Bi
door Birgit K May 17, 2021 om 18:16
Geldzaken & recht

RIVM slaat ongevraagd persoonsgegevens op ivm vaccinatie, verzoek verwijderen?

Onlangs werd ik erop geattendeerd dat het RIVM zonder mijn toestemming of kennis mijn persoonsgegevens incl covid vaccinatiestatus opslaat. Mijn inziens in strijd met de AVG. Iedere burger kan op https://mijn.rivm.nl met digiD inloggen en zien wat er staat. Gegevens kunnen ook aan derden verstrekt worden.
Ik heb de formulieren

https://fd23.formdesk.com/rivm/WebForm3RechtOpVergetelheid

https://fd23.formdesk.com/rivm/WebForm4RechtVanBezwaar

https://fd23.formdesk.com/rivm/WebForm6AfzienVanDeelname

ingevuld en gescande kopie van mijn
id met afgedekte gegevens
opgestuurd.

Ik ontvang de volgende 2 mails:
AVG verzoek: Ontvangstbevestiging Identiteitsbewijs

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw e-mail. U heeft uw identiteitsgegevens met ons gedeeld. Hierbij bevestigen wij dat we deze in goede orde hebben ontvangen. De kopie van uw identiteitsbewijs zal gekoppeld worden aan het verzoek tot verwijderen dat u heeft ingediend. De kopie zullen we vernietigen nadat we uw verzoek hebben afgehandeld.

Webformulier al ingevuld?

Heeft u de kopie van uw identiteitsbewijsbewijs gestuurd als aanvulling op een door u ingevuld webformulier voor een AVG-verzoek? Dan hoeft u verder niets te doen. Als u nog geen webformulier heeft ingevuld, vragen wij u onderstaande informatie goed te lezen.

Uw persoonsgegevens bij het RIVM

Het RIVM ontvangt uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens hebben we nodig om het vaccinatieprogramma te verzorgen. Zo organiseren we de uitvoering, de registratie, bewaking en evaluatie van de vaccinatie.

Gebruik van Basisregistratie Personen (BRP) door RIVM wettelijk vastgelegd

Bij wet heeft het RIVM toestemming om persoonsgegevens afkomstig uit de BRP te registreren. Uw BRP gegevens zijn namelijk nodig om u een oproep voor uw vaccinatie te kunnen sturen en uw vaccinatiegegevens aan uw persoonsgegevens te kunnen koppelen. Als u bij het ontvangen van de vaccinatie geen toestemming geeft om de gegevens over uw vaccinatie te delen met het RIVM, worden uw BRP gegevens in ons systeem niet met uw vaccinatiegegevens aangevuld.

Meer informatie over verwerking van uw persoonsgegevens

In de Privacyverklaring Covid-19 vaccinatie

vindt u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens. Als u ervoor kiest om uw persoonsgegevens uit het COVID-vaccinatieregistratie systeem bij het RIVM te laten verwijderen dan heeft dit enkele gevolgen voor u:

·        Het RIVM kan u niet oproepen voor een (vervolg)vaccinatie.

·        Het RIVM kan u niet benaderen als er een probleem met een vaccin blijkt te zijn.

Persoonsgegevens verwijderen? Gebruik het formulier

Als u gebruik wilt maken van uw recht om uw persoonsgegevens uit het COVID-vaccinatieregistratie systeem te laten verwijderen, kunt u een verzoek indienen. Wij vragen u dit bij voorkeur te doen door middel van het invullen van het juiste formulier op onze pagina Rechten van betrokkenen. Voor het verwijderen van uw gegevens dient u het formulier 'Recht op vergetelheid' in te vullen. Zodra we uw ingevulde formulier hebben ontvangen, zullen we uw verzoek in behandeling nemen. Mocht u geen gebruik willen maken van het webformulier dan kunt u uw gegevens (uw naam, adres en welke gegevens u verwijderd wilt hebben) sturen naar het mailadres onder aan deze e-mail.

Door een grote toename van verzoeken en de zorgvuldigheid waarmee deze behandeld worden, zal de afronding langer duren dan door de AVG-gestelde initielle termijn van 1 maand. Wij doen ons uiterste best uw verzoek zo spoedig mogelijk te verwerken, maar informeren u hierbij dat de reactietermijn op uw verzoek met twee maanden wordt verlengd.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

AVG-team
Dienst Vaccinvoorziening en Preventie-programma's
.....................................................................................
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Antonie van Leeuwenhoeklaan 9 | Postbus 1 | 3720 BA Bilthoven
vaccinatieregistratie@rivm.nl
.....................................................................................

Ontvangstbevestiging AVG verzoek

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw e-mail. U heeft aangegeven dat u uw persoonsgegevens uit het COVID-vaccinatieregistratie systeem wilt laten verwijderen. Helaas biedt uw e-mail te weinig informatie om uw verzoek op dit moment in behandeling te nemen. Om uw verzoek in behandeling te kunnen nemen dient u de ontbrekende gegevens uiterlijk 24 mei 2021 naar ons toe te zenden. Indien we op dat moment geen aanvullende gegevens hebben kan uw aanvraag niet in behandeling worden genomen.

Om uw verzoek zo snel mogelijk te kunnen verwerken adviseren wij u gebruik te maken van het webformulier, deze vindt u op onze pagina Rechten van betrokkenen. Voor het verwijderen van uw gegevens dient u het formulier 'Recht op vergetelheid' in te vullen. Mocht u geen gebruik willen maken van het webformulier dan kunt u uw gegevens (uw naam, adres, welke gegevens u verwijderd wilt hebben en een kopieID) sturen naar het mailadres onder aan deze e-mail.

Indien u na 1 april al een webformulier op onze pagina Rechten van betrokkenen ingevuld heeft, dan hoeft u verder geen actie te ondernemen. Hieronder vindt u meer achtergrondinformatie over uw persoonsgegevens bij het RIVM.

Uw persoonsgegevens bij het RIVM

Het RIVM ontvangt uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens hebben we nodig om het vaccinatieprogramma te verzorgen. Zo organiseren we de uitvoering, de registratie, bewaking en evaluatie van de vaccinatie.

Gebruik van Basisregistratie Personen (BRP) door RIVM wettelijk vastgelegd

Bij wet heeft het RIVM toestemming om persoonsgegevens afkomstig uit de BRP te registreren. Uw BRP gegevens zijn namelijk nodig om u een oproep voor uw vaccinatie te kunnen sturen, en om uw vaccinatiegegevens aan uw persoonsgegevens te kunnen koppelen. Als u bij het ontvangen van de vaccinatie geen toestemming geeft om uw gegevens over uw vaccinatie te delen met het RIVM, worden uw BRP gegevens in ons systeem niet met de vaccinatiegegevens aangevuld.

Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens

In de Privacyverklaring Covid-19 vaccinatie vindt u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.

Als u ervoor kiest om uw persoonsgegevens uit het COVID-vaccinatieregistratie systeem bij het RIVM te laten verwijderen heeft dit enkele gevolgen voor u:

·        Het RIVM kan u niet oproepen voor een (vervolg)vaccinatie.

·        Het RIVM kan u niet benaderen als er een probleem met een vaccin blijkt te zijn.

Door een grote toename van verzoeken en de zorgvuldigheid waarmee deze behandeld worden, zal de afronding langer duren dan door de AVG-gestelde initiele termijn van 1 maand. Wij doen ons uiterste best uw verzoek zo spoedig mogelijk te verwerken, maar informeren u hierbij dat de reactietermijn op uw verzoek met twee maanden wordt verlengd.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

AVG-team
Dienst Vaccinvoorziening en Preventie-programma's
.....................................................................................
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Antonie van Leeuwenhoeklaan 9 | Postbus 1 | 3720 BA Bilthoven
vaccinatieregistratie@rivm.nl
.....................................................................................

Nadat mijn persoonsgegevens ongevraagd geregistreerd werden, weet ik nu echt niet of mijn verzoek tot verwideren in werking gesteld is of niet.
En mag het RIVM nu ook nog de verwerkingstermijn met 2 maanden verlengen?

8794 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 17, 2021 om 18:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het goed is heb je daar zelf dan toestemming voor gegeven: www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/privacy

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 17, 2021 om 18:52
2119 Antwoorden / Vragen

Zou het RIVM niet juist de opdracht hebben gegevens van vaccinaties te registreren? Waar komt het idee dan vandaan dat dit tegen de AVG zou zijn?
Ik bedoel dat niet alles dat je niet bevalt is tegen de AVG.

getty
door getty - May 17, 2021 om 18:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er werd mij expliciet digitaal en ook telefonisch om toestemming hiervoor gevraagd.
weet u zeker dat u zelf niet wat gemist heeft?

rj
door rjw - May 17, 2021 om 18:55
3294 Antwoorden / 5 Vragen

En het leuke is: als de RIVM niks registreert krijgen ze weer de stront over zich heen omdat ze geen inzicht hebben in wie is gevaccineerd. Dan doen ze het ook weer niet goed.

Donuts
door Donuts - May 17, 2021 om 18:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het klopt wat @diumenge en @getty schrijven. U heeft zelf toestemming gegeven. Blijkbaar even niet opgelet.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2021 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de formulieren voor vaccinatie werd om uw toestemming gevraagd. Als u die toestemming gegeven hebt, staat dat geregistreerd.

En wat is er overigens op tegen?

panter22
door panter22 - May 17, 2021 om 19:17
6599 Antwoorden / Vragen

In de vragenlijst voor de afspraak van de eerste vaccinatie werd gevraagd of je toestemming gaf voor registratie bij  GGD. Kennelijk heb je ja aangekruisd.
Heb je nee gezegd, dan wordt er geen vaccinatie  geregistreerd bij de GGD en het RIVM. Dat kun je controleren en het klopt.

gerbera
door gerbera - May 17, 2021 om 22:36
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U geeft nu wel een opsomming van berichten hier maar wat u vergeten bent is de brieven goed te lezen die u bij uw oproep heeft ontvangen. Dus er wordt niets ongevraagd geregisteerd u heeft daar zelf toestemming voor gegeven. En vreemd genoeg is mij dat bij de 1e prik ook nog eens gevraagd en dat zal bij u ook wel het geval geweest zijn. En waarom denkt u dat de gegevens met derden gedeeld worden maar troost u, met mijn DiGiD kan ik uw of die van anderen gegevens echt niet inzien.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2021 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En anderen interresseert het helemaal niets of u ja dan nee gevaccineerd bent.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2021 om 01:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat plak- en knipwerk ga ik niet lezen, vooral niet als iemand niet de moeite wil nemen om een vraag samen te vatten.
Had u dat wel gedaan dan had u de vraag niet gesteld, omdat u zelf toestemming gegeven heeft.
Maar wie zou willen weten of u wel of niet gevaccineerd bent en wie geeft u daarvoor uw DiGiD?
Had degene die u op eea geattendeerd heeft ook niet dat kunnen vermelden?
En hoe denkt u dat de uitnodiging voor een (2 e) vaccinatie bij u belandt, dat die brief gemaakt wordt?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2021 om 07:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Strikt gesproken kunt u een klacht indienen bij  https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap maar ik raad u toch af om dat te doen aangezien u toch echt zelf toestemming heeft gegeven.

Daarbij ook nog indie aan de orde: hoe wilt u dan eventueel ook een z.g. vaccinatiepaspoort krijgen als men uw gegevens niet meer zou mogen hebben?

Bi
door Birgit K May 19, 2021 om 21:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de link. En lees ajb de verdere toelichting die ik apart geplaatst heb

tijger1
door tijger1 May 19, 2021 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een klacht? Waarover dan?

Bi
door Birgit K - May 19, 2021 om 20:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik verzuimde te vermelden:

Op de telefonische vraag van mijn huisarts of ik gevaccineerd wil worden heb ik met nee geantwoord. Ik heb geen brieven over vaccinatie ontvangen en ook niets getekend.

Gang van zaken:

  1. Het RIVM heeft zonder mijn toestemming of weten persoonsgegevens opgeslagen en geeft aan die ook met derden te kunnen delen. (Uiteraard ziet de burger op zijn digiD inlog zijn eigen persoonsgegevens.)

  2. Op mijn vraag om verwijderen van de gegevens ontvang ik tegenstrijdige berichten zodat ik niet weet of mijn vraag nu wel of niet verwerkt wordt. Ik hoop hierover in dit forum meer informatie te kunnen krijgen.

  3. Ook al zou mijn vraag verwerkt worden, verlengd het RIVM de wettelijke termijn van 1 maand met verdere 2 maanden.

Ik hoor graag of dit als redelijk en wettelijk handelen van een overheidsinstantie gezien wordt.

tijger1
door tijger1 May 19, 2021 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maarwat wilt u dan laten verwijderen als u niet gevaccineerd bent, of wilt worden?

Complete idioterie.

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - May 19, 2021 om 21:18
809 Antwoorden / Vragen

Weet dat het redelijk moeilijk is om buiten allerlei bestanden te blijven. Wat betreft de gezondheidszorg en en AVG weet ik niet of dat elkaar bijt, omdat bij calamiteiten men van u toch wil weten welke medicatie of allergien er zijn en of er een geen reanimatieverklaring is.

Bi
door Birgit K May 20, 2021 om 08:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank :-). De informatie op https://mijn.rivm.nl gaat puur over vaccinaties. Er is blijkbaar voor elke inwoner een pagina aangemaakt met persoonsgegevens en vaccinatiestatus, met voor gevaccineerden: welke vaccinatie uit welke batchnummer, datum en fabrikant. Voor de details heb je na ik hierboven lees blijkbaar getekend. Maar voor mensen die niet gevaccineerd zijn en niets getekend hebben, staan de persoonsgegevens en het feit dat je niet gevaccineerd bent er ook.

gerbera
door gerbera - May 19, 2021 om 22:13
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Er staat nu een ander verhaal, u wenst niet gevaccineerd te worden, uw goed recht maar dan moet er toch iemand zijn geweest die uw gegevens aan het RIVM verstrekt heeft. Zou dan de huisarts geweest moeten zijn dus informeer daar eens of dat zo is en waarom.

1paul
door 1paul - May 20, 2021 om 08:16
3188 Antwoorden / 0 Vragen

kun je gewoon verwijderen dan wel laten verwijderen....

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 21, 2021 om 14:40
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Birgit K ,

U bent niet de enige .
2 vriendinnen van mij zijn gevaccineerd , 1 via de GGD en de ander via de huisarts , alle twee geen toestemmingformulier gekregen , ook niet persoonlijk om toestemming gevraagd .

ik ben gevaccineerd afgelopen Dinsdag , had wel een toestemmingsformulier via de huisarts , tot volle verbazing van de twee vriendinnen .