Ann Moor
door Ann Moor Apr 1, 2022 om 19:11
Geldzaken & recht

Ruilen gouden sieraad na stijgen goudprijs

Verleden week kocht ik een gouden ketting twv €279. Afgelopen dinsdag wilde ik de ketting ruilen voor een 5cm korter exemplaar. Ik zou hier echter €40 voor bij moeten betalen door het stijgen van de goudprijs. Waar heb ik in dit geval recht op?

4474 15 Rapporteer

sira
door sira - Apr 1, 2022 om 19:17
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kan als de goudprijs is gestegen. Goudprijs kan per dag fluctueren.

Donuts
door Donuts - Apr 1, 2022 om 19:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waar je recht op hebt? Wees blij dat je de ketting mag omruilen. Dat hoeft de verkoper niet eens te doen, want koop = koop.

va
door vanlotjegetikt - Apr 1, 2022 om 19:21
809 Antwoorden / Vragen

Een gouden sierraad inleveren is oud goud, dus die bijbetaling  daar zou ik geen woord over vuil maken.
Oud goud is een fractie van de prijs en gaat per gram.

ma
door malty Apr 1, 2022 om 19:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Oud goud, dat gelooft u toch zeker zelf niet?

sira
door sira Apr 1, 2022 om 19:26
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Een collier van een week oud kun je geen oud goud noemen, maar het moet wel gereinigd + gepolijst worden voor het de vitrine weer in gaat.

tenormin
door tenormin Apr 1, 2022 om 20:23
16852 Antwoorden / 108 Vragen

@vanlotjegetikt, is ergens wel grappig: oud goud is een fractie van... enz. Waarom denk je dat mensen baren goud in de kluis hebben? Omdat het waarde verliest? Ja, op zich kan dat maar dan verkoopt men het niet, maar goud blijft toch redelijk zijn waarde houden en, als men geluk heeft: prijzen kunnen heel hoog stijgen. Ik had ooit eens een leeuw gekocht maar vond het toch te zwaar en te mannelijk. Enige jaren gewacht en jawel: kreeg er 4-dubbele voor terug. Wat weer leuk was voor tickets en verblijf naar Kreta.

va
door vanlotjegetikt Apr 2, 2022 om 09:35
809 Antwoorden / Vragen

Broodjes goud is wat anders dan sierraden
Verder misschien handig om de Federatie Goud en Zilver te contacten.

sira
door sira Apr 4, 2022 om 14:19
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Verder misschien handig om de Federatie Goud en Zilver te contacten.
En dan?

@H
door @HENK@ Apr 4, 2022 om 19:30
159 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin, van lotje heeft gelijk, hij brengt het wat ongelukkig maar de prijs van een gouden ketting bestaat maar voor een deeltje uit goudprijs, daarom heeft men ook baren in de kluis, geen kettinkjes.

ma
door malty - Apr 1, 2022 om 19:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd want door de gestegen goudprijs is uw gouden ketting eigenlijk ook meer waard geworden.
Maar ja, in een stenen winkel is ruilen een gunst.

sira
door sira Apr 1, 2022 om 19:24
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Maar de juwelier moet wel het ingeleverde collier voor alle zekerheid weer reinigen + polijsten, ook al is hij een week oud.

ma
door malty Apr 1, 2022 om 20:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@sira De vraag is of hij dat doet. Klanten die iets komen kopen passen diverse sieraden en wat niet bevalt wordt weer netjes teruggelegd.

sira
door sira Apr 1, 2022 om 22:20
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Dus jij denkt dat de sieraden nooit worden schoongemaakt bij een juwelier?
Iedere week moeten (ook de afgesloten) vitrines worden schoongemaakt, omdat er een stoflaag zichtbaar wordt op de glazen planchettes en krijgen de sieraden ook een poetsbeurt, ofwel met de hand, ofwel met de ultrasoon, want stof dringt overal doorheen en zilver verkleurt door het liggen.

ma
door malty Apr 1, 2022 om 22:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@sira Nee dat denk ik niet, natuurlijk zal de juwelier de ketting nakijken en wat poetsen.

ma
door malty Apr 1, 2022 om 22:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

O.T. Weet iemand hoe het met tijger1 is, we missen haar al lang, haar account is nog steeds actief?

sira
door sira Apr 2, 2022 om 00:14
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb het idee dat Tijger1 een ban heeft gekregen, maar zeker weet ik het niet.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2022 om 00:23
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet alleen, dat, nadat tijger1 al heel lang niets meer beantwoordde: ze wel op 2 nieuwsbrieven heeft gereageerd. Ook mis ik Edrick3 al heel lang en Sprietje of, daarna, Trutje. Ik heb het maanden geleden aan Danny gevraagd, gewoon per mail: maar daar wil men niet op ingaan. Kan me niet voorstellen dat ze een levenslange ban heeft gekregen.

ju
door juliomariner Apr 2, 2022 om 13:06
1332 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij ls ze opde Radar site actief als Lady1234 echter ik kan haar geen privebericht sturen om te vragen

sira
door sira Apr 3, 2022 om 17:43
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij is Lady1234 een ander. Tijger1 zat vroeger ook op de Radar site als Tijger1 en er is daar toen ook iets voorgevallen.

marita5
door marita5 Apr 4, 2022 om 19:35
11538 Antwoorden / 15 Vragen

aurora1 is ook niet meer aanwezig , gelijk met tijger1 . Zou mij niks verbazen als ze alletwee een ban hebben gekregen na herhaaldelijk te zijn gewaarschuwd . @tenormin , sprietje is wel nog aanwezig onder de naam @donuts .

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2022 om 19:25
11577 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft recht op een eerlijk gegeven, u kon al ruilen, dat is al wat, en als de goudprijs is veranderd, tja dan wordt er gerekend met gewicht/prijs enz.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2022 om 19:32
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat kan als zoals al gezegd de goudprijs is gestegen maar ook op eigen initiatief van de winkelier. Als al gezegd, kunnen ruilen bij aankoop in winkel gebeurt uit coulance. Het behoeft niet want dan geldt koop = koop. Daarbij is, ook al kocht u de ketting een week eerder, de ketting in feite ook als 2e hands te beschouwen.

Heeft u gevraagd wat eventueel inkorten (door verwijderen van een aantal schakels) zou kosten?

Iv
door Ivo W - Apr 1, 2022 om 19:33
734 Antwoorden / Vragen

Wettelijk gezien heeft u nergens recht op.

Kennelijk mag u van de juwelier het sieraad wat u reeds gekocht heeft retourneren tegen de prijs waarvoor u het kocht. Dat is heel schappelijk.

En u mag het andere sieraad kopen tegen de prijs die er nu voor geldt. En natuurlijk kan die prijs nu hoger zijn dan vorige week.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 1, 2022 om 19:39
7215 Antwoorden / 3 Vragen

U geeft bij het ruilen 5cm goud terug dus die €40 komt u toe, maar ja het is nog steeds 1april en kan de vraag anders bedoeld zijn.

@H
door @HENK@ Apr 4, 2022 om 23:50
159 Antwoorden / 1 Vragen

en wat kost goud dan per centimeter ?????  :-P

sjjoppy
door sjjoppy Apr 5, 2022 om 05:01
7215 Antwoorden / 3 Vragen

8 Euro

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 1, 2022 om 19:55
1788 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ann,

Ik raad u ook aan om de ketting in te laten korten.

Kunt u een foto plaatsen van de ketting.

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

rj
door rjw Apr 1, 2022 om 20:29
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Dat kan je wel aanraden, maar weet je dan hoe die ketting er uit ziet? Misschien kunnen er helemaal geen schakeltjes uitgehaald worden.

sira
door sira Apr 1, 2022 om 22:22
2368 Antwoorden / 24 Vragen

Dat inkorten is duurder dan die € 40,-

ro
door ronny530 - Apr 2, 2022 om 09:59
2798 Antwoorden / 41 Vragen

Nergens op omdat de juwelier de prijs van de sierraden bepaald maar dat is al geschreven. De juwelier kan de ketting voor u als zijnde service met vijf centimeter inkorten maar als de ketting een bepaalde structuur heeft wordt die ketting er niet mooier op. Ik lees dat u de gekochte ketting in mocht ruilen voor een ander exemplaar en veertig euro bij moet leggen en dat mag omdat de ketting gedragen is en hoe mooi die ook is niet meer als nieuw verkocht kan worden. U zou toch ook niet willen dat u een nieuwe ketting koopt en er later achterkomt dat die ooit al is verkocht is geweest en u er de hoofdprijs voor betaald heeft.

He
door Helen 66 - Apr 2, 2022 om 13:20
119 Antwoorden / Vragen

In plaats van omruilen de ketting 5 cm korter laten maken. Die 5cm gouden kettting zal ongeveer gelijk zijn aan de kosten. Wel van te voren navragen bij de juwelier voor de zekerheid. Die 5cm is nl nu OOK duurdere goudprijs!

Ann Moor
door Ann Moor - Apr 2, 2022 om 13:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn verontwaardiging en het gevoel dat er hier iets vreemds aan de hand was is een beetje gezakt na uw reacties, dank hiervoor! Ik er nu vrede mee en heb gekozen voor een andere gouden ketting voor het oorspronkelijke aankoopbedrag.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2022 om 17:58
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Dank voor het terugmelden. En veel plezier met de nieuwe ketting.

mo
door mof - Apr 4, 2022 om 13:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het wilt ruilen kunt u het ruilen tegen een ander artikel dat op het moment van ruilen voor dezelfde prijs te koop staat. Als dus het kortere kettinkje nu 40 EUR duurder is dan vorige week zult u dat moeten bijbetalen. DAn had u maar meteen de juiste lengte moeten bestellen.
Wanneer u het over internet heeft gekocht heeft u retourrecht. U kunt het niet passende ketinkje rtourneren, uw geld terugkrijgen en vervolgens een ander korter kettinkje terugkopen maar dan wel voor de prijs die op dat moment geldt.

1paul
door 1paul - Apr 4, 2022 om 14:21
3175 Antwoorden / 0 Vragen

ketting houden en in laten korten!!

@H
door @HENK@ - Apr 4, 2022 om 19:24
159 Antwoorden / 1 Vragen

Bedenk dat de prijs van een ketting hooguit voor de helft door het goudgehalte word gevormd, de rest van de prijs word bepaald door bewerking, toegevoegde materialen en winst.

Het is eigenlijk een beetje een regel dat hoe mooier het sieraad is hoe minder (goud)waarde er (in vehouding) aan zit :-)