jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 13:53
Geldzaken & recht

Recht op toeslagen, partner te weinig inkomen

Goedendag

mn partner werkt via een uitzendbureau in begin werd hij vaak opgeroepen en heeft hij zelfs zijn heftruckcentificaat gekregen

echter doet nu het probleem voor dat hij al. Drie weken niet opgeroepen is. Dus drie weken geen inkomen heeft.

Het uitzendbureau heeft geen ander werkzaamheden bij andere bedrijven voor hem. En als hij weg gaat bij het uitzendbureau krijgt hij een boete ivm "opleiding" heftruckcentificaat

nu vroegen wij ons af of hij recht heeft op een aanvullende uitkering. Uwv kunnen wij niet bellen ivm een betaald 0900 nummer. Langs gaan kan alleen op afspraak die je via de telefoon maken moet

dua iemand een idee of er iets te regelenvalt. Hij gaat sep weer naar de uni en is nu 20 jaar

2373 8 Rapporteer

getty
door getty - Feb 8, 2017 om 14:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoeveel heeft hij gewerkt afgelopen jaar? Elke week/maand? Geef daar eens wat meer informatie over.
Mogelijk is er recht op een ww uitkering. Je kan gewoon met zijn digid via het uwv deze aanvragen.
Toeslagen zou kunnen maar dat hangt af van zijn jaarinkomen. Ik neem aan dat hij nu toch al wel zorgtoeslag ontvangt.
Voor huurtoeslag geldende beperkende voorwaarden omdat hij nog maar 20 jaar is (en zelfstandig moet wonen)

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 14:11
31 Antwoorden / 7 Vragen

We wonen samen. Huurtoeslag is geregeld

vorige jaar heeft hij ongeveer 3000/4000 euro verdiend.

Hij word per week betaald op oproep basis.  Je geeft elke vrijdag ochtend aan wanneer je beschikbaar bent. Vervolgens krijgt hij aan de eind van de dag de planning. Waarvan hij vaak 2 dagen als reserveer staat ingepland. Helaas zijn die dagen niet betaald.

getty
door getty Feb 8, 2017 om 15:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Om recht op ww te hebben, moet je aan de weekvoorwaarden voldoen. Kijk eens op de site van het uwv, daar staat precies wanneer er recht is.

ne
door neodutchio - Feb 8, 2017 om 14:21
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Uw partner is 20 jaar, heeft afgelopen jaar bijna niets verdiend en heeft nu dan, totdat hij naar de uni gaat, tijdelijk inkomen nodig? Wat er te regelen is, ga op zoek naar werk. Simpelweg handje ophouden gaat niet meer op tegenwoordig.

Dat het uitzendburo geen passend werk voor hem heeft zou betekenen dat hij wel heel speciaal werk zou moeten doen met het heftruckcertificaat. Als ik langs een uitzendburo loop hangt het weer vol met vacatures, des noods pakt hij ander werk aan.

Sorry als ik bot overkomen, maar als je op je 20ste al gaat informeren over hoe je aan gratis geld kan komen sla je de plank toch wel mis.

tenormin
door tenormin Feb 8, 2017 om 14:29
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Maar als hij ergens anders aan het werk gaat, anders dan via dit uitzendbureau krijgt hij een boete vanwege het door het kennelijk door hen bekostigde heftruckcertificaat. Lijkt me in dit geval niet een zaak van 'handje ophouden' maar wel kunnen overleven. En een boete, lijkt mij dan, kan hij zich ook niet veroorloven, zonder werk.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 14:40
31 Antwoorden / 7 Vragen

Dit is een kort door de bocht reactie.

Solliciteren doet hij maar omdat hij alleen een gymnasium diploma heeft wordt hij bij mbo werkgevers geweigerd

hij krijgt een boete van 180€ als hij bij een ander uitzendbureau gaat werken. Dit ivm de opleiding (investering) die zijn huidige uitzendbureau heeft gedaan.

Op dit moment heeft hij het geld niet. Dus heeft niets met bedelen te maken maar met een oplossing zoeken.

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 15:01
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het uitzendburo waar hij nu voor werkt, heeft die geen ander werk? Lijkt mij sterk dat er niets tussen zit dat uw vriend niet zou kunnen doen. En ook al zal hij een boete krijgen, als hij in een magazijn zou gaan werken is het voor te stellen of ze deze kosten kunnen overnemen.

Dat u het uwv niet kunt bellen ook een uitvlucht. Bel des noods met de telefoon van de buren of van uw ouders. Waar een wil is...

En kunnen 'overleven'? U woont samen en u heeft een inkomen van €1800 in de maand. Vele kunnen dromen van zo'n inkomen en praten dan niet over overleven.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 15:06
31 Antwoorden / 7 Vragen

1800 in de maand? Was het maar zon feest. Zit op 1600 bruto met een huur van 520€ Pm en alle andere vaste lasten

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 15:18
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U geeft net aan dat u een inkomen heeft van €22.000. Zelfs al dat incl vakantiegeld is, zit u nog op €1700 ex vakantiegeld in de maand. Daarnaast ontvangt u huursubsidie, uw partner sowieso zorgtoeslag, u misschien ook. Dan nog zou er genoeg geld moeten zijn om van rond te komen.
Ook al zou het niet voldoende kunnen zijn, heel simpel, dan zorgen voor meer inkomsten. Werk is overal te krijgen, ook voor uw partner.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 15:26
31 Antwoorden / 7 Vragen

Huurtoeslag krijg ik maar 30€ per maand. Zorgtoeslag krijg ik maar 50€ pm
daarnaast is 22.000 bruto incl vakantiegeld en 13e maand

ik kan hiervan enkel alle vaste lasten betalen en mezelf onderhouden. Twee personen gaat mij niet lukken.

dat mijn partner meer moet werken ben ik het helemaal met u eens mee. Alleen ik weet niet waar u woont maar werk voor het oprapen? Hier in groningen in iedergeval niet.

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 15:41
5173 Antwoorden / 12 Vragen

1 keer googelen op magazijnwerk Groningen levert al enorm veel hits op. Laat staan als je op alle vacatures zou gaan zoeken. En die boete, regel dan een afbetaling of spreek een termijn af zodat hij het na zijn eerste salaris kan betalen. Hoe heeft u het vorig jaar dan gedaan? In een jaar tijd tussen de 3000 en 4000 verdienen is dus ook maar €300 bruto per maand in het meest gunstigste geval. Maar ik heb geen zin om verder in deze discussie te gaan duiken. De kunst is kijken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Ik zie alleen maar excuses voorbij komen dat u niet kunt bellen en dat uw vriend nergens anders kan/mag werken. En dat hij door zijn gebrek aan opleiding nergens wordt aangenomen.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 16:39
31 Antwoorden / 7 Vragen

Je doet net alsof Mn partner niet solliciteert. Dit is echter onjuist zoals ik al aangegeven heb.

Keer op keer krijgt hij een reactie "je voldoet niet aan het profiel" of "je hebt te weinig ervaring" en het vervelendste "we zoeken iemand voor minimaal 1 jaar"

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2017 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als hij vorig jaar € 3.000 á € 4.000 heeft verdiend, had hij uiteraard recht op zorgtoeslag over dat jaar. Als hij dat niet aangevraagd heeft, alsnog doen. En uiteraard ook voor dit jaar.

Of uw partner eventueel recht heeft op een beetje WW kunt u zien en aanvragen op de site van het UWV.

Zorgtoeslag geldt uiteraard ook voor u.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 14:49
31 Antwoorden / 7 Vragen

Zorgtoeslag heeft hij al. Maar wij kregen iets te lezen over aanvullende uitkering. Die de inkomen aanvult tot minimum loon

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2017 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom kunt u het UWV niet bellen? En wat is uw inkomen?

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 14:53
31 Antwoorden / 7 Vragen

Mijn inkomen is 22.000 op jaar basis. Ik betaal dus alle vaste lasten.

Uwv kunnen wij niet bellen omdat onze providers deze nummer geblokkeerd hebben volgens het contract mogen we geen betaald nummer bellen en uwv kost 15ct per minuut (al geprobeerd te bellen namelijk zodoende kwamen wij er achter)

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2017 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een eventuele aanvulling voor uw partner zou dan van de sociale dienst moeten komen en dat kunt u dus verder vergeten gezien uw eigen inkomen.

Dus als uw partner ergens anders wel aan de slag kan, leen of geef hem die € 180,00 zodat hij vrij is van dat uitzendbureau.

Het UWV kost 4,5 cent per minuut. Misschien maar even bij iemand anders bellen.

getty
door getty Feb 8, 2017 om 15:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Recht op een aanvullende uitkering, iets anders dan een eventuele ww uitkering is er dus niet vanwege uw inkomen.

Gewoon ww aanvragen dus, nogmaals kan gewoon digitaal via zijn digid.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2017 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn overigens gezinnen die van heel wat minder inkomen moeten rondkomen dan u.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 16:56
31 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is dus dikke onzin en dat lijkt maar zo. Die gezinnen krijgen kwijtscheldingen. Maximale huurtoeslagen en maximale zorgtoeslagen. Dit krijg ik niet :) dus netto zullen ze misschien nog wel beter uitkomen Maar goed. Deze vraagstuk gaat dus niet over mij maar over Mn partner. Ik zelf kan van mijn inkomen rond komen. Hij kan dus nu niet sparen etc. Vandaar dat ik de mogelijkheden even wil bekijken Zoals ik eerder aangaf ben ik het er helemaal mee eens dat hij een baan moet hebben. Maar als je meerdere keren afgewezen op je sollicitatie

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2017 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gezin met € 22.000 inkomen, krijgt net zoveel huurtoeslag als u. En uw partner krijgt de volledige zorgtoeslag en u een beetje, maar samen zal dat tov een gezin niets uitmaken. Voor kwijtscheldingen geldt u ook als gezin. Dus als een gezin dat krijgt in uw gemeente met uw inkomen, krijgt u dat ook.

Dus ze komen netto helemaal niet beter uit. Afgezien daarvan woont u samen en vormt u dus samen een huishouden. Als hij niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien, zult u dat moeten doen. Dat is een van de gevolgen van samenwonen. Dat hij niet kan sparen is helemaal niet van belang. In september zal hij tenslotte ook moeten gaan lenen.

aurora1
door aurora1 Feb 8, 2017 om 17:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo jong en al zoveel klagen en "te weinig" vinden? Wat een pretenties. Per maand "maar" 30 euro en "maar" 50 euro? U zult bedoelen "maar liefst", want dat krijgt u helemaal gratis. dwz dat de belastingbetaler dat moet opbrengen en ik ben daar 1 van .
Ik lees allerhande smoezen, maar geen enkel voorbeeld van wat dan niet gelukt zou zijn. Overal heeft men mensen nodig in supermarkten, drogistenketens enz., dus dan dat maar gaan doen. Dat hoeft helemaal niet via uitzendbureaus, maar u kunt de winkels gewoon binnenstappen. Dat staat ook goed op een cv, het is nl aantonen dat je alles aanpakt omdat je wilt werken en niet je hand op wilt houden. Als hij gymnasium heeft moet hij slim genoeg zijn om werk te vinden en ook om bij te scholen in de avonduren of de dagen dat hij niet werkt. Misschien wordt het dan nog wel wat met hem.
Die vaste lasten zou u ook moeten betalen als u alleen zou wonen, dus u zeurt ook daarover. U heeft n.b. een huurhuis op uw 20e als u zelf al niet jonger bent.
Inderdaad moeten hele gezinnen van dergelijke bedragen rondkomen en dat men veelal al jarenlang een minder plezierige en soms erg zware baan daarvoor moet uitoefenen.
Ga op de fiets naar het UWV of lopend, met het OV of als u een auto heeft met de auto. Doe eens wat opbouwends en toon eens wat ijver.
Met een dergelijke mentaliteit schiet het nooit op met Groningen en werkeloosheid daar.
Ik spreek overigens uit ervaring w.b. werk in Groningen vinden en willen werken, mocht u weer tegenwerpingen en smoezen zoeken. U zou zich moeten schamen. Neem eens de bespaartips van de Consumentenbond door. Wat overigens ook velen doen die echt willen werken is verder kijken dan een baan om de hoek, dus buiten Stad werken en dan maar een stukje reizen/forensen.

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2017 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1 +10

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2017 om 18:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is maar één antwoord op te geven en dat is toch echt contact opnemen met de UWV en het best is ook nog persoonlijk dus een gesprek aanvragen!
Hij moet dat wel zelf doen!

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 18:28
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, maar dat kan ts niet. Doordat commerciële telefoonnummers zijn afgesloten is dat niet mogelijk. En om nou zelf na te denken om bij de buren, familie of ouders te gaan bellen is ze nog niet opgekomen. Overigens, ook nadat dit al eerder als tip gegeven is worden toch alleen maar weer excuses gezocht.

jo
door joerieve Feb 8, 2017 om 18:36
31 Antwoorden / 7 Vragen

Doe eens normaal joh ne0dutch. Als je niet wilt helpen reageer dan niet :)

kneus

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 18:57
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe vaak heeft u hier de tip gekregen om contact op te nemen? En hoevaak heeft u daarop positief gereageerd met een dank je wel en gaan we doen? Dus, wilt u wel geholpen worden?

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2017 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joerieve

Ook u kunt blijkbaar alleen maar onfatsoenlijk reageren, als u niet te horen krijgt, wat u wilt horen.

ne
door neodutchio - Feb 8, 2017 om 18:56
5173 Antwoorden / 12 Vragen

In hoeverre mogen wij nog reageren op uw vragen? U probeert geld te 'vangen' voor uw vriend, voor uw vader probeert u gelijk, lees geld terug te halen bij de Media Markt, u heeft problemen met uw verzekeraar omdat u vindt dat zij hadden moeten uitkeren omdat u eerlijk bent geweest over uw telefoon die u nota bene voor €25 kon laten repareren en u vroeg tips over uw rolgordijn die niet zou voldoen. Ook uw stopcontact, werkt dat al? Met veel tips en waarschuwingen toch zeggen dat u het snapt en aan de slag gaan en elke keer weer opnieuw een vraag stellen. Zodra een antwoord niet in uw straatje past reageert u fel en heeft u liever niet dat er gereageerd wordt. Er worden tips gegeven wat u zelf kunt doen, of hoe u iets aan kunt pakken. Maar toch steeds een reaktie dat dat niet hoort en dat u wilt dat het opgelost gaat worden op uw manier. Dus nogmaals de vraag, mogen wij nog reageren?

Terugkomend op deze vraag, vorige maand werkte u beide nog fulltime. Dit geeft u aan in de vraag over de waterstanden. U woont pas recentelijk in uw huurhuis waar u nu over klaagt dat de huursubsidie maar €50 is. U kunt maar net rondkomen, want eten voor uw partner kan niet gekocht worden. Hoe ziet u het voor u als uw partner weer gaat studeren? Als u nu al zo in het leven staat en overal geld vandaan probeert te sprokkelen hou ik mijn hart vast hoe het in de toekomst zal zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 9, 2017 om 23:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waar zit de bulls-eye knop op deze site voor 50+ punten?

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2017 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou volgens mij is het een one-hundred- and - eighty.:-))

costnix
door costnix Feb 9, 2017 om 23:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio: One hundred eighty!!!

ne
door neodutchio Feb 10, 2017 om 08:34
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Dank dank dank. Het is eigenlijk gewoon zonde van onze tijd dat we deze verprutsen aan mensen die toch niet zitten te wachten op onze antwoorden.

wi
door wilhelmina59 - Feb 9, 2017 om 22:45
525 Antwoorden / 0 Vragen

Quote
Uwv kunnen wij niet bellen omdat onze providers deze nummer geblokkeerd hebben volgens het contract mogen we geen betaald nummer bellen en uwv kost 15ct per minuut (al geprobeerd te bellen namelijk zodoende kwamen wij er achter)Quote

Ben nog nooit een contract tegengekomen dat verbied om betaalnummers te bellen. Wel kan een klant zelf een blokkade in het systeem laten zetten voor het bellen naar betaalde nummers.
UWV heeft ook gewone telefoonnummers.
Verder kom ik iets tegen over een IPhone. Als je wel geld hebt voor zo'n ding dan ben je bij veel mensen aan het verkeerde adres met piepen over te weinig inkomen.