pe
door perrybrom Jan 28, 2005 om 14:30
Geldzaken & recht

Spaar of Leven hypotheek?

Wat zijn de voor en/of nadelen van een Levenhypotheek? Ik heb nu een spaarhypotheek (6,4%) en nog twee jaar te gaan tot mijn nieuwe rentevaste periode, is oversluiten verstandig? Ik heb een slecht gevoel bij al die arbeidsongeschiktheidsverzekeringen die men je in de maag wilt splitsen, reacties?

599 1 Rapporteer

denis
door denis - Jan 28, 2005 om 16:33
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Perrybrom,

Een spaarhypotheek en een levenhypotheek zijn in beginsel allebei
aflossingsvrije hypotheken waaraan een levensverzekering wordt
gekoppeld, die na 30 jaar de schuld in één keer aflost.

Een spaarhpyotheek geeft een gegarendeerde uitkering. Het behaalde
rendement op uw inleg is even hoog als de rente die u betaald. Gevolg:
Hoge rente =  lage lasten voor de verzekering, lage rente = hoge
lasten voor de verzekering. U bent verplicht voor het hele bedrag een
overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Vaak is de rente ook wat
hoger.

Aan een levenhpyotheek mag u een levensverzekering naar keuze koppelen.
Het rendement wordt behaald uit beleggingen. U mag zelf het
beleggingsfonds kiezen. Er zijn ook beleggingsfondsen met een
garantie-uitkering, De inleg blijft gedurende de looptijd gelijk. U
bent niet verplicht een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten.

Als u een goede adviseur heeft, berekend deze wat de gevolgen zijn bij
langdurige arbeidsongeschiktheid van u of uw partner. Aan de hand van
deze berekening kan blijken dat de hypotheeklasten dan niet meer
gedragen kunnen worden. In zo'n geval is het aan te raden een
woonlasten-AOV af te sluiten. U heeft daarbij de keuze uit een
koopsomstorting of betaling in termijnen. Kies altijd voor betaling in
termijnen. Wanneer u van de verzekering af wilt (misschien verdient u
over 5 jaar zo veel dat het inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid
geen probleem meer is) levert dat geen problemen op.

Let ook goed op de verzekeraar die gekozen wordt. Cardiff is berucht om
de slechte voorwaarden. Dat is grotendeels onterecht. Bij het
basisproduct worden er veel veel voorkomende oorzaken van
arbeidsongeschiktheid uitgesloten. Tegen premieopslag kunnen deze
worden meeverzekerd.

Ook zal de adviseur voor u op papier moeten zetten wat er gebeurt als u
of uw partner komt te overlijden. Wanneer blijkt dat de hpyotheeklasten
niet meer gedragen kunnen  worden, is het aan te raden een
overlijdensrisicoverzekering af te sluiten.

succes