jm
door jmeeuwsen1 Jan 23, 2008 om 00:34
Geldzaken & recht

Tandartsnota

Na een bezoek aan de tandarts vorig jaar voor een routinecontrole krijg ik een nota binnen waarop ook een gebidsreiniging (Euro 45,00) doorberekend wordt. Ik weet 100% zeker dat de tandarts deze niet bij mij heeft uitgevoerd + dit is door de tandartsassistente ook telefonisch bevestigd + men zou het facturatiebedrijf opdracht geven een nieuwe nota te sturen. Na enkele weken krijg ik het facturatiebedrijf achter me aan met dreigbrieven dat ik alsnog moet betalen omdat de tandarts bij het standpunt blijft dat de behandeling heeft plaatsgevonden. Wat kan ik hier aan doen aangezien ik het slachtoffer wordt van een foutje van de tandartsassistente + het facturatiebedrijf met incassobedrijf begint te dreigen !?

2681 19 Rapporteer

elenay
door elenay - Jan 23, 2008 om 01:15
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Zelf zou ik in uw geval het telefoongesprek met de assistente op schrift zetten, anders heeft u totaal geen bewijs.
U kunt dan schrijven van:
Hierbij bevestig ik het telefonisch onderhoud d.d. met uw assistente (naam) '
waarin zij vermelde dat ........................
Die brief zou ik persoonlijk afgeven en laten aftekenen op een kopie van de brief.
Dan zou ik een gesprek aangaan met uw tandarts en hem vragen
wat hij  u dan concreet voor behandelingen heeft gegeven. Laat hem
dat op schrift zetten, om verdere vergissingen in de toekomst te voorkomen.

Verder kan ik melden dat er momenteel nogal wat mensen
bij me komen en mij melden onverwachts rekeningen van tandartsen te krijgen.
Laatst een minima die maar even €800,- moest ophoesten.
Die mevrouw vertelde dat de tandarts dit nooit van te voren had gemeld.

Dat doen ze dus ook niet, daar moet ze zelf naar vragen.
Voor alle zekerheid, vraag ik nu van te voren wat een behandeling gaat kosten en laat het opschrijven om erger te voorkomen. Ik kwam er toen zelf ook achter, dat wat ik voorheen gratis kreeg, dat ik daar nu voor een bijbetaling moest doen van €180,-.

Dus daar kan ik alvast maar rekening mee houden.

Succes ermee.

kiran
door kiran - Jan 23, 2008 om 01:15
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jmeeuwsen

Dit gaat moeilijk worden, want hoe bewijs je het. Jammer dat het niet om een gevulde of getrokken kies gaat. (?) Uw tandarts heeft die gebitsreiniging vast op uw patienten-kaart gezet ....

U zou nog kunnen proberen om van de tandartsassistente de fout, zwart op wit te kunnen krijgen. En om het incassobureau even op afstand te houden, hen laten weten dat u op een andere factuur zit te wachten, ivm foutmelding.

Verder kan u naar mijn mening nog twee dingen doen.

Of u zoekt een andere 'eerlijke' tandarts.

Of u zegt tegen hem/haar als u een vervolg afspraak maakt voor over 6 maanden dat u die maar overslaat om die 45,- euro terug te verdienen. In dat geval desnoods maar betalen. Want dit is zijn/haar woord tegenover die van u.

kiran
door kiran - Jan 23, 2008 om 01:28
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@elenay

Met alle respekt. Maar telefoongesprek op schrift zetten, zal denkelijk niet gaan werken. Beter was opnemen geweest. Maar ja, je gaat er niet vanuit dat dat nodig moest wezen.

jmeeuwsen schrijft: 'tandarts blijft bij standpunt dat de behandeling heeft plaatsgevonden'. De tandartsassiste zal als het erop aan zou komen voor de tandarts kiezen, lees: haar baan.

M.i. kan jmeeuwsen beter van de tandartsassiste iets zwart op wit zien te krijgen. Zo niet, dan gaat dit heel lastig worden.

groet, Kiran

elenay
door elenay - Jan 23, 2008 om 09:14
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Beste kiran,

ik heb net zoiets meegemaakt maar dan met de huisarts assistente. Maar dat was nog een veel grovere fout, dat wil je echt niet weten. Maar goed. Ik heb toen ons telefoongesprek opgeschreven en ben ermee naar mijn huisartse gegaan, om verhaal te halen, omdat ik er met de assistente niet uit kwam. Mijn huisarts heeft de brief toen na een gesprek ondertekend, omdat ik dat bewijs nodig had. En de assistente heeft mij later een excuusbrief toegezonden en haar fout toegegeven. Kijk, blijven ze bij hun mening, laten ze dat dan maar op schrift zetten. Als de tandarts op schrift durft te zetten dat hij die behandeling wel heeft gedaan en  de vraagsteller zegt van niet, dan krijg je je geld niet terug, maar dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt en kun je op zoek naar een andere. Mondeling wordt er wel vaker wat gezegd. Maar moeten ze het uitzoeken dan kan het zo zijn, dat de vergissing misschien toch boven tafel komt.

Ik heb het hier gister nog meegemaakt met een huurder. Eigenlijk te gek voor woorden. Die man had Vitalis, de verhuurder hier, gevraagd of hij zijn bijbetaling van het gas van €130,- verspreid over drie maanden mocht betalen, daar hij van € 820,- per maand moet leven, waarvan hij naast aftrek vaste lasten €200,- overhoudt. Vitalis vond dat geen probleem en was dus akkoord. Zijn maatschappelijk werker (de man revalideerde op dat moment zodoende) had dit ook nog eens telefonisch voor hem gevraagd. En wat dacht je. Een maand later kreeg hij bericht van een deurwaarder, dat hij een huurachterstand had. Die man is nu helemaal over de toeren want moest die kosten er ook nog bij betalen. Dus ik leer de mensen hier hetzelfde wat ik doe. Een telefonisch gesprek bevestig ik schriftelijk en zet eronder, dat bij geen tegenbericht ik er van uitga dat ze hiermee akkoord gaan. En dat heeft me al heel vaak uit dit soort situaties gered.

Vroeger in mijn eigen bedrijf dit ik dit al zo, juist om erger te voorkomen.

Maar als het niet de oplossing is voor de vraagsteller en dat kan natuurlijk, dan wou ik niet meer door die tandarts worden geholpen, want dan zou mijn vertrouwen weg zijn.

djintara
door djintara - Jan 23, 2008 om 13:25
31 Antwoorden / 11 Vragen

als het bezoek eind vorig jaar is geweest dan zouden uw tanden nu nog blinkend schoon moeten zijn.

Als dit niet zo is, dan lijkt het mij duidelijk dat er geen gebitsreiniging heeft plaatsgevonden.

Ideetje??

mo
door mof - Jan 23, 2008 om 13:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een gedoe. Is het niet gewoon heel simpel: de tandarts heeft u een dienst bewezen, en moet dat dus kunnen aantonen. Nu is het woord tegen woord.

Welke rol het faktuur buro hier heeft is mijn onduidelijk. Als deye van de tandarts de opdracht heeft gekregen het geld te innen, dan zou u een aangetekende brief aan het faktuurburo moeten schrijven en daarin vermelden dat u de behandeling niet heeft gehad en voor die behandeling niet betaalt. U kunt nog vermelden dat de assistente dat verhaal heeft bevestigd over de telefoon, ook al heeft dat geen bewijskracht, bij uw verhaal blijven is belangrijk. Dus toch maar telkens weer zeggen.

Verder een ultimatum stellen, bijv. 10 werkdagen na ontvangst van de brief een antwoord eisen, dat is: hetzij een bewijs dat de behandeling heeft plaatsgevonden, hetzij een schriftelijke mededeling dat de rekening wordt geannuleerd (want dan heeft u voor later een bewijs dat u niet meer hoeft te betalen).
En vermeld ook dat als u geen bericht krijgt u ervan uitgaat dat uw klacht gehonoreerd is. Of dat juridisch betekenis heeft weet ik niet, maar het drukt uit dat u met uyelf heeft afgeproken niet langer met deze zaak bezig te willen zijn. U kunt dan afwachten en later laten zien dat u gelegenheid heeft gegeven de zaak op te lossen en het niet laat verslonzen.

Succes, ik zou niet betalen en als de tandarts bij zijn punt blijft, een andere zoeken, voor zover mogelijk.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 23, 2008 om 13:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Het schriftelijk bevestigen werkt wel degelijk. Als de tegenpartij in casus er niet op reageert, mag u aannemen dat u een goede weergave van het tel. gaf.

Als het hoog zou lopen, dan kan dit wel als bewijs dienen, tenzij u niet aan kunt tonen dat de tegenpartij de brief heeft ontvangen.

Zelf brengen met een onafhankelijke getuige of aangetekend met bericht van ontvangst.

Dit is met succes voor een rechtbank toegepast en erkend.

Hardware Error MAN.

ko
door koolschijn_1 - Jan 23, 2008 om 14:18
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dien een klacht in schriftelijk bij de tandarts.Zeg hem dat je het niet betalen gaat.Dien ook die ook bij de tandartesen branch in,met de vermelding dat het JOU mond is en dat je het NIET hebt gehad.Die tandarts kan zo veel zeggen maar laat hij het eens bewijzen.Stuur een copy naar het factuur bedrijf.De tandarts had EERST jou dat moeten vragen.dan pas had hij dat mogen doen.Het zijn toch jou centjes,en daar mag hij niet zo maar aan komen.Wees niet bang van een deurwaarder,het bedrag is te laag daar kom hij niet voor.maar wel een copy van je klacht voor de deurwaarder als hij toch zou komen.

stacey
door stacey - Jan 23, 2008 om 15:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Heb je ook een/de 2e afspraak staan dan voor deze uitgebreide (dure) behandeling dan ? Deze gebeurt niet tijdens de halfjaarlijkse controle omdat het teveel tijd kost, dus dat is al iets waaruit zou kunnen blijken dat er iets niet klopt.

----uitgebreide gebitsreiniging, reiniging waarvoor een langere, nieuwe afspraak noodzakelijk is. Prijs: circa €45.Wat kosten behandelingen bij de tandarts?  ---

---Waar moet ik zijn met een klacht over mijn tandarts?

Postbus51.nl - Klachten  ---       --Als beroepsorganisatie voor tandartsen biedt de ANT een klachtregeling waar patiënten met hun klacht over hun tandarts terecht kunnen. Klachtregeling

En Meld het zeker bij je zorgverzekeraar  als de tandarts zijn leugen volhoud !

Stuur een klacht naar je tandarts waarin je vermeld dat je het niet eens bent met de rekening voor een niet verkregen behandeling en dat je deze in eerste instantie (onder protest) betaald om geen verhoogde incasso  kosten erbij te krijgen maar dat je deze fout gecorrigeerd wilt zien en het teveel betaalde bedrag retour wilt ontvangen binnen 30 dagen.

stacey
door stacey - Jan 23, 2008 om 15:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Meld dat je het voorval zult melden aan je zorgverzekeraar en een klacht zult indienen bij de ANT de als tandarts dit niet corrigeert en dat je dan niet langer van zijn diensten gebruikt wenst te maken indien hij de fout weigert te corrigeren ( ! check wel eerst even of er een tandarts is die nog plaats heeft je in te schrijven anders heb je straks een probleem).

.

Facturatiebedrijf niet betalen is Geen optie, gaat je alleen maar meer geld kosten want die gaan over tot innen ongeacht hoe, dan krijg je straks nog incassokosten erbovenop.

Zij hebben namelijk niets te maken met het geschil dat jij met de tandarts hebt, ze krijgen opdracht tot factureren van tandarts en die is hun klant en zolang hij niets wijzigt zullen zij dat zeker nooit doen.

Succes,

mo
door moravis2 - Jan 23, 2008 om 16:13
16 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft nog geen reactie van uw tandarts ontvangen (alleen van het facturatiebedrijf). Schrijf uw tandarts een brief en vermeld dat zijn assistente u op (datum) heeft bevestigd dat geen gebitsreiniging heeft plaatsgevonden en dat u een nieuwe factuur zou ontvangen. Dat u inmiddels wel een aanmaning van zijn facturatiebedrijf heeft ontvangen en dat u derhalve een spoedige reactie van hem op prijs stelt. Komt die reactie niet dan is het uw nee tegenover zijn ja. Dan is er een bewijsprobleem. U zult dan moeten bewijzen dat de gebitsreiniging niet heeft plaatsgevonden. Dit is lastig omdat u dan een verklaring van een andere tandarts nodig heeft waarin wordt bevestigd dat een dergelijke behandeling (x weken geleden) naar zijn oordeel niet heeft plaatsgevonden. Het is zeer twijfelachtig of een collega-tandarts dat wil doen. Accepteer dan uw verlies en zoek een andere tandarts.

op
door oplossing - Jan 23, 2008 om 18:15
119 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien, om verdere misverstanden te voorkomen, is het verstandiger om de rekening direct te betalen na behandeling? dan kunt u gelijk controleren of alles goed is.

Nu wordt het een ja/nee spelletje en er is niets te bewijzen as die assistentie niet meewerkt.

succes

aquarius
door aquarius - Jan 23, 2008 om 18:22
259 Antwoorden / 63 Vragen

Helaas, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Mijn vorige tandarts verwees me door naar de mondhygiëniste uit zijn eigen praktijk voor het verwijderen van tandsteen. Ik schrok erg van de rekening. Behalve het consult van hemzelf en ook dat van zijn mondhygiëniste (dit laatste vond ik al een beetje vreemd) kreeg ik behalve voor het tandsteenverwijderen ook een advies in rekening gebracht (de mondhygiëniste had me een bepaalde tandvleesbehandeling voorgesteld, maar dat heb ik niet uit laten voeren), een poetsadvies, een kindertandenborsteltje voor mijzelf en nog iets onduidelijks. Het waren adviezen waar ik niet om gevraagd had. Met dat tandenborsteltje had ze poetsbewegingen in m'n mond gemaakt, dus werd het in rekening gebracht. Ik had daar twee normale merktandenborstels voor kunnen kopen. Ik stond op het punt om voor langere tijd op reis te gaan. Ik kon de praktijk niet meer aan de telefoon krijgen en dus heb ik een bedrag overgemaakt dat mij ruimschoots redelijk leek en ik heb een brief geschreven om dit bedrag uit te leggen. Bij thuiskomst lagen er twee aanmaningen en een dreigbrief van een incassobureau. De kosten waren inmiddels behoorlijk opgelopen. Ik heb dat bureau een kopie van mijn brief aan de tandarts gestuurd. Die beweerde de brief nooit ontvangen te hebben en eiste het volledige bedrag. Ik heb toen mijn rechtsbijstandsverzekering om advies gevraagd. Ik trof toevallig een medewerkster die bij dezelfde tandarts precies hetzelfde had meegemaakt. Ze adviseerde me om te betalen om de zaak niet op de spits te drijven. Als je geen bewijzen hebt ben je nergens. Ik had niet om die twee adviezen en het borsteltje gevraagd, maar ik kon dat niet bewijzen. Ik heb vervolgens een betrouwbare tandarts gezocht die zelf tandsteen verwijderd voor een heel redelijk bedrag. En.... ik heb betaald, ja.

ga
door gast2008 - Jan 23, 2008 om 18:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het geval je ooit nog eens in zo'n situatie komt en een telefoon gesprekt wilt opnemen c.q. laten opnemen en via mail schriftelijk toegestuurd krijgt..lees net iets in computeridee nr 3 van 2008 blz 7.

www.nemop.nl  Betaald afluisteren.   lees dit art eens of kijk op hun site.  Precies wat ik toevallig ook zocht, voor het geval dat!

<SCRIPT>document.getElementById('titleline').innerHTML='Vanaf 19 cent per minuut | 0800: 14 cent per minuut.';

Groetjes,

elenay
door elenay - Jan 24, 2008 om 00:53
1031 Antwoorden / 142 Vragen

dag aquarius, zei deze watermanvrouw, ik heb net tandsteen laten verwijderen bij mijn tandarts voor

 €12,40cooltong.gif picture by edalen1.....................koopje!

pr
door presau - Jan 24, 2008 om 13:49
12 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie tandarts Nota,

Neem contact op met de Nerderlandse zorg Autoriteit zie google je kan ze gewoon mailen en leg de situatie. zodra je bericht terug hebt schrijf je hem en vermeld je in je brief wat hun je hebben verteld en vermeld vooral in je schrijven dat je per  e'mail contact met ze gehad hebt.  En dat je indien hij nier reageert een klacht tegen hem indient bij de daarvoor bevoegde instantie. Vermeld tevens in je brief dat je hem hierbij direct verplicht stelt dat hij aan zijn incasso bureau opdracht geeft de vordering op jou per direct stop te zetten en dat je ook daar binnen vijf dagen schriftelijk antwoord wilt hebben.

Ook kan je via Google de adressen vinden het ANT en MNT de geschillen commissie voor tandartsen

Ook is je tandarts conform de wet bescherming persoons gegevens verplicht een volledig copy van jou dossier te geven conform de WBGO  Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst ook deze kan je vinden via google

TIP DOE ALLES SCHIFTELIJK AAN HEM OF PER e'mail aan iedereen die je schrijft dat is jou bewijs. Want praatjes vullen geen gaatjes.

laat me even weten hoe het afloopt

Groetjes Presau

af
door aflierman - Jan 24, 2008 om 23:07
128 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kiran,

het op band opnemen is geen wettelijk bewijs.
Sterker nog het mag niet eens zonder toestemming van de ander.
Dus dat is geen oplossing.

De oplossing zou kunnen zijn ,ga een praatje maken met de bewuste tandarts en laat hem schriftelijk verklaren wat hij wel/of niet heeft gedaan.
Succes.
A.F.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 24, 2008 om 23:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ presau:

Volgens mij vergat u nog een advies:
En zoek meteen een andere tandarts. Want als u hem zo aanpakt zal dat het gevolg zijn.

Bij mijn huidige tandarts kwam ik wegens een controverse over een rekening met mijn vorige tandarts. Voor ik kon betalen had hij de hele familie (5 pers.) uit zijn praktijk "gegooid".
Mijn huidige tandarts rekent voor een reinigingsactie NIETS. Hij doet het gelijk en ongevraagd bij een controle of een behandeling. Voor de andere behandelingen betaal ik hem direct, contant. En krijg dan ook nog korting.
Meer dan een jaar geleden kreeg ik "even tussendoor" een restauratie. Kostte niets, maar garantie tot de deur. Het zit tot nu nog prima.

Overigens zit boven zijn hoofd een mondhygienist te werken, in het gebouw van de tandarts. Deze is door de tandarts zelf binnengehaald.
Deze mondhygienist ken ik persoonlijk en zie hem op diverse verjaardagen, doch ik laat het mooi aan mijn tandarts over.

Hardware Error MAN.

kiran
door kiran - Jan 25, 2008 om 00:26
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@aflierman

Het gaat hier niet om wettelijk bewijs. Deze zaak ziet echt geen Rechter. Het zou meer zijn om dat telefoon gesprek aan die tandarts te kunnen laten horen! Hij zou dan overstag moeten gaan. Maar wat u stelt: praatje gaan maken en verklaring opnemen? Werkt niet. Tandarts verklaart dat hij bij zijn standpunt blijft de behandeling te hebben gegeven.

Ik blijf achter mijn antwoord staan. Ik denk dat hier niets uit te halen is. En persoonlijk zou ik die 45,- euro betalen en als ik geen andere tandarts zou kunnen vinden, dan sla ik de volgende halfjaarlijkse afspraak over. Terug verdienen ... en zo laten weten hoe je hier overdenkt!

Maar goed, dit is mijn mening. Dat een ander er anders over denkt, is prima! En dat respekteer ik.

Is jammer dat de vraagsteller geen reaktie geeft. Ben heel benieuwd of hij/zij van plan is zoveel toeren uit te halen. En ook hoe het af gaat lopen, want het lijkt mij wel dat het vertrouwen in die tandarts nu helemaal weg is.

Groet Kiran