ji
door jimace Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakket niet traceerbaar was. Maar dat is natuurlijk gewoon het probleem afschuiven en niet het nemen van hun eigen verantwoodelijkheid.

DPD had gewoon moeten aanbellen en / of het pakketje bij de buren moeten afgeven, om het simpele feit dat het geen brievnbus pakketje was.
Nu hebben wij alleen de verpakking ontvangen en niet de inhoud. Wij zijn nu gedupeert voor 45 euro. Wat dat zijn de kosten van een CDi.
Wie kan ons adviseren om deze kosten toch verhaald te krijgen op DPD?

In de tussentijd gaan wij natuurlijk niets meer laten bezorgen door DPD.

3403 6 Rapporteer
ne
door neodutchio - Apr 18, 2024 om 20:13
5154 Antwoorden / 12 Vragen

U moet inderdaad niet bij DPD zijn, maar bij de verkoper. Deze heeft DPD ingeschakeld, die is verantwoordelijk, die heeft de plicht de bestelling bij u te krijgen en kan een onderzoek laten instellen bij DPD. Op elk punt in de schakel word een pakket gewogen, er valt dan na te gaan waar het mis gegaan is. U bent geen partij voor DPD.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2024 om 21:56
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Als al hiervoor gezegd, de verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper/verzender want die heeft een overeenkomst voor levering aan u afgesloten. De verkoper dient te transporteur dus DPD in gebreke te stellen en u kunt indien de levering niet plaats vind de verkoper.verzender in gebreke stellen en vorderen dat de levering alsnog plaats vindt. Zie eventueel dit om de verkoper/leverancier in gebreke te stellen indien levering uitblijft, u heeft een koopovereenkomst met de verkoper/leverancier die dan mogelijk niet wordt nagekomen: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

Hoe kan het dat u wel de verpakking heeft ontvangen en niet de inhoud? Het pakket is dan toch wel degelojk traceerbaar geweest al is het leeg aangeleverd?
Dat is wel heel erg merkwaardig! Ook dat is echter iets waarvoor de verkoper DPD aansprakelijk dient te stellen. Het valt mij wel op dat er m.b.t. DPD meerdere van dit soort klachten zijn. Indien onverhoopt de verkoper/leverancies problematisch doet en vraagt om bewijs dan adviseer ik u om contact op te nemen met - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Let op: u heeft het pakket wel degelijk ontvangen doch leeg. Dan is toch echt ook de verzender verantwoordelijk te stellen!  Indien men om bwijs vraagt dat het pakket leeg was is het ook zinnig nader advies te vragen via het juridisch loket!

ne
door neodutchio Apr 18, 2024 om 22:12
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Over elke bezorgdienst zijn klachten te vinden, en ook over lege en opengescheurde dozen. Ik kan u uit vertrouwelijke bron vertellen dat het meerendeel van de lege verpakkingen komt door een ondeugdelijke verpakking van de verzender. Ja, ook door chauffeurs word wel eens gestolen, maar de bezorging word redelijk strak gevolgd waardoor alles traceerbaar is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 18, 2024 om 22:23
16858 Antwoorden / 202 Vragen

@ND, wat is dan het verschil met mijn reactie dat de verzender verantwoordelijk is. Voor mij blijft het wel frappant dat het te groot zou zijn voor de brievenbus doch wel degelijk via de brievenbus is afgeleverd, zij het dan leeg. Dat geeft bij mij de indruk van ontvreemding, blijft echter wel degelijk de verantwoordelijkheid voor de verzender!.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 18, 2024 om 23:35
2063 Antwoorden / Vragen

Kon je kiezen voor DPD dan? Meestal bepaalt een leverancier het vervoer, maar als je bij particulieren koopt op iets als marktplaats, kunnen die aangeven dat als je geen zin hebt het op te halen, ze het op jouw risico wel op willen sturen. Een professionele partij kan dat niet doen en blijft dus verantwoordelijk totdat het netjes bij je afgeleverd is maar particulieren mogen dat wel. Komt erbij dat geen enkele vervoerder ooit verantwoordelijk is voor de spullen tenzij de verzender de waarde opgeeft en verzekerd. Dus als je ergens een CDi van een particulier hebt gekocht en gevraagd hebt dat met DPD te versturen en de verzender heeft aangegeven dat het op jouw risico is dan heb je gewoon pech.

1paul
door 1paul - Apr 19, 2024 om 07:23
3153 Antwoorden / 0 Vragen

neem kontakt op met de verkoper en leg dit aan hem voor, deze moet u vervolgens een nieuwe sturen en dit probleem oplossen verder met pakketdienst.

mits de verkoper de pakketdienst heeft ingeschakeld op eigen verzoek bij een particuliere verkoop onderling is het maar net wat er geadverteerd word, als in de advertentie staat dat het opgestuurd kan worden is de verkoper verantwoordelijk staat dit niet in de advertentie dan weer niet..

rj
door rjw - Apr 19, 2024 om 11:31
3264 Antwoorden / 5 Vragen

"In de tussentijd gaan wij natuurlijk niets meer laten bezorgen door DPD."

Dat wordt dan voortaan alles zelf gaan halen want vergelijkbare zaken kunnen we bij alle pakketbezorgers vinden....