ma
door marwin Mar 24, 2011 om 13:19
Geldzaken & recht

Politie zonder veiligheidsjas

Eergisteren zag ik binnen de bebouwde kom politie met zo'n lasergun het verkeer controleren. 1 controleerde en de andere stond aan de overkant van de weg. Op zich niets mis mee (zeker omdat ik niet te hard reed en het een oversteek nabij een school is. Dus veel kleine kinderen)

Maar nu hadden beide agenten geen veiligheidsjas aan. Mag dat? De ene stond op de inrit de woonwijk in en de andere aan de overkant in het gras met die lasergun. Die bij de inrit stond echt op de trottoirband en de andere 2m in het gras.

Zijn ze nu zelf in overtreding?

969 5 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Mar 24, 2011 om 13:22
678 Antwoorden / 3 Vragen

In welke wet staat dat een politieagent die op een trottoirband of op een grasveld staat een veiligheidsjast moet dragen? Als u op het gras loopt, moet u dan een veiligheidsjasje dragen? En dan nog, wat kan het u schelen of de politieagenten wel of geen jasje aan hadden en of dit moet of niet?

PS
Het is zelfs bij pech langs de weg voor burgers niet verplicht om een veiligheidsjasje te dragen, zelfs niet op onverlichte snelwegen.

de motormuis
door de motormuis - Mar 24, 2011 om 13:28
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ze zullen expres geen felle herkenbare jas aan hebben want anders ziet iedereen ze al van veraf staan en dan rijden ze niet te hard.En dan valt er niets te bekeuren.
Zelf regelmatig die mannen links en rechts zien staan.En het liefst achter een boom of kliko of zo verstopt om vooral maar niet te vroeg gezien te worden.En boven op een brug of viaduct.
En het zal inderdaad geen verplichting zijn om zo'n felle jas of hesje aan te hebben.
Ze hebben die meestal wel aan als ze op de weg staan bij een ongeval of zo.Dan willen ze wel graag op tijd gezien worden.

grindweg
door grindweg - Mar 24, 2011 om 22:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik denk dat een combinatie van de gegeven antwoorden juist is

ma
door marwin - Mar 28, 2011 om 09:08
126 Antwoorden / 15 Vragen

Op het moment dat ik langs de kant van de weg aan het werk ben, moet ik arbo technisch een reflecterende jas aan. Het is zelfs voorgeschreven hoeveel reflectie erop moet zitten. Valt de politie niet onder de arbo?

rj
door rjw - Mar 28, 2011 om 09:18
3278 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marwin schreef op maandag 28 mrt 2011, 09:08]Op het moment dat ik langs de kant van de weg aan het werk ben, moet ik arbo technisch een reflecterende jas aan. Het is zelfs voorgeschreven hoeveel reflectie erop moet zitten. Valt de politie niet onder de arbo?

ALs je je achter een boom verstopt, zoals veel agenten, dan ben je niet echt langs de weg bezig toch? Maar politiewerk is sowieso al anders dan "normaal" werk, dus ik kan me voorstellen dat ze ook op sommige gebieden andere regels hebben.