ruudolf
door ruudolf May 29, 2015 om 16:56
Geldzaken & recht

Sommeren

Goedendag,
De gemeente heeft mij vorig jaar gesommeerd om per 1 januari 2015 mijn kamer te verlaten. Hierin staat dat alle kamerbewoners per 1 januari 2015 niet meer ingeschreven mogen staan op ons adres. Ik heb toen de kamer op 1 januari veel te snel, zonder dat ik iets goeds kon zoeken/had, moeten verlaten, en sindsdien niets dan ellende. Met een urgentieverklaring moest ik minstens 7 maanden wachten. Ik woonde op een industrieterrein, dus geen poot tussen te krijgen. Het is industrieterrein, dus we moesten eruit. Maar nu zie ik dat die andere kamerbewoner (hij zei vorig jaar van, laat ze mij er maar met de deurwaarder en de politie er uitzetten, van een kale kip valt toch niets te plukken) wel mag blijven. Ik ben deze week bij de gemeente gaan vragen waarom hij daar nog steeds zit. Het antwoord was: omdat de verhuurder krap met geld zit, daarom mag die andere bewoner wel blijven. Ik kon mijn oren niet geloven. Ik heb er 4 jaar gewoond, 2 jaar langer dan die andere. En ik slaap nu in de auto, al 5 maanden dakloze ellende. Kan ik hiermee naar een advocaat gaan?

6484 23 Rapporteer

le
door lexdura - May 29, 2015 om 17:31
121 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u doen, maar is zonde van het geld.
U mocht daar niet wonen en bent terecht aangeschreven. Enige wat u kunt bereiken als u er werk van maakt is dat uw oude medebewoner er als nog uit moet, want de reden die de gemeente geeft om te gedogen zal voor de rechter geen standhouden.

uwjurist
door uwjurist - May 29, 2015 om 18:01
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij aan bij Lexdura. U bereikt hier niets mee.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ruudolf
door ruudolf - May 29, 2015 om 19:00
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oke bedankt voor het antwoord.

Ik mocht daar wel wonen van de gemeente, totdat de gemeente eind vorig jaar besliste dat er niet meer gewoond mocht worden.

De gemeente bepaalt of er gewoond mag worden, en niet de rechter.

Volgens mij is er dan sprake van discriminatie/wanbeleid, want nu mag er van de gemeente wel ineens weer gewoond worden. Door dit hele doen heb ik veel schade geleden.

Ik ben inmiddels door dit beleid veel ellende rijker en bijna 2 duizend euro armer.

ruudolf
door ruudolf - May 29, 2015 om 19:14
37 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is hetzelfde (ik noem maar een voorbeeld).

Stel, de gemeente bepaalt dat er geen zwembad meer in de tuin mag zijn.

9 bewoners halen het zwembad weg (5000 euro kosten) plus geen zwembad meer.

1 bewoner zegt (bekijk het maar, ik laat het escaleren, niemand komt aan mijn zwembad).

En dan zegt de gemeente: Oke, jullie mogen wel een zwembad, wij trekken onze eerdere beslissing in.

Dan lacht degene (die dacht van bekijk het maar, ik laat het escaleren) zich helemaal een aap.

Dit kan en klopt toch niet...

zoekster
door zoekster - May 29, 2015 om 21:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, het klopt ook niet. Ze hebben wat gedreigd, u geeft braaf gehoor en dan is er eentje die maling aan de regels heeft en die is uiteindelijk het beste af. Zo verzwakt de overheid zijn positie door willekeur en gedooggedrag. Helaas kunt u daar geen rechten aan ontlenen.
Ik snap ook niet wat de kale kip argumentatie ermee te maken heeft. Ze hadden gewoon een uitzettingsprocedure tegen die achterblijver moeten beginnen.

Wat u misschien wel kunt doen is ergens 'anti-kraak' gaan wonen, daar bij de gemeente om vragen. Dat lijkt me een niet onredelijk verzoek en u heeft dan tenminste een dak boven uw hoofd. Deze situatie, in de auto slapen, is ongezond.

Een ander idee is weer illegaal op het industrieterrein te gaan wonen. En dan afwachten of de gemeente een procedure begint, of dat ze u ook gaan gedogen.

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 13:38
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oke bedankt voor de informatie.

Juridisch sta ik dus niet sterk, ook al zal zou je zeggen, gelijke monniken, gelijke kappen.

Ze zijn geen uitzettingsprocedure begonnen, die andere bewoner mag er nu gewoon blijven wonen totdat het pand verkocht wordt, dit kan nog jaren duren.

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 13:49
37 Antwoorden / 6 Vragen

Edit

En nu zeggen dan bij de gemeente, er mogen geen "nieuwe bewoners" meer komen wonen.

De verhuurder doet dat dus niet meer, anders moet die andere bewoner er alsnog uit.

Alles wat ik hier schrijf is de waarheid, ik kon dit van te voren niet verzinnen, dat ik mezelf nadeel zou aandoen door naar de "overheid" te luisteren. Want onlogisch klinkt het natuurlijk niet dat op een industrieterrein geen particuliere bewoning meer mag plaatsvinden, wat niet met het/een bedrijf te maken heeft.

Het enige wat me nog rest is naar de stadskrant (Bode) te gaan. Maar die krijgen misschien subsidie...

zoekster
door zoekster - May 30, 2015 om 13:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U mag hier gerust vertellen over welke gemeente het gaat. Misschien kunt u een deal aan de gemeente voorstellen, de gemeente zorgt voor een onderkomen voor u en u houdt verder uw mond.

Alleen een twitter berichtje plaatsen met 'ik vind gemeente X toppie!!'

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 13:53
37 Antwoorden / 6 Vragen

U staat dus, samen met de andere personen, goed geregistreerd. Tot 1 januari, daarna zal iedereen uitgeschreven moeten zijn.

De bewoning zal per 1 januari gestaakt moeten worden, alsmede voor de andere bewoners in het pand.

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 13:54
37 Antwoorden / 6 Vragen

Etten-Leur

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 13:55
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oke bedankt zoekster.

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 13:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoveel mogelijk je verhaal verspreiden in de (social) media. Dan wel natuurlijk met de naam van de betreffende gemeente. Dat is het enige wat nog zou kunnen helpen, want op slechte publiciteit zitten ze niet te wachten.

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 13:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gaat het hierover KLIK

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 14:02
37 Antwoorden / 6 Vragen

Nee carola.83

Daar gaat het niet over.

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 14:04
37 Antwoorden / 6 Vragen

Carola.83

Of overal folders ophangen in Etten-Leur met mijn verhaal.

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 14:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ruudolf schreef op zaterdag 30 mei 2015, 14:02]Nee carola.83

Daar gaat het niet over.

Over welk industrieterrein dan wel?

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 14:06
37 Antwoorden / 6 Vragen

Vosdonk

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 14:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ruudolf schreef op zaterdag 30 mei 2015, 14:06]Vosdonk

Oeps, dacht dat ik een link had geplaatst naar Vosdonk.

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 14:19
37 Antwoorden / 6 Vragen

Een andere link bedoel je?

Laat maar zien die link dan, ben benieuwd.

ho
door hopetobehelping - May 30, 2015 om 15:56
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ruudolf,

heeft u al contact opgenomen met de gemeente Etten-Leur ?
Als ik u was zou ik daar gewoon binnenstappen. Neem al uw communicatie hierover mee (kopie, zorg dat u zelf een exemplaar blijft houden) en leg ze maar voor dat u doordat u gehoor heeft gegeven aan het dreigement van de gemeente nu al 5 maanden dakloos bent en in uw auto woont. Vraag ze wat ze voor u kunnen doen.
U heeft het wellicht al gedaan maar contact opnemen met WEL (Woonstichting Etten-Leur) kan ook geen kwaad. Hoe eerder u een 'dak' boven u hoofd heeft en niet meer in uw auto hoeft te leven des te beter.
Hoop dat u snel weer gewoon een dak boven uw hoofd heeft en in een normaal bed kunt slapen.

ruudolf
door ruudolf - May 30, 2015 om 20:59
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oke bedankt, dat ga ik maandag meteen doen.

Ik heb al 2 maanden ergens anders op een veel duurdere (en smerige) kamer gezeten, maar ben daar weggegaan wegens drugsgebruik en diefstal.

En nog een paar weken daklozen opvang in Breda, een grote smerigheid.

Ben nu op zoek naar een nieuwe kamer, maar allemaal veel duurder dan waar ik eerst zat.

Ik hoop dat ze me compenseren. In ieder geval ga ik maandag een klacht indienen.
Eerst alles formeel.

Ik dacht overmacht, we moesten er weg. Maar toen ik vorige week hoorde dat die andere bewoner er nog gewoon zit en blijven mag, sindsdien ben ik met niets anders bezig en voel me goed benadeeld en belazerd/voor de gek gehouden.

zoekster
door zoekster - May 30, 2015 om 21:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ze gaan u niet compenseren. De gemeente had het recht u te sommeren die woning te verlaten.
Ze hebben alleen 'ongehoorzaam' gedrag beloond.

Probeer een anti-kraak woning te bemachtigen.

ruudolf
door ruudolf - May 31, 2015 om 09:01
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oke bedankt zoekster, dat ga ik proberen.