babelaer
door babelaer Apr 24, 2015 om 09:30
Geldzaken & recht

Pgb

Ik heb een voorziening via het wmo aangevraagd, en de gemeente is hier al gekomen en besproken wat de mogelijkheden zijn. Ik kon een aanpassing aanvragen via pgb.zei het persoon van de gemeente, maar hier moet ik wel maandelijks een vergoeding voor betalen. En deze vergoeding betaal ik net zolang tot de aanpassing betaald is zei hij. Dus stel als de aanpassing 5000 euro kost, dan betaal ik net zolang tot de aanpassing terug is betaald.. Wat maakt het dan uit of je de aanpassing zelf betaald via een bedrijf die de aanpassing maakt en levert,, of je betaald het via de gemeente? Het enigste verschil is dat ik via de gemeente in termijnen kan betalen (met rente) en als ik het via de leverancier doe, moet ik het in een keer betalen. Ik dacht dat gemeentes geld kregen van het rijk, en dat daar de aanpassingen voor betaald werden.

1683 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2015 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u moet altijd een eigen bijdrage betalen. Als u het via de PGB regelt, wordt dat PGB wellicht verhoogd.

babelaer
door babelaer - Apr 24, 2015 om 12:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 apr 2015, 11:20]Maar u moet altijd een eigen bijdrage betalen. Als u het via de PGB regelt, wordt dat PGB wellicht verhoogd. Dat snap ik dat ik een eigen bijdrage moet betalen. Maar het maakt dus weinig uit of ik de aanpassing via de leverancier koop of via de gemeente, betalen moet ik toch. Het enige verschil is dat ik via de leverancier geen rente hoef te betalen, en bij de gemeente wel. En het verschil kan zijn dat de gemeente de aanpassing goedkoper krijg, en dat ik dan de volle mep moet betalen. Dus PGB is eigenlijk ik koop een voorziening, bij de gemeente.

door 1953 - Apr 26, 2015 om 13:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

PGB gaat via het UWV en de WMO gaat via de gemeente.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2015 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 26 apr 2015, 13:35]PGB gaat via het UWV en de WMO gaat via de gemeente.

Het UWV heeft niets met het PGB van doen.

bl
door blueswoman - May 30, 2015 om 17:13
17 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal betaal zolang er nog een afchrijving is voor een onderdeel verstrekt door de WMO van de gemeenten.
Voor trapliften en andere aanpassingen bv keuken ed. ben ik niet geheel zeker
Maar dacht dat deze net als scootmobielen een gebruiksperiode van 5 jaar kennen.
Dus indien je verder geen gebruik maakt [buiten de aanpassing] dan betaal je x aantal jaar [dacht dus 5 jaar] en daarna betaal je niets meer.
[die eigen bijdrage betaal je aan CAK en word bepaald door je inkomen met een minimum grens van €19,40]
Stel dus de tijd is inderdaad 5 jaar en U heeft een minimumloon/uitkering dan zouden de kosten daarvoor bedragen
13 x € 19,40 x 5 jaar = € 1261 euro.Daarvoor kan men zelf weinig aanschaffen/aanpassen
[CAK werkt met perioden van 4 weken en dus 13 perioden in 1 jaar]

bl
door blueswoman - May 30, 2015 om 17:27
17 Antwoorden / 1 Vragen

Als aanvulling [kan vorige bericht niet bewerken helaas]

Nee U koopt niet bij gemeente indien U PGB heeft.
U bepaalt zelf, bij wie U inkoopt en voor hoeveel,
maar regelt dus ook zelf het onderhoud/maakkosten ed van het PGB geld.
Voordeel is dat U niet vastzit aan de leverancier van de gemeente
[die altijd gaan voor de goedkoopste artikelen]

En na de looptijd/gebruikstijd is het gekochte Uw eigendom.
U kunt daar dan mee doen wat U wilt.
Indien U dit via gemeente zou aanschaffen, dus via WMO in natura,
betaalt U uw gehele leven voor de aanpassing, aangezien Uw gemeente dan het onderhoud en de evt. reparatie daarvan heeft.

En inderdaad zoals tijger1 al opmerkte UWV heeft hier niets mee te maken.
De WMO is van de gemeente en is voor lichte zorgtaken.[dat kan dus ook via PGB om aanpassingen te regelen]
De zorgverzekeringen zijn verantwoordelijk voor de zwaardere zorgtaken [ook dit kan via PGB ] en voor deze betaalt U [meestal] ook geen eigen bijdrage.
Indien U wel een eigen bijdrage heeft, dan betaald U deze bijdrage ook aan Uw eigen zorgverzekering en niet aan CAK.

babelaer
door babelaer - May 31, 2015 om 01:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=blueswoman schreef op zaterdag 30 mei 2015, 17:27]Als aanvulling [kan vorige bericht niet bewerken helaas]

Nee U koopt niet bij gemeente indien U PGB heeft.
U bepaalt zelf, bij wie U inkoopt en voor hoeveel,
maar regelt dus ook zelf het onderhoud/maakkosten ed van het PGB geld.
Voordeel is dat U niet vastzit aan de leverancier van de gemeente
[die altijd gaan voor de goedkoopste artikelen]

En na de looptijd/gebruikstijd is het gekochte Uw eigendom.
U kunt daar dan mee doen wat U wilt.
Indien U dit via gemeente zou aanschaffen, dus via WMO in natura,
betaalt U uw gehele leven voor de aanpassing, aangezien Uw gemeente dan het onderhoud en de evt. reparatie daarvan heeft.

En inderdaad zoals tijger1 al opmerkte UWV heeft hier niets mee te maken.
De WMO is van de gemeente en is voor lichte zorgtaken.[dat kan dus ook via PGB om aanpassingen te regelen]
De zorgverzekeringen zijn verantwoordelijk voor de zwaardere zorgtaken [ook dit kan via PGB ] en voor deze betaalt U [meestal] ook geen eigen bijdrage.
Indien U wel een eigen bijdrage heeft, dan betaald U deze bijdrage ook aan Uw eigen zorgverzekering en niet aan CAK.

Duidelijk blueswoman.

babelaer
door babelaer - Jun 12, 2015 om 16:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag een brief gekregen van de gemeente..de voorziening krijg ik via het pgb, maar ik heb ook een rolstoel aangevraagd. In het gesprek wat ik in mei had, ze iemand van de gemeente dat een rolstoel altijd gratis is...mits de gemeente geen contract heeft met deze verstrekker van rolstoelen..Ik moet dus via het wmo een eigen bijdrage betalen voor mijn rolstoel. En er stond bij dat ik deze voorzienig net zolang betaal tot dat ik de voorziening niet meer gebruik..Een rekensom..de rolstoel kost 2500 euro..ik betaal 57,36 per maand. Dat is 12 x 57,36 = 688.32 per jaar...en de stoel kost 2500 euro.. dan heb ik die binnen 4 jaar de rolstoel afbetaald..688,32 x 4 = 2753.28. Ook is de rolstoel niet nieuw maar 2e hands. Dus met andere woorden betaal ik voor een 2e hands rolstoel net zoveel als een nieuwe..mag dit zomaar?

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2015 om 17:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u (uiteindelijk) zoveel voor een rolstoel moet betalen is het misschien een idee om een goede tweedehandse bij een kringloopzaak te kopen. Ik zie ze (gewone rolstoelen) daar weleens voor bedragen van 25-45 euro staan.
Kijk anders eens op marktplaats, goed controleren voordat u gaat betalen.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om annonces voor een tweedehands rolstoel bij supermarkten op te hangen.
Wat voor rolstoel is het dat die 2500 euro moet kosten?

bl
door blueswoman - Jun 13, 2015 om 00:01
17 Antwoorden / 1 Vragen

Als het een elektrische rolstoel betreft of een echt aangepaste rolstoel kun U misschien in aanmerking komen om hem via WLZ te ontvangen?.
Dat zou inhouden dat U hem via de zorgverzekering ontvangt en dan zal er ws geen eigen bijdrage voor zijn.
Helaas mag elke gemeente zelf bepalen, welke regels zij hanteren voor het ,wel of niet bijbetalen voor voorzieningen.
U kunt dit nazien op de site van Uw eigen gemeente.

Misschien heeft U iets aan volgende site ?
http://www.antwoordopwmo.nl/wetteksten
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis

En inderdaad, is het soms verstandiger/voordeliger om hem zelf aan te schaffen.[helaas]

bl
door blueswoman - Jun 13, 2015 om 00:04
17 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvulling,
Indien U overgaat op zelf aanschaffen ,
kan het ook een optie zijn, om deze als aftrekpost/ziektekosten op te geven bij de belastingdienst.
[mits U de drempel haalt]
U krijgt dan niet alles vergoed maar in ieder geval een gedeelte.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2015 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een rolstoel is niet meer aftrekbaar voor de belasting.

bl
door blueswoman - Jun 13, 2015 om 00:29
17 Antwoorden / 1 Vragen

mijn excuses U heeft gelijk.