ro
door rodanos Jan 13, 2014 om 16:31
Geldzaken & recht

Pensioen opbouw na arbeidsongeschiktheid

Hallo,

Door reorganisatie van haar werkgever heeft mijn vrouw op 21-02-1989 te kennen gegeven dat zij akkoord ging met
de regeling zoals is overeen gekomen tussen haar werkgever en vakbond.
Mijn vrouw is op 23-02-1989 voor 80/100 %arbeidsongeschikt verklaard door
het,GAK nu UWV,en haar werkgever heeft haar toen niet aangemeld bij het
pensioenfonds voor de pensioen opbouw.

Zij kreeg wel een pensioen bij haar 65 ste
jaar over de gewerkte jaren,maar zonder pensioenopbouw.
Op 01-01-1990 is haar dienstverband tussen haar en de werkgever beeindigd terwijl zij wel arbeidsongeschikt was.

Op 15-03-1990 is dit ontslag door de kantonrechter bevestigd.Is de werkgever in deze dan nalatig
geweest?Had mijn vrouw wel recht gehad op pensioenopbouw,na 23-02-1989,vanwege
haar arbeidsongeschiktheid.

Ter verduidelijking,mijn vrouw en ik waren onwetend over wat dit ontslag kon betekenen voor haar pensioenopbouw.Wij waren ons niet bewust wat er voor consequenties waren verbonden aan de regeling van mijn vrouw de werkgever en de vakbond.

Er is door de werkgever als ook door de vakbond nooit gewezen op wat de consequenties waren,voor wat betreft de pensioen opbouw van mijn vrouw,bij arbeidsongeschiktheid.

Daar werd ook niet over gesproken toendertijd,we hebben inde loop der jaren verscheidene keren contact gehad met het pensioenfonds daarover maar kregen daar nooit een goede uitleg over,tot dat mijn vrouw 65 werd.

Is de werkgever in deze nalatig geweest of had mijn vrouw door haar arbeidsongeschiktheid recht op pensioenopbouw door de arbeidsongeschiktheid van mijn vrouw,

Met vriendelijke groet,

rodanos.

3267 11 Rapporteer

ro
door ron530 - Jan 13, 2014 om 17:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De regels van toen waren zodra uw vrouw arbeidsongeschikt verklaard is ook de de dienstbetrekking van rechtswege werd beëindigd. Daarmee vervalt ook de afdracht van de pensioenpremie, ook alle regelingen die de vakbond met de werkgever heeft afgesproken zijn niet meer van toepassing die zijn bedoeld voor werknemers die door de reorganisatie op straat zijn komen te staan. Overigens tussen de datum afspraak en afkeuring zit maar twee dagen.

ro
door rodanos - Jan 13, 2014 om 17:55
48 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo ron530,

Even voor de duidelijkheid,
Mijn vrouw heeft op 21-02-1989 de regeling ondertekend die op 01-01-1990 van kracht zou worden,zij was dus ook op 21-02-1989 al arbeidsongeschikt maar op kreeg 23-02-1989 zij de
bevestigende brief van het UWV dat zij was afgekeurd van 80-100%.

Had haar werkgever haar op 23-02-1989 toen niet moeten aanmelden voor pensioenopbouw, gerekend naar haar arbeidsongeschiktheid,en zoals U zei dat de regeling van 01-01-1990 niet meer van kracht was en haar ontslag door de kantonrechter op 15-03-1990 pas definitief was geworden.
De werkgever is er blijkbaar aan voorbij gegaan dat zij voor 01-01-1990 arbeidsongeschikt was verklaard.

De werkgever had o.i mijn vrouw moeten aanmelden bij het pensioenfonds,wat dus niet is gebeurd.

rodanos.

ro
door rodanos - Jan 17, 2014 om 16:55
48 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo ron530 en eventuele andere experts,

Er komen niet veel reactie,s op mijn vraag,dus hou ik het simpel. Gezien het bovenstaande,wat is U mening daarover,is het nu zo dat de werkgever nalatig is geweest en dat mijn vrouw recht had op de pensioen opbouw na haar arbeidsongeschiktheid voor de datum van 01-01-1990.
Dit ivm het inroepen van een jurist!
Met vriendelijkle groet,

rodanos.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken loopt de pensioenopbouw tijdens, volledige, arbeidsongeschiktheid premievrij door. Maar uw vrouw was toch al eerder dan genoemde datum arbeidsongeschikt? Is dat dan niet doorgegeven aan het pensioenfonds, of kreeg zij doorbetaald door de werkgever?

Stel uw vraag eens hier daar geven juristen antwoord.

ro
door rodanos - Jan 17, 2014 om 17:47
48 Antwoorden / 21 Vragen

Dank je tijger1 voor uw reactie,voor zover wij weten is er niets doorgegeven aan het pensioenfonds want toen mijn vrouw met pensioen ging kreeg ze een bedrijfs pensioen over de gewerkte jaren.

Volgens ons,heeft ze door te tekenen voor de overeenkomst op 21-02-1989,is het dienstverband beeindigd op 01-01-1990 en kreeg zij aanvulling op de WW uitkering,dus er is nooit geen sprake geweest van een pensioenopbouw na de arbeidsongeschiktheidsverklaring van de brief van 24-02-1989.

Gezien daar mijn vrouw en ik onwetend waren hoe door deze zaken het ging veranderden,hebben wij er niet bij stil gestaan wat de gevolgen waren.
Maar het feit blijft dat mijn vrouw arbeidsongeschikt was voor de datum van01-01-1990.
We zullen deze vragen stellen op de link die U heeft gegeven. en de link.Ik zal de vraag daar eens stellen.

Met vriendelijke groet,

rodanos.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft WW uitkering, maar u bedoelt, neem ik aan, WAO uitkering.

ro
door rodanos - Jan 17, 2014 om 20:44
48 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo experts,

Het klopt WW,zo stond het in de brief,zie de uitleg hieronder,al kwam dat voor ons ook als een verrassing.

Nadat we enige tijd bezig zijn geweest met e-mail verkeer met het Pensioenfonds lieten ze ons weten dat zij voor ons niets konden doen en dat we contact op moesten nemen met de ex- werkgever van mijn vrouw,zo gezegd zo gedaan.

Na enige tijd kwam de ex-werkgever op de proppen met een papier waarin stond dat mijn vrouw op 21-02-1989 akkoord was gegaan met ontslag per 01-01-1990,dus terwijl zij ziek was.
Deze regeling was het resultaat door een overeenkomst tussen werkgever en vakbond gesloten, door sluiting van de vestiging in Rotterdam.
Echter mijn vrouw werd middels een beslissing van het GAK,nu UWV op 24-02-1989 voor 80/100 % afgekeurd.

Met dit gegeven is niets gedaan,waarom niet dat is voor ons nu ook een raadsel,er werd door de werkgever maar ook niet door de vakbond op deze beslissing gereageerd,blijkt nu achteraf!

Mijn vrouw werd op 01-11-1989 door het Gak,UWV van 80/100 % teruggeschat naar een arbeidsongeschiktheid van 35/45 %,maar nog steeds voor een gedeelte arbeids ongeschikt en voor het overige deel in WW.
Vandaar de uitkering van de WW maar zij was nog steeds gedeeltelijk arbeidsongeschikt en over dat deel had zij oi pensioenopbouw moeten krijgen.
Mijn vrouw is op 22-03-1993 wederom afgekeurd voor 80/100 % tot aan haar pensionering.
We hebben in der loop der jaren regelmatig contact gehad met het pensioenfonds,over de pensioensopbouw van mijn vrouw, maar werden steeds met niet begrijpende argumenten afgescheept,zodat we weer in actie zijn gekomen na haar pensionering.

Maar hoe ook zij,is de werkgever achteraf kijkend niet nalatig geweest door mijn vrouw niet aan te melden bij het pensioenfonds.,daar zij arbeidsongeschikt was bevonden nog voor de datum van 01-01-1990.

Sorry voor het wat lange verhaal,maar zo is het gegaan!
Met vriendelijke groet,

rodanos.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Deze toelichting maakt de zaak wel wat duidelijker. Bij zo'n lage arbeidsongeschiktheid loopt de opbouw niet premievrij door.

In principe was er in 1990 nog een regeling dat tijdens de loongerelateerde WW uitkering de pensioenopbouw achteraf, deels, werd overgenomen door een speciaal fonds. Voor die aanvraag moest het UWV zorgdragen. En dat is blijkbaar niet gebeurd.

Uw vrouw is later weer volledig arbeidsongeschikt bevonden, maar vanuit een WW situatie en dan doet het pensioenfonds niet meer aan premievrije opbouw. Ook al zou de opbouw tijdens haar WW periode deels hebben doorgelopen.

De grootste fout is gemaakt door uw vrouw dat zij akkoord is gegaan met die regeling en geen bezwaar heeft gemaakt toentertijd tegen de afschatting van de arbeidsongeschiktheid. Maar daar bent u nu, helaas veel te laat, wel achtergekomen.

Wat u dus door de omissie van het UWV mis loopt is ruim twee jaar, deels, van de pensioenopbouw. Mijns inziens heeft zij voor latere jaren geen recht op opbouw.

Maar misschien heb ik het mis en dat hoop ik voor u.

ro
door rodanos - Jan 17, 2014 om 22:07
48 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo tijger1,

Uw vaststelling is duidelijk en begrijpelijk.
We nemen Uw uitleg over en zullen ons beraden over eventuele verdere stappen,daar die er zijn.
Maar blijven het vreemd vinden waarom er toendertijd niet is gereageerd op de brief van het UWV op 24-02-1989,er van uitgaand dat de werkgever daarvan ook op de hoogte is gesteld door het UWV,en nog niet wetende van de afschatting op 01-11-1989.
Nogmaals dank voor Uw reactie!

rodanos.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Jan 17, 2014 om 22:55
152 Antwoorden / 5 Vragen

Even een paar zaken rechtzetten:

1: in de meeste pensioenreglementen staat dat een werknemer die arbeidsongeschikt is verklaard, dit binnen 2 jaar na ingangsdatum uitkering ZELF moet melden bij het pensioenfonds.

2: Een pensioendoorbouw tijdens werkloosheid: Dit kon (met de nadruk op KON want deze regeling bestaat niet meer) alleen bij ONvrijwillige en ONverwijtbare werkloosheid (dus bij faillissement) en alleen als je ouder was dan 40 jaar op het moment van ingang WW.

De werkgever had geen plicht om arbeidsongeschiktheid te melden bij de pensioenuitvoerder en UWV (destijds GAK) hoefde dat ook niet te doen.

Per saldo is niemand behalve uzelf nalatig geweest in deze, alle pensioenfondsen hebben namelijk al jaren (en ik heb diverse reglementen gezien van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw) in hun reglementen staan dat de deelnemer (lees: werknemer) ALLES dat van belang kan zijn voor recht en hoogte van het pensioen ZELF moet melden.

Helaas.

ro
door rodanos - Jan 17, 2014 om 23:40
48 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo eigenwijsje,

We nemen direct aan dat U grotendeels gelijk heeft maar oi niet op alle punten.
Maar als wij dit hadden geweten dan hadden we de vraag niet hoeven te stellen aan de experts,daarvoor onze dank.
We komen er zeker nog op terug.
De arresten van de Hoge raad en de Nederlandse bank hierover lijken soms anders te zijn.
Nog dank voor Uw reactie,

Groetend rodanos.