de
door destriene May 3, 2017 om 13:48
Geldzaken & recht

Premievrije pensioen opbouw

hallo
ik ben er begin dit jaar terwijl we op vakantie waren , achter gekomen via een tv programma op de BVN..  hart van nederland of een soortgelijk programma , dat je recht kunt hebben op premievrij pensioen opbouw als je in de wao zit.( inmiddels heb ik er ook over gelezen op kassa vraag en antwoord )
thuis gekomen heb ik met het pensioenfonds aogon contact gehad , mijn geval uitgelegt . dat mijn man is afgekeurt in 1989 voor een bepaalt procent , maar dat dat is verlaagt omdat hij toen passend werk kreeg van zijn inmiddels fallite  baas SHB havenbedrijf rotterdam ,
toen kregen wij nog begeleiding in wat we moesten / konden doen
we hadden volgens SHB geen recht op verder pensioen opbouw , omdat het afkeurings percentage te laag was / of omdat er vervangend werk voor hem was , dat weet ik niet precies meer.

toen hij ook het aangepast werk niet meer kon  is hij ontslagen en heeft ongeveer 5 jaar bij zijn aow , een ww uitkering gehad
inmiddels na een paar herkeuringen is hij in 2007 afgekeurt voor 80 % tot 100 % , maar dan heb je geen werkgever meer die je helpt met wat te doen , en dan doe je gewoon niets , uit onwetendheid
ik heb contact gehad via de telefoon , en heb ons geval uitgelegd , en ik ben dezelfde dag nog terug gebeld met de mededeling dat “ omdat de werkgever NIET was verzekerd om zijn werknemers premievrij deel te laten nemen aan het pensioen fonds , we  geen recht hadden op premievrije deelname”
ik heb een hele tijd gegoogled , maar ik ben nergens tegen gekomen dat de werkgever  daarvoor verzekerd moet zijn , indien zijn werknemers in de wao komen voor verdere deelname of premievrije deelname aan het pensionopbouw
weet iemand of dit klopt . of ben ik afgescheept ?
mvg mevr van zundert

888 1 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 3, 2017 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U man zal bij zijn WAO een aanvulling hebben gehad en niet bij zijn AOW.

Maar inderdaad, als het arbeidsongeschiktheidspercentage beneden een grens is, is er geen recht op premievrije opbouw.

Ook kan het correct zijn dat de pensioenvoorziening, van de werkgever waar hij nadien in dienst was, geen dekking had voor premievrije opbouw tijdens arbeidsongeschiktheid.

Dus mijns inziens bent u niet afgescheept.