Yu
door Yunus42 Dec 16, 2019 om 14:03
Geldzaken & recht

Privacy schending?

Hey, ik had een vraag. Mn vriendin was laatst in de Moncler winkel om wat te kopen, de werknemer daar vroeg haar socialmedia of nummer, ze had aangegeven die niet te willen delen. Vervolgens heeft hij haar nummer uit het systeem gehaald en haar als nog een bericht gestuurd. Er is hier sprake van privacyschending, al haar gegevens o.a adres staat in het systeem. Wat zijn haar rechten, kan ze een schadevergoeding of iets krijgen?

1809 15 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 16, 2019 om 14:07
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Een schadevergoeding kan als er schade geleden is. Nergens lees ik dat er schade is.
Verder is uw relaas erg onduidelijk. De medewerker vroeg naar het nummer van uw vriendin, maar die wilde ze niet geven. Met welke reden werd het gevraagd? Daarna zegt u dat het nummer uit het systeem is gehaald. Hoe kan iets ergens uit gehaald worden als dat er niet in stond? En wat was de reden van het berichtje?

Een verkoper kan gegevens ingeven die te maken hebben met de bedrijfsvoering. Maar uw vriendin is dan diegene geweest die zelf de gegevens afgegeven heeft, anders kunnen die niet opgeslagen worden.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2019 om 14:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Wat bedoelt u met 'socialmedia of nummer? Bedoelt u het bsn? M.b.t. uw vraag aangaande privacyschending kan het toch niet anders zijn dan dat uw vriendin de gegevens die bij deze winkel in het systeem blijken te zitten toch zelf moet hebben opgegeven. En dan is er geen sprake van welke schending dan ook.
Vragen om 'een nummer'is wel zeer merkwaardig.

Yu
door Yunus42 Dec 16, 2019 om 14:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij vroeg haar om haar instagram, en haar telefoonnummer. Me vriendin maakte duidelijk dat ze geen interesse in had en wilde die dus niet geven. Na 2 dagen krijgt ze een whatsapp bericht.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Dec 16, 2019 om 14:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat voor bericht? Zakelijk, namens die winkel of privé uit persoonlijke interesse van die werknemer in je vriendin?

tenormin
door tenormin Dec 16, 2019 om 14:18
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Zou hij dan niet liever een telefoonnummer willen hebben? Met een BSN nummer kom je, m.i. niet ver om een afspraakje te maken. ;-))

Yu
door Yunus42 Dec 16, 2019 om 14:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Prive uit persoonlijke interesses.

diumenge
door diumenge Dec 16, 2019 om 14:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@yunus42, dan zou ik dat maar even melden bij zijn manager. Want dat kan/mag natuurlijk niet, meer dan excuses zal er niet inzitten.

diumenge
door diumenge Dec 16, 2019 om 14:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin, waar haal je dat BSN vandaan? Staat nergens.

tenormin
door tenormin Dec 16, 2019 om 15:13
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, nee , raadde ik maar, geen idee wat socialmedia nummer is en waarom ze dat eerder, kennelijk dan, wel had gegeven.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2019 om 14:22
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Dure dingetjes van die Moncler, maar dat terzijde. Waarom zou ze er een schadevergoedingen uit willen slepen?  Nou ja, zoals bovenstaand al geschreven, dat kennelijke BSN nummer, want social media nummer heb ik geen idee wat dat is, heeft ze dus al eerder gegeven. Dus nee, geen schadevergoeding uit te slepen.

Yu
door Yunus42 Dec 16, 2019 om 14:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het gaat om haar telefoonnummer. Ik vind het gwn onprofesioneel gedrag wat hier getoond wordt. Voor zo'n grote kledingwinkel.

Yu
door Yunus42 Dec 16, 2019 om 14:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tewijl ze duidelijk in de winkel al aangaf dat ze geen interesse had in de persoon en haar gegevens niet wilde geven. Ze staat wel in het systeem als vaste klant. Vervolgens heeft de jongen respectloos het telefoonnummer uit het systeem gehaald.

Yu
door Yunus42 - Dec 16, 2019 om 14:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is het whatsapp bericht.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2019 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u jaloers of zo? Dat hij haar nummer wilde?

Laat haar naar Amerika verhuizen, kan ze wel een paar miljoen eisen.

Yu
door Yunus42 Dec 16, 2019 om 14:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik die miljoenen niet hier eisen?

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2019 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt helemaal niets. U kreeg toch geen app?

ma
door malty - Dec 16, 2019 om 14:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vriendin kan het gedrag van die medewerker melden bij de winkelmanager.
Maar ja, de medewerker kan ook zeggen dat hij het telefoonnummer van uw vriendin heeft gekregen.

redfloor
door redfloor - Dec 16, 2019 om 14:57
166 Antwoorden / 21 Vragen

Begrijp ik het goed dat de medewerker haar nummer wilde om privé met haar in contact te komen, zij dit weigerde en hij toen haar gegevens uit de klantendatabase gehaald heeft? Dan lijkt het mij meer dan terecht dat je vriendin een klacht indient. Het management zal dan ongetwijfeld een hartig woordje met hem spreken, hem eventueel zelfs ontslaan. Maar een schadevergoeding lijkt me niet aan de orde. Excuses zouden wel terecht zijn.

gerbera
door gerbera - Dec 16, 2019 om 15:02
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als het Whatsapp een reclame bericht van de winkel was kunt u hier niets tegen beginnen. Is het een op uw vriendin persoonlijk gericht bericht dan zou ik de bedrijfsleider van de zaak er op aanspreken dat er oneigelijk gebruik van de gegevens wordt gemaakt. Helaas het is hier geen Amerika waar je bij het laten van een wind, door iemand die naast je staat, al om een schadevergoeding kunt gillen. De gegevens komen niet vanzelf in het systeem dus moet dit door uw vriendin zijn opgegeven, en zolang deze door de persoon zelf zijn opgegeven kan er geen sprake van privacy schending zijn. U kunt  het nummer of alle gegevens uit het systeem laten verwijderen daar moet de winkel gehoor aan geven.

aurora1
door aurora1 - Dec 16, 2019 om 16:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En hoe hoog zou die schadevergoeding dan volgens haar (of volgens u) moeten zijn?
Ik begrijp overigens niet zo veel van het verhaal.
U kunt maar beter even vertellen wat er precies aan de hand was: wat voor sociaal media nummer en waarvoor? Waar zit die winkel?
Welk systeem staat of stond ze in? Dat heeft ze dan toch zelf goed gevonden en zelf haar gegevens verstrekt?
Wat is haar schade?
En als ze dit alles zo erg vindt waarom meldt ze dit dan zelf niet aan de manager, heeft ze dat nog niet gedaan? Dat is dan toch tussen haar en die winkelbediende? Of bent u jaloers en wilt u overal een stokje voor steken, controle over de vriendin hebben?

jo
door jorisw - Dec 16, 2019 om 16:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is het hebben van een klantenbestand al privacyschending?

diumenge
door diumenge Dec 17, 2019 om 02:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat om het gebruiken van een telefoonnummer uit dat klantenbestand door een medewerker voor persoonlijke doeleinden. Stel je diezelfde vraag nu nog eens.

panter22
door panter22 - Dec 16, 2019 om 18:21
6599 Antwoorden / Vragen

Haar klantengegevens staan in het systeem. In de winkel geeft je vriendin aan dat zij haar telefoonnummer niet wil delen. De verkoper haalt haar telefoonnummer uit het systeem. Prima toch, precies wat je vriendin wilde,

Gr
door Grunn1 Dec 17, 2019 om 10:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ehhh nee. Verkoper vraagt haar om haar telefoonnummer omdat die haar leuk vind en dat wil ze niet. Vervolgens zoekt hij haar nummer op in het klantenbestand en gebruikt deze. Misbruik maken van zijn functie.

panter22
door panter22 Dec 17, 2019 om 10:44
6599 Antwoorden / Vragen

O is het dat. Ik begreep niets van haar verhaal. Was het wel een prive bericht? Ik zie alleen maar staan , dit is het whatsapp bericht.Waarom zou die verkoper zoiets stoms doen?

Gr
door Grunn1 Dec 17, 2019 om 12:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien omdat hij haar wel leuk vind???

panter22
door panter22 Dec 17, 2019 om 14:01
6599 Antwoorden / Vragen

Of een bezitterige vriend?

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2019 om 16:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het groene monster wil de baas over (minderjarig/meerderjarigvriendinnetje spelen?

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2019 om 19:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vrier =  vriendin (oeps)...

justmeagain
door justmeagain - Dec 17, 2019 om 00:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

Gek, dat de verkoper al zoveel van uw vriendin wist.
Hij zag haar en in zijn klantenbestand wist hij direct op welke naam hij moest zoeken zonder dat zij  haar gegevens heeft afgestaan.

Als ze zo'n vaste klant is dat iedereen haar kent in die zaak dan zou ik zeker de filiaalmanager even aanspreken.
Die wil vast zo'n topklant niet kwijt.

diumenge
door diumenge Dec 17, 2019 om 02:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goh, misschien heeft ze wel iets gekocht daar? Dat is meestal wat je doet in een winkel tenslotte.

justmeagain
door justmeagain Dec 17, 2019 om 23:35
623 Antwoorden / 8 Vragen

@diunenge, u begrijpt me niet.
Als ik een winkel binnen stap weten ze alleen wie ik ben als ik een vaste klant ben.
Met die wijsheid ben ik in de computer te vinden..
Als u diezelfde winkel in loopt en de verkoper kent u niet dan kunnen ze zelfs als uw gegevens al in het bestand staan u nog niet niet vinden

Dus als partner van ts bekend is in deze zaak niet ze heen gaan want een vaste klant willen ze niet kwijt.

diumenge
door diumenge Dec 18, 2019 om 02:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ze daar iets koopt, dan zal haar gevraagd worden of ze vaste klant is en haar kaartje tonen of klantnummer o.i.d. geven. Daarvoor hoeft ze echt niet door het personeel herkend te worden.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2019 om 23:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom vertelde uw vriendin dat eigenlijk allemaal aan u?

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2019 om 00:48
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Al met al, dit doorgelezen te hebben, een vreemde maar natuurlijke zaak. De verkoper valt op je vriendin, is er kennelijk niet van gediend maar ook: de verkoper weet haar privé gegevens dus.... whats app. En vriend jaloers. Vriendin had gewoon naar de bedrijfsleiding toe moeten stappen en vertellen wat verkoper had gedaan. Maar vreemd.... dat dit niet is gebeurd. Dus, ja, misschien vrouwenlogica: vriendin wilde vriend jaloers maken? Kan hoor, er lopen heel wat vreemde mensen rond op deze aardkloot. Maar als het haar bedoeling was: dat is haar gelukt: hij heeft er een Topic over geopend.