op
door opahans Nov 6, 2016 om 16:38
Geldzaken & recht

Schenking aan kinderen via notaris?

Als je elk jaar € 5000 op papier aan je kinderen wil schenken,moet je dan ook elk jaar weer naar de notaris? Dat zal dan elke keer weer een flinke hap geld kosten!

15023 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 16:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat is alleen van toepassing als u het ieder jaar schenken als overeenkomst wilt vastleggen. Aannemend dat u doelt op het fiscale aspect van schenkingen: zorg dat u bewijs heeft van het schenken op basis van afschrijvingsoverzicht(en).

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2016 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over schenken op papier aan kinderen. Niet aan een goed doel of zo.

marita5
door marita5 - Nov 6, 2016 om 17:06
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Opahans ,

Lees ook deze informatie eens door , (tips) .

https://www.notaris.nl/waar-moet-ik-op-letten-als-ik-wil-schenken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 17:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. is hier geen sprakie van 'schenking op papier' maar van een 'gewone'schenking die niet vervolgens als schuld geldt voor de ontvanger van de schenking!
Als al gezegd is voor een schenking, anders dan op papier het nodig dat bewijsstukken bewaard blijven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 17:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

marita5@ dit is geen antwoord op de vraag maar wel (zeer) zinvolle informatie waar verder aan te denken als het niet bekend is.

marita5
door marita5 Nov 6, 2016 om 17:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Voor u is dit geen antwoord op de vraag , maar u stelt de vraag niet ;-))

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2016 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. En het is juist wel een antwoord op de vraag. Lees die link maar eens door. Vooral het stukje "schenken op papier". Blauwe linkje aanklikken in die link.

marita5
door marita5 Nov 6, 2016 om 20:32
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u @tijger1 , je moet ook nog met veel dingen rekening houden . Wat ik niet wist is dat een ex ook mee kan erven .

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2016 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Ja er kan heel veel zonder dat mensen zich dat realiseren.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2016 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Misschien de vrasg van de Ts nog eens lezen? Het staat toch duidelijk vermeld dat de vraag gaat over schenken op papier. Dus niet echt.

En een schenking kan natuurlijk nooit als schuld gelden voor de ontvanger van een schenking.

Lees mijn link van de belastingdienst eens door.

kl
door klusman - Nov 7, 2016 om 12:13
91 Antwoorden / 9 Vragen

Als je elk jaar € 5000,-- op papier wilt schenken hoef je maar 1 keer naar de notaris. Je kunt een akte laten opmaken dat er jaarlijks een deel van jou bezit overgaat naar de kinderen. Dus niet elk jaar naar de notaris. Dit heb ik ook gedaan.
De kinderen moeten wel rekening houden met de bezittingen in box 3.

jo
door jorisw Nov 7, 2016 om 14:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als ouders ieder jaar zo'n bedrag schenken verminderen de bezittingen in box3 van de ouders. Dat kan je weer gebruiken om te compenseren.

fr
door freetimer38 - Nov 7, 2016 om 12:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bij schenking op papier is jaarlijks een stuk van de notaris nodig. Als schenker kun je wel over de gelden blijven beschikken maar ben je verplicht 6%  rente uit te keren aan de kinderen. Dat kan na enkele jaren flink oplopen. Daarnaast vraag de notaris jaarlijks 115 € enkel om hetzelfde stuk uit de computer te draaien met de enige verandering de datum. Als je het kunt missen schenk dan middels de bank dan ligt alles vast.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2016 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarom kun je beter schenken en teruglenen, dan kan de rente ook nog bijgeschreven worden bij de lening. En hoef je niet naar de notaris. Als je geld vastzit in stenen, kan je natuurlijk niet voortdurend met de warme hand schenken.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2016 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

U bent abuis. Als u een schenking op papier wilt doen, moet u jaarlijks naar de notaris. Met de constructie die u hebt gekozen, komt u in de problemen bij de belastingdienst.

ph
door philip36 Nov 7, 2016 om 13:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1
Maar €5000 per jaar aan de kinderen schenken is toch belastingvrij.
Waarom komt klusman@ dan in de problemen met de belastingdienst? Zal dan wel te maken hebben om de schenkingen op papier te kunnen bewijzen.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2016 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de belastingdienst ziet het dan als één schenking. Dus schenkingsrecht betalen. Maakt natuurlijk niet uit als je jaarlijks € 500 wilt schenken.:-))

miaL
door miaL - Nov 7, 2016 om 13:50
3 Antwoorden / Vragen

Het bedrag dat je jaarlijks belastingvrij mag schenken aan je kinderen, daarvoor hoef je in elk geval niet naar de notaris.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2016 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar gaat de vraag niet over. Het gaat over schenken op papier.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2016 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

De reden:

Veel mensen willen jaarlijks een gift op papier doen. Door bijvoorbeeld tien jaar lang net onder de vrijstelling te schenken kun je een fors bedrag overhevelen naar de volgende generatie. De Belastingdienst heeft hier een stokje voor gestoken. Zij telt de schenkingen bij elkaar op de datum dat de verplichting is aangegaan. Dus als je voor tien jaar schenkingen doet dan telt de fiscus al die bedragen bij elkaar. Je hebt dan geen fiscaal voordeel meer.
Je bent verplicht om ieder jaar een nieuwe akte op te stellen.

Bron: Doe het zelf notaris.

karelstromph
door karelstromph - Nov 7, 2016 om 14:10
95 Antwoorden / 5 Vragen

Even wachten, er lopen een paar dingen doorelkaar.

1) Fiscaal mag je jaarlijks 5.000 en nogwat schenken. (dus echt schenken) daar is niets voor nodig, beide partijen (schenker en kind) geven het slechts aan bij hun aangifte.
2) Je wil "op papier" teruglenen, hetgeen dient dan inderdaad eerst geschonken te worden en daarna teruggeleend. Je hebt echter geen hypotheek. Ook dan is er geen notaris nodig, wel grote voorzichtigheid. Ja, je MOET eerst het bedrag overmaken, enige tijd later terug laten betalen, het liefst nog een afwijkend bedrag (€ 5.000 schenken € 4.800 teruglaten betalen) - als LENING - een simpele overeenkomst maken (je kunt afkijken bij een bankleningsobereenkomst). De bankafschriften - heen en weer - goed bewaren. En VOORAL de overeengekoem RENTE trouw op tijd betalen. De lening MOET echt een formele lening zijn. Nu zullen velen komen met de notaris, NEEN, heb je ooit gewoon geld geleend bv. voor een auto en daarvoor een notariële acte moeten laten maken. NEEEEEEEN.
3) Je wil "op paper schenken (en teruglenen) terwijl je een hypotheek op je huis hebt, dan MOET JE WEL een notariële acte laten opmaken, voor ELK BEDRAG, dus elk jaar als je steeds met nieuwe schenkingen komt. De logica hiervan is, dat je  je hypotheekbedrag met een nieuw bedrag VERHOOGT (met het teruggeleend bedrag).

karelstromph
door karelstromph - Nov 7, 2016 om 14:33
95 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb zojuist gereageerd, maar het is verdwenen, de kans is groot, dat het nu 2x komt.

Hoho!!!!! Er lopen een per dingen door elkaar.
1) Gewoon schenken is vastgelegd in de fiscale wet: je mag jaarlijks € 5.000 en nog wat aan elk kind schenken, hoeft verder niet gebeuren, beiden, de schenker en kind geven dit bij hun aangifte aan. Uiteraard maak je dat geld over.
2) Je schenkt het maximale bedrag en leent het terug. Ook dat mag  ZONDER notariële acte. Maar hier moet je erg voorzichtig mee zijn. Eerstens, het geld in beide richtingen echt overmaken (moet bankafschrift kunnen tonen). Zorg ervoor dat het terugleenbedrag iets afwijkt van het uitleenbedrag) en ga vooral de rente TROUW betalen. Maak een overeenkomt, je kunt er een bij een banklening overnemen. Je moet er voor zorgen dat de fiscus het niet voor fake MAG houden, hij heeft je door, maar hij mag je niet doorhebben, als je het goed doet. Heb je ooit een notariële acte laten opmaken voor een lening bv. voor de auto? Neen, waarom hier dan wel?
3) Als je een hypothecaire lening hebt lopen dan MOET je WEL een noratiële acte laten opmaken, omdta je je hypothecaire bedrag verhoogt met de lening van je kind. En dat moet je voor elk bedrag (dus elk jaar als je opnieuw doet). Succes, Kartel

1paul
door 1paul - Nov 7, 2016 om 16:01
3173 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft helemaal niet naar de notaris als je gewoon ieder jaar het belastingvrije bedrag via de bank overmaakt, wel de afschriften bewaren en niet meer over maken dan belastingvrij toegestaan is...

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2016 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lukt dus niet als je alleen maar stenen hebt.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2016 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@karelstromp.

U gooit de zaken een beetje door elkaar. Als ouders gewoon schenken, hoeft er geen aangifte van gedaan te worden.

Als je echt geld geeft en het na een tijdje weer terugleent, mag de rente juist bij de "lening"worden bijgeschreven. Dus juist gunstig. Een simpele overeenkomst is voldoende. Geen notaris nodig.

Als je "op papier schenkt" dus zonder echt geld, moet dat via de notaris. Of je al dan niet een hypotheek hebt, is niet van belang. Maar er moet verplicht rente van 6 procent betaald worden. Je verhoogt uiteraard niet elk jaar je hypotheek. is dus ongunstiger.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 15:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

inderdaad is hier sprake van schenken op papier en dan gelden de regls als gemeld. (Schenken op papier betekent 'vertaald' dat er een schuld bestaat die later, bij overlijden moet worden verrekend etc.)