Me
door MenM25 Dec 30, 2016 om 12:30
Geldzaken & recht

Studiefinanciering

Mijn eerste studie was Ergotherapie, na 1 jaar bleek dit toch niet de opleiding voor mij te zijn en ben ik naar een andere HBO opleiding gegaan. Tijdens deze studie heb ik veel vertraging opgelopen door dat mijn opa's en oma's vlak naar elkaar zijn overleden, mijn stagebegeleider meer van mij verwachtte dan van een andere student die dezelfde opleiding deed, en waardoor ik mijn stage niet behaalde. Hierdoor was ik al bijna 8 jaar aan het studeren. Nu heeft mijn huidige stagebegeleider en de begeleider vanuit school aangegeven dat ik beter het MBO in kon. Ik alles uitgezocht, Duo gebeld met vragen omtrent studiefinanciering. Zij beloofde mij een nieuwe prestatiebeurs voor het MBO. Op die belofte heb ik de keuze gemaakt om naar het MBO te gaan. Toen ik stond ingeschreven wilde ik alles gaan omzetten bleek dat de belofte van duo niet waar te zijn. En ik zou ook nog maar tot maart kunnen lenen. Nu blijkt echter de belofte van tot maart kunnen lenen ook niet waar te zijn want de lening was voor het HBO en geld dus niet meer voor het MBO. Met andere woorden zit ik nu in een diepe studieschuld en kan ik gaan kijken hoe ik de komende anderhalf jaar studie nog rond kom. Want qua studiefinanciering uitbetalen is MBO en HBO gelijk bij duo. Maar denk maar niet dat mijn MBO diploma dadelijk geldig is om een deel van de schuld om te kunnen zetten in een gift. Want dan ziet Duo opeens wel een verschil in niveau.

Waar kan ik terecht met klachten over Duo die beloftes intrekken en eigenlijk zichzelf tegenspreken?

2423 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2016 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u iets van die "beloftes" zwart op wit?

ja
door janf43 - Dec 30, 2016 om 13:55
733 Antwoorden / 0 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2016 om 16:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En komt u er met duo niet uit dan eventueel de Nationale Ombudsman benaderen nm.a.v. de gedane toezeggingen.

ha
door halex - Dec 30, 2016 om 18:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De studieschuld heeft niets met de toezeggingen te maken. Die (studieschuld) had u al, want het HBO zou u niet afmaken. Ook al studeerde u al 8 jaar. Natuurlijk wordt er per opleiding gekeken naar de normen voor het kwijtschelden. Dat staat ook los van het feit dat de maandelijkse bijdrage wellicht voor HBO en MBO gelijk is.
Als u de toezeggingen niet zwart op wit hebt, wordt het ook nog een lastig verhaal om nog een beurs voor het MBO te krijgen.
Volgens mij kunt u beter op zoek naar een duaal traject: dan gaat u werken en via uw werkgever volgt u een opleiding.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Dec 30, 2016 om 18:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik het verhaal zo denk te begrijpen dan lijkt het mij niet meer dan logisch zoals het gegaan is. Je kan niet jaren aan het HBO studeren en als dat niet lukt het terugbetalen van de prestatiebeurs omzeilen door naar het MBO te gaan.

Me
door MenM25 Jan 4, 2017 om 00:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ik probeer het ook niet te omzeilen. Maar ze zeggen eerst (helaas heb ik het niet op papier): je krijgt een nieuwe prestatie beurs voor het mbo want dat staat los van het HBO. Dit wordt vervolgens omgedraaid in nee want je hebt al voor het HBO een prestatiebeurs gehad dus dan krijg je voor het mbo niets meer. Ze zien het eerst los van elkaar daarna weer niet. Als zij het niet als verschil zien waarom zien ze dan wel een verschil in prestatiebeurs omzetten in gift. Omdat mbo dan toch lager is? Dan vind ik het ook niet eerlijk als ze alle hbo opleidingen er in tellen. Want als ik nu een andere hbo opleiding had gekozen en voor oktober 2019 mijn diploma haal dan werd het wel een gift. Dat ze dan zeggen met mbo krijg je een percentage dat wordt omgezet in een gift. Ik heb me er bij neergelegd dat ik alles aan het terugbetalen kom. Maar wat ik gewoon merk is dat er wel ruimte is voor studenten die hoger op gaan. Maar niet voor studenten die naar lang zwoegen toch maar een stapje terug doen. Want ik ben echt niet de enige. Alleen zijn veel scholen van het binnen houden van de studenten i.p.v. ze een goede richting op te sturen zoals mijn huidige stage begeleider gedaan heeft. Ik ben blij met mijn keus ondanks het financiële plaatje. Maar duo mag duidelijker zijn in zijn verhalen omtrent de studie financiering. En geen loze beloftes doen, want die heb ik nu al 2x gehad

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Dec 30, 2016 om 20:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin om een stagebegeleider de schuld te geven van uw eigen falen.
Als u na 8 jaren "studeren"/school nog niets bereikt heeft is het misschien een beter idee om een baan te zoeken, dus geld te gaan verdienen en eventueel via de werkgever of voor eigen kosten een studie ernaast te gaan doen. Velen zijn daarin voorgegaan.
De bomen blijven niet tot in de hemel groeien.

Me
door MenM25 Jan 4, 2017 om 00:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al die jaren hard gewerkt en hard geleerd. Ik heb tegen verwachtingen van mensen om me heen dingen gedaan en ondanks alle zeik die me privé is overkomen ben ik blijven vechten. En dan kom jij met zo'n opmerking. Kijk eens naar het hele plaatje voordat je reageert. Ja ik geef mijn stagebegeleider de schuld omdat dat ook zo was. Zij was ziek zocht een zondebok en dat was ik. Wat ik ook deed ik kon niets meer goed dan. En alle studenten die daar dat jaar gezeten hebben, hebben het zwaar gehad. Door haar is mijn zelfvertrouwen zo omlaag gehaald dat het me een ook nog een burn-out heeft opgeleverd. Ik was doodop en ben zelfs toen nog doorgegaan met dingen af ronden. Bij sommige gaat studeren niet gemakkelijk. En ik ben al tijd blijven knokken maar als alles om je heen je tegenwerkt dan zakt de motivatie en toch probeer ik die iedere keer te vinden. Ik heb geknokt en zorg nu dat ik in ieder geval één diploma op zak heb.

edrick3
door edrick3 - Jan 4, 2017 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

maar als alles om je heen je tegenwerkt dan zakt de motivatie en toch probeer ik die iedere keer te vinden.

Volhouden!

Ik heb geknokt en zorg nu dat ik in ieder geval één diploma op zak heb.

Goed zo!