wendy de jong
door wendy de jong May 12, 2011 om 12:15
Geldzaken & recht

Scheef Wonen?!

Iedereen die huurt heeft begin dit jaar een brief ontvagen van zijn woningbouwvereniging met daarin de mededeling dat de regels veranderd zijn. Dit zat hem vooral in de midden inkomens die dus niet meer in aanmerking komen voor de sociale huur sector. Dit om mogelijkheden te creeeren voor mensen met een laag inkomen.

Wij willen graag verhuizen en zitten nu in een huis dat in de sociale sector valt maar de wachttijd voor een ander huis is hier ongeveer 7 jaar. Komt nog bij dat in onze gemeeente de woning voorraad vooral bestaat uit sociale woningen en dus is in het segment waar wij voor in aanmerking komen zo goed als niks beschikbaar.

Den Haag wil iets doen aan het scheef wonen maar staat er niet bij stil dat mensen die willen ook niet kunnen.Ondertussen worden er hier weinig tot geen nieuwbouwprojecten gestart. Geen geld voor. En wij met ons midden inkomen moeten dus blijven zitten waar we zitten. Want ja we betalen weinig huur maar we hebben ook geen andere opties!

988 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Woningruil ?????

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Utrecht en gemeenten in de omgeving hebben een andere oplossing voor het scheefwonen.
Daar gaan de huurprijzen van sociale huurwoningen gewoon met 200/250 euro omhoog.
Ik zit wel eens te kijken op woningnet en zie huizen aangeboden voor 650/750 die een paar maanden geleden nog 450 kostten.
Als je een sociale huurwoning gaat huren betaal je dus 200 euro meer dan je buurman/vrouw die er al woont.
Ik vraag me eigenlijk af of dat wel mag.

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat men wil is gewoon, dat je met een middeninkomen een huis huurt in de vrije sector danwel een huis koopt...

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op donderdag 12 mei 2011, 14:26: Wat men wil is gewoon, dat je met een middeninkomen een huis huurt in de vrije sector danwel een huis koopt...

Ex-Haagsche Harrie

Veel mensen met een middeninkomen krijgen geen hypotheek en mensen met een middeninkomen en kinderen hebben vaak ook het geld niet voor een vrije sector woning.

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op donderdag 12 mei 2011, 14:00: Utrecht en gemeenten in de omgeving hebben een andere oplossing voor het scheefwonen.
Daar gaan de huurprijzen van sociale huurwoningen gewoon met 200/250 euro omhoog.
Ik zit wel eens te kijken op woningnet en zie huizen aangeboden voor 650/750 die een paar maanden geleden nog 450 kostten.
Als je een sociale huurwoning gaat huren betaal je dus 200 euro meer dan je buurman/vrouw die er al woont.
Ik vraag me eigenlijk af of dat wel mag.

Dat is hier ook het geval maar er is ook minium gesteld van de huur b.v. vanaf 400 tot 700 (voorbeeld) dat past zich aan het inkomen.
Je moet dus je laatse aanslag gegevens elk jaar tonen om de hoogte van de huur vast te stellen

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 12 mei 2011, 15:26:

Dat is hier ook het geval maar er is ook minium gesteld van de huur b.v. vanaf 400 tot 700 (voorbeeld) dat past zich aan het inkomen.
Je moet dus je laatse aanslag gegevens elk jaar tonen om de hoogte van de huur vast te stellen

Hier in Utrecht e.o het is een vaste huurprijs.
Of je nou 35.000 of 20.000 verdient, de huur staat vast.

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op donderdag 12 mei 2011, 14:00: Utrecht en gemeenten in de omgeving hebben een andere oplossing voor het scheefwonen.
Daar gaan de huurprijzen van sociale huurwoningen gewoon met 200/250 euro omhoog.
Ik zit wel eens te kijken op woningnet en zie huizen aangeboden voor 650/750 die een paar maanden geleden nog 450 kostten.
Als je een sociale huurwoning gaat huren betaal je dus 200 euro meer dan je buurman/vrouw die er al woont.
Ik vraag me eigenlijk af of dat wel mag.

Jee, als ze 650/750 euro vragen voor een woningstichting woning, kan je er beter nog iets bij leggen en lekker vrije sector gaan huren. Ben je ook meteen van wachtlijsten af.

ve
door verwijderd - May 12, 2011 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een begin tegen scheef wonen is niet zo moeilijk.
Maak woningruil iets toegangelijker.
Alhier als een ouder echtpaar(in een gezins woning met teveel ruimte) kleiner wil gaan wonen,en er een gezin te klein woont is de ruil nagenoeg niet haalbaar.
de wbv`s verhogen met 10 tallen euro`s de huur.

De overheid geeft alle wbv`s in dit land de vrije hand dat is het probleem.

T

ve
door verwijderd - May 13, 2011 om 08:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@moeder 56, hier in de regio gelden voor woningruil dezelfde regels als voor een gewone woningzoekactie; Je moet gewoon voldoen aan de gestelde inkomens/huurnorm.

ve
door verwijderd - May 13, 2011 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op de site van de Woonbond; het huilen staat je dan nader dan het lachen. Er zit inderdaad iets behoorlijk scheef; als je een modaal inkomen hebt van zeg 1700 per maand netto, mag je alleen een huis huren in de vrije sector. Zogenaamd beginnen die bij 620 maar daarvoor is niks te vinden. Je zit al snel op 800. Bovendien moet je dan 4,5 keer de huur verdienen dus dat is ook niet altijd mogelijk. Krijg je dus geen woning. Een hypotheek? Als je boft, voor maximaal 180.000. En wat koop je daar nog voor?
Zelf woonde ik ook van 2006-2010 in een particuliere huurwoning - moest snel naar een ander deel van het land verhuizen wegens werk. Begon met 695 huur, wat in 2010 in juli (toen ik er gelukkig net weg was), was opgelopen tot 850. In 4 jaar tijd! En mijn salaris stijgt niet meer. Bovendien onderhielden ze de huizen niet met als excuus 'we gaan ze verkopen als de huurder vertrekt'. Met andere woorden, als ik er nog 20 jaar had gewoond hadden ze nog 20 jaar niets gedaan (en de badkamer bijv. was nu al vies en versleten). Het huis zelf kopen was niet mogelijk want ze vroegen vrolijk de 'marktwaarde' en die ligt 100.000 hoger dan waar ik een hypotheek voor krijg...

Het is een puinhoop op de Nederlandse huizenmarkt.