreeg ik van Sony 2x een zending aangeboden, terwijl één zending normaal was, de 2de zending na een paar dagen was een 'ongevraagd zending', dus heb ik nu 6 extra actie Blue Ray discs 'dubbel' in huis.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 03:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ prins:

Dat is van een hele andere orde!

H.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 03:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zaterdag 23 okt 2010, 03:23: @ prins:

Dat is van een hele andere orde!

H.

@hrdwerrorman!

Welke andere orde?

Ongevraagde zending mag behouden blijven door geadresseerde als het op geadresseerde is gesteld.

Als de zending op naam van één van mijn buren staat en het adres met huisnummer van mij zelf, dan zou ik bij de buur informeren of zij iets besteld hebben. In het verleden hiermee te maken gehad. Trouwens dat doe ik ook met postzendingen: ander woonadres, huisnummer omgedraaid e.d. Met op de envelop: 'Was bezorgd op ... d.d. xx-xx-xxxx'

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

prins pils schreef op zaterdag 23 okt 2010, 03:48:
hrdwerrorman schreef op zaterdag 23 okt 2010, 03:23: @ prins:

Dat is van een hele andere orde!

H.

@hrdwerrorman!

Welke andere orde?

Ongevraagde zending mag behouden blijven door geadresseerde als het op geadresseerde is gesteld.

En daar raak je precies de kern: de geadresseerde (de naam, persoon) bestaat niet op het adres dat op het pakje stond. Er is dus een geadresseerde die iets toegestuurd kreeg zonder erom te vragen, aangezien de geadresseerde niet bestaat. In ieder geval niet op dit adres.

Overigens ben ik het volledig eens met alle reacties dat onnef zich dit pakje niet mag toe-eigenen, en met de afzender contact moet opnemen voor zover de afzender zonder het pakket te openen is te achterhalen. Indien er geen afzender vermeld staat op de buitenkant van het pakket moet onnef het pakket door Selektvracht laten ophalen aangezien zij in hun systemen wel degelijk kunnen zien wie de afzender is en het daar dus weer naartoe kunnen sturen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ prins:

Ik zal het je uitleggen, want je ziet het kennelijk zelf niet.

Wanneer jou ongevraagd wat ter hand gesteld wordt wat voor jou bestemd is, dan mag je het houden, tenzij het weer opgehaald wordt. Intussen mocht je er mee doen wat je wilde, b.v. aan de vuilnisman meegeven of weggeven.

Wanneer je iets in ontvangst neemt dat voor een andere persoon bedoeld is, ook al is het jouw adres, dan wordt het nooit van jou. Sterker nog, je moet het als een goed huisvader beheren. Dat beheer kan lang duren, zodat je het op een gegeven moment gaat gebruiken omdat je denkt dat het dan van jouw is. Dat is een misvatting, doch wel begrijpelijk.
Wanneer het weer opgevraagd wordt, hetzij door Selektvracht hetzij door degene die het betaald heeft, dan heb je het maar in dezelfde staat af te geven waarin je het ontvangen hebt. Tenzij het aan bederf onderhevig is, natuurlijk.

Vergelijk het evt. met een gevonden voorwerp.
Begrijp je het nu?

H.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit een prima en duidelijk antwoord. Het vervelende is/was, dat Selektvracht het niet op wil halen. Heb nu contact met de leverancier: zijn voorstel is dat ik het pakket bij een inleveradres moet afleveren. Dat is niet bij mij om de hoek, dus zijn we er nog niet uit hoe dat precies zou moeten.onnef

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevrouw,

Allereerst onze excuses voor het feit dat wij een zending bij u hebben afgeleverd die niet voor u bestemd is.

Kunt u contact opnemen met ruben.vandenhoven@selektvracht.nl.

Dan draag ik er zorg voor dat de zending bij u afgehaald wordt op het door u gewenste dagdeel.

Met vriendelijke groet,

Ruben van den Hoven
Selektvracht B.V. Team

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel apart om nu pas een reactie van Selektvracht te krijgen met daarbij de opmerking dat ik via de gewone mail geen antwoord heb gehad! Ik heb net vandaag het probleem met de leverancier netjes opgelost.Wat mij betreft: discussie gesloten.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

Juridisch gezien dient de afzender het verkeerd bezorgde pakketje zelf af te halen. Zo zit de consumentenwet in elkaar en niet anders!

ReadAC.