jm
door jmd1983 Dec 29, 2015 om 11:32
Geldzaken & recht

Referral fee doorberekend aan klant - mag dit?

Via een adviesbureau ben ik terecht gekomen bij een accountant. Deze accountant gaat onze persoonlijke en zakelijke administratie doen. Wij hebben naast de gebruikelijke kosten een factuur ontvangen voor een opstartfee van 250 euro. Bij navraag blijkt dat dit bedrag geen opstartfee is maar een referral fee die de accountant aan het adviesbureau moet betalen voor het doorverwijzen van ons bedrijf.

Mag dit zomaar? Wie weet hier meer over?

Bedankt!

1807 8 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2015 om 11:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit forum is voor consumentenkwesties.

jm
door jmd1983 Dec 29, 2015 om 11:44
1 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben toch een consument? Ik wilde de achtergrondinformatie geven maar het gaat om een referral fee. Wie de afnemer is doet er dan toch weinig toe?

tenormin
door tenormin Dec 29, 2015 om 19:53
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Jazeker bent u ook een consument. "Persoonlijke" en 'zakelijke' belangen: is consument relaterend.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dat adviesbureau ook moeten betalen voor het advies?

jm
door jmd1983 Dec 29, 2015 om 11:48
1 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, zij hebben ons een behoorlijk bedrag gerekend voor het adviseren over het opzetten van een eigen bedrijf. Daar zijn wij mee akkoord gegaan, dat advies was voor ons waardevol. Achteraf hebben zij toen gezegd nog wel een een accountant te weten die onze administratie zou kunnen gaan doen. Nooit is er gezegd dat het ons een flinke extra rekening zou opleveren. Het bedrag werd al snel genoemd maar dat het om een referral fee ging werd pas na mijn eerste afspraak met de accountant duidelijk. Ik vroeg haar namelijk waar het bedrag precies voor was en zij vertelde mij toen dat het direct naar het adviesbureau zou gaan.

pi
door pieterwolters - Dec 29, 2015 om 11:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een zakelijke kwestie. Hoeveel tijd zou het je gekost hebben om zelf een goede accountant te vinden in dit geval?

jm
door jmd1983 Dec 29, 2015 om 11:59
1 Antwoorden / 5 Vragen

Geen idee. Wij hadden ons hier nog niet in verdiept en zijn met het advies meegegaan. We waren tevreden over de accountant die werd aangeraden.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2015 om 11:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....Ik ben toch een consument? Ik wilde de achtergrondinformatie geven maar het gaat om een referral fee. Wie de afnemer is doet er dan toch weinig toe

Nee, in deze kwestie ben je natuurlijk GEEN consument.

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2015 om 15:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is inderdaad een zakelijke vraag op een consumentenforum en hoort hier dus niet thuis.
Los daarvan zou ik zo mijn bedenkingen hebben als niet alleen het adviesbureau gepeperde rekeningen stuurt maar voor doorverwijzen ook nog eens een flink bedrag gevraagd wordt.
Zelf zou ik dan van dat adviesbureau en ook de geadviseerde accountant geen gebruik (meer) willen maken: mekaar klanten toeschuiven en daar dan ook nog een rekening voor sturen? Die kosten zijn voor de accountant want die verdient aan de nieuwe klandizie. Ik zou een andere accountant zoeken.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Dec 29, 2015 om 16:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit niet is afgesproken (en daar lijkt het op), mag dat niet.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

jm
door jmd1983 Dec 29, 2015 om 17:00
1 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Er is inderdaad nooit gezegd dat we deze referral fee zouden moeten betalen. Wel werd het bedrag van 250 euro al snel genoemd maar deze zou zijn voor opstartkosten. Het lijkt me dat dat valt onder 'niet afgesproken'?

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Dec 29, 2015 om 18:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller schrijft: Deze accountant gaat onze persoonlijke en zakelijke administratie doen.
Waarom deze vraag hier niet gesteld mag worden ontgaat mij dan ook.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uw jurist

Maar die referral fee moet betaald worden voor de zakelijke administratie. En dat is geen consumentenkwestie.

Afgezien  daarvan zou ik per omgaande weggaan bij die accountant. Als hij dat adviesbureau wil/of moet betalen voor doorgestuurde klanten en dan die kosten aan mij inrekening brengt, zou hij mijn administratie niet hoeven doen.

Het barst van de administratiekantoren. Ik neem niet aan dat u een bv bent, dus hebt u ook geen accountant nodig.