jsec
door jsec Dec 4, 2011 om 10:51
Geldzaken & recht

Rechten bejaarde bij terugkeer naar Nederland (2)

Allereerst wil ik iedereen bedanken die gereageerd heeft op onze vorige vraag. Er zaten vele waardevolle tips tussen. Maar ook enkele vragen die ik hieronder wil beantwoorden.

Mijn vader heeft in Zuid Afrika naast zijn kleine gekorte AOW uit Nederland verder geen pensioen. Met zijn 80 jaar verdiend hij nog wat bij door als electricien een dag in de week te klussen. Tja, zo gaat dat in Zuid Afrika.

Wij willen hem wel in huis nemen als hij terug zou komen naar Nederland, maar wij wonen net over de grens in Belgie (Wij zijn Nederlanders, en werken in Nederland).

Als mijn vader bij ons in Belgie komt wonen, heeft hij dan nog ergens recht op in Nederland?

608 2 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 4, 2011 om 10:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, hij is geen ingezetene van Nederland. Die situatie is vergelijkbaar met het wonen in Zuid-Afrika.

Vladja

fi
door fisbel - Dec 4, 2011 om 20:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

In Nederland zou uw vader de Aanvullende Inkomensvoorziening voor Ouderen (AIO) ontvangen naast zijn onvolledige AOW. Waarschijnlijk kent Belgie een dergelijke inkomensaanvulling niet, maar u zou er naar kunnen informeren bij de BBZ (Bureau voor Belgische Zaken), lees hier

Er zijn natuurlijk ook consequenties tav de ziektekostenverzekering, lees hier