sn
door snahedlo Jun 19, 2014 om 20:57
Geldzaken & recht

Premobiliteit

De (zorg)organisatie waar ik werk wil inkrimpen, de functie van assistent begeleider komt te vervallen, ze willen van 18 naar 14 fte.Vorig jaar oktober heb ik een contract van 36 uur geclaimd, omdat ik structureel 40 uur per week werkte. De organisatie wilde niet akkoord gaan, maar met behulp van de Rechtsbijstand, heb ik het afgedwongen, er werd door HR medegedeeld dat ik dan grote kans zou hebben om boventallig te worden.Mag dit gezegd worden?De organisatie doet oneerlijke en onduidelijke uitspraken, het zou ook om begeleiders gaan, maar een dag erna bleek het alleen om assistent begeleiders te gaan.Ik zit nu tot 1 oktober in de premobiliteit. Is het verstandig tot dan af te wachten?Als het op afspiegelen aankomt, ben ik denk ik aan de beurt om ontslag aangezegd te krijgen. Ik overweeg om ZZP-er in de GGZ te worden, maar weet niet goed, of er haken en ogen aanzitten.Graag zou ik advies willen ontvangen.

2496 5 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 22:06
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Neem aan dat je al je certificaten hebt? Zou afwachten tot je ontslag aangezegd wordt. Krijg je respijt om je voor te bereiden op het zzp - schap.
ZZP. Hoewel ik aanneem dat je je hierin al verdiept hebt.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zitten heel veel haken en ogen aan het ZZP schap in de zorg. Vooral de verklaring die u nodig hebt van de belastingdienst levert veel problemen op. Hebt u die discussie niet gevolgd in de media?

Om te beginnen zou u informatie kunnen inwinnen bij de KvK.

Het is in ieder geval niet verstandig om zelf ontslag te nemen, maar neem vast contact op met uw rechtsbijstand om ze op de hoogte te brengen van de eventuele plannen van uw werkgever. Zij kunnen u ook raad geven.

target
door target - Jul 8, 2014 om 14:40
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=snahedlo schreef op donderdag 19 jun 2014, 20:57]Ik overweeg om ZZP-er in de GGZ te worden, maar weet niet goed, of er haken en ogen aanzitten.Graag zou ik advies willen ontvangen.

Vergeet niet dat je als ZZP-er volledig zelfstandig ondernemer bent.
Dit betekend dat je met de zzp status vele rechten verwerpt waar je zelf voorzieningen voor moet treffen. Denk hierbij aan ziekte, pensioen, bijscholing, boekhouding, etcetera.
Ga er maar vanuit dat je je bruto salaris op je te versturen declaratie 2x zo hoog moet zijn om de extra kosten op te vangen. En daar bovenop moet dan nog eea aan niet salaris gerelateerde overheadkosten doorberekend worden.

Kun je niet 2x een werknemersbruto in rekening brengen dan ben je onrendabel bezig en is je "bedrijf" niet langdurig levensvatbaar.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 14:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=target schreef op dinsdag 8 jul 2014, 14:40]
Ga er maar vanuit dat je je bruto salaris op je te versturen declaratie 2x zo hoog moet zijn om de extra kosten op te vangen. En daar bovenop moet dan nog eea aan niet salaris gerelateerde overheadkosten doorberekend worden.

Kun je niet 2x een werknemersbruto in rekening brengen dan ben je onrendabel bezig en is je "bedrijf" niet langdurig levensvatbaar.

Het uurtarief kan dan nog steeds concurrerend zijn t.o.v. wat zorgorganisaties moeten declareren om rond te kunnen komen.

Je moet bij de berekening van een uurtarief er overigens niet vanuit gaan dat je 40 uur per week declarabel bent. In mijn branche (ICT/Telecom) wordt vaak 24...30 uur berekent. Die inkomsten moeten voldoende zijn om van rond te komen. De rest heb je nodig voor acquisitie, administratie e.d.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 14:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=snahedlo schreef op donderdag 19 jun 2014, 20:57]Is het verstandig tot dan af te wachten?

Nee, je kunt beter zo snel mogelijk actie ondernemen. Als je wacht tot het laatste moment kom je tegerlijktijd met je collega's "op de markt". Dan wordt het moeilijker.