varatje
door varatje Jan 9, 2017 om 12:23
Geldzaken & recht

Registreren boot

Ik heb een boot nagelaten gekregen van mijn vader, de boot heeft een 25 PK motor.
Hij kan dus harder dan 20 KM p.u. Boten die harder kunnen dan 20 km moeten worden geregistreed bij de RDW.
Maar ik laat de motor begrenzen to 20 km, mijn vraag is nu: moet ik de boot registreren omdat de motor harder kan dan 20 km of hoef ik dat niet te doen omdat de boot in de praktijk maximaal 20 km p.u. kan.

9405 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2017 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat de boot dan nu al geregistreerd is. Het is niet zo dat een boot per se harder kan varen dan 20 km per uur omdat hij een motor heeft van 25 pk.

Maar stel uw vraag eens aan de RDW, want u moet hem toch al over laten schrijven.

U kunt natuurlijk ook even uw vaarbewijs halen, dan hieft u hem alleen maar over te laten schrijven.

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2017 om 13:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan staat de boot toch al geregistreerd bij het RDW?
Wat zegt het RDW?

sira
door sira - Jan 9, 2017 om 13:48
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Wanneer je een auto laat begrenzen op 25 km per uur, was het altijd zo dat deze door de RDW herkeurd moest worden.

Het lijkt mij dat dit voor een boot ook geldt. De motor moet geregistreerd staan als zijnde een max. 20 km motor. Onder de 20 km is ook geen vaarbewijs nodig, boven de 20 km wel.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Motoren worden niet geregistreerd, het gaat om de boot met de motor.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2017 om 14:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Alle info staat op de website van de RWD

De RDW registreert vaartuigen. Het gaat hierbij om alle kleine motorvaartuigen die korter zijn dan 20 meter en bij gebruik van een motor sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur. Hieronder vallen ook waterscooters en jetski's. Registratie van de motorboot is verplicht als u met het vaartuig gebruik maakt van de Nederlandse binnenwateren. Na registratie bij de RDW ontvangt u een registratiebewijs op creditcardformaat.

Wat u moet doen als u een vaartuig koopt, verkoopt, wijzigt of sloopt, leest u in de artikelen die bij dit onderwerp horen.

Als ik de tekst goed lees en interpreteer kunt u de registratie ongedaan maken mits u glashelder kunt aantonen dat varen . 20km/h echt niet kan.
Bij het begrenzen zijn vraagtekens te plaatsen als je dat vergelijkt met de begrenzing van scooters. Een lichtere motor lijkt mij aan te bevelen, de zwaardere inruilen of verkopen.