ch
door chim Nov 16, 2011 om 17:42
Geldzaken & recht

Problemen met ING stortautomaat

27 oktober jl. heb ik 10 biljetten van 50,- in een ING-stortautomaat gestort. Nadat het geld was ingenomen ontstond er een storing in de stortautomaat en werd door de automaat een stortingsbewijs geprint met daarop een gestort bedrag van 0,- en het verzoek om mij de balie te melden voor meer informatie.

Vervolgens heb ik met een ING-medewerker een klachtenformulier ingevuld en binnen 10 werkdagen zou ik daarop een reactie krijgen. 12 werkdagen later beweert ING dat uit onderzoek is gebleken dat ik niet 500,- maar 250,- zou hebben gestort. Terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat er 500,- in de stortautomaat is verdwenen. Dat geld had ik nota bene 5 minuten daarvoor van een andere rekening opgenomen. Ik sta nu min of meer machteloos en kan alleen nog een schriftelijke klacht aan de ING-directie sturen.

Inmiddels ligt deze zaak bij mijn rechtsbijstandverzekering en op basis van hun advies onderneem ik verdere stappen om mijn recht alsnog te halen. Daarnaast overweeg ik al mijn geldzaken over te hevelen naar een andere instantie.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en wat is in die gevallen die uiteindelijke, na klacht aan directie, uitkomst geweest?

18009 11 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Nov 24, 2011 om 17:46
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte chim,

Een dergelijke ervaring heb ik gelukkig nooit gehad. Alleen komt het erg vaak voor dat de stortautomaat buiten werking is door elastiekjes en dergelijke die bij het geld zaten. Als u inderdaad €500 gestort heeft wens ik u veel succes toe met uw klacht en ik wil u ook graag danken voor de waarschuwing die van uw ervaring uitgaat.

godefrieda
door godefrieda - Nov 24, 2011 om 18:32
195 Antwoorden / 12 Vragen

Afgelopen zaterdag een storting op eigen rekening gedaan. Was er sceptisch over. De anwijzingen waren niet echt duidelijk te noemen. Uiteindelijk is het toch gelukt.

ir
door ir - Jan 4, 2013 om 20:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn vandaag ook slachtoffers geworden van deze probleem. Het storten verliep niet in 1 keer door, elke keer kwamen biljetten terug en toen er bijna de hele bedrag "ingeslikt" was kwam er een melding dat het geld is ingenomen!
De balie zal het onderzoek starten, dat zou 10 dagen duren...
Raar, dat er geen "ingenomen" bedrag werd op het bon gezet!
Ik vind dat het niet kan op deze manier!
Deze automaten zijn niet verantwoord.
Het automaat neemt je geld, telt het, geeft een onbekende deel terug en vraagt of je acoord zou gaan met een gestort bedrag, terwijl je niet weet hoeveel er terug is.
En in het bovengenoemde geval van storing of "door veiligheidsreden ingenomen bedrag" sta je bloot tegen de muur.
Ik heb vandaag over deze probleem gelezen, maar als ik het maar vantevoren wist, dat het onderzoek stelt alleen maar een plussaldo in dat stortautomaat...!!!!!!
DAT MAG TOCH NIET? HET IS PUUR BEROVEN door ING!

diumenge
door diumenge - Jan 4, 2013 om 21:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=i&r schreef op vrijdag 4 jan 2013, 20:49]
Het automaat neemt je geld, telt het, geeft een onbekende deel terug en vraagt of je acoord zou gaan met een gestort bedrag, terwijl je niet weet hoeveel er terug is. Hoezo weet je niet hoeveel er terug is? Dat heb je dan toch in je hand en kan je tellen? Het verschil met je oorspronkelijke bedrag is het bedrag dat gestort zou moeten worden.

dearagain
door dearagain - Jan 4, 2013 om 22:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het verbaast me dat zij niet een bedrag van 750 euro hebben genoemd, want in het algemeen is dit toch echt wel een eerlijke bank

ir
door ir - Jan 5, 2013 om 12:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een grote bedrag wordt gestort (enkele duizenden), dan heb je een getal dat uit 5 cijfers bestaat, dus, het is dan moeilijk om snel terug te rekenen terwijl er achter je een rij van mensen staat te wachten.
Kan je snel b.v. van 14873 - 896 af te tellen uit je hoofd als je voor dat apparaat staat met wachtende mensen achter je?
Dat bedoelde ik.

diumenge
door diumenge - Jan 5, 2013 om 12:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat is wat lastiger. Ik heb alleen ervaring met automaten van ABN AMRO, daar kan sowieso alleen papiergeld in en ik ging ook niet uit van zo'n hoog bedrag. Nouja, elke telefoon heeft tegenwoordig wel een calculator aan boord en ik zou bij dat soort hoge bedragen toch echt maling hebben aan de wachtenden achter me.

ltmvz
door ltmvz - Jan 5, 2013 om 12:12
949 Antwoorden / 18 Vragen

@i&r:

Het lijkt mij niet verstandig om €14.873 in één keer in zo'n automaat te stoppen.

ir
door ir - Jan 5, 2013 om 23:47
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het is naar mijn mening niet te doen...
Als het niet in één keer doen, dan na 6x keer/per jaar gratis komt er 5 euro per keer aan transactiekosten...

li
door linda1969 - Nov 8, 2013 om 13:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gisteren 275 euro gestort, 2 biljetten van 50 euro, 8 biljetten van 20 euro, 1 biljet van 10 euro en 1 van 5 euro.
Het biljet van 10 euro werd in 1 e instantie niet geaccepteerd, maar nadat ik het biljet had gladgestreken werd het alsnog ingenomen. Vervolgens kreeg ik de melding dat ik 255 euro gestort zou hebben, waar ik niet mee akkoord ging. Ik ging naar de balie om een klacht in te dienen, zij hebben gebeld met het hoofdkantoor, en er werd mij verteld dat er geen onvolkomenheden opgemerkt waren. Er loopt nu een klacht, want ik heb echt wel 275 euro gestort, ik had het bedrag thuis geteld en in een envelop opgeborgen. Dit is niet de 1 e keer dat het fout ging, een paar maanden geleden klopte het ook niet, maar toen kon men op afstand zien dat ik gelijk had en kreeg ik alsnog het juiste bedrag op mijn rekening.ik ben heel benieuwd hoe het nu afloopt. Die 20 euro wil ik echt wel terug. Ik ga in ieder geval nooit meer met die automaat geld storten, dan maar gewoon aan de kasbalie.

ch
door chim - Nov 8, 2013 om 13:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk heb ik na een brief van mijn rechtsbijstandverzekeraar aan ING, en meerdere herinneringen aan ING met het verzoek hierop te reageren, het missende bedrag ' teruggekregen'. ING geeft niets toe over een gemaakte fout en/of hoe zij de zaak hebben uitgezocht. Uit loyaliteit voor de klant en om verdere escalatie te voorkomen, zo interpreteer ik dat, heeft ING uiteindelijk het geld teruggestort. Dit heeft mij wel een 'eigen risico' van 100,- bij de rechtsbijstandsverzekering gekost en nog steeds heb ik formeel gezien geen gelijk gekregen. Het gebruik van het stortingsapparaat adviseer ik niemand. Eventuele (extra) kosten voor contante storting aan de balie lijken het veiligst.