es
door estestpro Oct 25, 2011 om 15:35
Geldzaken & recht

Sparen tegen de klippen op

Als sparend volkje verarmen wij. De ziektekostenverzekeringspremie stijgt verder in 2012, samen met de gemeentelijke lasten, gas, water en elektra en geen bedrijfspensioenindexering of onverhoopt zelfs een korting op je pensioen.. En voor de gelukkigen die met 1,2 % vermogensrendementsheffing in de prijzen vallen en dat is gelukkig maar een minderheid wordt het volop interen op je jarenlange spaargeld.. Het is geen remedie tegen deze kwalijke kwalen, maar spreidt je spaargeld over meerdere solide banken en staar je niet alleen blind op de hoogste rente. Van Iceshave hebben we genoeg geleerd.
Denk daarbij aan het depositogarantiestelsel tot max. 100.000 euro spaargeld per persoon, dat je bij het omvallen van je bank van de Staat (De Nederlandse Bank) vergoed krijgt. Hopelijk vallen er onder de Ned. banken geen slachtoffers en blijft de toezichthouder waakzaam.

794 8 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 25, 2011 om 15:45
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik mis iets... ehm, ehm, smaak? O nee: een discussiepunt!

es
door estestpro - Oct 25, 2011 om 15:53
20 Antwoorden / 21 Vragen

De bedoeling is een discussie op gang te brengen wat de rol van de overheid in deze barre tijden zou moeten zijn. Moet zij de banken, w.o. de Staatsbank ABN Amro niet dwingen hogere spaarrentes te hanteren i.p.v. Gerrit Zalm het spaargeld te laten oppotten ?

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 25, 2011 om 15:58
842 Antwoorden / 1 Vragen

De overheid dwingt de banken momenteel juist om lagere rentes te hanteren, zodat mensen hun geld niet gaan oppotten... Iets met crisis en consumentengeld de markt inpompen enzo.

es
door estestpro - Oct 25, 2011 om 16:18
20 Antwoorden / 21 Vragen

Van dat overheidsstreven is gezien de spaarenteoorlog nog maar weinig te merken. Het appeltje voor de dorst van morgen wint het om begrijpelijke redenen.

marcel75
door marcel75 - Oct 25, 2011 om 17:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, het idee dat mensen niet meer te veel willen doen om veel binnen te halen wint het helaas. Soms moet je als eenling een veer laten om de hele club onder een deken te kunnen houden. Maar ja, dat is macro-economisch denken en dat is aan de individualistisch denkende arbeider van tegenwoordig die het beter meent te moeten hebben dan de buurman niet meer besteed.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 25, 2011 om 19:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Sparen heeft ook te maken met de toekomst, De leeftijd speelt ook mee. Als je dus op leeftijd bent en je hebt spaargeld dan is in mijn ogen rente (met risici) niet het brste wat je kunt kiezen dus houd het dan maar lager want je hebt in mijn ogen veel meer aan zekerheid dan aan meer rente.

ni
door nico w. - Nov 4, 2011 om 10:46
142 Antwoorden / 4 Vragen

Dat miljoenen Nederlander nu voor een simpele spaarrekening kiezen, heeft ook heel veel te maken met uiterst slechte ervaringen die vele hebben opgedaan met allerlei verzekerde spaarplannen (feitelijk woekerpolissen) en producten als Winstverdubbelaar, Sprintplan en Koerswinststapelaar (feitelijk aandelenleaseproducten). In de woekerpolis-affaire gaat het om niet minder dan 7 miljoen polissen die consumenten onder allerlei valse voorwendselen zijn aangesmeerd en waarvoor de polisbezitters over de totale looptijd (vaak 15, 20 jaar of langer) in totaal zo'n 100 miljard euro aan premie-inleg neertellen. Verzekeraars romen van die inleg al snel zo'n 30% af aan allerlei kosteninhoudingen waarover zij hun klanten niet informeerden. In de aandelenlease-affaire hebben de banken die deze producten aansmeerden zo'n 4,5 miljard verdiend op deze producten. Logisch dus dat miljoenen consumenten nu met een hele grote boog om banken en verzekeraars met ondoorzichtige producten heen lopen.

rj
door rjw - Nov 4, 2011 om 12:39
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Mensen die zoveel geld hebben dat de spaarrente relevant begint te woorden (als je een paar duizend euro hebt maakt het niet zoveel uit of je nu 2 of 4% rente krijgt) moet je juist niet stimuleren om meer te gaan sparen. Dat geld moet worden uitgegeven om de economie (en dus de werkgelegenheid) te stimuleren.