jsec
door jsec Dec 3, 2011 om 09:47
Geldzaken & recht

Rechten bejaarde bij terug keer naar Nederland

Mijn vader is in 1931 in Den Haag geboren, maar woont al meer dan 50 jaar in Zuid Afrika. Hij ontvangt in Zuid Afrika een AOW uitkering die gekort wordt met 90% omdat hij maar een paar jaar in Nederland AOW premie betaalt heeft. Hij heeft nog steeds de Nederlandse Nationaliteit en bijbehorend paspoort.

Nu overweegt hij om terug te keren naar Nederland. Wie weet welke rechten mijn vader nog heeft in Nederland? Kan hij bijvoorbeeld nog aanspraak maken op een verblijf in een bejaarden- of verzorgingstehuis? En hoe zit het met de zorgverzekering?

7759 11 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Dec 3, 2011 om 11:07
678 Antwoorden / 3 Vragen

Vader zal zich verplicht (voor de basis) moeten verzekeren, net als elke andere Nederlander. Met zijn inommen heeft hij echter wel recht op zorgtoeslag. Hij kan in een bejaardenhuis/verzorgingshuis wíllen, maar of hij daarvoor in aanmerking komt, hangt geheel af van de zorg die hij nodig heeft, áls hij die nodig heeft. Uw vader zou, als hij daarvoor in aanmerking komt, via de Awbz in een verzorgingshuis komen. Op deze website staat meer informatie hierover. Houdt u er wel rekening mee, dat er (lange) wachtlijsten (kunnen) zijn voor bejaarden/verzorgingshuizen. De zorgvraag is momenteel enorm en vader komt wel onder aan de lijst. Komt vader niet voor een verzorgingshuis o.i.d. in aanmerking, zal hij zelfstandige woonruimte moeten zoeken via een woningbouwvereniging of de particuliere verhuur, afhankelijk van het inkomen. Nummer 1 kampt met wachtlijsten die jaren kunnen oplopen en nummer 2 is voor iemand met enkel AOW zeer waarschijnlijk te duur. Als vader een lage AOW uitkering heeft, kan hij hier in Nederland een aanvulling via de sociale dienst aanvragen. Gaat ook weer papierwerk inzitten en dan valt vader on der de Wet werk en bijstand. Hij zal voor heel veel regels in die wet vrijstelling krijgen omdat hij boven de 65 is, maar toch zullen er regels voor hem van toepassing zijn, die je op je 65e echt niet meer wil. Elke cent die je binnenkrijgt waarmee je boven de Wwb norm uitkomt, moet je opgeven en wordt van je bijstand afgetrokken. Als het voor vader niet 100% noodzakelijk is om terug te komen en in Zuid Afrika heeft hij alles prima voor elkaar, zou ik bijna zeggen 'Blijf lekker daar!'. Er komt een hoop geregel bij kijken en de uitkomsten zijn erg onzeker.

getty
door getty - Dec 3, 2011 om 11:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Eens met bovenstaande. Het is erg lastig om als terugkomer aan een huis te komen. Of hij moet voor langere tijd bv bij u mogen wonen. De kans op een huis of plek in een zorgsituatie is niet zo groot. Kan dus lang duren voor dit geregeld is.
Voor de gewone woonruimte zonder zorg zijn vaak ook lange wachttijden. Uw vader mag dus wel komen, maar mag niet verwachten dat hij snel woonruimte en zorg kan krijgen.

jpm
door jpm - Dec 3, 2011 om 11:25
820 Antwoorden / 28 Vragen

In principe ben ik het wel met voorgaande reacties eens, maar er moet wel duidelijk gesteld worden dat niet alle verzorgingshuizen met lange wachttijden kampen. Normaliter kan plaatsing na zo'n zes weken een feit zijn als daarbij de regel wordt gehanteerd dat elk verzorgingshuis in Nederland in aanmerking moet kunnen komen om vader op te nemen.
Het vergt wel behoorlijk wat telefoonwerk om met verzorgingshuizen contacten te leggen. Eventueel kan later worden verhuisd naar een ander tehuis, maar dat is soms een (te) zware belasting voor betrokkenen.
De overweging van deze vader om naar Nederland te komen zal zo zijn eigen redenen hebben. Ik vermoed dat het dan niet erg opportuun is om te adviseren om in Zuidafrika te blijven, maar ook ik weet dat natuurlijk niet.

diumenge
door diumenge - Dec 3, 2011 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ontvang uw vader in ZA ook Nederlandse AOW? Zo nee, en mocht de reden om naar Nederland terug te komen financieel zijn, dan kan hij deze alsnog aanvragen bij de SVB. Ik schat in dat hij zo'n 35 jaar opbouw mist en dus maar recht heeft op zo'n 30%, maar het is beter dan niets.

In Nederland wonen zal zoals loreleigil al aangeeft best moeilijk worden, maar hij is nog steeds Nederlander en heeft dus wel rechten. Maar net als voor elke andere bejaarde met een kleine beurs is het niet makkelijk in Nederland.

rj
door rjw - Dec 3, 2011 om 12:00
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft hij buiten de AOW ook nog een pensioen?

getty
door getty - Dec 3, 2011 om 12:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De aow zal niet hoger worden als hij in Nederland komt wonen. Dit is vastgesteld toen hij 65 is geworden op basis van de jaren dat hij in nederland woonde en premies betaalde.

Wel kan hij als hij te weinig aanvullend pensioen heeft en onder de minimumnorm uit komt voor een alleenstaande ( =/- 930 € ) een aanvullende uitkering krijgen, betaald via de SVB, maar vanuit oorsprong is dat een bijstandsuitkering, waar dus bij de beoordeling wordt gekeken of er vermogen is. Als er meer dan € 5500 aan spaargeld of vermogen is dan is er geen recht op deze aanvulling.

diumenge
door diumenge - Dec 3, 2011 om 12:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik had de vraag verkeerd gelezen, dacht dat de vader een Zuid-Afrikaanse versie van AOW ontving en daarop gekort werd vanwege het (mogelijke) recht op Nederlandse AOW. Maar nu ik nog een keer de vraag lees, begrijp ik dat hij al Nederlandse AOW ontvangt, maar met een korting van 90% (lijkt me erg veel, maar dat terzijde).

Doet verder niets af aan bovenstaande, de AOW zal niet hoger worden in Nederland, maar wel aangevuld worden tot de bijstandsnorm (onder voorwaarden). Zijn rechten zijn beperkt, wat ook wel logisch is als je 50 jaar in het buitenland hebt gezeten en daar aan de economie hebt bijgedragen i.p.v. in Nederland.

jpm
door jpm - Dec 3, 2011 om 12:22
820 Antwoorden / 28 Vragen

Naar mijn idee is de vraag niet wat de man te besteden zal hebben in Nederland. Hij zal, eenmaal in een verzorgingshuis opgenomen, vanuit het inkomen dat hij heeft op een vrij te laten bedrag na een eigen bijdrage moeten betalen. De rest zal uit het beetje AOW (ca.10 procent) plus aanvullend pensioen moeten komen. Eerst zal het vermogen dat boven de € 5.500,-- uitkomt moeten worden opgemaakt, voordat een aanvullende uitkering wordt verstrekt.

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2011 om 14:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag jsec,

Misschien kan Klik hier... deze afdeling van de ambassade uw vader nog nader informeren.

vr.gr.

jsec
door jsec - Dec 4, 2011 om 08:46
7 Antwoorden / 12 Vragen

Allereerst wil ik iedereen bedanken die gereageerd heeft. Er zaten vele waardevolle tips tussen. Maar ook enkele vragen die ik hieronder wil beantwoorden.

Mijn vader heeft naast zijn kleine AOW geen pensioen. Met zijn 80 jaar verdiend hij nog wat bij door als electricien een dag in de week te klussen. Tja, zo gaat dat in Zuid Afrika.

Wij willen hem wel in huis nemen als hij terug zou komen naar Nederland, maar wij wonen net over de grens in Belgie (Wij zijn Nederlanders, en werken in Nederland).

Als mijn vader bij ons in Belgie komt wonen, heeft hij dan nog ergens recht op in Nederland?

peedee
door peedee - Dec 4, 2011 om 11:10
96 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 3 dec 2011, 12:12]Zijn rechten zijn beperkt, wat ook wel logisch is als je 50 jaar in het buitenland hebt gezeten en daar aan de economie hebt bijgedragen i.p.v. in Nederland.

Dat lijkt mij inderdaad ook logisch en is geen speld tussen te krijgen.

Verder blijkt uit de vraag dat opa niet in Nederland komt wonen, maar gewoon in het buitenland blijft, namelijk België. Vanuit het perspectief van de Nederlandse overheid maakt het geen verschil of je in Zuid-Afrika of in België woont.

TS kan beter eens kijken welke regelingen er in België zijn. Ik neem aan dat opa zich daar zal moeten inschrijven als inwoner en daardoor aan de Belgische rechten en verplichtingen onderworpen is.

Kijk bijvoorbeeld eens hier of hier.

Ik ben wel van mening dat je als in NL geboren persoon het recht moet hebben om in je geboortegrond begraven te worden, ook al heb je het grootste deel van je leven elders gewoond.