ma
door marc1969 Jun 17, 2012 om 15:20
Geldzaken & recht

Paspoort kinderen verkregen zonder toestemming

Mijn Ex heeft paspoorten van mijn kinderen verkregen zonder mijn toestemming.
Vermoed dat ze de papieren om dit aan te vragen vervalst heeft.
Welke straffen gelden daarvoor, dit kan toch zomaar niet?
Ik ben erachter gekomen door de gemeente.
We hebben alle beide ouderlijk gezag.
Maar dit heeft ze niet in onderling overleg gedaan.
Gezien dat ik dit in het verleden al vaker meegemaakt heb dat ze papieren vervalste.
Wat kan ik doen hieraan als vader?

5095 8 Rapporteer

getty
door getty - Jun 17, 2012 om 15:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij wie wonen de kinderen ?

getty
door getty - Jun 17, 2012 om 15:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

aanvullende vraag die belangrijker is, hoe oud zijn de kinderen?

stofzuigers
door stofzuigers - Jun 17, 2012 om 15:41
75 Antwoorden / 14 Vragen

Als je kinderen jonger zijn dan 18 heb je BEIDE een handtekening nodig om een ID of paspoort aan te vragen. Het kan niet anders dan uw handtekening vervalst is!!

Ikzelf ben allochtoon, moest mijn man meenemen naar het geweentehuis,
( Om een handtekening te zetten voor een ID bewijs )

omdat de abmtenaar bang was dat ik mijn kind mee zou nemen, ( ontvoeren )

getty
door getty - Jun 17, 2012 om 15:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=stofzuigers schreef op zondag 17 jun 2012, 15:41]Als je kinderen jonger zijn dan 18 heb je BEIDE een handtekening nodig om een ID of paspoort aan te vragen. Het kan niet anders dan uw handtekening vervalst is!!

Ikzelf ben allochtoon, moest mijn man meenemen naar het geweentehuis,
( Om een handtekening te zetten voor een ID bewijs )

omdat de abmtenaar bang was dat ik mijn kind mee zou nemen, ( ontvoeren )

Kinderen vanaf 12 jaar kunnen zonder hun ouders hun paspoort aanvragen, zonder handtekening !

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2012 om 16:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van rijksoverheid.nl:

Toestemming ouders bij aanvragen paspoort of ID-kaart kinderen

Alle kinderen mogen een eigen paspoort of ID-kaart hebben, ongeacht de leeftijd. Kinderen tot 18 jaar hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders om een paspoort aan te vragen. Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig voor het aanvragen van een ID-kaart. Omdat een toestemming op schrift te vervalsen is, vraagt de gemeente meestal een origineel legitimatiebewijs mee te nemen. Dan hoeven niet beide ouders aanwezig te zijn, maar kan wel met meer zekerheid gesteld worden dat de toestemming van de houder van het paspoort is. Vanaf 12 jaar hebben kinderen geen toestemming van hun ouders nodig om een ID-kaart aan te vragen.

Geen toestemming ouder

Wanneer een ouder die het gezag heeft geen toestemming geeft voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart, kunt u contact opnemen met de gemeente waar u de aanvraag wilt doen. U kunt ook vervangende toestemming vragen aan de Kinderrechter bij de rechtbank van de woonplaats van uw kind.

Vraag: hoe kan het je ex gelukt zijn zonder origineel ID-bewijs van jou?

ma
door marc1969 - Jun 17, 2012 om 17:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ben in 2009 met mijn ex naar het conculaat te antwerpen geweest. De eerste keer met mijn paspoort erbij. We hadden voor onze oudste zoon dit aangevraagd. Dus niet voor mijn tweede zoon. Ze kreeg de papieren niet mee ik bedoel het paspoort.
De andere keren ja let wel, ze is er 4maal naar toe gemoeten. Maar toen zonder mij erbij en zonder mijn paspoort.
Ze heeft een paspoort verkregen van mijn oudste zoon. Maar nu blijkt dat ze dat ook voor mijn tweede zoon dit gekregen heeft? Dit is zonder mijn toestemming gedaan. Vraag me trouwens ook af of dat ze na de tweede keer dat ze er geweest is,mijn paspoort ook niet nodig had. Mijn kinderen zijn 8 en 11jaar oud.
Vreemd dat dit zo maar allemaal kan?
Wie weet wat ik daar tegen kan doen, dit is toch valsheid in geschrifte en mag dat zo ongestraft?

xv
door xvisx - Jun 18, 2012 om 11:50
55 Antwoorden / 1 Vragen

Aangifte doen van valsheid in geschrifte en wellicht op basis van en eventuele veroordeling proberen het volledige ouderlijk gezag op te eisen.

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2012 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......De andere keren ja let wel, ze is er 4maal naar toe gemoeten. Maar toen zonder mij erbij en zonder mijn paspoort.......

Erg vreemd inderdaad. De nieuwe maatregel schiet dan ook zijn doel voorbij. n.l. ontvoering door 1 van de ouders.

Ik zou naar de gemeente gaan en opheldering vragen c.q. bezwaar maken tegen deze gang van zaken.