sj
door sjoukjeonline Aug 22, 2011 om 19:00
Geldzaken & recht

Rekening belastingadviseur

Omdat mijn zus vorig jaar is overleden en we geen verstand hebben van belastingen (erfbelasting, inkomstenbelasting) hebben mijn broer en ik aan een belastingadviseur gevraagd dit voor ons te doen. Op mijn vraag hoeveel het zou gaan kosten zei hij: €75 per uur exclusief. Mijn volgende vraag was hoeveel uurtjes hij dacht nodig te hebben: 2 à 3 uren.
Nu krijgen we een rekening van €1041,25 voor verleende diensten!! Buiten alle perken natuurlijk.
Wat kunnen we doen?
Er is alleen telefonisch overlegd van te voren.

13860 13 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 22, 2011 om 19:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Heeft hij zijn uren gespecificeerd op de rekening?

tenormin
door tenormin - Aug 22, 2011 om 19:23
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, dat zijn heel wat extra uren geworden. Heel jammer dat u dit per telefoon heeft "afgesproken". Of misschien heeft u diverse malen meer informatie ingewonnen wat ook weer meer uren opleverde? Want voor 3 uur € 347.00 te betalen is wel een beetje "boel".

pino123
door pino123 - Aug 22, 2011 om 19:23
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@sjoukje,

Inderdaad vraag de specificatie op, maar eventuele heeft de belastingadviseur echt zoveel uren moeten maken om het een en ander goed af te leveren. Wel was netjes geweest, indien jullie daar van op de hoogte waren gesteld.

tenormin
door tenormin - Aug 22, 2011 om 19:24
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Lees € 347,00 per uur!!

pino123
door pino123 - Aug 22, 2011 om 19:27
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 22 aug 2011, 19:23]Wel, dat zijn heel wat extra uren geworden. Heel jammer dat u dit per telefoon heeft "afgesproken". Of misschien heeft u diverse malen meer informatie ingewonnen wat ook weer meer uren opleverde? Want voor 3 uur € 347.00 te betalen is wel een beetje "boel".

Er wordt aangegeven dat het uurtarief €75,-- is, dan is het uurtarief niet 347,--! Dus er zijn meer uren gemaakt dan 3 a 4.

pino123
door pino123 - Aug 22, 2011 om 19:27
2766 Antwoorden / 14 Vragen

oeps je as me al voor

tenormin
door tenormin - Aug 22, 2011 om 19:39
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Ja Pino, zo snel kan zoiets gaan, een foutje, want ik was jou alweer aan het quoten toen ik (gelukkig) doorscrollde en jou oeps las. Zijn we toch allebei in de bonen. Nou ja, als het maar wordt verklaard voor TS.

co
door cornalijn - Aug 22, 2011 om 19:39
11 Antwoorden / 14 Vragen

@sjoukje,

Zelf eens iets vergelijkbaars met een advocaat gehad. een mondelinge overeenkomst van een bedrag waarvoor hij iets zou doen.....
Zijn actie heeft destijds niet het gewenste resultaat gehad. We hebben zelf wel het doel weten te bereiken. Kennelijk was hij daar achter gekomen, want zo'n twee jaar na ons enige contact lag er een nota van hem op de mat. Nogal wat meer dan dat we hadden afgesproken.

Heb hem toen een briefje geschreven dat ik niet akkoord ging met de hoogte van zijn rekening, dat ik het bedrag zou overmaken wat we hadden afgesproken (en dat natuurlijk ook gedaan) en de slotzin dat ik de zaak als afgedaan zou beschouwen als hij niet binnen 14 dagen zou reageren....

Tot op de dag van vandaag (15 jaar later) nog niets weer van hem vernomen...

Misschien kun jij hier wat mee.

In ieder geval succes!

fi
door fiscalemeester - Aug 23, 2011 om 08:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een vervelende kwestie waarbij miscommunicatie de oorzaak zal zijn. Een fiscalist kan moeilijk in 2 of 3 uur een aangifte IB en erfbelasting maken. Alleen met de voorbereidingen is hij deze tijd al kwijt.
Hij heeft blijkbaar verzuimd een opdrachtbevestiging met een juiste indicatie van het honorarium te verzenden. Dat is hem aan te rekenen. Anderzijds heeft hij de werkzaamheden verricht. Zou u dat elders hebben laten verrichten, dan was u waarschijnlijk (voor dezelfde kwaliteit) een vergelijkbaar bedrag kwijt geweest. Dat neemt niet weg dat u de betreffende fiscalist mag wijzen op zijn onhandige wijze van communiceren. Waarschijnlijk is hij aangesloten bij het register van belastingadviseurs of bij het Nob. Beide beroepsorganisaties hebben een commissie waar u met u klacht terecht kunt, maar dat is de laatste stap. Ik adviseer u uw ongenoegen uit te spreken en te vragen om een gebaar.

eva369
door eva369 - Aug 23, 2011 om 09:14
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=sjoukjeonline schreef op maandag 22 aug 2011, 19:00]Omdat mijn zus vorig jaar is overleden en we geen verstand hebben van belastingen (erfbelasting, inkomstenbelasting) hebben mijn broer en ik aan een belastingadviseur gevraagd dit voor ons te doen. Op mijn vraag hoeveel het zou gaan kosten zei hij: €75 per uur exclusief. Mijn volgende vraag was hoeveel uurtjes hij dacht nodig te hebben: 2 à 3 uren.
Nu krijgen we een rekening van €1041,25 voor verleende diensten!! Buiten alle perken natuurlijk.
Wat kunnen we doen?
Er is alleen telefonisch overlegd van te voren.

om te beginnen bent u particulier dus die 75 euro is inclusie btw. (er vanuitgaan dat hij dat bedoeld met exclusief)

€ 75 is een redelijk normaal tarief voor een aan belastingadviseur.

als het 75 ex btw is, dan is het ongeveer 90 inc btw. dus dan is hij 11,5 uur bezig geweest. ligt eraan hoeveel er af te handelen was, of dit een normaal aantal uren is. maar het is zeker erg slordig dat hij 2 a 3 uur zegt en meer doet.

vraag om een specificatie van de uren. het is jammer dat de afspraak mondeling was, want hoewel dit wel rechtsgeldig is, is het moeilijk te bewijzen. en meer werk is best mogelijk, maar niet bijna 3 keer zo veel.

ridder_1
door ridder_1 - Aug 23, 2011 om 09:47
376 Antwoorden / 8 Vragen

Een veelvoorkomend "trucje" van dit soort vrije vogels.
Doe als andere raadgevers en vraag een specificatie.
Als de vordering ooit uit handen wordt gegeven betaald u over de gehele factuur incassokosten etc. Betaal op voorhand wel de afgesproken prijs van 3 uur a E 75,--
U laat aan derden (incassobureau & eventueel de kantonrechter ) zien dat u van goede wil bent geweest, maar niet eens bent met de totale hoogte van de factuur en u dit gedeelte betwist tenzij een goede specificatie wordt gegeven. Vermeld op uw overschrijving de tekst : " zoals met u tel. besproken op ....."
Mogelijke incassokosten behoeden over dit betaalde bedrag dan niet meer te worden voldaan. Als de tegenpartij dit hard kan meaken met een gedetaill specificatie zult u alsnong moeten bijbetalen. Als de tegenpartij weet dat ze er een potje van hebben gemaakt en misbruik maken van uw onwetenheid ( een veel voorkomende truc van dit soort "belastingadviseurs"; veel van dit soort informatie is op internet en via de belastingsdienst zelf eenvoudig te achterhalen) is vaak al de kous af en zien ze geen gerede grond om verder te procederen. Trouwens heeft u van deze adviseur ook een (schriftelijke) toezegging gehad dat de afhandeling dadelijk ook geheel volgens zijn specificatie zal plaatsvinden ?, bedenk dat u altijd zelf geheel aansprakelijk blijft voor het afhandelen van de nalatenschap ! U kunt proberen te regelen dat verdere betaling zal plaatsvinden indien er door o.a. de belastingdienst geen verdere naheffing zal plaatsvinden. Dit kan soms jaren duren !!

tenormin
door tenormin - Aug 23, 2011 om 11:19
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Fiscalemeester, natuurlijk heeft u in zijn algemeenheid gelijk dat deze opdracht nooit in een paar uur zou kunnen worden volbracht. Echter, TS schrijft in mijn vrije vertaling "daar hebben we geen kaas van gegeten" m.a.w. zij weten (wisten) niet dat een belastingadviseur daar meer tijd voor nodig had. Op de tweede plaats vind ik het kwalijk dat de adviseur hen dan niet heeft benaderd dat de kosten behoorlijk konden oplopen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat de adviseur is aangesloten bij het register; daar gelden immers de fatsoensnormen om mensen te laten weten dat de kosten veel hoger zullen worden. HIJ had dat aan moeten geven en niet als vanzelfsprekend aannemen dat "ze toch wel zouden betalen". Hoe dan ook, van beroepsgedrag kan ik niet spreken.

sj
door sjoukjeonline - Oct 12, 2011 om 23:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil alle tipgevers bedanken!
We hebben de man voor 3 uren betaald en tot op de dag van vandaag NIETS meer van hem gehoord.
Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.