anja klein
door anja klein Jul 2, 2017 om 20:48
Geldzaken & recht

Risicoverzekering afkopen.

Ik heb van de verzekeringsmaatschappij een aanbod gekregen om mijn verzekering af te kopen. Ik krijg dan 33.000 euro.
Maar mijn hypotheekverstrekker weigert toestemming te geven om het te mogen afkopen.
En ik heb die toestemming wel nodig.
Ik wil de verzekering afkopen omdat ik 125 euro hypotheek per maand betaal maar 279 euro premie voor de verzekering.
Ook hebben we een overwaarde op ons huis  van 79.000 euro, dus heb de verzekering eigenlijk niet meer nodig.
Ik kan alleen aan het geld komen als ik mijn huis verkoop of als ik of mijn man overlijdt.
Kan dit zomaar ???
De verzekeringsmaatschappij is ASR en de Hypotheekverstrekker is Florius. ( na overname van Stad Rotterdam )

Ik ben benieuwd.

Anja.

2119 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2017 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kan dat en dat gebeurt ook niet zomaar. Voor die kapitaalverzekering inclusief risicodekking is de geldgever begunstigde en de geldgever heeft die begunstiging geaccepteerd. Dat betekent dat u dan alleen maar wijzigingen in die polis kunt aanbrengen met toestemming van de begunstigde. En die gaan hun zekerheid niet opgeven.

Even vraagje tussendoor, wat wilt u met die € 33.000 gaan doen? U veronderstelt toch niet dat u dat vrij kunt besteden als u het al in handen zou kunnen krijgen?

Het is natuurlijk ook niet slechts een risicoverzekering. U bouwt met een groot deel van de premie een kapitaal op om tzt de hypotheek af te lossen.

Dat u een overwaarde zou hebben van € 79.000 zegt natuurlijk niet zoveel, want wat is het restant van de hypotheekschuld?

anja klein
door anja klein Jul 4, 2017 om 00:14
3 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn huis staat te koop voor 143.000 euro. Ik heb een hypotheek voor 76.000 euro. De overwaarde is dus 67.000 euro. En geen 79.000 euro zoals ik eerder vermelde ( foutje van mij ). Stel je voor dat ik mijn huis verkoop voor 135.000 euro.  Dan kan ik mijn Hypotheek afbetalen en hou nog geld over.
Daarom vind ik de Hypotheekverstrekker totaal geen risico meer lopen. Maar ik betaal wel om dat risico te verzekeren.

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2017 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk ook elders een nieuwe hypotheek afsluiten en daarmee de oude aflossen, dan kunt u de waarde van de polis gebruiken voor de aflossing.

scherpslijper
door scherpslijper - Jul 2, 2017 om 23:21
70 Antwoorden / Vragen

He benieuwt mij nog veel meer waarom die verzekeraar met dat aanbod komt. Volgens mij komt geen enkele verzekeraar spontaan me een afkoopvoorstel voor een kapitaalverzekering, en al helemaal niet als die ter meerdere zekerheid dient bij een hypothecaire geldlening. U moet er dus zelf om gevraagd hebben en Florius weigert dat omdat ze dan een deel van hun zekerheid kwijt zijn. Mogelijk gaat Florius er wel mee accoord als u de afkoopsom gebruikt ter gedeeltelijke aflossing van de nog uitstaande lening, waarna het restant mogelijk omgezet wordt naar een aflossingsvrije lening met eventueel ter meerdere zekerheid een kale overlijdensrisicoverzekering. Dat is echter een rekensom waar (veel) mer gegevens voor nodig zijn dat de summiere genoemde getallen.

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2017 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk komt de verzekeraar daar niet zelf mee.

anja klein
door anja klein Jul 4, 2017 om 00:25
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hierboven geef ik een uitgebreide uitleg hoe het zit.
Ik heb dit aanbod gekregen omdat de regels verandert zijn volgens ASR.
Ik heb nergens om gevraagd.
Vroeger MOEST je 20 of 30 jaar  premie betalen voordat je aan je geld kon komen.
Maar omdat er zoveel mensen zijn die hun huis moeten verkopen terwijl het onder water staat, zijn de regels versoepelt.
Nu kunnen die mensen hun risicoverzekering "afkopen" en een gedeelte van hun Hypotheek betalen.
Tenminste, zo heb ik het begrepen.

scherpslijper
door scherpslijper Jul 4, 2017 om 10:45
70 Antwoorden / Vragen

Een verzekering met 33000 afkoopwaarde kan nooit een risicoverzekering zijn, maar is een gemengde verzekering met een uitkering op ofwel de einddatum ofwel bij een eerder overlijden. Met die uitkering wordt de lening afgelost. Aan Florius betaalt u nu alleen rente, geen aflossing. Als de verzekering wordt afgekocht, hoe gaat u dan de verdere aflossing betalen?
Als de verzekering wordt afgekocht, verrekent ASR daarbij gelijk alle nog toekomstige niet terugverdienbare kosten van die verzekering, dus of afkoop dan nog echt zo voordelig is, is maar een groot vraagteken.
Dit is eigenlijk gewoon een vraag die om een gedegen hypotheekadvies vraagt, en dat voert veel te ver voor deze rubriek. Daar is die ook niet voor bedoeld. Ga met alle gegevens langs bij uw hypotheekadviseur om dit te laten doorrekenen, alleen dan kunt u met een gerust hart een beslissing nemen. En wat het standpunt van Florius aangaat: ja, dat maag en daar hebben ze eigenlijk ook nog groot gelijk in.

anja klein
door anja klein Jul 9, 2017 om 01:20
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga zeker langs bij een hypotheek adviseur, dank u voor het advies. Maar ik snap niet waarom Florius weigert om mee te werken. Omdat er geen risico is ! Het huis is veel meer waard dan de afgesloten hypotheek.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2017 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik snap het even niet. Uw huis staat te koop, zegt u. Als het huis verkocht wordt, kan de polis vrijvallen. Dus wat is nu het probleem?

En inderdaad waren er termijnen van 15 of 20 jaar premiebetaling voor een kapitaalverzekering, afhankelijk van de hoogte, om die belastingvrij vrij te laten vallen, en zijn die termijnen nu opgeheven, maar de opbrengst moet nog steeds aangewend worden om de hypotheek(deels) af te lossen.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2017 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Realiseert u zich wel dat als u de polis zou kunnen afkopen en dat geld gebruikt om de hypotheek deels mee af te lossen, u waarschijnlijk een fikse boeterente moet betalen?