An
door AnnefleurB Feb 28, 2016 om 10:31
Geldzaken & recht

Servicekosten en verhuur

Beste heer, mevrouw,

Ik woon al jaren in een appartement van Van de Vorm vastgoed. Elk jaar kreeg ik netjes de afrekening van de service- en stookkosten over 1 april-31 maart van een jaar rond eind oktober. Sinds vorig jaar heeft MVG het verhuur in beheer en dit is een drama. We hebben nog steeds geen afrekening gezien. Ik heb beide partijen meerdere malen benaderd om opheldering, maar ze wijzen na elkaar. Wat kan ik hiertegen doen om zsm de afrekening te krijgen? Hoe kan het dat MVGM zoveel meer tijd nodig heeft? En hoe zit dit juridisch?

Daarnaast is er afgelopen jaar ook een toename van studenten in onze flat. MVGM hanteert een richtlijn van 4-4,5 keer het maandinkomen als huurvoorwaarde. M.i. voldoen studenten hier niet aan. Gevolg is veel overlast op late tijdstippen in in de nacht. Kan ik bezwaar indienen tegen het verhuren aan personen die niet aan de huurvoorwaarden voldoen?

Alvast bedankt.
Mvg Annefleur

3593 6 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Feb 28, 2016 om 10:46
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Verhuurder is te laat met de servicekostenafrekening (dat moet inderdaad binnen 6 maanden na afloop van het desbetreffende jaar). Dat wil overigens niet zeggen dat u niet hoeft bij te betalen (de verjaringstermijn is 5 jaar).U kunt naar de huurcommissie (als geen sprake is van geliberaliseerde huur).
Een servicekostenvoorschot mag ook alleen worden verhoogd als uit de afrekening blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan het voorschot en men niet te laat is met de afrekening.

Uw verhuurder moet verder zorg dragen voor uw ongestoord woongenot. Daar kunt u zich dus beklagen over overlast. De verhuurder kan zich niet verschuilen achter overlastveroorzakers. De overlast moet u uiteraard wel aantonen en er moet een goed dossier worden opgebouwd. Zie voor meer informatie bijvoorbeeld. http://geluidsoverlast.webege.com/2/geluidsoverlast-van-buren.html en http://www.leerwiki.nl/Geluidsoverlast_van_buren.

Verhuurder kan desnoods via een procedure gedwongen worden tot actie richting de overlast veroorzaker. Ook steeds weer melding en aangifte doen bij de politie is mogelijk en belangrijk om te doen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2016 om 11:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk kan jij geen bezwaar indienen tegen het verhuren aan personen die niet aan de huurvoorwaarden doen! Dat zijn helemaal jou zaken niet! Je kan wel klagen over geluidsoverlast.

JR
door JRW Feb 29, 2016 om 16:03
Antwoorden / Vragen

Beste Carola,

Als iemand hier een vraag post, waarom reageert u dan zo fel? Deze persoon stelt een in mijn ogen fatsoenlijk geformuleerde vraag. Dan hoeft daar toch niet zo op gereageerd te worden?

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2016 om 11:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En waarom ga je niet even naar de studenten toe om te vragen of het rustiger kan?

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2016 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR CAROLA.83 - 28 FEB 2016 OM 11:16
7553 ANTWOORDEN / 18 VRAGEN

En waarom ga je niet even naar de studenten toe om te vragen of het rustiger kan?

Omdat klagen op een forum veel beter helpt.:-))

ro
door ronny530 - Feb 28, 2016 om 12:07
2804 Antwoorden / 41 Vragen

De afrekening kan door de overname vertraagd zijn omdat de exacte kosten nog niet bekend zijn. Zoals ik uw relaas lees is de afrekening niet uw grootste zorg maar de overlast van andere bewoners die volgens u niet aan het verhuurbeleid van MVGM voldoen wel. U kunt geen bezwaar indienen want MVGM bepaald het verhuurbeleid en niet u, wat u wel kan doen is de overlast bij de verhuurder melden en die moet uw klacht in behandeling nemen. Edoch een gesprek met de overlastgevende bewoners lost meer op dan dreigen met maatregelen.

uwjurist
door uwjurist - Feb 29, 2016 om 09:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een kleine toevoeging op mijn eerdere antwoord over de servicekostenafrekening: als sprake is van stadsverwarming of blokverwarming, wordt de vertraging waarschijnlijk veroorzaakt door de Warmtewet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik